Uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta nyt Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia
Uskonnottoman alakoululaisen syrjintä johti 1 500 euron hyvitykseen Hämeenlinnassa.
Syrjintä tapahtui 2022 koulun tilaisuudessa, jonka piti olla kaikille sopiva.
Se olikin uskonnollinen. Pahinta on luottamuksen menetys koulun toimintaan, alakoululaisen äiti sanoo.
Kommentit (459)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä rahan ylivalta on PAKKO lopettaa.
Tää äiti ei lähteny vaatimaan mitään rahoja. Se ilmoitti lautakuntaan että nyt koulu toimii väärin. Lautakunta totesi että oho niinpä toimiikin ja suositteli hyvitystä. Se 1500 euroa on vähän niinkuin sakko ja ens kerralla koulu on toivottavasti vähän varovaisempi.
Eikö 1500 olisi pitänyt maksaa kaikille oppilaille?
No tuon ehdotuksen voit sitten viedä lautakunnalle, en ota asiaan kantaa. Kenties näkivät että kanteen tekeminen ja prosessiin osallistuminen aiheutti kuluja tai kyseeseen liittyy muuta juridista kiemuraa.
Kai tuon tonniviissatasen voi hakea jälkeenkin päin. Sanoo että oli niin järkyttynyt asiasta, että vasta nyt kykenee toimimaan.
Varmaan wilmassa ilmoitettiin, että koulussa on halloween. Silloin voi ilmoittaa , ettei lapsi osallistu. Tarvitaan vaihtoehtoinen toiminta. Monet vanhemmat ilmoittavat, jos eivät halua lapsensa osallistuvan johonkin. Ei uskonnolliset tapahtumat ole ainoita.
Onko pakko rahastaa? Ensimmäinen vanhempi on tehnyt kantelun kun koulu toimi väärin. Ehkä osa on kokenut samoin, mutta suurin osa ei. Miksi sitten rahastaisivat asialla? Se on näköjään monen persoonassa. Keplotellaan kaikin keinoin. Ja vältellään väittelemään ilosta, eikä edes perehdytä mistä asiassa olis kyse.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se lapsi kerrasta vaihtaa uskontoa.Tahallisuus ja vahinko pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää.
Todellakin! Kyse oli yksittäisestä vahingosta, jossa kukaan ei joutunut harjoittamaan uskontoa vasten tahtoaan vaan pelkästään kuuntelemaan yhden uskonnollisen laulun. Koulu voisi esittää julkisen anteeksipyynnön tapahtuneesta ja vaikka tarjota kaikille loukkaantuneille mahdollisuuden keskustella tapahtuneesta. Ja tietysti huolehtia jatkossa siitä, ettei mitään vastaavaa pääse jatkossa tapahtumaan. On täysin pöyristyttävää, että tällaisesta ikävästä vahingosta määrätään 1 500 euron rahalliset korvaukset yhdelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva nähdä nykykristityissä näin suvaitsevia asenteita. Eli se on täysin okei jos teidän lapset kuulee vaikka saatananpalvonnasta tai noituudesta koulussa. Tai voivat osallistua tilaisuuteen jossa lauletaan ylistyslauluja allahille.
Ei ole sama asia. Et voi verrata pahuutta oikeaan uskontoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta. Olen ateistina ollut kymmenissä jumalanpalveluksissa ja vastannut uskonnon kysymyksiin lukion kirjoituksissa. Ei olisi tullut mieleenkään vaatia jotain korvauksia.
Tuo lukiojuttuhan on kuitnekin oma valinta, koska uskonto ei ole pakollinen aine.
On se pakollinen kahden kurssin verran, jos kuulut kirkkoon.
Ateismihöpinöiden pakkokuulemisista on saatava korvaus.
kun olin 10 v sitten Kytöpuistossa 5 lk opena, niin muslimipojat halusivat tulla joulujuhlaan ja kaikkiin muihinkin, kysyin että onko isältä lupa, "joo on", en kysynyt edes lappua tiesin ettei ole, vaan halusin että pojat kuulee JEESUKSESTA ja päästin ne juhlaan!!!!! amen
kiitos JEESUS
Vierailija kirjoitti:
Varmaan wilmassa ilmoitettiin, että koulussa on halloween. Silloin voi ilmoittaa , ettei lapsi osallistu. Tarvitaan vaihtoehtoinen toiminta. Monet vanhemmat ilmoittavat, jos eivät halua lapsensa osallistuvan johonkin. Ei uskonnolliset tapahtumat ole ainoita.
Halloween ei ole suomalaista kulttuuria, joten se voi loukata joitain. Eli 1500 pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko rahastaa? Ensimmäinen vanhempi on tehnyt kantelun kun koulu toimi väärin. Ehkä osa on kokenut samoin, mutta suurin osa ei. Miksi sitten rahastaisivat asialla? Se on näköjään monen persoonassa. Keplotellaan kaikin keinoin. Ja vältellään väittelemään ilosta, eikä edes perehdytä mistä asiassa olis kyse.
Mammonanpalvonta on myös uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva nähdä nykykristityissä näin suvaitsevia asenteita. Eli se on täysin okei jos teidän lapset kuulee vaikka saatananpalvonnasta tai noituudesta koulussa. Tai voivat osallistua tilaisuuteen jossa lauletaan ylistyslauluja allahille.
En hyväksy esim. naispappeutta ja homoliittoja, mutta mulle on ihan ok että lapset seuraa passiivisina eri uskontoihin kuuluvien ihmisten uskonnonharjoitusta. Siinä oppii paljon muista uskonnoista, mikä on arvokas asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kerran lapsenlapseni koulun joulujuhlassa ja siellä oli musiikkiesitys. Luulin kuulevani musiikkia, mutta siinä joku kakara esittikin rappia.
Olisiko pitänyt vaatia korvausta? Minulle tuputettiin rap-esitystä, vaikka luvattiin musiikkia.
Minä en halua kuulla sitä missään. Miksi minut altistettiin sille?
Voisit vaatia korvausta jos suomen perustuslakiin olisi lisätty rap-vapaus: ketään ei voida velvoittaa osallistumaan vakaumuksensa vastaisesti rap-konserttiin. Nyt siellä puhutaan uskonnon harjoittamisesta ja siitä tämä kantelu oli tehty. Huom kantelu, ei korvausvaatimus
Huomaathan että varsin usein sen räpin sanoma on hengellinen. Kuka korvaa mulle kun olen joutunut kuunnella taivaasta, helvetistä ja jeesuksesta osana räp-musiikkia, ihan kaikkialla, ml koulun diskoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kohta kukaan ei uskalla ryhtyä opettajaksi, rehtoriksi tai ylipäänsä mihinkään opetustoimeen, kun mistä tahansa voidaan haukkana valittaa. Nykyiset nuoret äidit on kärkkäitä tarttumaan jokaiseen heidän mielestään väärään sanaan ja eleeseen. Ikään kuin itse toimisivat aina täydellisen oikein. Siinä vähäisessä määrässä, mitä nykyään uskontoa koulussa opetetaan, ei ole mitään vahingollista. Eiköhän sieltä elämäntaito-opistakin löydy jotain huomautettavaa, kun oikein tikulla kaivelee.
Puuttuisivat yhtä kärkkäällä asenteella koulukiusaamiseen. Eikä heti ensimmäisenä ole vastaamassa, että ei pidä paikkaansa, kun heidän kullanmurustaan syytetään toisen kiusaamisesta. Miksi he ei saa sitä toimintaa kuriin, samalla intensiteetillä kuin uskonnon vastustamisessa?
Suurin virsistä valittaja on Espoolainen Lauri.
Mies olettaisin hänen olevan.
Vierailija kirjoitti:
Joo. En itsekään niistä vauroitunut. Käytiin äidin kanssa ortodoksista pääsiäistä seuraamassa sekä muslimi-rukoustuokiossa olen ollut jo lapsena monet kerrat osallisena vähintään kuulijana, joskus näkijänäkin. Kaakkois-Aasiassa buddhalaisuus näkyi kaikkialla; olen itsekin polttanut "seteleitä" ja vienyt hedelmiä "alttarille". Nuorena vaihtarina osallistuin protestanttisiin kirkon menoihin, siis baptistikirkossa ja pyhäkoulussa. Puhumattakaan noituudesta jota on ihan omatoimisesti tutkittu lapsena.
Niin, olen muuten jonkin sorttinen hengellinen tyhjiö: en usko oikein mihinkään muuhun kuin "maasta sinä olet tullut ja maaksi jälleen tulet".
kerran otin 6- luokkalaisen oppilaan kuritukseen. Hän sanoi minua välitunnilla pinokkioksi kun minulla on komea terävä nenä. Vittuili siis, läski. No sitten kerran suutuin, ja kun hän oli talvella menossa omaan luokkaansa ja laittoi kenkiä luokan eteen, nappasin sen korvasta kiinni ja talutin lumihangessa sukkasillaan koulun ympäri. Ja talustin luokan eteen. Meni luokkaan eikä sen jälkeen sanonut pinokkioksi. Eikä varmaan kehannut kertoa opettajalle eikä kellekään. Lol.
Alkaa mennä amerikkalaiseksi tämä touhu. Poltin kieleni huoltsikan kuumassa kahvissa, saanko korvauksia kun kukaan ei varoittanut erikseen, että kahvi on kuumaa..voi hyvää päivää..
Sen sijaan että äiti yrittää iskostaa lapsen päähän vain yhtä elämänkatsomusta, minusta olisi tärkeää kertoa eri uskonnoista. Opettaa lapselle laaja-alaisesti asioita ja kertoa että jokainen valitsee monista uskonnoista sen mihin uskoo ja että ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia. Itse voi suhtautua tuohonkin tilanteeseen neutraalisti. Ei ole hyvä kasvattaa lasta kovin suppean näkemyksen omaavaksi, päinvastoin. Ja kun ikää kertyy lapsi varmasti osaa ajatella asioista ihan omalla tavallaan. Ainakin näin toimien hän olisi saanut eväät siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kantelun teko on kantelun teko eikä mikään rahastus. Ei oikeushaaste, ei korvausvaatimus. Jos joku julkinen toimija toimii väärin, tehdään kantelu, muuten väärin tekeminen jatkuu. Lautakunta ehdottanut tota hyvitystä
Vierailija kirjoitti:
Ateismihöpinöiden pakkokuulemisista on saatava korvaus.
Jos/kun koulu instituutiona pakottaa lapsesi osallistumaan johonkin ateismiralliin niin tee ihmeessä kantelu. Sitä odotellessa
Voi laittaa lapsensa uskonnolliseen kouluun. Niitäkin löytyy. Koululaitoksien pitäisi perustua tieteeseen.