Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sosionomitutkinnolla ei voi toimia sosiaalityöntekijänä?

Vierailija
31.10.2024 |

Korkeakoulututkinto kuitenkin. 

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolestani entinen systeemi voisi hyvin jatkua, että alemmin koulutetut voisivat tehdä töitä sosiaalityöntekijän ohjauksessa. Monilla sosiaaliohjaajilla ja sosionomeilla tuntuu olevan alemmuudentuntoa, kun tämä aihe tulee usein esille. Tunnen yhden vastaavan tosielämässäkin, hän pääsi opiskelemaan sosiaalityötä ilman pääsykoetta, mutta ei selvinnyt opinnoista, koska abstrakti asiasisältö oli liikaa ja englannin- ja ruotsinkieliset oppikirjat eli tentit eivät vain menneet läpi, ne mitä yritti, kunnes luovutti. Silti on edelleen sitä mieltä, että hänen osaamisensa on sama tai jopa parempi kuin sosiaalityöntekijän. Ulkopuolisena vähän noloa kuunnella tuollaista, ilmeisesti on sukulaisilleenkin valehdellut olevansa nykyisin sosiaalityöntekijä. 

Missä yliopistossa Suomessa pitää lukea ruotsinkielisiä oppikirjoja? Jos jätetään pois laskuista ruot

HY:ssä, olen tuplamaisteri, olihan noita ruotsinkielisiä kirjoja monissa opintokokonaisuuksissa. Ihmettelen, jos olet selvinnyt maisteriksi lukematta ruotsinkielisiä tenttikirjoja?

Vierailija
102/104 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijän velvollisuus on yhteensovittaa palveluita, mutta se ei tarkoita että kyseisen alan ammattilainen houkuttelisi ketään yhtään mihinkään sen enempää, kun lääkäri "houkuttelee" lapsen lastensuojeluun tekemällä lastensuojeluilmoituksen tai hoitaja "houkuttelee" potilaansa sosiaalitoimen asiakkaaksi huoli-ilmoituksella. Kyse on moniammatillisesta yhteistyöstä, jossa sosiaalityöntekijällä on usein keskeinen rooli taustalla olevan lainsäädännön johdosta. Moni viranomaisen päätös pohjautuu tosiasiassa myös hiljaiseen tietoon ja maalaisjärkeen, ei mihinkään abstrakteihin monimutkaisiin tieteellisiin teorioihin. Esimerkiksi lääkäri voi ohjata asiakkaan perhepalvelujen asiakkaaksi, jos epäilee lapsen keskittymiskyvyttömyyden taustalla olevan vanhemmuuden puutteet ja ongelmat arkirutiineissa. Ei vaadi lääkärin ammattitaitoa, että ymmärtää kodin olosuhteiden voivan vaikuttaa lapsen toiminnanohjaukseen ja keskittymiskykyyn. Se on kuit

Muistuttaisin tässä, että moniammatillisen yhteistyön ja erilaisten huoli- ilmoitusten välillä on valtava eroavaisuus. Ne ovat tyystin eri asioita! Moniammatillisessa yhteistyössä myös kohde on aktiivinen toimija ja tietoinen, eikä joku tahdoton tai tirdoton objekti, joka heitetään rattaisiin.

Huoli- ilmoitus on pahimmillaan tulkinnanvarainen teko, taikka tehtävänkuvaan liittyvä velvoite ja viranomaiselta toiselle heitetty pallo, ottaa koppi jostain, mitä itse ei kykene tai ehdi selvittämään tai hoitamaan, ja jota huolella perustellaan. Joten ollaanpa nyt tarkkana mistä puhutaan! Toivoisin kovasti itsereflektio ja - reflektiotaitoja alalla toimiville. Vain yliopisto opettaa riittävästi näitä asioita heille, joille ne eivät tule luonnostaan. 

T. Kasvatustieteen maisteri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto sosiaalialalta?

Miksi tarvitaan? Työhän on lähinnä rahan jakamista ja ohjaamista muihin palveluihin kuten vaikka perheneuvolaan. 

Vähänpä tiedät. Sosiaalityöntekijöiden työ, esimerkiksi päätökset huostaanotoista perustuu pitkälti lakiin. Ei sosionomeilla ole kykyä tuohon, kun lakeja edes käydä opinnoissa kuin hyvin pintapuolisesti. Tämä ois vähän sama kuin kysyisit, että miksi asianajosihteeri ei voi toimia asianajajana. 

Minä olen viittä vaille sosionomi, ja kyllä minä voisin varmasti tehdä sosiaalityöntekijän työtä, ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Ja kyllä meillä on lakeja käyty läpi, ja osaan kyllä lukea lait aina tarpeen vaatiessa, olen osannut ennen sosionomiksi opiskeluakin. Olen myös isännöitsijä ja siinäkin pitää tietää paljon lakipykäliä ja tietää miten niitä sovelletaan. En ymmärrä minkälaista paskaa ihmiset luulee että sosionomikoulutus on, toki se on pintaraapaisu asioihin, mutta kyllä normaalilla järjellä varustettu ihminen osaa sitten työhön ryhtyessään selvittää asioita lisää, sehän se koulutuksen tarkoitus on.

Vierailija
104/104 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen viittä vaille sosionomi, ja kyllä minä voisin varmasti tehdä sosiaalityöntekijän työtä, ei se nyt mitään rakettitiedettä ole. Ja kyllä meillä on lakeja käyty läpi, ja osaan kyllä lukea lait aina tarpeen vaatiessa, olen osannut ennen sosionomiksi opiskeluakin. Olen myös isännöitsijä ja siinäkin pitää tietää paljon lakipykäliä ja tietää miten niitä sovelletaan. En ymmärrä minkälaista paskaa ihmiset luulee että sosionomikoulutus on, toki se on pintaraapaisu asioihin, mutta kyllä normaalilla järjellä varustettu ihminen osaa sitten työhön ryhtyessään selvittää asioita lisää, sehän se koulutuksen tarkoitus on.

Kuka tahansa osaa kirjoittaa päätöksen. Ei se ole rakettitiedettä, varsinkin, jos on joku malli mistä katsoa. Oleellista on sen arvion tekeminen millaisia päätöksiä tarvitaan ja millaisella suunnitelmalla asiakkaan tilanne voisi parantua oleellisesti versus nykypäivä ja etenkin, jos päätöksesi on asiakkaalle tahdon vastainen. Lisäksi sinun pitää saada se päätöksesi vietyä käytäntöön, tehdä suunnitelmallista työtä ja seisoa päätöstesi takana esim. hallinto-oikeudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan