Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan saa syötyä 800g kasveja päivässä?

Vierailija
30.10.2024 |

En syö noin paljoa ruokaa päivässä sekasyöjänä niin miten jaksaisin syödä kasveina enemmän.

Kommentit (210)

Vierailija
141/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti ylittyykin tuo 800 grammaa. Kasvikset ja hedelmät ovat painavia ja sisältävät runsaasti vettä.

Eli 400g kasveja + 4dl vettä ajaa saman asian

Puhu oikeilla nimillä. Kasvikset on kasviksia eikä kasveja.

Vierailija
142/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Mulla menee se puoli kiloa ihan helposti. Aika usein otan vain hyvin pienen määrän riisiä, pastaa tai perunaa tai korvaan ne kokonaan uunijuureksilla, höyrytetyllä parsakaalilla, ruusukaalilla tai kukkalaalilla tms. Yksi keskikokoinen tomaattikin painaa jo helposti 100 g. Välillä koko ateria on tehty pelkästään kasviksista. Esimerkiksi paistan pannulla sipulia, paprikaa, munakoisoa ja kesäkurpitsaa. Sekaan valkosipulia, tomaattia ja mausteita. Vähäksi aikaa kansi päälle ja valmista. Tuota 800 grammaa päivässä en ole ottanut edes tavoitteeksi. Ihan sekasyöjä olen ja niin liha kuin kalakin maistuu oikein hyvin, mutta en tarvitse niitä joka aterialla. Ja tosiaan marjat ja hedelmät lasketaan mukaan tuohon kasvisten määrään.

Miksi makaronia ja perunaa ei lasketa kasvisten määrään mukaan? Makaronit on tehty viljasta, joka on kasvi.

Kasvis on eri asia kuin kasvipohjainen tuote. Peruna on kyllä vähän siinä rajoilla, täsmälleen ottaen juures mutta useinhan juurekset lasketaan kasviksiksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

200 g pitäs syödä joka aterialla. (mikäli syöt 4 kertaa) Aika hankalaa jos salaatti on se ainoa vihreä koska kevyttä.

Jep jotain lehtisalaattia syömällä hankala saada täyteen. Kaalisalaatti esim on jo tuhdimpaa

Vierailija
144/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800g/vrk tarkoittais meidän perheelle 3,2kg kasviksia päivässä. Viikossa 22,4kg. Ei mulla kyllä ole edes varaa tuollaista määrää kasviksia ostaa, jos perunaa ei lasketa.

Kasvikset on keskimäärin paljon halvempaa ruokaa kuin esim. liha tai juustot. 20 kiloa kasviksia saa 50 eurolla, realistisempi olisi 60-70 euroa. 

Mutta totta se on, kyllä ostoskärryyn saa lastata valtavan määrän kasviksia, varsinkin jos kaikki ateriat syödään kotona. Arjessa meillä kuitenkin lounas on kaikilla töissä tai koulussa, niin osa kasviksista tulee syötyä muualla. 

Tällä hetkellä mun budjetti viikon ruuille on 50€. Me todellakin tarvitsemme muutakin kuin porkkanaa. Ja tosiaan tiedän, että kasviksia saa edullisesti. Välillä teenkin kaalikeittoa, joka on todella edullista. Samoin hernekeitto. Mutta kun tosiaan muutakin pitäisi saada syödäkseen, kuin ne kasvikset.

Vierailija
145/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800g/vrk tarkoittais meidän perheelle 3,2kg kasviksia päivässä. Viikossa 22,4kg. Ei mulla kyllä ole edes varaa tuollaista määrää kasviksia ostaa, jos perunaa ei lasketa.

Kasvikset on keskimäärin paljon halvempaa ruokaa kuin esim. liha tai juustot. 20 kiloa kasviksia saa 50 eurolla, realistisempi olisi 60-70 euroa. 

Mutta totta se on, kyllä ostoskärryyn saa lastata valtavan määrän kasviksia, varsinkin jos kaikki ateriat syödään kotona. Arjessa meillä kuitenkin lounas on kaikilla töissä tai koulussa, niin osa kasviksista tulee syötyä muualla. 

Tällä hetkellä mun budjetti viikon ruuille on 50€. Me todellakin tarvitsemme muutakin kuin porkkanaa. Ja tosiaan tiedän, että kasviksia saa edullisesti. Välillä teenkin kaalikeittoa, joka on todella edullista. Samoin hernekei

Tumma soijarouhe on edullista ja sopii kaalikeittoon ja vaikka pastakastikkeeseen erittäin hyvin. Yhdestä alle viiden euron pussista syö monenmonta kertaa. On proteiinirikasta ja siinä on myös täydellinen aminohapporakenne ilman lihan tyydyttyneitä rasvoja.

Vierailija
146/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on kasvi, riisi on kasvi, vilja on kasvi -> leipä, pasta

Vierailija
147/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypsennettynä 800 g söisi helposti, etenkin paistettuna, mutta täysin raakoina ei pystyisi. Esim pannulla paistettu tomaatti, kun sen pilkkoo pienemmiksi, on hyvää. Mausteita sekaan, currya ja vaikka valkopippuria ja vähän kermaa.

Vierailija
148/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee se puoli kiloa ihan helposti. Aika usein otan vain hyvin pienen määrän riisiä, pastaa tai perunaa tai korvaan ne kokonaan uunijuureksilla, höyrytetyllä parsakaalilla, ruusukaalilla tai kukkalaalilla tms. Yksi keskikokoinen tomaattikin painaa jo helposti 100 g. Välillä koko ateria on tehty pelkästään kasviksista. Esimerkiksi paistan pannulla sipulia, paprikaa, munakoisoa ja kesäkurpitsaa. Sekaan valkosipulia, tomaattia ja mausteita. Vähäksi aikaa kansi päälle ja valmista. Tuota 800 grammaa päivässä en ole ottanut edes tavoitteeksi. Ihan sekasyöjä olen ja niin liha kuin kalakin maistuu oikein hyvin, mutta en tarvitse niitä joka aterialla. Ja tosiaan marjat ja hedelmät lasketaan mukaan tuohon kasvisten määrään.

Miksi makaronia ja perunaa ei lasketa kasvisten määrään mukaan? Makaronit on tehty viljas

Kasvis on eri asia kuin kasvipohjainen tuote. Peruna on kyllä vähän siinä rajoilla, täsmälleen ottaen juures mutta useinhan juurekset lasketaan kasviksiksi

Peruna lasketaan hiilihydraatin lähteisiin yhdessä riisin (kasvipohjaine) ja pastan (viljapohjainen) kanssa. Bataattikin kuuluisi tähän lokeroon.

Vierailija
149/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä mun budjetti viikon ruuille on 50€. Me todellakin tarvitsemme muutakin kuin porkkanaa. Ja tosiaan tiedän, että kasviksia saa edullisesti. Välillä teenkin kaal

Tyydyttyneitä rasvoja tarvitaan, ja kaikkein laajimpien ja pitkäkestoisimpien tutkimusten mukaan tyydyttyneiden rasvojen ja sydäntautien välillä ei ole mitään syy-seuraus yhteyttä. Näitä tutkimuksia löytyy mm. BMJ:a .

Tyyd rasvan väitetty vaarallisuus on siksi, että näin elintarviketeollisuus on saanut kehitettyä kaikenlaisia vähärasvaisia tuotteita lisätäkseen myyntiään. Se on lobannut poliitikot, jotka puolestaan on lainsäädännöllä suosineet vähärasvaisuutta. Lisäksi vielä lääketeollisuuskin mukana, joka puolestaan myy kolesterolilääkkeet kolesterolin väitetyn vaarallisuuden vuoksi.

Vierailija
150/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi makaronia ja perunaa ei lasketa kas

Peruna lasketaan hiilihydraatin lähteisiin yhdessä riisin (kasvipohjaine) ja pastan (viljapohjainen) kanssa. Bataattikin kuuluisi tähän lokeroon.

Vegaanin lautasmallissa peruna on juureksien ja viljalisäkkeiden kanssa samassa kolossa, tavallisessa lautasmallissa on peruna ja viljalisäkkeet. Juurekset vissiin kuuluu sit "tuoreita ja kypsiä kasviksia" osioon.  Paitsi vegaanilla.

Vierailija
151/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä mun budjetti viikon ruuille on 50€. Me todellakin tarvitsemme muutakin kuin porkkanaa. Ja tosiaan tiedän, että kasviksia saa edullisesti. Välillä teenkin kaal

Soijarouhe ei ole ihmisen ruokaa, vaikka olis kuin halpaa ja helppoa. Jotain rajaa nyt!

Vierailija
152/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokaa vaan soijaa lentokoneilla.

Vierailija
153/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu multa mitenkään, ei vaikka olen ollut kasvissyöjä viimeiset 25 vuotta. Olen pieniruokainen, syön 2-3 kertaa päivässä ja tottakai haluan syödä muutakin kuin pelkkiä kasviksia. Viimeksi ostin puolen kilon parsakaalin ja kun siitä teki pastaa, tuli annoksia kuusi. Siis sen kokoisia annoksia kuin itse syön. Vaikka syön salaatteja(kin) ja leivän päällä on aina kasviksia jne. niin ei tule 800g päivässä. Hedelmiä ja marjoja syön lähinnä jos teen smoothien. Mutta mitäpä tuo haittaa, en muutenkaan noudata virallisia suosituksia ruoan suhteen, en esimerkiksi koskaan syö aamupalaa enkä voisi kuvitellakaan puputtavani safkaa viisi kertaa päivässä. Terve, hoikka ja hyvinvoiva olen. Kuuntelen omaa kehoani, en Teehooällää.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkäkokoinen olet ja liikutko aktiivisesti. Olen itse 170 cm/75 kg to

Kyllä huomaa, että syöt viisi kertaa päivässä, sen verran tuhti tyttö olet. Olen saman pituinen enkä ole painanut lähellekään noin paljon edes viimeisilläni raskaana.

-ohis, joka alkaa ymmärtämään miksi suomalaiset vaan läskistyvät. Pakko syödä koko ajan koska thl käski ja lampaat tottelevat.

Usein kyllä ihmettelen miten rumasti täällä kommentoidaan toisille. Olen tosiaan tuhti tyttö vieläkin, mutta tuolla ruokavaliollani 5 kertaa päivässä syömällä JA kasviksia lisäämällä olen laihtunut jo 25 kiloa siitä mitä joskus olin. Joten älä viitsi väittää, että läskistyn, kun päinvastoin vaan hoikistun.

Vierailija
154/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti, kun opettelee käyttämään kasviksia ruuanlaitossa, korvaa niillä osan lihasta ja vähentää leivän, riisin, pastan, perunan (hiilarinlähteiden) yms. puputtamista. Ei ole tarkoitus, että jatkaa syömistä samaan malliin ja sen lisäksi vielä syö 800 gr kasviksia, hedelmiä ja marjoja vaan niillä nimenomaan korvataan muita, epäterveellisempiä ravinnonlähteitä.

Aluksi 800 gr voi tuntua järkyttävän isolta määrältä, mutta elimistö tottuu nopeasti, olo on paljon kevyempi. 

Mutta eihän kukaan syö päivässä leipää, pastaa jne 800 gramman edestä hyvänen aika.

Tuossa joutuu korvaamaan proteiinin ja hyvät hiilarit kasviksilla.

Kasvikset sisältävät juuri niitä hyviä hiilareita. Kun syöt porkkanaa, kukkakaalia ja punajuurta, ei mitään erillistä hiilarilisää ruuan kans

Olet täysin väärässä.

Vierailija
155/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti, kun opettelee käyttämään kasviksia ruuanlaitossa, korvaa niillä osan lihasta ja vähentää leivän, riisin, pastan, perunan (hiilarinlähteiden) yms. puputtamista. Ei ole tarkoitus, että jatkaa syömistä samaan malliin ja sen lisäksi vielä syö 800 gr kasviksia, hedelmiä ja marjoja vaan niillä nimenomaan korvataan muita, epäterveellisempiä ravinnonlähteitä.

Aluksi 800 gr voi tuntua järkyttävän isolta määrältä, mutta elimistö tottuu nopeasti, olo on paljon kevyempi. 

Mutta eihän kukaan syö päivässä leipää, pastaa jne 800 gramman edestä hyvänen aika.

Tuossa joutuu korvaamaan proteiinin ja hyvät hiilarit kasviksilla.

Yritin googlettaa, ja arviot keskimääräisestä ihmisten päivässä syömästä määrästä ruokaa oli jotain 1- 2,5 kg. 

Eipä tarvitse ihmetellä, miten väki on niin lihavaa-

Vierailija
156/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Esimerkiksi:

Aamulla tomaattimunakas ja kaksi klementiiniä. Munakkaassa yksi kokonainen tomaatti ja kourallinen pinaattia. 

Lounaalla salaatti, jossa lehtikaalia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, punasipulia, maissia. (Mozzarellan ja kanan lisäksi)

Päivällinen kolme hunajapaahdettuja uunijuureksia kalan kanssa. 

Iltapalaksi jugurttia pakastemarjoilla/persikan-tai muun sesonkihedelmän paloilla ja chiasiemenillä

Tuossa tulee helposti se 800g

Vierailija
157/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vähän te syötte, jos tuntuu, että ette ylipäänsä syö 800g ruokaa päivässä? Niin ja ennen kaikkea miksi syötte noin vähän ja mitä syötte? Johan tuo 800g tulee täyteen kun syö aamupalan ja lounaan. Mä olen ihan normaalipainoinen ihminen ja syön suunnitelmallisesti, eikä mulle ole mikään ongelma saada 800g kasviksia päivääni.

Jötkylän ateriat :O

Vierailija
158/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että ihmiset on nykyään niin "kehopositiivisia". Toi 800g on se kokonaismäärä mitä mä syön vuorokauden aikana mitään ruokaa. 

Ei kannata ainakaan syödä liikaa hedelmiä, koska niissä on fruktoosia. Nykyhedelmät on jalostuksen kautta saatu supermakeiksi fruktoosipommeiksi ja fruktoosi on haitallisempaa kuin "tavissokeri".

Vierailija
159/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasviksissakin on proteiineja. Kasvisproteiinien osuutta kannattaakin lisätä. Ei todellakaan ole terveellistä syödä joka aterialla 100 g lihaa tai kalaa. 

Jep. 800g kasviksia päivässä sisältää jo helposti 15g proteiinia. Saati sitten erilaiset linssit, pavut ja herneet

Esimerkiksi jo kaurahiutaleissa on 14 g proteiinia/100 g. Se aamupuurokaan ei ole siis pelkkää hiilaria, ja proteiinimäärä nousee helposti, jos siihen lisää mukaan maitoa. Moni laittaa puuron päälle marjojen lisäksi myös raejuustoa. 

Kukaan ei käytä yhteen puuroannokseen 100 g kaurahiutaleita.

Vierailija
160/210 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Mulla on jo pelkästään aamusmoothiessa yli 300 g kasviksia, eli porkkana, omena 200g marjoja ja n. 60g kaurahiutaleita, leseitä ja siemeniä. Siihen päälle vielä kaksi lämmintä ateriaa salaatteineen ja kasviksineen, ja se on siinä. En ole edes kasvissyöjä, mutta olen korvannut osan proteiinista mm. pavuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi