Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sosionomitutkinnolla ei voi toimia sosiaalityöntekijänä?

Vierailija
31.10.2024 |

Korkeakoulututkinto kuitenkin. 

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörikin on korkeakoulututkinto, mutta ei anna pätevyyttä lääkärin virkaan. Varmaan siksi.

Vierailija
2/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tehtävään vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto sosiaalialalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole korkeakoulututkinto, vaan ammattikorkeakoulututkinto, eri asia. 

Vierailija
4/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitaan? Työhän on lähinnä rahan jakamista ja ohjaamista muihin palveluihin kuten vaikka perheneuvolaan. 

Vierailija
5/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitaan? Työhän on lähinnä rahan jakamista ja ohjaamista muihin palveluihin kuten vaikka perheneuvolaan. 

Vähänpä tiedät. Sosiaalityöntekijöiden työ, esimerkiksi päätökset huostaanotoista perustuu pitkälti lakiin. Ei sosionomeilla ole kykyä tuohon, kun lakeja edes käydä opinnoissa kuin hyvin pintapuolisesti. Tämä ois vähän sama kuin kysyisit, että miksi asianajosihteeri ei voi toimia asianajajana. 

Vierailija
6/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähänpä tiedät. Sosiaalityöntekijöiden työ, esimerkiksi päätökset huostaanotoista perustuu pitkälti lakiin. Ei sosionomeilla ole kykyä tuohon, kun lakeja edes käydä opinnoissa kuin hyvin pintapuolisesti. Tämä ois vähän sama kuin kysyisit, että miksi asianajosihteeri ei voi toimia asianajajana. 

Miksi juristit eivät sitten tee huostaanottoja?

Vierailija
7/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen merkantti vm 1984 ja teen juuri noita hommia

Vierailija
8/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä palkalla?

Vierailija
9/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä palkalla?

En jakele palkkatietojani täällä

Vierailija
10/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole korkeakoulututkinto, vaan ammattikorkeakoulututkinto, eri asia. 

ammattikorkeakoulu on korkeakoulu. Sieltä vaan saa alemman korkeakoulututkinnon, joka tasoltaan (ei tokikaan sisällöltään) rinnastetaan kandiin. YAMK-tutkinnon suorittanut on suorittanut sitten ylemmän korkeakoulututkinnon.

Mutta AMK ei ole yliopisto, sitä varmaan halusit sanoa?

Vierailija
11/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joissain työtehtävissä nyt vaan on tietyt pätevyysvaatimukset. Et voi toimia lähihoitajanakaan päiväkodissa lastentarhanopettajana tai sairaanhoitajana sairaalassa tai terveyskeskuksessa lääkärinä.

Vierailija
12/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työskennellyt sosionomina lapsiperhepalveluissa ja lastensuojelussa. Monesti olen ollut sosiaalityöntekijää pätevämpi ja lakitietoisempi. Sossuja on moneen junaan ja jotkut ovat työssään todella epäpäteviä. Olen sitä mieltä että sosionomien tulisi päästä helpommin opiskelemaan esim. sosiaalialan maisterin tutkinto (sosionomitutkinnon voisi hyväksilukea kandina). Näin saataisiin osittain ratkaistua sosiaalialan kriisiä. 

Vierailija
13/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijät työskentelevät mm. lastensuojelussa, perhesosiaalityössä, vammaispalveluissa, aikuissosiaalityössä, ikäihmisten sosiaalityössä, terveydenhuollon toimipisteissä, A-klinikoilla jne. Päätöksiä tehdään mm. vammaispalvelulain, erityishuoltolain, sosiaalihuoltolain, lastensuojelulain ja toimeentulotukilain pohjalta.

Eli siis monimutkaista viranomaistyötä, joka sisältää paljon muutakin kuin rahan jakamista. Pitää myös pystyä tekemään kielteisiä päätöksiä sellaisin perusteluin, että kestävät muutoksenhaun ja hallinto-oikeuden käsittelyn. Lisäksi palvelutarpeen arviot ja palvelusuunnitelmat erityisen tuen tarpeessa oleville ihmisille, jotka ovat yleensä moniongelmaisia ja erittäin haastava asiakasryhmä.

En pystyisi sosiaalityöntekijän työhön omalla koulutuksellani, joka on vanha opistoasteen sosiaaliohjaaja. Eli nykyistä sosionomia vastaava. 

Vierailija
14/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tuntemani sosionomit olisivat omasta mielestään päteviä kyllä sosiaalityöntekijäksi. Mikä ehkäpä kertoo lähinnä heikosta ymmärryksestä oman tutkinnon painopisteeseen.

Vierailija
15/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen työskennellyt sosionomina lapsiperhepalveluissa ja lastensuojelussa. Monesti olen ollut sosiaalityöntekijää pätevämpi ja lakitietoisempi. Sossuja on moneen junaan ja jotkut ovat työssään todella epäpäteviä. Olen

Sosionomin opinnot ovat tosi erilaiset kuin sosiaalityön aineopinnot. Perusopinnothan hyväksiluetaan jo nyt. Eli pitää suorittaa aine- ja maisteriopinnot, ei ollenkaan mahdotonta. Avoimesta on hyvä aloittaa. Suurin osa motivoituneista sosionomeista pystyy valmistumaan sossuksi n. 3 vuodessa. Monet työn ohella. 

Vierailija
16/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomi tutkinto ei vastaa sisällöltään kandia, ihan vaan siksi, että kandi on akateeminen tutkinto ja sosionomi-koulun käyneenä itsekin tiedät, että se koulutus on monilta osin leikkiä ja laulua. Mutta silti kannatan sitä, että jatkokoulutusmahdollisuus sosiaalialan maisteriksi pitäisi olla helpompaa ja kaikki mahdolliset tutkinnonosat tulisi lukea hyväksi opinnoissa. Ajattelen myös niin, että parhaat sossut tulevat sosionomeista, jotka ensin työskentelevät kentällä ja sen jälkeen kouluttautuvat sosiaalityöntekijöiksi, erityisesti lastensuojelun puolella <3

Vierailija
17/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös rahat jaeta pääosin nykyisin Kelassa?  Sehän on pelkkää matematiikkaa, ei sosiaalityötä.

Vierailija
18/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi juristit eivät sitten tee huostaanottoja?

Kyllä he osaltaan myös tekevät; osaa huostaanottopäätöksiä osallistuu myös juristi tai juristeja auttamassa ja tukemassa..... Yleisesmmin ei sosiaalihuollossa kohdattavista asioista monimutkaisimmat asiat ole helppoja kenellekään ja se, että niitä tekee koulutetummat ammattilaiset pyritään siihen, että niissä saataisiin paras lopputulos. 

Vierailija
19/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan syystä, joka on analoginen sille, miksi sairaanhoitaja ei voi toimia lääkärinä, vaikka hänellä onkin nykymuotoisessa koulutusjärjestelmässä korkeakoulututkinto. 

Vierailija
20/104 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Fiksut tyypit kyllä pääsevät lukemaan sosiaalityötä yliopistoon, eli jotain valmiuksia puuttuu jos ei opiskelupaikka irtoa. Oman kokemukseni pohjalta suoraan en rinnastaisi amk- ja kandidaatin tutkintoa, sillä esimerkiksi teoreettisessa ajattelutaidoissa on melko huomattava ero näillä opiskelijoilla. Amk-tutkinto toki pitkälti hyväksiluetaan, mutta ihan oikein joutua täydentämään tiettyjä kursseja sen lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi