Uskonnoton lapsi kuuli koulussa laulun Jeesuksesta nyt Hämeenlinna joutuu maksamaan 1 500 euroa korvauksia
Uskonnottoman alakoululaisen syrjintä johti 1 500 euron hyvitykseen Hämeenlinnassa.
Syrjintä tapahtui 2022 koulun tilaisuudessa, jonka piti olla kaikille sopiva.
Se olikin uskonnollinen. Pahinta on luottamuksen menetys koulun toimintaan, alakoululaisen äiti sanoo.
Kommentit (459)
"Hoo'oo jos minä olen musta".... Apuuuva, heti sakkoja, joka tuollaista uskaltaa laulaa. No ihan turhaa perinnettä tuo Tiernapojat kyllä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa maissa ei vieteä joulua eikä ole joulupukkia niin se on kiellettävä. Ei joulupukkia ja tonttuja koulujen ja päiväkotien joulujuhliin.
Lisäksi pitää kieltää pääsiäispuput ja Halloween.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tälle äidille kuitenkin kelpaa kristillisten pyhien suomat vapaapäivät. Lakia pitäisi muuttaa niin, että jos et kuulu kirkkoon, ei tietyt vapaapäivät myöskään kuulu silloin oikeuksiin.
Älä nyt jaksa. Tuo on typerää logiikkaa ja tiedät sen itsekin. Joulu on nippu yulea saturnaliaa ja kekriä ja vapaapäivä ei ole mitenkään suomen valtionkirkon armollisesti ihmiselle suoma ja kirkollisverosta rahoitettu oikeus. Ihan yhteisestä sopimuksesta. Nykyjoulussa ei paljon muutenkaan Jesseä muistella vaan enempi joulupukki on siinä nokkamiehenä
Älä nyt itse jaksa. Joulu, pääsiäinen, helluntai, helatorstai, loppiainen jne. Kaikki nämä ovat kristillisiä juhlapäiviä riippumatta siitä, mitä SINÄ niiden merkitykseksi koet.
Mitä sä uliset siellä? En ole väittänyt olevani mikään uskovainen. Kirkkoon (ev.lut.) kuulun kyllä, mutta olen ihan tavallinen suomalainen kirkkoonkuuluva. Eli käyn kirkossa häissä ja hautajaisissa, eikä uskonto näyttele mitään osaa mun normi-elämässä. Huvittaa vaan persaukisten ateistien ulina kirkko sitä ja uskonto tätä nynnynyy. Suomi on kuitenkin kristinuskon aluetta. "Koti, uskonto ja isänmaa", niin kuin armeijassakin aikoinaan opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei joulupukkia ole olemassa, on vain psykoosi.
Aivan. Milloin olet nähnyt Joulupukkia rukoilevan aikuisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei joulupukkia ole olemassa, on vain psykoosi.
Aivan. Milloin olet nähnyt Joulupukkia rukoilevan aikuisen?
Se jos aikuinen rukoilee jotain ei tarkoita ettäkö rukoilun kohde olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä rahan ylivalta on PAKKO lopettaa.
Tää äiti ei lähteny vaatimaan mitään rahoja. Se ilmoitti lautakuntaan että nyt koulu toimii väärin. Lautakunta totesi että oho niinpä toimiikin ja suositteli hyvitystä. Se 1500 euroa on vähän niinkuin sakko ja ens kerralla koulu on toivottavasti vähän varovaisempi.
Eikö 1500 olisi pitänyt maksaa kaikille oppilaille?
No tuon ehdotuksen voit sitten viedä lautakunnalle, en ota asiaan kantaa. Kenties näkivät että kanteen tekeminen ja prosessiin osallistuminen aiheutti kuluja tai kyseeseen liittyy muuta juridista kiemuraa.
Koululaiset kuulevat liki päivittäin uskonnotonta puhetta koulussa, ateismiakin, mutta siitä on turha valittaa, korvauksia ei saa.
Minä olin kerran lapsenlapseni koulun joulujuhlassa ja siellä oli musiikkiesitys. Luulin kuulevani musiikkia, mutta siinä joku kakara esittikin rappia.
Olisiko pitänyt vaatia korvausta? Minulle tuputettiin rap-esitystä, vaikka luvattiin musiikkia.
Minä en halua kuulla sitä missään. Miksi minut altistettiin sille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaan pidettäisiin ne uskonnot pois kokonaan koulusta niin ei tarvitse kenenkään pahoittaa mieltään tai maksaa vahingonkorvauksia. Ei voi olla niin vaikeaa. Koulussa pitäisi myös oppia faktoja ja kriittistä ajattelua ja nehän tunnetusti ei sovi uskontojen kanssa yhteen.
Työskentelen kansainvälisessä teollisuusyrityksessä reissuhommissa. Kyllä on todella tärkeää ymmärtää ja huomioida uskonnolliset asiat (siis ihan kaikissa uskonnoissa, meillä on hinduja, buddhalaisia, katolisia, ja sitten meitä protestanttisista maista tulevia). Aika paha aukko olisi sivistyksessä, jos ei tuntisi edes oman maansa valtauskontoa. Nuo aasialaiset ihan smalltalkina kyseleekin, että millaisia traditioita on kristityillä tämän ja tämän suhteen jne.
Näkisin, että aika sivistymättöminä suomalaisia pidettäisiin, jos ei yhtään mitään ymmärtäisi edes näistä yleisimmistä us
"Se, että joku ei kestä kuulla jotain laulua, missä joku uskontoon liittyvä hahmo mainitaan" Ei ole tässä se pointti. Vaan se että koulu kusetti tässä asiassa ja jäi siitä kiinni = joku valitti lautakuntaan. Lautakunta suositteli sakonomaista muistutusmaksua ja "Otetaan opiksi ja muistutellaan tämän tyyppisten tilaisuuksien osalta, mitä kannattaa ottaa jatkossa huomioon". Sama homma terveyspalveluiden esim terapiajonojen kanssa. Jos jonotusaika ylittyy, joku voi valittaa ja siitä tulee rapsuja. Jos joku ei valita niin asiaan ei reagoida eikä palkata enempää terapeutteja. Ei ole kiinni siitä että "joku ei kestä jonottaa yli puolta vuotta"
Eikös kaikki sadutkin, joita lapsille tuputetaan, ole harhaa? Ja niin muodoin siis harhaoppia?
Vierailija kirjoitti:
Koululaiset kuulevat liki päivittäin uskonnotonta puhetta koulussa, ateismiakin, mutta siitä on turha valittaa, korvauksia ei saa.
Koulu toimi tässä väärin yhteistä sopimusta vastaan, siitä kanneltiin ja he sen tunnustavat. Ei mitään uskonvainoa ole käynnissä
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kerran lapsenlapseni koulun joulujuhlassa ja siellä oli musiikkiesitys. Luulin kuulevani musiikkia, mutta siinä joku kakara esittikin rappia.
Olisiko pitänyt vaatia korvausta? Minulle tuputettiin rap-esitystä, vaikka luvattiin musiikkia.
Voisit vaatia korvausta jos suomen perustuslakiin olisi lisätty rap-vapaus: ketään ei voida velvoittaa osallistumaan vakaumuksensa vastaisesti rap-konserttiin. Nyt siellä puhutaan uskonnon harjoittamisesta ja siitä tämä kantelu oli tehty. Huom kantelu, ei korvausvaatimus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tälle äidille kuitenkin kelpaa kristillisten pyhien suomat vapaapäivät. Lakia pitäisi muuttaa niin, että jos et kuulu kirkkoon, ei tietyt vapaapäivät myöskään kuulu silloin oikeuksiin.
Älä nyt jaksa. Tuo on typerää logiikkaa ja tiedät sen itsekin. Joulu on nippu yulea saturnaliaa ja kekriä ja vapaapäivä ei ole mitenkään suomen valtionkirkon armollisesti ihmiselle suoma ja kirkollisverosta rahoitettu oikeus. Ihan yhteisestä sopimuksesta. Nykyjoulussa ei paljon muutenkaan Jesseä muistella vaan enempi joulupukki on siinä nokkamiehenä
Älä nyt itse jaksa. Joulu, pääsiäinen, helluntai, helatorstai, loppiainen jne. Kaikki nämä ovat kristillisiä juhlapäiviä riippumatta siitä, mitä SI
Miksi toisten puhe on mielestäsi ulinaa? Itsehän sinä uliset.
Kohta kukaan ei uskalla ryhtyä opettajaksi, rehtoriksi tai ylipäänsä mihinkään opetustoimeen, kun mistä tahansa voidaan haukkana valittaa. Nykyiset nuoret äidit on kärkkäitä tarttumaan jokaiseen heidän mielestään väärään sanaan ja eleeseen. Ikään kuin itse toimisivat aina täydellisen oikein. Siinä vähäisessä määrässä, mitä nykyään uskontoa koulussa opetetaan, ei ole mitään vahingollista. Eiköhän sieltä elämäntaito-opistakin löydy jotain huomautettavaa, kun oikein tikulla kaivelee.
Puuttuisivat yhtä kärkkäällä asenteella koulukiusaamiseen. Eikä heti ensimmäisenä ole vastaamassa, että ei pidä paikkaansa, kun heidän kullanmurustaan syytetään toisen kiusaamisesta. Miksi he ei saa sitä toimintaa kuriin, samalla intensiteetillä kuin uskonnon vastustamisessa?
Näin agnostikkona ei voi kun nauraa, miten tämä on edes mahdollista nykyään? Erästä lähi-idän "uskontoa" meille kyllä saa tuputtaa kaikkialla vaikka kukaan ei sitä halua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä pitäisi saada, aggressiivinen runonlausunta ei edes ole musiikkia.
Oudoin asia ketjussa oli, että joku vaati joulut ja muuta vapaat vain kirkkoon kuuluville. Miksi yhteiskunnan pitäisi antaa vapaita yhden uskonnon mukaan? Sitten Ramadan kuukausi voisi olla vapaata sitä noudattaville. Ja minä voin joka päivä viedä saunatontulle lahjoja, niin haluan ylimääräisiä saunavapaita.
Onpa kiva nähdä nykykristityissä näin suvaitsevia asenteita. Eli se on täysin okei jos teidän lapset kuulee vaikka saatananpalvonnasta tai noituudesta koulussa. Tai voivat osallistua tilaisuuteen jossa lauletaan ylistyslauluja allahille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieleni taas pahoitin, kun lapseni koulussa tänään kunnioitettiin vampyyrejä ym noitia. Hurjan näköistä porukkaa. Musta huntu näytti olevan rehtorillakin. Ei mene vakaumukseni
Yllättäen Suomen laki ei määräydy hihhulin vakaumuksen mukaan. Halloween ei ole uskonto.
Noudattikohan ateistihihhuli Suomen Lakia hakiessaan kersaansa koulusta, ettei siis vaan ajanut 30km/h nopeusrajoitusalueella 40km/h nopeutta? Kun tuntuu olevan niin tarkka noiden lakien suhteen. Vai onko se ateistihihhulin tarkkus lakien noudattamisen suhteen vain valikoivaa tarkuutta, eli rusinat pullasta metodi?
Harmi että sinulla on mielenterveys ongelmia. Noudatan lakeja. Oliko sinulla joku argumentti vai tuliko vaan öyhöttämään hhulluuttasi?
Tekstisi perusteella olet näköjään skipannut koulussa muutakin kuin uskontotunnit. Oikein wanna-be-psykiatrikin kaiken lisäksi. Säälittävä tekopyhä paskiainen. Tuosta lakien noudattamisestasi muuten on todisteena ainoastaan oma sanasi ja se ei ihan riitä.
Suomi on kansainvälinen maa. Tontut ja joulupukki pois päiväkotien ja koulujen juhlista.