Miten kukaan saa syötyä 800g kasveja päivässä?
En syö noin paljoa ruokaa päivässä sekasyöjänä niin miten jaksaisin syödä kasveina enemmän.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissakin on proteiineja. Kasvisproteiinien osuutta kannattaakin lisätä. Ei todellakaan ole terveellistä syödä joka aterialla 100 g lihaa tai kalaa.
Porkkanassa on 0,6g proteiinia per 100g ja banaanissa 1,1g per 100g. Aika paljon sais noita syödä päivässä.
Juu, pelkällä porkkanalla ja banaanilla ei pärjää. Lisäksi pitää syödä muutakin. Kannattaa katsella vaikka linssejä ja papuja. Linsseissä on 26,2 g proteiinia/100 g, kuivissa härkäpavuissa 30 g ja tuoreissa vihreissä pavuissa 2 g. Toisaalta tuoreista vihanneksista saa paljon nopeammin tuon 800 g täyteen, koska ovat myös vesipitoisia eivätkä niin täyttäviä.
Linssejä, papuja ei lasketa kasviksiin.
Palkokasveista 150g voidaan laskea kasviksiin, sen yli menevä määrä lasketaan joko proteiineihin tai hiilihydraattilisäkkeeksi.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Linssejä, papuja ei lasketa kasviksiin.
Ei niin. Se on kieltämättä aika erikoista, mutta näin se menee.
Esimerkiksi maissia ei myöskään lasketa, se on vilja.
Sokerimaissi lasketaan vihannekseksi, mutta maissilastut ja tortillat lasketaan viljatuoteryhmään. Pavuista voidaan laskea osa kasvikseksi, jos se ei ole aterian proteiini- tai hiilihydraattiosio...
Kiusa se on pienikin kiusa
Parempi ajatella tuota yleisenä ohjenuorana kuin autuaaksi tekevänä absoluuttisena totuutena. 800 g jotain ravintoköyhää salaattia ei sellaisenaan ole itseisarvo. Eikä 799,99999999 grammaa myöskään ole paha.
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapa joskus kaikki ravintosuositukset huomioon ottaen mitä ja kuinka paljon olisi syötävä päivässä että mistään ei ole puutetta eikä mitään ole liikaa. Yritin kerran ja se ruuan määrä oli aivan posketon.
No joo, eikö jotain pelkkää leipääkin pidä syödä 5 tms viipaletta. Sen päälle 800 g kasviksia ja jotain proteiiniakin olisi saatava. Ihan tolkuton määrä. Minä syön ruokaa 800 g enkä yhtään leipää. Jos söisin 5 leipää, niin jäisi yksi ruoka välistä.
Alle 60kg naisena kuulostaa isolta ruokamäärältä. Haluan kuitenkin syödä myös kanaa, kalaa, jugurttia ja iik! jopa ruisleipää. Ei millään mahdu nuo kaikki rehut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu multa mitenkään, ei vaikka olen ollut kasvissyöjä viimeiset 25 vuotta. Olen pieniruokainen, syön 2-3 kertaa päivässä ja tottakai haluan syödä muutakin kuin pelkkiä kasviksia. Viimeksi ostin puolen kilon parsakaalin ja kun siitä teki pastaa, tuli annoksia kuusi. Siis sen kokoisia annoksia kuin itse syön. Vaikka syön salaatteja(kin) ja leivän päällä on aina kasviksia jne. niin ei tule 800g päivässä. Hedelmiä ja marjoja syön lähinnä jos teen smoothien. Mutta mitäpä tuo haittaa, en muutenkaan noudata virallisia suosituksia ruoan suhteen, en esimerkiksi koskaan syö aamupalaa enkä voisi kuvitellakaan puputtavani safkaa viisi kertaa päivässä. Terve, hoikka ja hyvinvoiva olen. Kuuntelen omaa kehoani, en Teehooällää.
Olisi mielenkiintoista tietää, minkäkokoinen olet ja liikutko aktiivisesti. Olen itse 170 cm/75 kg toimistotyötä tekevä nainen, vapaa-ajalla liikun ja
Minustakin on mielenkiintoista nämä miten erilaisia ollaan. Itse olen 168 cm ja 61 kg. Liikun paljon myös, joka päivä lenkki, salilla 3 kertaa viikossa ja lisäksi jooga 2 kertaa viikossa, yksi uinti. Syön 2 kertaa päivässä, klo 12 ja 18 ja pätkäpaastoan loput. Syön varmaan maksimissaan juuri sen 800 grammaa ja puolet siitä kasvista. En ole koskaan tykännyt syödä aamupalaa, enkä nykyään syö enää iltapalaakaan kun tyhjällä mahalla on parempi nukkua. Välipalaa en myöskään syö, koska minulla ei ole nälkä. Enkä varsinkaan pidä näistä ehdotelluista hedelmistä, kun ovat omaan makuun liian makeita. Häpeä tunnustaa, että marjojakaan en syö, kun nekin on liian makeita. Salaattia rakastan yli kaiken ja sillä olisikin helppoa lisätä kasvisten osuutta, mutta jostain olisi sitten pakko karsia, kun nyt mulla on tällä ruokavaliolla täydellisen hyvä olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapa joskus kaikki ravintosuositukset huomioon ottaen mitä ja kuinka paljon olisi syötävä päivässä että mistään ei ole puutetta eikä mitään ole liikaa. Yritin kerran ja se ruuan määrä oli aivan posketon.
No joo, eikö jotain pelkkää leipääkin pidä syödä 5 tms viipaletta. Sen päälle 800 g kasviksia ja jotain proteiiniakin olisi saatava. Ihan tolkuton määrä. Minä syön ruokaa 800 g enkä yhtään leipää. Jos söisin 5 leipää, niin jäisi yksi ruoka välistä.
Meille suositeltiin 90-luvulla koulussa "vain" neljää ruokaa päivässä, mutta siihen päälle seitsemää(!) viipaletta ruisleipää. Kuka muka syö tuollaisia määriä, varsinkaan 50-kiloinen teinityttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille suositeltiin 90-luvulla koulussa "vain" neljää ruokaa päivässä, mutta siihen päälle seitsemää(!) viipaletta ruisleipää. Kuka muka syö tuollaisia määriä, varsinkaan 50-kiloinen teinityttö.
7 viipaletta ruisleipää ei näyttäs olevan kuin nelisen sataa kaloria. siis kun päälle ei ahda voita, juustoa ja meetvurstia kuten ylensä tehdään
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on, että söisit sitten lihaa yms epäterveellisiä vähemmän.
liha epäterveellistä? :D kasvit ja hedelmät on hybridejä eikä niitä ole ennen syöty... liha ja metsän marjat ovat kaikkein luonnollisinta ruokaa ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liha epäterveellistä? :D kasvit ja hedelmät on hybridejä eikä niitä ole ennen syöty... liha ja metsän marjat ovat kaikkein luonnollisinta ruokaa ihmiselle
ja siellä joku einsteini taas mutuilemassa. miks käytät jotain nettiä ei se oo luonnollista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha ei ole epäterveellistä, vaan ravinteikkaampaa kuin yksikään kasvis.
Ravintotieteilijät ovat kanssasi eri mieltä, mutta sinähän varmaan tiedät paremmin, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Ei onnistu multa mitenkään, ei vaikka olen ollut kasvissyöjä viimeiset 25 vuotta. Olen pieniruokainen, syön 2-3 kertaa päivässä ja tottakai haluan syödä muutakin kuin pelkkiä kasviksia. Viimeksi ostin puolen kilon parsakaalin ja kun siitä teki pastaa, tuli annoksia kuusi. Siis sen kokoisia annoksia kuin itse syön. Vaikka syön salaatteja(kin) ja leivän päällä on aina kasviksia jne. niin ei tule 800g päivässä. Hedelmiä ja marjoja syön lähinnä jos teen smoothien. Mutta mitäpä tuo haittaa, en muutenkaan noudata virallisia suosituksia ruoan suhteen, en esimerkiksi koskaan syö aamupalaa enkä voisi kuvitellakaan puputtavani safkaa viisi kertaa päivässä. Terve, hoikka ja hyvinvoiva olen. Kuuntelen omaa kehoani, en Teehooällää.
Ihan kuin minä! Ei ole nuo suositukset kiinnostaneet koskaan, nehän muuttuvatkin jatkuvasti. Syön mitä haluan, ja vain silloin kun on nälkä. Olen myöskin kasvissyöjä ja hyvinkin hoikka keski-ikäinen. En usko, että tulee 800g kasviksia päivässä täyteen. Kasveja ei ainakaan, se on ihan varma 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha ei ole epäterveellistä, vaan ravinteikkaampaa kuin yksikään kasvis.
Ravintotieteilijät ovat kanssasi eri mieltä, mutta sinähän varmaan tiedät paremmin, eikö?
Saattaa se olla noin, mutta eihän ravintosisältö ole suinkaan mielipideasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 viipaletta ruisleipää ei näyttäs olevan kuin nel
Kuinka monta ihmistä tunnet jotka syövät päivästä toiseen viipaletolkulla kuivaa leipää ilman mitään päällisiä? No niinpä...
Hedelmistä ja vihanneksista syön vain yhden banaanin päivässä. Kaukana on 800 grammaa.
Miten teillä on varaa syödä noin paljon marjoja? Marjathan ovat tosi kalliita. Kaikilla ei ole pakastin täynnä itse poimittuja marjoja. Kalliita syömisiä muutenkin vaikuttaaa olevan. Jaksatteko todella tehdä vielä iltaisin noin huikean monipuolisia päivällisiä?
Vierailija kirjoitti:
"Kysyttiin tuolta aikaisemmalta että mitä ihmeen ruokaa se syö, jos sillä ei tule ravintosuositukset täyteen. Vastausta ei tullut. Elätkö itse jollain sipseillä jos et saa tarvittavia ravintoaineita?
Kasvikset on muuten juuri niitä jotka sisältää eniten vitamiineja ja hivenaineita kaloreihin nähden. Niitä kannattaa syödä."
Minä en todellakaan elä sipseillä. Syön paljon vihanneksia ja pyrin noudattamaan ravitsemussuosituksia. Mutta kulutus on todella pieni. Istumatyö 8 tuntia ja työmatka 1,5 tuntia suuntaansa, pakko istua autossa kun ei julkisia mene. Eli päivässä 11 tuntia istumista jo ihan sen vuoksi, että saa perheelle katon pään päälle ja leivän pöytään. Kun lisäksi nukkumiseen varaa 8 tuntia, muuhun jää vain 5 tuntia (24 - 11 - 8 = 5). Sitäkään ei tietenkään voi kokonaan käyttää liikuntaan. Siksihän tuo havainto niin ahdistaakin.
Ihan sama tilanne minulla! Lisätään vielä 155 cm pituus niin en saa buffet lounaalla syödä oikein mitään, jos en halua lihoa. Todella masentavaa.
Jos syö joka aamu pari desiä marjoja niin pitää olla aika hiton iso pakastin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ihmistä tunnet jotka syövät päivästä toiseen viipaletolkulla kuivaa leipää ilman mitään päällisiä? No niinpä...
No ei varmaan jos on tottunut mussuttumaan voita ja juustoa ja meetvurstia. Ruoan kanssa, etenkin keitton, menee leipä hyvin ilman päällisiä, etenkin jos on tuoretta
Ei nekään tietenkään halua tulla syödyksi, mutta se pointti tuossa viestissä on se, että kasvit ei voi juosta karkuun, joten niillä on muita keinoja joilla ne yrittää estää, että niitä syödään, esimerkiksi myrkkyjä ja antiravintoaineita. Pinaatissa esimerkiksi on paljon antiravintoaineita, erityisesti oksalaatteja.