Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sosionomitutkinnolla ei voi toimia sosiaalityöntekijänä?

Vierailija
31.10.2024 |

Korkeakoulututkinto kuitenkin. 

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi tutkinto ei vastaa sisällöltään kandia, ihan vaan siksi, että kandi on akateeminen tutkinto ja sosionomi-koulun käyneenä itsekin tiedät, että se koulutus on monilta osin leikkiä ja laulua. Mutta silti kannatan sitä, että jatkokoulutusmahdollisuus sosiaalialan maisteriksi pitäisi olla helpompaa ja kaikki mahdolliset tutkinnonosat tulisi lukea hyväksi opinnoissa. Ajattelen myös niin, että parhaat sossut tulevat sosionomeista, jotka ensin työskentelevät kentällä ja sen jälkeen kouluttautuvat sosiaalityöntekijöiksi, erityisesti lastensuojelun puolella <3

"Paras" tuntemani sossu on entinen sairaanhoitaja. Osaa miettiä asiakasasioita tosi monipuolisesti, tarvittaessa käytännönläheisesti ja sitten taas myös laajemmin ajatellen. Sivusta kiun seuraa, myös erilaiset neuvottelut terveydenhuollon kanssa hallitsee hyvin, kun osaa puhua näissä oikealla tavalla. Mutta makuasioitahan nämä ovat, ja hyvä työssään voi olla monella tapaa. 

T. se vanhan polven sosiaaliohjaaja ja sosiaalityöntekijän työpari

Vierailija
22/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto sosiaalialalta?

Miksi tarvitaan? Työhän on lähinnä rahan jakamista ja ohjaamista muihin palveluihin kuten vaikka perheneuvolaan. 

No joissain työtehtävissä nyt vaan on tietyt pätevyysvaatimukset. Et voi toimia lähihoitajanakaan päiväkodissa lastentarhanopettajana tai sairaanhoitajana sairaalassa tai terveyskeskuksessa lääkärinä.

Mä oon lähihoitaja, ja jo monta vuotta ollut vaka opettajana päiväkodissa. Enkä ole todellakaan ainoa, näin ainakin täällä pk seudulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörikin on korkeakoulututkinto, mutta ei anna pätevyyttä lääkärin virkaan. Varmaan siksi.

tyhmää eikä lääkär oo pappi. mee pois

Vierailija
24/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole korkeakoulututkinto, vaan ammattikorkeakoulututkinto, eri asia. 

serkku opiskeli tampereen yliopistossa sosionomiksi 70 luvulla. eikö enää yliopisto kouluta sosionomeja.

Vierailija
25/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitaan? Työhän on lähinnä rahan jakamista ja ohjaamista muihin palveluihin kuten vaikka perheneuvolaan. 

mee pois

Vierailija
26/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Fiksut tyypit kyllä pääsevät lukemaan sosiaalityötä yliopistoon, eli jotain valmiuksia puuttuu jos ei opiskelupaikka irtoa. Oman kokemukseni pohjalta suoraan en rinnastaisi amk- ja kandidaatin tutkintoa, sillä esimerkiksi teoreettisessa ajattelutaidoissa on melko huomattava ero näillä opiskelijoilla. Amk-tutkinto toki pitkälti hyväksiluetaan, mutta ihan oikein joutua täydentämään tiettyjä kursseja sen lisäksi.

Sosiaalityöntekijän tutkinto on 300op, sosionomi saa hyväksiluettua siitä 25op. 

Vierailija
27/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedät. Sosiaalityöntekijöiden työ, esimerkiksi päätökset huostaanotoista perustuu pitkälti lakiin. Ei sosionomeilla ole kykyä tuohon, kun lakeja edes käydä opinnoissa kuin hyvin pintapuolisesti. Tämä ois vähän sama kuin kysyisit, että miksi asianajosihteeri ei voi toimia asianajajana. 

Itse olen työskennellyt sosionomina lapsiperhepalveluissa ja lastensuojelussa. Monesti olen ollut sosiaalityöntekijää pätevämpi ja lakitietoisempi. Sossuja on moneen junaan ja jotkut ovat työssään todella epäpäteviä. Olen

Sosionomit usein tuntuvat luulevan olevansa sossua pätevämpiä. Käytännössä sosionomeilta puuttuu täysin asiakkaan asian tarkempi analysointi ja kyky räätälöidä palveluita ja päätöksiä asiakkaan tarpeisiin. 

Vierailija
28/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tuntemani sosionomit olisivat omasta mielestään päteviä kyllä sosiaalityöntekijäksi. Mikä ehkäpä kertoo lähinnä heikosta ymmärryksestä oman tutkinnon painopisteeseen.

Tunnen yhden, hän valehtelee olevansa sosiaalityöntekijä, vaikka ei selvinnyt opinnoista, joihin pääsi avoimen kautta. Ylimitoitettu käsitys omasta itsestä on melko varma keskimääräistä heikomman työntekijän merkki omien kokemusten mukaan, sillä eihän tuollainen ihminen pysty havaitsemaan omia puutteitaan. Ja valehteleminen on sitten jo muutenkin epäilyttävän tyypin merkki. Jos valehtelee yhdessä asiassa, valehtelee toisessakin asiassa.

Vierailija
29/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sosionomit tietävät, etteivät ole päteviä sosiaalityöntekijöiksi. Eri ammatti. Kukahan tässä nyt yrittää maalata joitakuita yksinkertaisiksi?

Vierailija
30/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sosionomit tietävät, etteivät ole päteviä sosiaalityöntekijöiksi. Eri ammatti. Kukahan tässä nyt yrittää maalata joitakuita yksinkertaisiksi?

Kummasti lähes jokaisella sossulla on kokemusta ohjaajista, jotka eivät tyydy ohjajan töihinsäm, vaan pyrkivät sossun hommiin. Monet hyvin härskisti kyykyttämään sitä vastuusossua. 

Vierailija
31/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti lähes jokaisella sossulla on kokemusta ohjaajista, jotka eivät tyydy ohjajan töihinsäm, vaan pyrkivät sossun hommiin. Monet hyvin härskisti kyykyttämään sitä vastuusossua. 

Varmaan on moneen junaan myös sossuja.

Vierailija
32/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole korkeakoulututkinto, vaan ammattikorkeakoulututkinto, eri asia. 

serkku opiskeli tampereen yliopistossa sosionomiksi 70 luvulla. eikö enää yliopisto kouluta sosionomeja.

Tuolloin Tampereen yliopiston opetusjaosto koulutti sosionomi-tutkintonimikkeellä ihmisiä, jotka eivät alun perin olleet korkeakoulukelpoisia eli ylioppilaita. Nykyäänhän väylät opintoihin ovat monet. Tuolloisella sosionomin tutkinnolla ja nykyisellä sosionomi(AMK) -tutkinnolla ei ole käsittääkseni käytännössä mitään yhteyttä toisiinsa.

Vierailija
33/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et voi toimia lähihoitajanakaan päiväkodissa lastentarhanopettajana"

VÄÄRÄ TIETO!

Kyllä voi, sijaisena!

nimim LTO-sijaisena ollut lähihoitaja

Vierailija
34/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRÄ TIETO!

Kyllä voi, sijaisena!

Tämä on järkyttävää ja pitäisi saada tukittua asap. Ymmärtääkseni myös iso syy päiväkotien ilmapiiriongelmissa, kun sen lähärin osaaminen ei todellakaan ole opettajan osaamista. Ite en olisi kelpuuttanut lapselleni lähäriä vakaopettajana. 

Vierailija
35/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman sosionomin ja täytyy sanoa, että ajattelen, että sitä alaa pääsee opiskelemaan ihan kuka vain. Ei mulla muuta. 

Vierailija
36/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedät. Sosiaalityöntekijöiden työ, esimerkiksi päätökset huostaanotoista perustuu pitkälti lakiin. Ei sosionomeilla ole kykyä tuohon, kun lakeja edes käydä opinnoissa kuin hyvin pintapuolisesti. Tämä ois vähän sama kuin kysyisit, että miksi asianajosihteeri ei voi toimia asianajajana. 

Itse olen työskennellyt sosionomina lapsiperhepalveluissa ja lastensuojelussa. Monesti olen ollut sosiaalityöntekijää pätevämpi ja lakitietoisempi. Sossuja on moneen junaan ja jotkut ovat työssään todella epäpäteviä. Olen

Myös sosionomeista on pulaa. Pitääkö siis lähihoitajien koulutustietä sosionomeiksi helpottaa?

Vierailija
37/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÄÄRÄ TIETO!

Kyllä voi, sijaisena!

Voihan sosionomikin sijaistaa sossua.

Vierailija
38/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tulkitaan lakia koko ajan ja osalla se on tarkkaa. Ja pitää olla myös inhimillistä osaamista. Jos on tosi kylmä tyyppi, voi tulla huono tulos tai traumoja muille. Pitää olla kuunteleva ja ymmärtävä. Osa nykyään vaan sanelee muille näin ja näin, koska laki sanoo. Ehkä kaikki vanhukset eivät myös hyödy laitoksista, vaan koti osalle parempi tai kodinomaisuus paikassa jos muisti mennyt. Osalle tulee sekavuus vieraassa paikassa tai jos lääkitystä liikaa.

Vierailija
39/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun nimenomaan et ole. Pätevyys virkaan tarkoittaa nimenomaan koulutustaustaa. Sossut käy yliopistotutkinnon, sosionomi amkin, joka on paljon lyhyempi. Ja itsekin olen vain amkin käynyt. Vaikka olen työssäni hyvä ja opintoihini kuului 45 opintopistettä juridisia opintoja, ei minulla todellakaan olisi valmiuksia kirjoittaa päätöksiä, joita tekee yliopiston käyneet. Sosionomin opinnoissa juridisia opintoja on todella vähän, jos ollenkaan. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kaikki sossut olisivat hyviä ja ammattitaitoisia eikä myöskään sitä, etteikö sosionomi olisi hyvä kenttätyössä. 

Vierailija
40/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sosionomilla ei ole tarvittavaa koulutusta ja osaamista. He eivät ole edes kandeja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi