Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle - "mitä rakas" yms.

Vierailija
01.11.2024 |

Mikä on tämä uusi ilmiö, jossa joka välissä lasta puhutellaan rakkaana? Lapsen kysyessä, lasta puhutettaessa käytetään rakas-sanaa kuin amerikassa. Se on enemmän viesti sen sanan käytön muille kuulijoille kuin tarkoitettu sille lapselle itselleen.

Pohtikaa ja lopettakaa se. Säästäkää se tilanteisiin, jossa haluatte korostaa sitä erityisestä syystä, jotta se ei kärsisi inflaatiota. 

Kommentit (238)

Vierailija
121/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON

Vierailija
122/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kultapieni. Äiti laittaa sinut kohta nurkkaan seisomaan jos et rakas ala totella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakastaminen ei muutenkaan ole yhtä kuin rakkaudesta puhuminen. Rakkaus ei ole sen sanan sanomista. Rakkaus on tekoja, toimintaa, ja fyysistä sekä henkistä rakkauden osoittamista. Rakkautta ei tule sanomalla, eikä se poistu sanomatta jättämisellä. Jo pieni lapsikin vaistoaa teennäisyyden jo kaukaa. Lapsi kyllä tuntee ja näkee oikean välittämisen ja rakkauden ilman yhtäkään sanaa. Älkää viljelkö rakkauden tunnustuksia ja vihan osoittamista, kun ette useinkaan muuten kykene sitä lunastamaan. Keskittykää olemaan aitoja. 

No tämä heille jotka eivät ole aitoja. Olet oikeassa siinä että lapset eivät ole todellakaan tyhmiä joten muistutuksena vain jokaiselle aikuisellekin kaikkialle, älkää luulko huijaavanne lapsia aina kaikessa. Se saattaa kostautua pahasti myöhemmin.

En ole koskaan nähnyt täällä keskustelua jossa aikuinen on murheissan, että häntä kutsuttiin rakkaaksi vaikka se olisi ollut feikkiä. Sen sijaan jatkuvasti täällä puhutaan siitä, miten äiti tai isä ei koskaan kertonut että on rakas/ rakastaa jne. 

Vierailija
124/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Varsinkin kieltäessä asioita mukaan tulee rakas, rakkaani, kulta jotenkin pehmittämään sitä. Luuleeko lapsi ettei häntä rakasteta jos kielletään?

Miksi en voisi sanoa että tulepas rakas tännepäin, ei kosketa niihin tavaroihin? Mikä tästä kiellosta tekee huonon, sekö että kutsun lasta rakkaaksi?

Voit sanoa ihan mitä haluat mutta kertoisitko kultarakkaani että miksi haluat rakastella ja lässytellä nimenomaan silloin kun haluat kieltää asioita lapseltasi? Jotkut rakkaat ihanat vanhemmat käyttävät sanaa nimenomaan kun kieltävät lasta ja se on kyllä uusi erikoinen ilmiö lastenkasvatuksesta. Vai mitä mieltä olet hanipöö? 

Olet sairas joten en edes viitsi toistaa aiempaa uudelleen. Sinunlaisiasi tulee päivittäin töissäkin vastaan. Kiitos kuitenkin huomiostasi, sitähän teiltä kyllä saa varmasti lopun elämää.

Vierailija
125/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy näköjään sanoa rakas vieläkin useammin että pääsee ärsyttämään tosikkoja. No ei vaan, se on toisaalta surullista jos joku pahastuu kun lasta sanotaan rakkaaksi, taitaa kertoa enemmän aloittajasta itsestään.

Vierailija
126/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin mies kutsuu räkyttäviä koiriaan rakkaaksi. Ei rakas, älä hauku rakas. 

Vierailija
127/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapsia pitää helliä, sylitellä, kutsua hellimisnimillä  mutta toisaalta ei ole kai pahitteeksi vaikka julkisilla paikoilla ei niin haettaisi huomiota.

Miksi kuvittelet, että ihmiset on esiintymässä sinulle julkisella paikalla eikä vaan elämässä omaa normaalia elämää?

Veikkaan, että tällaisilla ihmisillä ei ole ollut samanlaisia positiivisia kokemuksia omassa elämässään ja luulevat, että muut antavat sellaisia toisilleen vain heitä ärsyttääkseen.

Vierailija
128/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei lapsena kutsuttu rakkaaksi, joten todellakin haluan kutsua omia lapsiani rakkaiksi. Miten se on muilta pois?

Vierailija
129/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä uusi ilmiö? Kyllä jo mun lapsuudenperheessä on puhuttu noin vuosikymmeniä sitten. 

Ei siis ihan uusi ilmiö. Olen yli kuudenkymmenen, ja vieläkin mun vanhemmat sanovat mulle rakas. Joskus jopa rakas lapsi. Hämmentävää, että tuossa olisi jotain outoa.

Vierailija
130/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei missään nimessä ikinä SUOMESSA kehuta tai kannusteta lasta eikä IKINÄ rakkaaksi kutsuta!! Se on pentu ja ipana!

Mitä negatiivista sanassa ipana on? Sehän on söpö 

Vierailija
131/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sekaisin te oikein ootte?

Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa. 

Niin, mutta mieti asiaa uudelleen. Jostakinhan tuo on lähtenyt liikkeelle, eli olet jostain syystä oppinut käyttämään tuollaista puhuttelutapaa, tottunut siihen ja siksi koet sen luontevaksi. Kyse onkin nyt siitä mistä tämä ilmiö on oikein lähtenyt ja miksi. Lue aloitus. Ihan relevantteja kysymyksiä ja vastauksia. Ei tunnu kukaan olevan sekaisin. Hermostuit suotta. toki teet niin kuin haluat. :)

Kutsuin lastani rakkaaksi jo yli 30 vuotta sitten. En tahtonut kuulostaa ärtyisen käskyttävältä.

Vierailija
132/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mies kutsuu räkyttäviä koiriaan rakkaaksi. Ei rakas, älä hauku rakas. 

Kyllähän ne lapsetkin raivoaa ja huutaa ja silti niitä kutsutaan rakkaiksi. Joten pointtisi oli?

Vierailija
133/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kolmekymppiset lapseni ovat edelleen äidin rakkaita, kuten lapsinakin.

Ja miestäkin usein puhuttelen täällä kotona rakkaaksi, kuten hänkin minua.

On vaikea uskoa, että kukaan voisi liikaa ja liian usein kuulla olevansa rakas ja tärkeä.

Vierailija
134/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaminen ei muutenkaan ole yhtä kuin rakkaudesta puhuminen. Rakkaus ei ole sen sanan sanomista. Rakkaus on tekoja, toimintaa, ja fyysistä sekä henkistä rakkauden osoittamista. Rakkautta ei tule sanomalla, eikä se poistu sanomatta jättämisellä. Jo pieni lapsikin vaistoaa teennäisyyden jo kaukaa. Lapsi kyllä tuntee ja näkee oikean välittämisen ja rakkauden ilman yhtäkään sanaa. Älkää viljelkö rakkauden tunnustuksia ja vihan osoittamista, kun ette useinkaan muuten kykene sitä lunastamaan. Keskittykää olemaan aitoja. 

Vierailija
135/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa aloittaja.

Nyt se turpa (ja mahdollisesti korkki) kiinni, rakas! 

Vierailija
136/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapsia pitää helliä, sylitellä, kutsua hellimisnimillä  mutta toisaalta ei ole kai pahitteeksi vaikka julkisilla paikoilla ei niin haettaisi huomiota.

Miksi kuvittelet, että ihmiset on esiintymässä sinulle julkisella paikalla eikä vaan elämässä omaa normaalia elämää?

Koska itse esiintyy, narsku varmaan.

Vierailija
137/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon-121x#

Vierailija
138/238 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instamutseja nämä rakas -hokijat ovat.

Vierailija