Tupakointi on ihanaa!
Tässäpä melkoinen tabu tänä päivänä, nimittäin se että tupakka on hyvää ja tupakointi on ihanaa. Varmasti moni sauhuttelija on samaa mieltä, mutta ei vain nykyisen stigmatisoinnin ja tupakkavainojen aikana uskalla sitä tunnustaa. En kuitenkaan suosittele ketään maistamaan tai aloittamaan tupakointia, jos ei ole täysi-ikäinen ja sitä itse halua.
En tiedä mitään ihanampaa kuin sen, että aamulla herättyäni juon kupillisen vahvaa kahvia ja käyn sen päälle ulkona polttamassa savukkeen. Savuke kruunaa aterian ja sopii siihen kuin kirsikka kakun päälle. Viinilasillisen kylkeen poltettu savuke tai kaksikin ravintolan terassilla lämpimänä kesäiltana on hermeettisen nautinnollista.
Tupakkavauhkoajille; En tupakoi ikinä sisällä asunnossani tai edes parvekkeellani, vaan poltan savukkeeni ulkona loitolla ulko-ovista ja ilmanottoaukoista altistamatta sivullisia tupakansavulleni. Bussipysäkillä siirryn reilusti sivummaksi toisista ihmisistä mikäli aion tupakoida, otan huomioon myös tuulensuunnan. En myöskään roskaa luontoja tupakantumpeilla, vaan heitän ne tuhkakuppiin tai sen puuttuessa tumppaan ensin maahan ja nostan siitä roskikseen.
Terveysvauhkoajille; Minua ei kiinnosta elää vanhaksi, eikä minulla ole perhettä. Aion tulevaisuudessa kieltäytyä syöpä- yms. hoidoista, mikäli satun johonkin tupakkasairauteen sairastumaan. Kannatan eutanasiaa, ja toivon sen olevan tuossa vaiheessa täälläkin laillista. Samalla valtion kassaan jäävät kaikki minun elämäni aikana maksamani ansiotulo- ja tupakkaverot, eikä minulle tarvitse maksaa euroakaan eläkettä eikä minun (huonossa tapauksessa hyvin pitkäaikaista) hoitoani laitoksessa tarvitse kustantaa. Win-win-tilanne sekä minulle itselleni että yhteiskunnalle.
Lokaa saa heittää niskaan, en ota sitä itseeni. Lähdenpä tästä käymään ulkona iltasavukkeella!
Kommentit (89)
Paitsi että voit olla hoidossa vuosia.Happiviikset naamalla, haukkoa kun et happea saa.
Silloin lue ja muista tuo oma kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että voit olla hoidossa vuosia.Happiviikset naamalla, haukkoa kun et happea saa.
Silloin lue ja muista tuo oma kirjoitus.
Hän sanoi, että uskoo eutanasiaan. Hän tekee itsemurhan ja pääsee pois. Hyvä ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miltä se sitten tuntuu?
Osta aski punaista Marlboroa ja sytytä rööki. Laita suuhun ja imeskele. Sitten tiedät!
Muutaman kerran olen elämäni aikana polttanut kokeeksi savukkeen. Yksi epämiellyttävimmistä kokemuksista ja mauista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miltä se sitten tuntuu?
Osta aski punaista Marlboroa ja sytytä rööki. Laita suuhun ja imeskele. Sitten tiedät!
Muutaman kerran olen elämäni aikana polttanut kokeeksi savukkeen. Yksi epämiellyttävimmistä kokemuksista ja mauista!
No älä sitten polta röökiä. Minä poltin melkein 20 vuotta sitten ehkä vuoden verran pikkusikareita, mutta lopetin terveyssyistä.
Vierailija kirjoitti:
Tekis kyllä mieli vetää röökin, mut on oon kipeenä. Flunssa ja raju yskä. Ei uskalla vetää röökiä.
nössö
Juu, mäkin tykkäsin polttaa ja nautiskelin tuota myrkkyä "parhaimmillaan" askin päivässä, 10 vuotta poltin. Oikeasti tykkäsin siitä tavasta, se toi mukavaa taukoa töille / pihahommille / jne.
Sitten anoppi sairastui laajalti levinneeseen syöpään, emokasvain oli keuhkoissa. Rikkoi kylkiluita kasvaessaan. Ette voi edes kuvitella niitä tuskan ilmeitä. Kipulääkettä annettiin maksimit mutta oli laiha lohtu. Edes tämän prosessin seuraaminen ei vielä saanut mua heti lopettamaan, mutta ajatus siitä syntyi. Nyt olen vapaa. Luulin etten koskaan pääsisi tuosta tavasta eroon. Olin väärässä. Nyt en aloittaisi uudestaan vaikka mikä tulisi.
On se hyvää toki. En enää polta aktiivisesti, mutta jos satun humalassa polttamaan niin sen huomaa kyllä keuhkoissa seuraavana päivänä. Sitä sitten miettii mitä ihmettä menny tekemään ja miksi. Eikä tarvi kuin yhet kahet tupakat vetää niin jo se tuntuu mulla ainakin seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa se oli minunkin mielestäni. Kunnes sain keuhkoahtauman ja nyt hengästyn aina portaita noustessani. Ei tee enää yhtään mieli tupakkaa.
Jep. Parantumaton vakava sairaus. Ja tupakkayhtiöiden herrat nauraa matkalla pankkiin.
Toivottavasti et tule sitten ikinä saamaan syöpähoitoja mahdollisen keuhkosyövän takia minkä itse olet aiheuttanut. Elinikäsi tulee lyhenemään, tai ainakin monien muidenkin sairauksien riski nousee, ymmärrätkö tervakeuhko?
Miljoona kärpästä ei ole väärässä, passka on hyvää.
En jaksanut lukea tuota tekstiä, mutta riippuu siitä, kauanko on tupakoinut. Varmaan ensimmäisinä vuosina, jos polttaa muutaman päivässä, se on ihan jees taukopaikka monissa tilanteissa ja voi tuntua jopa hyvältä.
Jossain vaiheessa alkaa kuormittamaan elimistöä ihan varmasti ja alkaa rasittamaan myös psyykkisesti, että pitää olla röökirahat tai tietty määrä tupakkaa. Olen tuosta eroon päässyt ja en kaipaa. Mutta ei mulle ole ongelma polttaa yhden tupakan silloin tällöin, jos vaan kestää ne vieroitusoireet ja ainakin nyt tuntuu, etten niitä halua enää ikinä.
Älä syöpää sure, kyllä muistisairaus lieveilmiöineen on paljon pahempi.
Olen itse funtsinut sairaanhoitajana, että syöpään olisi mukavampi kuolla, ennen kuin sairastuu muistisairauteen. Jos et polta, todennäköisesti elät pidempään ja se pitkä ikä altistaa sinut jollekin syövälle. Pitkään elävänä saat todennäköisesti myös muistisairauden. Sitten et ymmärrä miksi olet kipeä, et suostu ottamaan kipulääkkeitä ja sinua on vaikeampi hoitaa. Eikä muistisairaus juuri armahda henkisesti, kuten moni luulee. Muistisairaat ovat kipeinä aggressiivisia ja levottomia.
Näkemieni potilastapauksien perusteella en kiellä ketään tupakoimasta, stressaamasta kylläkin.
No minä lopetin. Kaksi viikkoa mennyt ilman tupakkaa. Kaipaan eniten sitä aamutupakkaa kahvin kanssa. En jaksa sitä syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, kyllä olut ja tupakka kuuluu yhteen.
Kuulostaa hyvältä yhdistelmältä, jos tekisi mieli oksentaa.
Vierailija kirjoitti:
No minä lopetin. Kaksi viikkoa mennyt ilman tupakkaa. Kaipaan eniten sitä aamutupakkaa kahvin kanssa. En jaksa sitä syyllistämistä.
Mulle tulee yhdestä tupakasta rajut vieroitusoireet, jotka kestää vuorokauden. Tiedän tämän, koska olin jo jonkin aikaa niin, ettei elimistössä ollut mitään nikotiinia eikä voinut olla ja sitten poltin yhden ainoan miedomman tupakan. Tämä oli oikeastaan hyvä veto, koska paljasti samalla sen, miksi jäin aikanaan tupakkaan koukkuun ja luultavasti aikanaan jäin kerrasta koukkuun. Nyt en kyllä jatkanut tupakointia siitä, koska ihan todella oli yhdestä tupakasta niin hirveät vieroitusoireet, ettei varmaan usein ole aikaa niitä potea. Enkä koe enää mitään tarvetta tupakoida yhtäkään, koska ihan oikeasti siitä yhdestäkin tulee kamalimmat vieroitusoireet, mitä olen mistään ikinä kokenut ja on ihan täysin invalidi yhden päivän.
Syöpäsairas voi saada palliatiivisen sedaation eli keinotekoisen unen, jottei tuntisi kipua. Hoidan siis itse vanhuksia ja välillä aina ihmetellään, onko jollakin jotain ylimääräistä vatsassa tai tississä, lääkäri tutkii ja kertoo, että todennäköisesti, mutta vanhus ei ole kuvantamisen eikä hoitojen piirissä niin voin vain arvailla, onko kipuja. Niitä sitten yritetään lääkitä. En tiedä, auttavatko kipulääkkeet täysin, täytyy vain yrittää vanhuksen olemuksesta päätellä, onko kipuja. Mieluummin kuolisin järki päässä ja ottaisin eutanasian tai sedaation.
Pahin oli levoton vanhus, joka aiheutti itselleen luunmurtumia levottomuudellaan ja oli kyllä kipeä eikä ymmärtänyt yhtään, miksi joka paikkaan koskee. Huusi kurkku suorana, kun pestiin...
Nauti keuhkoahtaumataudistasi ja hitaasta tukehtumiskuolemasta!
Köh köh siellä ja koh köh täällä...
Niin se on, ihanaa. Ymmärrän sua ap! Vaikka olen lopettanut, olisi niin ihanaa saada polttaa. Ilman vakavia terveyshaittoja vetäisin todellakin kokoajan röökiä.