Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan saa syötyä 800g kasveja päivässä?

Vierailija
30.10.2024 |

En syö noin paljoa ruokaa päivässä sekasyöjänä niin miten jaksaisin syödä kasveina enemmän.

Kommentit (210)

Vierailija
121/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistuisi minulta, enkä aio uutta, tiettyä agendaa palvelemaan päivitettyä ruokapyramidia edes noudattaa. Olin vihreän aatteen kannalla, kunnes sitä saa ta naa alettiin tuputtaa joka tuutista ja pakottaa läpi kaikin keinoin. 

Mutta joo, en minäkään syö kuin 2-3 kertaa päivässä, eikä aterioistani kerry kaikkineenkaan 800 grammaa ruokaa. En tosiaan ala korvata kaikkea syömääni kasviksilla, nälkäkuo lema han siinä koittaisi. Mikä lienee tuossa taustallakin. Kätevä tapa vähentää väestöä, kun t ap e ta an nälkään se osa kansasta, joka juoksee päänsä seinään heti, kun joku ylempi taho puhaltaa pilliin.

Vierailija
122/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kysyttiin tuolta aikaisemmalta että mitä ihmeen ruokaa se syö, jos sillä ei tule ravintosuositukset täyteen. Vastausta ei tullut. Elätkö itse jollain sipseillä jos et saa tarvittavia ravintoaineita?

Kasvikset on muuten juuri niitä jotka sisältää eniten vitamiineja ja hivenaineita kaloreihin nähden. Niitä kannattaa syödä."

Minä en todellakaan elä sipseillä. Syön paljon vihanneksia ja pyrin noudattamaan ravitsemussuosituksia. Mutta kulutus on todella pieni. Istumatyö 8 tuntia ja työmatka 1,5 tuntia suuntaansa, pakko istua autossa kun ei julkisia mene. Eli päivässä 11 tuntia istumista jo ihan sen vuoksi, että saa perheelle katon pään päälle ja leivän pöytään. Kun lisäksi nukkumiseen varaa 8 tuntia, muuhun jää vain 5 tuntia (24 - 11 - 8 = 5). Sitäkään ei tietenkään voi kokonaan käyttää liikuntaan. Siksihän tuo havainto niin ahdistaakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissakin on proteiineja. Kasvisproteiinien osuutta kannattaakin lisätä. Ei todellakaan ole terveellistä syödä joka aterialla 100 g lihaa tai kalaa. 

Höpölöpö

Sieltä tuli juuri niin järkevä vasta-argumentti mitä kuvittelinkin

Juuri sellainen kuin typerä viestisi ansaitseekin.

Vierailija
124/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kahdesti päivässä ja ateriat ovat alle 400g joten vaikka korvaisin kaiken kasviksilla en saisi 800g täyteen.

Jos korvaat kaiken kasviksilla, syöt enemmän, koska ne eivät täytä vatsaa ihan samalla tavalla. Esim sisältävät vettä runsaasti. 

Kyse olikin nyt siitä, että kukaan normaali ihminen ei jaksa mupeltaa tuollaista määrää ruokaa. Jos on pakko vetää se 800 g, ei jaksa syödä enää esimerkiksi mitään proteiinia.

Mutta eihän teidän lihansyöjien mielestä kasvisruoat pidä nälkää? Helpostihan sitä sen logiikan mukaan syö myös proteiinia. 

Ketä haukut lihansyöjäksi? En vegaanina

Minäkin olen vegaani ja kevyesti saan syötyä kilonkin kasviksia. Aamupalalla pari kourallista marjoja tuorepuuron päälle, lounaaksi jotain kasvisruokaa ja salaattia, ehkä jälkkäriksi jokin hyvä hedelmä, välipalaksi esim omppu tai appelsiini, päivälliseksi jokin kasviskeitto tai -salaatti, iltapalaksi hedelmä. Saatan tehdä myös smoothien johon laitan 400 g erilaisia kasviksia ja marjoja. 

Minäkin olen vegaani ja kevyesti saan juotua kilonkin kasviksia. Aamupalalla pari tuoppia olutta kossun päälle, lounaaksi jotain viiniä ja viskiä, ehkä jälkkäriksi jokin hyvä hedelmälonkero, välipalaksi esim salmiakkikossu, päivälliseksi jokin booli, iltapalaksi giniä. Saatan tehdä myös drinkin johon laitan 4dl erilaisia lantrinkeja ja 1dl vodkaa. 

Vierailija
125/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tossa vaaalla omena ja persimon, jotka aion syödä toisen kohta jälkkäriksi, toisen välipalaksi neljän jälkeen. Painavat yhteensä 420g. Aamulla laitoin puoli pussia mustikoita(150g) ja yhden banaanin (120g), kun tein smoothien. Leivän päälle viipaloin tomaatin(110g). Näistä tuli jo 800g. 

Lounaalla just söin siskonmakkarakeittoa, jossa oli paljon porkkanaa, purjoa, palsternakkaa ja hapankaalia. Päivällisellä on kanankoipia ja uunijuureksia.

Vierailija
126/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelen tässä omat pelkät kasvikset, marjat ja hedelmät päivää kohti (luonnollsiesti siis syön esim. marjat rahkan tai puuron kanssa, kurkut leivänpäällä jne, mutta keskityn nyt pelkästään näihin kasviksiin yms.).

Aamupala: 0,5dl marjoja, kurkkua, tomaattia

(jos tarve välipalalle, niin 1 hedelmä yleensä)

Lounas: vihanneksia ja kasviksia puolet lautasesta, usein myös esim. kastikkeessa mukana kasviksia

Välipala: 1 hedelmä tai 1-1,5dl marjoja

Päivällinen: kuten lounas, eli aina vähintään puolet lautasesta kasviksia ja vihanneksia ja leivän päälle kurkkua, tomaattia, salaattia, avokadoa...

(iltapalaa en itse syö ollenkaan, mutta taapero syö marjoja tai hedelmiä iltapuuron kanssa).

Äkkiä tuosta kertyy vaadittava määrä.

Vierailija
127/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistuisi minulta, enkä aio uutta, tiettyä agendaa palvelemaan päivitettyä ruokapyramidia edes noudattaa. Olin vihreän aatteen kannalla, kunnes sitä saa ta naa alettiin tuputtaa joka tuutista ja pakottaa läpi kaikin keinoin. 

Mutta joo, en minäkään syö kuin 2-3 kertaa päivässä, eikä aterioistani kerry kaikkineenkaan 800 grammaa ruokaa. En tosiaan ala korvata kaikkea syömääni kasviksilla, nälkäkuo lema han siinä koittaisi. Mikä lienee tuossa taustallakin. Kätevä tapa vähentää väestöä, kun t ap e ta an nälkään se osa kansasta, joka juoksee päänsä seinään heti, kun joku ylempi taho puhaltaa pilliin.

Onnistuu kyllä minulta helposti 800 g kasviksia. Pääaterioilla jätän usein riisit/pastat hyvin vähiin tai kokonaan pois ja syön kasviksia ja jonkin vähäkalorisen proteiinilisän. Esimerkiksi lohisalaatti tai kanasalaatti ovat hyviä aterioita, tai jokin keitto. Hedelmä tai kirsikkatomaatit on hyvä välipala, rasvattomat maitotuotteet hyvä lisä. Mutta silti ei tule kaikilta osin ravitsemussuositukset täyteen, jos energiankulutus on alle 2000 kcal eikä halua jatkuvasti syödä enemmän kuin kuluttaa. Näiltä suositusten tekijöiltä kaipaisin ihan konkreettista apua ja mallipäiviä, mistä nuo kaikki vitamiinit ja hivenaineet saisi koostetuksi pienillä kaloreilla, kiitos. 

Vierailija
128/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrään lasketaan myös hedelmät ja marjat. 800g on suunnilleen 4 omenaa tai 3 banaania.

Sama juttu, täyttyy helposti. Ja kohta tulee jaffat kauppoihin, niitä menee talvella paljon.

Asiassa on se ristiriita että appelsiineja tai appelsiinimehua ei saisi ottaa päivässä kuin yhden/lasillisen koska appelsiinissa on sokeria ja se rasvoittaa maksan.  

Yleinen suositus 800 gr päivässä ja sitten saa laskea mukaan mitä vain on ihan tyhmä.  Vihanneksissa ja hedelmissä on suuret erot terveellisyydessä - esim viinirypäleet "luonnon sokeripissit" ovat liian sokeripitoisia syötäväksi 800 gr päivässä.  Perunoita toisaalta ei lasketa ollenkaan, vaikka varsinkin kuorineen syötynä ovat uusoen arvioiden mukaan " suåerruokaa".  Avokadoissa suuri osa vitamiineista ja hivenaineista on kuorissa ja ne heitetään pois vaikka asiantuntijat antavat ohjeita kuinka kuoret kuovataan ja jauhetaan terveelliseksi jauheeksi vaikka puuron sekaan.  Hieman sama kuin vehnästä kuoritaan terveelinen ulkokerros ja syädään vain vähäisen määrän hivenaineita sisältävä sisäosa.

Varmalla pohjalla olisi jos pystyy syämään porkkanaa, lanttua, punajuurta, kaalia, jne. joissa ei ole liikaa sokeria ja on paljon kuitua ja hivenaineita.

Vierailija
129/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettelen tässä omat pelkät kasvikset, marjat ja hedelmät päivää kohti (luonnollsiesti siis syön esim. marjat rahkan tai puuron kanssa, kurkut leivänpäällä jne, mutta keskityn nyt pelkästään näihin kasviksiin yms.).

Lounas: vihanneksia ja kasviksia puolet lautasesta, usein myös esim. kastikkeessa mukana kasviksia

Päivällinen: kuten lounas, eli aina vähintään puolet lautasesta kasviksia ja vihanneksia ja leivän päälle kurkkua, tomaattia, salaattia, avokadoa...

(iltapalaa en itse syö ollenkaan, mutta taapero syö marjoja tai hedelmiä iltapuuron kanssa).

Ruokaa et syö lainkaan?? Ethän vain taaperollesi opeta typeriä syömätapojasi.

Vierailija
130/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800g/vrk tarkoittais meidän perheelle 3,2kg kasviksia päivässä. Viikossa 22,4kg. Ei mulla kyllä ole edes varaa tuollaista määrää kasviksia ostaa, jos perunaa ei lasketa.

Kasvikset on keskimäärin paljon halvempaa ruokaa kuin esim. liha tai juustot. 20 kiloa kasviksia saa 50 eurolla, realistisempi olisi 60-70 euroa. 

Mutta totta se on, kyllä ostoskärryyn saa lastata valtavan määrän kasviksia, varsinkin jos kaikki ateriat syödään kotona. Arjessa meillä kuitenkin lounas on kaikilla töissä tai koulussa, niin osa kasviksista tulee syötyä muualla. 

Vierailija
131/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu multa mitenkään, ei vaikka olen ollut kasvissyöjä viimeiset 25 vuotta. Olen pieniruokainen, syön 2-3 kertaa päivässä ja tottakai haluan syödä muutakin kuin pelkkiä kasviksia. Viimeksi ostin puolen kilon parsakaalin ja kun siitä teki pastaa, tuli annoksia kuusi. Siis sen kokoisia annoksia kuin itse syön. Vaikka syön salaatteja(kin) ja leivän päällä on aina kasviksia jne. niin ei tule 800g päivässä. Hedelmiä ja marjoja syön lähinnä jos teen smoothien. Mutta mitäpä tuo haittaa, en muutenkaan noudata virallisia suosituksia ruoan suhteen, en esimerkiksi koskaan syö aamupalaa enkä voisi kuvitellakaan puputtavani safkaa viisi kertaa päivässä. Terve, hoikka ja hyvinvoiva olen. Kuuntelen omaa kehoani, en Teehooällää.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkäkokoinen olet ja liikutko aktiivisesti. Olen itse 170 cm/75 kg toimistotyötä tekevä nainen, vapaa-ajalla liikun ja

Olen 166/58, teen seisomatyötä ja liikun joka paikkaan kävellen sillä en omista autoa enkä polkupyörää ja julkinen liikenne tässä kaupungissa on surkea. Lisäksi mulla on 35-kiloinen liikuntaa kaipaava koira. Vapaa-ajalla käyn säännöllisen epäsäännöllisesti uimassa. Syön vain silloin kun todella on nälkä, itse nälän tunne ei haittaa yhtään enkä yleensä työpäivän aikana syö mitään koska en pidä kiiressä ja muiden katseiden alla syömisestä. Mieluummin sitten kotona kun voin rauhassa keskittyä asiaan.

Vierailija
132/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa et syö lainkaan?? Ethän vain taaperollesi opeta typeriä syömätapojasi.

LUETUN YMMÄRTÄMINEN??????

Vierailija
133/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskikokoinen tomaatti painaa jo helposti 100 g (kävin asken testaamassa). Saman kokoinen pala kurkkua saman verran. Siihen lisänä vielä vaikka paprikaa tai porkkanaa, niin on äkkiä 300 g kasassa. Lämpimiä kasviksia edes desi ruoan sivuun, niin ollaan jo kohta 400 grammassa tai yli / ateria.

100g marjoja on pari desiä, toimii hyvin aamu- tai iltapalana puuron, jugurtin, raejuuston tms. kanssa.

Eiköhän se tuossa aika lailla sitten jo ala olla, ylikin.

Vierailija
134/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus "Eli päivässä 11 tuntia istumista jo ihan sen vuoksi, että saa perheelle katon pään päälle ja leivän pöytään." Tuo kuulostaa rasittavalta. Ei ihme että ihmisiä etätyö houkuttaa.

Minä vain ihmettelen kuinka joku ehtii syödä päivässä viisi kertaa oikein pöydän ääressä istuen?

Ellei ihan valmisruokiin tyydy on päälle laskettava ruoan valmistukseen tai esille ottoon kuluva aika.

Me ihmiset olemme aika erikokoisia ja tarvitsemme ruokaa yksilöllisen määrän että siihen nähden tällainen mielipiteiden vaihto on aika turhaa. Ja sekin on poissa syömisestä! 

Vierailija
135/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu multa mitenkään, ei vaikka olen ollut kasvissyöjä viimeiset 25 vuotta. Olen pieniruokainen, syön 2-3 kertaa päivässä ja tottakai haluan syödä muutakin kuin pelkkiä kasviksia. Viimeksi ostin puolen kilon parsakaalin ja kun siitä teki pastaa, tuli annoksia kuusi. Siis sen kokoisia annoksia kuin itse syön. Vaikka syön salaatteja(kin) ja leivän päällä on aina kasviksia jne. niin ei tule 800g päivässä. Hedelmiä ja marjoja syön lähinnä jos teen smoothien. Mutta mitäpä tuo haittaa, en muutenkaan noudata virallisia suosituksia ruoan suhteen, en esimerkiksi koskaan syö aamupalaa enkä voisi kuvitellakaan puputtavani safkaa viisi kertaa päivässä. Terve, hoikka ja hyvinvoiva olen. Kuuntelen omaa kehoani, en Teehooällää.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkäkokoinen olet ja liikutko aktiivisesti. Olen itse 170 cm/75 kg toimistotyötä tekevä nainen, vapaa-ajalla liikun ja

Kyllä huomaa, että syöt viisi kertaa päivässä, sen verran tuhti tyttö olet. Olen saman pituinen enkä ole painanut lähellekään noin paljon edes viimeisilläni raskaana.

-ohis, joka alkaa ymmärtämään miksi suomalaiset vaan läskistyvät. Pakko syödä koko ajan koska thl käski ja lampaat tottelevat.

Vierailija
136/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön päivässä pussillisen marjoja (200g) aamulla ja illalla. Puolet täynnä jo. Sitten yksi granaattiomena, kurkkua, tomaattia ruoan kanssa ja keitettyjä porkkanoita. Kuivattuja mangoja, taateleita välipalana. Satsumia, luumuja, mandariineja tai omenoita. Helposti tulee täyteen.

Vierailija
137/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrään lasketaan myös hedelmät ja marjat. 800g on suunnilleen 4 omenaa tai 3 banaania.

500 grammaa perunoita voi mennä yhdelllä aterialla.

Vierailija
138/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500 grammaa perunoita voi mennä yhdelllä aterialla.

Korvaa puolet perunoista kasviksilla, niin on ruokavaliokin paremmin balanssissa ja alkaa täyttyä se kasvisten määrä helpommin.

Vierailija
139/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 g pitäs syödä joka aterialla. (mikäli syöt 4 kertaa) Aika hankalaa jos salaatti on se ainoa vihreä koska kevyttä.

Vierailija
140/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikeasti ole erityisen vaikeaa. Syöt esim. aamiaisen yhteydessä desin marjoja tai omenan, välipalaksi jossain vaiheessa päivää vaikka banaanin, lounaalla ruokaa jossa kasviksia mukana (vedät vaikka wokin niin tulee helposti 300 g kerralla, tai sitten joku lämmin kasvislisäke tai salaatti tai keitto), iltapalaksi avokadon vaikka leivän päällä. Siinä tuli jo täyteen vaikka yksi ateria olisi mennyt ilman kasvihiukkastakaan. Ja monestihan kuitenkin leivän päälle laitetaan vaikka kurkkua, tomaattia tai hummusta, pasta syödään tomaattikastikkeen kera, grillattaessa samalla tehdään salaattia ja grillataan maissintähkiä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän