Uusi työ, koeaika ja poissaolot lapsen sairastelun vuoksi? Help!
Olen aloittamassa uudessa työpaikassa ja samalla lapsi aloittaa päiväkodin. Olen kuullut, että ensimmäisen kuukaudet, ehkä jopa puoli vuotta menee niin, että lapsi on lähes koko ajan jossain flunssassa, korvatulehduksessa, ja ties missä tartuntataudissa, koska päiväkodista saa kaikki pöpöt alussa. Ja sitten tietenkin äiti saa samat taudit lapseltaan. Osaako joku neuvoa miten sairauspoissaolot uudessa työpaikassa menee, koeajalla? Koeaika on 6 kk. Ja luultavasti tulee aika paljon poissaoloja lapsen sairastelun ja sitten oman sairastelun vuoksi. Voiko saada potkut tuon takia? Vähän huolestuttaa, kun ystäväperheen esikoinen aloitti päiväkodin, niin hän oli ensimmäiset 4 kk joka viikko sairaana ja pois päiväkodista, välillä palasi sinne pariksi päiväksi ja taas poimi jonkun uuden taudin sieltä ja koko perhe sairasteli koko ajan niitä tauteja tietenkin sitten. Heillä oli sentään kaksi vanhempaa jakamassa taakkaa, mutta mieheni (lapsen isä) on viikot töissä toisella paikkakunnalla, vain viikonloput kotona.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
No pistä se lapsen isä hoitamaan puolet niistä sairasteluista. Kai se pääsee pois sieltä toiselta paikkakunnalta kun tarve vaatii.
Ei käytänössä pääse. Tai ei ainakaan tule. Hän otti sen työn toiselta paikkakunnalta siksi, että meillä ei ole mennyt mitenkään hyvin viimeaikoina, sovittiin, että otetaan vähän etäisyyttä ja katsotaan mihin suuntaan parisuhde menee. Hän ei ennenkään ole halunnut osallistua lapsen hoitamisiin missään hankalissa tilanteissa tai sairaana (siinä yksi syy, miksi ei ole mennyt hyvin, olen ollut niin pettynyt häneen). Ap
Koeaika kannattaa pysyä töissä hyvin tiiviisti. Muuten ei varmasti jatketa työsopimusta ellet ole menossa kunnalle töihin.
No kysy sieltä työpaikalta miten menee, ja työehtosopimus kannattaa lukea. Olen ollut töissä jossa piti tehdä selvitys onko toinen vanhempi töissä vai vapaalla kun lapsi sairastui.
Riippuu työpaikasta,mutta voihan tuosta tulla ongelmia.Onko isovanhempia tms jotka voisi jakaa vastuuta?
Nythän on just se pahin sairasteluaika päiväkodeissa... Meilläkin nyt ollut elokuusta joka kuukausi joko lapset tai itse sairaana. Miehen kanssa vuorotellaan. Periaatteessa ta voi katsoa, että et ole soveltuva koeajan jälkeen, jos olet usein pois eikä kukaan muu voi ottaa koppia lapsenhoidossa (kuten väläytit, että isä on joku vätys).
Vierailija kirjoitti:
Koeaika kannattaa pysyä töissä hyvin tiiviisti. Muuten ei varmasti jatketa työsopimusta ellet ole menossa kunnalle töihin.
Mutta tietääkö joku voiko lapsen sairastelun tai oman sairastelun takia työnantaja tehdä koeaikapurun?
Ap
No mitäpä veikkaat itse, ovatko tyytyväisiä jos olet paljon pois töistä? Ehkä kannattaisi muuttaa pikaisesti se järjestely ukkosi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työpaikasta,mutta voihan tuosta tulla ongelmia.Onko isovanhempia tms jotka voisi jakaa vastuuta?
Ei ole. Isovanhemmista vain osa enää elossa ja ne jotka on, on enemmän avuntarpeessa itse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pistä se lapsen isä hoitamaan puolet niistä sairasteluista. Kai se pääsee pois sieltä toiselta paikkakunnalta kun tarve vaatii.
Ei käytänössä pääse. Tai ei ainakaan tule. Hän otti sen työn toiselta paikkakunnalta siksi, että meillä ei ole mennyt mitenkään hyvin viimeaikoina, sovittiin, että otetaan vähän etäisyyttä ja katsotaan mihin suuntaan parisuhde menee. Hän ei ennenkään ole halunnut osallistua lapsen hoitamisiin missään hankalissa tilanteissa tai sairaana (siinä yksi syy, miksi ei ole mennyt hyvin, olen ollut niin pettynyt häneen). Ap
No sitten olet kyllä varmaan aika kusessa tuon uuden työpaikan kanssa. Itse kärräisin lapsen miehelle joka toinen kerta kun lapsi sairastaa, halusi tai ei. Vanhemmuutta ei voi valita vain niiksi päiviksi kun se kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä jatketa, vaikka olisi kunnalla. Olen itse julkisella sektorilla töissä kyllä se valitettavasti niin menee, että ei määräaikaisia sopimuksia jatketa, jos poissaoloja on paljon. Eihän ne saisi vaikuttaa, mutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tietääkö joku voiko lapsen sairastelun tai oman sairastelun takia työnantaja tehdä koeaikapurun?
Ap
Voi tehdä. Ei sitä tarvitse perusteluksi kirjata, mutta ei ole mitään järkeä palkata ihmistä joka on alusta asti heti paljon pois.
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat itse, ovatko tyytyväisiä jos olet paljon pois töistä? Ehkä kannattaisi muuttaa pikaisesti se järjestely ukkosi kanssa.
Vaikka mies muuttaisi takaisin tänne, niin hän ei tulisi osallistumaan lapsen hoitoon lapsen ollessa sairas. Tiedän sen, koska ei ole ennenkään suostunut. Sen vuoksi sitten ottaisin eron eikä mies eronkaan jälkeen tulisi osallistumaan sairaan lapsen hoitoon (sopisi tapaamisaikoja vain viikonloppuihin). Joten miehestä ei ole nyt apua tässä, tein mitä vain asian suhteen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä jatketa, vaikka olisi kunnalla. Olen itse julkisella sektorilla töissä kyllä se valitettavasti niin menee, että ei määräaikaisia sopimuksia jatketa, jos poissaoloja on paljon. Eihän ne saisi vaikuttaa, mutta...
Kyseessä ei ole määräaikainen työsuhde vaan vakituinen, jossa on 6 kk koeaika. Ap
Mies hoitaa puolet sairasteluista, ihan turha selitellä ettei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei voi jos kyse ei ole sairaudesta joka vaikuttaa pysyvästi työkykyyn. Silloin voidaan todeta että et sovi tuohon työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mies muuttaisi takaisin tänne, niin hän ei tulisi osallistumaan lapsen hoitoon lapsen ollessa sairas. Tiedän sen, koska ei ole ennenkään suostunut. Sen vuoksi sitten ottaisin eron eikä mies eronkaan jälkeen tulisi osallistumaan sairaan lapsen hoitoon (sopisi tapaamisaikoja vain viikonloppuihin). Joten miehestä ei ole nyt apua tässä, tein mitä vain asian suhteen. Ap
Ei tapaamisajat vaikuta siihen pitääkö vanhemman hoitaa sairasta lasta vai ei. Työnantajasi voi vaatia miestä todistamaan työssäolonsa jos sinä olet aina se joka on pois.
Vierailija kirjoitti:
Juu, sairastuu siinä isovanhemmat samalla. Voiko olla itsekkäämpää.
Haet nyt hetkeksi lastenhoitajaa (opiskelija, välivuotta viettävä tms) joka voi sopivaa korvausta vastaan olla lapsesi kanssa.
Haravoi ystävien, tuttavien ja naapurien nuoret ja opiskelevat lapset ja kysele kuka haluaisia ansaita vähän ylimääräistä hoitamalla lastasi aina tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tapaamisajat vaikuta siihen pitääkö vanhemman hoitaa sairasta lasta vai ei. Työnantajasi voi vaatia miestä todistamaan työssäolonsa jos sinä olet aina se joka on pois.
Vaikuttaa ne. Jos tapaamisajat (luonapitoajat) on tapaamissopimuksessa sovittu vain viikonloppuihin, niin etävanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa lasta arkisin vaikka olisi mikä sairaustilanne lapsella tai lähivanhemmalla. Eikä työnantajilla ole oikeutta vaatia etävanhempaa osallistumaan tai vaatia näytille etävanhemman työssäoloja. Tarkistettu juristilta tämä.