Miten kukaan saa syötyä 800g kasveja päivässä?
En syö noin paljoa ruokaa päivässä sekasyöjänä niin miten jaksaisin syödä kasveina enemmän.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissakin on proteiineja. Kasvisproteiinien osuutta kannattaakin lisätä. Ei todellakaan ole terveellistä syödä joka aterialla 100 g lihaa tai kalaa.
Porkkanassa on 0,6g proteiinia per 100g ja banaanissa 1,1g per 100g. Aika paljon sais noita syödä päivässä.
Juu, pelkällä porkkanalla ja banaanilla ei pärjää. Lisäksi pitää syödä muutakin. Kannattaa katsella vaikka linssejä ja papuja. Linsseissä on 26,2 g proteiinia/100 g, kuivissa härkäpavuissa 30 g ja tuoreissa vihreissä pavuissa 2 g. Toisaalta tuoreista vihanneksista saa paljon nopeammin tuon 800 g täyteen, koska ovat myös vesipitoisia eivätkä niin täyttäviä.
Linssejä, papuja ei lasketa kasviksiin.
Totta, linssilude ja papueläin kuuluvat eläinkuntaan, ei kasvikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissakin on proteiineja. Kasvisproteiinien osuutta kannattaakin lisätä. Ei todellakaan ole terveellistä syödä joka aterialla 100 g lihaa tai kalaa.
Porkkanassa on 0,6g proteiinia per 100g ja banaanissa 1,1g per 100g. Aika paljon sais noita syödä päivässä.
Juu, pelkällä porkkanalla ja banaanilla ei pärjää. Lisäksi pitää syödä muutakin. Kannattaa katsella vaikka linssejä ja papuja. Linsseissä on 26,2 g proteiinia/100 g, kuivissa härkäpavuissa 30 g ja tuoreissa vihreissä pavuissa 2 g. Toisaalta tuoreista vihanneksista saa paljon nopeammin tuon 800 g täyteen, koska ovat myös vesipitoisia eivätkä niin täyttäviä.
Ei niin. Se on kieltämättä aika erikoista, mutta näin se menee.
Esimerkiksi maissia ei myöskään lasketa, se on vilja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti ylittyykin tuo 800 grammaa. Kasvikset ja hedelmät ovat painavia ja sisältävät runsaasti vettä.
Eli 400g kasveja + 4dl vettä ajaa saman asian.
Nope. Vedessä on kuitua 0%. Sen tähden kasviksia voi syödä vaikka kuinka, kun kurkku, vesi- ja hunajameloni, tomaatti ja monet hedelmät sisältävät kuitujen, vitamiinien ja hivenaineiden lisäksi paljon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että ihmiset on nykyään niin "kehopositiivisia". Toi 800g on se kokonaismäärä mitä mä syön vuorokauden aikana mitään ruokaa.
Ei kannata ainakaan syödä liikaa hedelmiä, koska niissä on fruktoosia. Nykyhedelmät on jalostuksen kautta saatu supermakeiksi fruktoosipommeiksi ja fruktoosi on haitallisempaa kuin "tavissokeri".
Olisikin edes makeita, mutta kun suurin osa hedelmistä maistuu puulta kerätään liian raakoina, kypsytetään jos kypsytetään varastoissa ja kun kotiin ostat niitä, niin makua ei hedelmässä juuri ole ja seuraava kypsyysaste parissa päivässä on mätä hedelmä.
omalta osalta on hedelmien syönti vähentynyt merkittävästi, kun raakoja mauttomia hedelmiä ei tee mieli syödä ja yrittää niitä itse pöydällä antaa kypsyä, kunneiv-t kypsy vaan pilaantuvat vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800g/vrk tarkoittais meidän perheelle 3,2kg kasviksia päivässä. Viikossa 22,4kg. Ei mulla kyllä ole edes varaa tuollaista määrää kasviksia ostaa, jos perunaa ei lasketa.
Kasvikset on keskimäärin paljon halvempaa ruokaa kuin esim. liha tai juustot. 20 kiloa kasviksia saa 50 eurolla, realistisempi olisi 60-70 euroa.
Mutta totta se on, kyllä ostoskärryyn saa lastata valtavan määrän kasviksia, varsinkin jos kaikki ateriat syödään kotona. Arjessa meillä kuitenkin lounas on kaikilla töissä tai koulussa, niin osa kasviksista tulee syötyä muualla.
Tällä hetkellä mun budjetti viikon ruuille on 50€. Me todellakin tarvitsemme muutakin kuin porkkanaa. Ja tosiaan tiedän, että kasviksia saa edullisesti. Välillä teenkin kaalikeittoa, joka on todella edullista. Samoin hernekei
Minkäikäisiä lapset ovat? Tuo 800 gr on aikuisen, normaalikokoisen suositus, pienten lasten suositus on alle puolet aikuisen kasvismäärästä. Kasvaessa pikkuhiljaa kohti aikuisten määrää.
50 € viikossa vaatii jo luovuutta, varmasti riittää tähdätä puoleen kiloon päivässä aikuisille ja lapsille oman suosituksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että ihmiset on nykyään niin "kehopositiivisia". Toi 800g on se kokonaismäärä mitä mä syön vuorokauden aikana mitään ruokaa.
Ei kannata ainakaan syödä liikaa hedelmiä, koska niissä on fruktoosia. Nykyhedelmät on jalostuksen kautta saatu supermakeiksi fruktoosipommeiksi ja fruktoosi on haitallisempaa kuin "tavissokeri".
Olisikin edes makeita, mutta kun suurin osa hedelmistä maistuu puulta kerätään liian raakoina, kypsytetään jos kypsytetään varastoissa ja kun kotiin ostat niitä, niin makua ei hedelmässä juuri ole ja seuraava kypsyysaste parissa päivässä on mätä hedelmä.
omalta osalta on hedelmien syönti vähentynyt merkittävästi, kun raakoja mauttomia hedelmiä ei tee mieli syödä ja yrittää niitä itse pöydällä antaa kypsyä, kunneiv-t kypsy vaan pilaantuvat vain.
Minusta Nadorcott mandariinit ovat sopivan makeita ja riittävän isokokoisia, mutta banaanien kanssa saa olla tarkkana että ne saa säilymään syömäkelpoisina ilman suurempia "kuljetusvaurioita". Suosin täystuoremehuja, joiden hedelmäpitoisuus on 100 % luokkaa eikä niihin ole lisätty mitään sokeria. "Omena päivässä pitää lääkärin loitolla!"
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään vatsa ei kestä tuollaista.
Mun vatsa ainakin kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, kun opettelee käyttämään kasviksia ruuanlaitossa, korvaa niillä osan lihasta ja vähentää leivän, riisin, pastan, perunan (hiilarinlähteiden) yms. puputtamista. Ei ole tarkoitus, että jatkaa syömistä samaan malliin ja sen lisäksi vielä syö 800 gr kasviksia, hedelmiä ja marjoja vaan niillä nimenomaan korvataan muita, epäterveellisempiä ravinnonlähteitä.
Aluksi 800 gr voi tuntua järkyttävän isolta määrältä, mutta elimistö tottuu nopeasti, olo on paljon kevyempi.
Mutta eihän kukaan syö päivässä leipää, pastaa jne 800 gramman edestä hyvänen aika.
Tuossa joutuu korvaamaan proteiinin ja hyvät hiilarit kasviksilla.
Kasvikset on hyviä hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Eli miten?
Lisää marjoja puuroon tai marjoja/hedelmiä jogurttiin aamupalalla. Munakkaan sekaan voi laittaa tuorepinaattia ja tomaattia. Itse tehtyihin sämpylöihin kasvisraasteita. Tee välipalasmoothie vaikka hedelmistä ja kasviksista. Ruoan oheen aina joko kasviksia tai salaatti.
En syö puuroa enkä aamupalaa, kuppi kahvia riittää. Lounaaksi salaatti 350g jossa 50g proteiinia. Päivälliseksi 100g proteiinia, 100g hiilareita ja 200g kasveja. Vaikka korvaisin proteiinin ja hiilarit kasveilla en saa kuin 750g.
Eli miten söisin 800g kasveja.
Ilmeisesti et mitenkään. Muille se ei olekaan ihan noin iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kahdesti päivässä ja ateriat ovat alle 400g joten vaikka korvaisin kaiken kasviksilla en saisi 800g täyteen.
Jos korvaat kaiken kasviksilla, syöt enemmän, koska ne eivät täytä vatsaa ihan samalla tavalla. Esim sisältävät vettä runsaasti.
Kyse olikin nyt siitä, että kukaan normaali ihminen ei jaksa mupeltaa tuollaista määrää ruokaa. Jos on pakko vetää se 800 g, ei jaksa syödä enää esimerkiksi mitään proteiinia.
800g jaettuna päivän viidelle aterioinnille ei ole määrällisesti iso annos.
Minä syön kaksi kertaa päivässä, lounaan ja päivällisen. En mitenkään jaksaisi syödä 800 g kasviksia ja sen lisäksi vielä jotain proteiinia. Sehän olisi kilo ruokaa päivässä vähintään! Lihoisin aika varmasti pian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Eli miten?
Lisää marjoja puuroon tai marjoja/hedelmiä jogurttiin aamupalalla. Munakkaan sekaan voi laittaa tuorepinaattia ja tomaattia. Itse tehtyihin sämpylöihin kasvisraasteita. Tee välipalasmoothie vaikka hedelmistä ja kasviksista. Ruoan oheen aina joko kasviksia tai salaatti.
Mitä alapeukuttamista tuossa nyt on? Jos kysytään neuvoja niin hyviä esimerkkejähän nuo olivat.
En syö aamupalaa, munakkaan saattaisin syödä. Sämpylöitä en syö, enkä välipalasmoothieta. Ruokana voisin syödä salaattia ja lisänä kanaa, kalaa tai lihaa.
Kuka syö 5 kertaa päivässä?
Jotain aamupuuroja ja jogurtteja, kuulostaa iha oudolta. Tai välipaloja. Onko porukka lapsia tai muuten napostelijoita jos ei selviä paria tuntia syömättä?
Vierailija kirjoitti:
Lainaus "Eli päivässä 11 tuntia istumista jo ihan sen vuoksi, että saa perheelle katon pään päälle ja leivän pöytään." Tuo kuulostaa rasittavalta. Ei ihme että ihmisiä etätyö houkuttaa.
Minä vain ihmettelen kuinka joku ehtii syödä päivässä viisi kertaa oikein pöydän ääressä istuen?
Ellei ihan valmisruokiin tyydy on päälle laskettava ruoan valmistukseen tai esille ottoon kuluva aika.
Me ihmiset olemme aika erikokoisia ja tarvitsemme ruokaa yksilöllisen määrän että siihen nähden tällainen mielipiteiden vaihto on aika turhaa. Ja sekin on poissa syömisestä!
No jaa, eipä noiden edellispäivän tähteiden kaivaminen jääkaapista ja lämmittäminen mikrossa kovin paljon aikaa vie.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että 800 g päivässä tulee tosi helposti. Aamulla desi marjoja ja pari hedelmää, päiväsaikaan kasvispitoista ruokaa ja sen kanssa salaattia ja raastetta, ja jos syön liharuokaa, lihan osuus on vähäinen ja kasviksia on enemmän silloinkin. Porkkanaa, lanttua, kyssäkaalia, kaalia ja punakaalia menee paljon, samoin varsiselleriä, ja uunijuureksiin sopii myös punajuuri tosi hyvin.
Välipalana hedelmää.
Joka ruoalla salaatteja iso osa lautasen pinta-alasta.
Vaikeampaa on saada kasaan 30 eri kasvista viikossa. Lähelle sitä menee aina, mutta joutuu käyttämään mielikuvitusta, että saa tuon täyteen. Tuoretta tomaattia ja kurkkua en syö, tomaatiksi onneksi lasketaan myös tomaattimurska ja -pyree.
Kyllä tuon saa tosi helposti kasaan.
Ihmettelen enemmän tämän palstan kirjoittajia, kun toisaalta halveksivat ylipainoisia ja heti seuraavaksi yhtä suuren halveksunnan kohde ovat ne, jotka syövät tarpeeksi kas
En minä halveksi ketään, mutta ihmettelen, että milloin ja miten noin ison määrän saan alas kun päivän ruuat kokonaisuudessaan on mulla 800g. Jotain pitää sitten jättää pois, mutta kyllä minä lihaa, kalaa ja kanaa haluan joskus syödä. Käytännössä tuo siis tarkoittaa sitä, että joutuisin lisäämään päivän syötäviä ja onko sekään sitten hyvä asia, että alkaa lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten vähän te syötte, jos tuntuu, että ette ylipäänsä syö 800g ruokaa päivässä? Niin ja ennen kaikkea miksi syötte noin vähän ja mitä syötte? Johan tuo 800g tulee täyteen kun syö aamupalan ja lounaan. Mä olen ihan normaalipainoinen ihminen ja syön suunnitelmallisesti, eikä mulle ole mikään ongelma saada 800g kasviksia päivääni.
En syö aamupalaa. Lounaaksi lautasellinen esim jotain lihakastiketta ja salaattia. Päivälliseksi sama setti, mutta eri aineksista. 400 g noin painoltaan. Iltapalaa en syö.
Kaikki kasvit ovat myrkyllisiä, koska ne eivät halua tulla syödyiksi eikä niillä ei ole muuta keinoa suojautua kuin jälkikäteinen kiusanteko. Kyse on vain pitoisuuksista. Valmiiksi huonokuntoiselle rantojen miehelle saattaa hyväntekeväisyysjärjestön santsilautasellinen pinaattikeittoa olla tappava.
"En minä halveksi ketään, mutta ihmettelen, että milloin ja miten noin ison määrän saan alas kun päivän ruuat kokonaisuudessaan on mulla 800g. Jotain pitää sitten jättää pois, mutta kyllä minä lihaa, kalaa ja kanaa haluan joskus syödä. Käytännössä tuo siis tarkoittaa sitä, että joutuisin lisäämään päivän syötäviä ja onko sekään sitten hyvä asia, että alkaa lihomaan."
Joo, etenkin kun kasviksissahan on tunnetusti ihan älyttömästi kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kasvit ovat myrkyllisiä, koska ne eivät halua tulla syödyiksi eikä niillä ei ole muuta keinoa suojautua kuin jälkikäteinen kiusanteko. Kyse on vain pitoisuuksista. Valmiiksi huonokuntoiselle rantojen miehelle saattaa hyväntekeväisyysjärjestön santsilautasellinen pinaattikeittoa olla tappava.
Ja lehmäthän ne oikein odottaa tulevansa syödyksi.