Uusi työ, koeaika ja poissaolot lapsen sairastelun vuoksi? Help!
Olen aloittamassa uudessa työpaikassa ja samalla lapsi aloittaa päiväkodin. Olen kuullut, että ensimmäisen kuukaudet, ehkä jopa puoli vuotta menee niin, että lapsi on lähes koko ajan jossain flunssassa, korvatulehduksessa, ja ties missä tartuntataudissa, koska päiväkodista saa kaikki pöpöt alussa. Ja sitten tietenkin äiti saa samat taudit lapseltaan. Osaako joku neuvoa miten sairauspoissaolot uudessa työpaikassa menee, koeajalla? Koeaika on 6 kk. Ja luultavasti tulee aika paljon poissaoloja lapsen sairastelun ja sitten oman sairastelun vuoksi. Voiko saada potkut tuon takia? Vähän huolestuttaa, kun ystäväperheen esikoinen aloitti päiväkodin, niin hän oli ensimmäiset 4 kk joka viikko sairaana ja pois päiväkodista, välillä palasi sinne pariksi päiväksi ja taas poimi jonkun uuden taudin sieltä ja koko perhe sairasteli koko ajan niitä tauteja tietenkin sitten. Heillä oli sentään kaksi vanhempaa jakamassa taakkaa, mutta mieheni (lapsen isä) on viikot töissä toisella paikkakunnalla, vain viikonloput kotona.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Haet nyt hetkeksi lastenhoitajaa (opiskelija, välivuotta viettävä tms) joka voi sopivaa korvausta vastaan olla lapsesi kanssa.
Haravoi ystävien, tuttavien ja naapurien nuoret ja opiskelevat lapset ja kysele kuka haluaisia ansaita vähän ylimääräistä hoitamalla lastasi aina tarvittaessa.
Aika vaikea on löytää lastenhoitajaa, joka tulisi hoitamaan sairasta lasta. Ei joku opiskelijanuori halua kesken opiskelujen käydä hakemassa tartuntoja lapsiperheestä parin kympin tähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat itse, ovatko tyytyväisiä jos olet paljon pois töistä? Ehkä kannattaisi muuttaa pikaisesti se järjestely ukkosi kanssa.
Vaikka mies muuttaisi takaisin tänne, niin hän ei tulisi osallistumaan lapsen hoitoon lapsen ollessa sairas. Tiedän sen, koska ei ole ennenkään suostunut. Sen vuoksi sitten ottaisin eron eikä mies eronkaan jälkeen tulisi osallistumaan sairaan lapsen hoitoon (sopisi tapaamisaikoja vain viikonloppuihin). Joten miehestä ei ole nyt apua tässä, tein mitä vain asian suhteen. Ap
Ei tapaamisajat vaikuta siihen pitääkö vanhemman hoitaa sairasta lasta vai ei. Työnantajasi voi vaatia miestä todistamaan työssäolonsa jos sinä olet aina se joka on pois.
Vaikuttaa ne. Jos tapaamisajat (
Käsittääkseni AP ei ole eronnut vaan asuu vain juuri nyt erillään puolisostaan. Silloin kummankin pitää osallistua ihan tasapuolisesti lapsen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haet nyt hetkeksi lastenhoitajaa (opiskelija, välivuotta viettävä tms) joka voi sopivaa korvausta vastaan olla lapsesi kanssa.
Haravoi ystävien, tuttavien ja naapurien nuoret ja opiskelevat lapset ja kysele kuka haluaisia ansaita vähän ylimääräistä hoitamalla lastasi aina tarvittaessa.
Aika vaikea on löytää lastenhoitajaa, joka tulisi hoitamaan sairasta lasta. Ei joku opiskelijanuori halua kesken opiskelujen käydä hakemassa tartuntoja lapsiperheestä parin kympin tähden.
Kannattaa kuitenkin yrittää. Kyllä tuollainen voi hyvin löytyä.
Tällaisten ketjujen ongelma on aina se että jokainen ehdotus ammutaan aina heti alas eli lopputulema on aina se että mitään ei voi tehdä ja mikään ei auta.
Yrittäjänä ja työnantajana kysyisin toisin päin: haluatko olla töissä sellaisella työpaikalla, jolla ei ole ymmärrystä pikkulapsiarjen haasteista? Jos tuon takia työsuhdetta ei jatketa koeajan jälkeen, oletko menettänyt mitään sellaista mitä todellisuudessa haluaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat itse, ovatko tyytyväisiä jos olet paljon pois töistä? Ehkä kannattaisi muuttaa pikaisesti se järjestely ukkosi kanssa.
Vaikka mies muuttaisi takaisin tänne, niin hän ei tulisi osallistumaan lapsen hoitoon lapsen ollessa sairas. Tiedän sen, koska ei ole ennenkään suostunut. Sen vuoksi sitten ottaisin eron eikä mies eronkaan jälkeen tulisi osallistumaan sairaan lapsen hoitoon (sopisi tapaamisaikoja vain viikonloppuihin). Joten miehestä ei ole nyt apua tässä, tein mitä vain asian suhteen. Ap
Ei tapaamisajat vaikuta siihen pitääkö vanhemman hoitaa sairasta lasta vai ei. Työnantajasi voi vaatia miestä todistamaan työssäolonsa jos sinä olet aina se joka on pois.
En ole eronnut, vaan käytännössä asumuserossa vaikka meillä on virallisesti vielä sama osoite. Mies voi helposti todistaa työssäolonsa, eihän siinä mitään ongelmaa ole. Minun ongelma on se, että mies ei suostu osallistumaan. Eli käytännössä olen kuin yksinhuoltaja. Joita on muuten nykyään paljon, eli en ole ollenkaan ainoa äiti, joka aloittaa uudessa työssä ja joutuu yksin hoitamaan lapsensa poissaolot ja sairastelut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vain menet töihin ja mies on kotona ja jätät lapsen hänelle, niin mitä hän tekee? Jättää sen yksin vai?
Vierailija kirjoitti: Yrittäjänä ja työnantajana kysyisin toisin päin: haluatko olla töissä sellaisella työpaikalla, jolla ei ole ymmärrystä pikkulapsiarjen haasteista? Jos tuon takia työsuhdetta ei jatketa koeajan jälkeen, oletko menettänyt mitään sellaista mitä todellisuudessa haluaisit?
Sen verran vaikea on nykyään löytää työpaikka, kun jokaiseen avoimeen paikkaan on niin paljon hakijoita, että kyllä, menettäisin ihan niinkin tärkeää kuin työpaikan ja palkan! Ap
Tottakai se on työnantajalle ongelma jos olet paljon poissa eikä lapsen sairaspoissaolot ole mikään vapaa kortti. Tuo onkin todella vaikea paikka jos töitä ei voi tehdä etänä tai ei ole isovanhempia jotka eläkkeellä, terveitä ja asuvat lähellä. Se ei auta kuin pestä käsiä ja olla pois töistä vain ääritilanteissa. Kysy työnantajalta etukäteen miten mahdolliset lapsen sairastelut hoidetaan koska jotkut työantajat voivat vaatia lääkärintodistusta.
Vaikka täälläkin parjataan niitä jotka tulee töihin vähän sairaana, on käytännössä pakko valita puolikuntoisena työskentely tai se että viimeistään seuraavissa YT-neuvotteluissa olet mustalla listalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vain menet töihin ja mies on kotona ja jätät lapsen hänelle, niin mitä hän tekee? Jättää sen yksin vai?
Ei tuollaista tilannetta ole, koska mies asuu arkipäivät toisella paikkakunnalla. Hän siis ei ole koskaan kotona kun on minun työpäivä. Ap
Hyvän ukon kanssa oot lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hyvän ukon kanssa oot lisääntynyt.
No, kiitos vain, en tiennyt tätä ennen kuin saatiin se lapsi. Hän lupasi osallistua puoliksi kaikkeen. Mutta mitä väliä sillä tämän aloituksen kannalta on? Kysyin saako koeajan purkaa lapsen sairastelun vuoksi. Ei siihen kysymykseen liity lapsen isä. Ap
Anna periksi. Jättäydy pois työelämästä ja jää kotirouvaksi. Ellet ole yh. Silloin näkymäsi ovat aika ankeat.
"Kysyin saako koeajan purkaa lapsen sairastelun vuoksi."
Ei saa. Toki jos työnantaja haluaa niin löytää jonkun muun syyn. Mutta virallisesti sitä ei saa ilmoittaa purun syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Yrittäjänä ja työnantajana kysyisin toisin päin: haluatko olla töissä sellaisella työpaikalla, jolla ei ole ymmärrystä pikkulapsiarjen haasteista? Jos tuon takia työsuhdetta ei jatketa koeajan jälkeen, oletko menettänyt mitään sellaista mitä todellisuudessa haluaisit?Sen verran vaikea on nykyään löytää työpaikka, kun jokaiseen avoimeen paikkaan on niin paljon hakijoita, että kyllä, menettäisin ihan niinkin tärkeää kuin työpaikan ja palkan! Ap
Tämä nyt menee jo tästä aiheesta ohi, mut kylläpä minä toivon että meillä olisi Suomessa helpompi irtisanoa ihmisiä. Se tarkoittaisi että olisi äärimmäisen helppo myös palkata ihmisiä, kun tietää että se ei ole ikuinen ansa. Se taas tarkoittaisi että APn kaltaisessa tilanteessa ei tarvitsisi ajatella noin, että työpaikka kun työpaikka on kullan arvoinen, koska uuden saaminen on niin vaikeaa. Päinvastoin, sitä voisi suoraan todeta epäsopivalle työnantajalle että kiitos ja hei, etsin sopivamman paikan.
Sehän on ihan työnantajasta kiinni, että miten suhtautuu asiaan. Jos pomo on itse ollut poissa lapsien takia, niin todennäköisesti on suopeampi. Jos on lapseton tai joku muu hoitanut kipeät lapset, niin suhtautuminen voi olla nihkeää. Eiköhän koeajalla riitä, kun sanotaan vaan, että ei ole soveltuva työhön.
Mun entisellä työpaikalla ( valtiolla), eräs nainen oli heti aluksi pois ihan koko ajan oman ja lastensa sairastelujen vuoksi. Johonkin keskusteluun joutui ja asia vaikutti hänen palkkaansa, mutta sai jatkaa työssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Yrittäjänä ja työnantajana kysyisin toisin päin: haluatko olla töissä sellaisella työpaikalla, jolla ei ole ymmärrystä pikkulapsiarjen haasteista? Jos tuon takia työsuhdetta ei jatketa koeajan jälkeen, oletko menettänyt mitään sellaista mitä todellisuudessa haluaisit?
Sen verran vaikea on nykyään löytää työpaikka, kun jokaiseen avoimeen paikkaan on niin paljon hakijoita, että kyllä, menettäisin ihan niinkin tärkeää kuin työpaikan ja palkan! Ap
Tämä nyt menee jo tästä aiheesta ohi, mut kylläpä minä toivon että meillä olisi Suomessa helpompi irtisanoa ihmisiä. Se tarkoittaisi että olisi äärimmäisen helppo myös palkata ihmisiä, kun tietää että se ei ole ikuinen ansa. Se taas tarkoittaisi että APn kaltaisessa tilanteessa ei tarvitsisi ajatella noin, että työpaikka kun työpaikka on kull
Niin. Nyt kun käytännössä asumistuet ajetaan alas, toimeentulotukea ei voi käytännössä saada jollei ole käytännössä täysin varaton, työttömystukia ajetaan alas, lapsikorotukset poistettiin jne, niin ainakin me joilla on lapsia, niin me ollaan todella isossa pulassa ilman työpaikkaa. Eli se vain on nyt niin, että ihan sama mikä työpaikka, kunhan on työpaikka, ja se minkä saa on lottovoitto vaikka olisi epäsopiva. Ja olen siis koulutettu ihminen. Määräaikaisuus vain loppui loppuraskauden aikana. Ja siksi olen ollut ilman työpaikkaa äitiysloman ajat ja lapsen ollessa ihan pieni. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeaika kannattaa pysyä töissä hyvin tiiviisti. Muuten ei varmasti jatketa työsopimusta ellet ole menossa kunnalle töihin.
Mutta tietääkö joku voiko lapsen sairastelun tai oman sairastelun takia työnantaja tehdä koeaikapurun?
Ap
Voi tietysti, mutta ei sitä sanota ääneen.
"Puramme työsuhteen koeaikaan vedoten"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista tilannetta ole, koska mies asuu arkipäivät toisella paikkakunnalla. Hän siis ei ole kosk
Entä jos viet lapsen hänen työpaikkakunnalleen ja jätät isälle? Mitä hän tekee?
Tätähän monet työantajat yrittää vanhemmille tyrkyttää. Pitää vaan "järjestää" lapsen hoitoa. Se on aika sairasta.