Miten kukaan saa syötyä 800g kasveja päivässä?
En syö noin paljoa ruokaa päivässä sekasyöjänä niin miten jaksaisin syödä kasveina enemmän.
Kommentit (210)
800g/vrk tarkoittais meidän perheelle 3,2kg kasviksia päivässä. Viikossa 22,4kg. Ei mulla kyllä ole edes varaa tuollaista määrää kasviksia ostaa, jos perunaa ei lasketa.
ei mitenkään mutta lihaa syön noin 500 g päivässä ja päälle riisiä ja kasviksia ehkä 300 g
Vierailija kirjoitti:
Helposti, kun opettelee käyttämään kasviksia ruuanlaitossa, korvaa niillä osan lihasta ja vähentää leivän, riisin, pastan, perunan (hiilarinlähteiden) yms. puputtamista. Ei ole tarkoitus, että jatkaa syömistä samaan malliin ja sen lisäksi vielä syö 800 gr kasviksia, hedelmiä ja marjoja vaan niillä nimenomaan korvataan muita, epäterveellisempiä ravinnonlähteitä.
Aluksi 800 gr voi tuntua järkyttävän isolta määrältä, mutta elimistö tottuu nopeasti, olo on paljon kevyempi.
Mutta eihän kukaan syö päivässä leipää, pastaa jne 800 gramman edestä hyvänen aika.
Tuossa joutuu korvaamaan proteiinin ja hyvät hiilarit kasviksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Eli miten?
Lisää marjoja puuroon tai marjoja/hedelmiä jogurttiin aamupalalla. Munakkaan sekaan voi laittaa tuorepinaattia ja tomaattia. Itse tehtyihin sämpylöihin kasvisraasteita. Tee välipalasmoothie vaikka hedelmistä ja kasviksista. Ruoan oheen aina joko kasviksia tai salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kahdesti päivässä ja ateriat ovat alle 400g joten vaikka korvaisin kaiken kasviksilla en saisi 800g täyteen.
Jos korvaat kaiken kasviksilla, syöt enemmän, koska ne eivät täytä vatsaa ihan samalla tavalla. Esim sisältävät vettä runsaasti.
Kyse olikin nyt siitä, että kukaan normaali ihminen ei jaksa mupeltaa tuollaista määrää ruokaa. Jos on pakko vetää se 800 g, ei jaksa syödä enää esimerkiksi mitään proteiinia.
800g jaettuna päivän viidelle aterioinnille ei ole määrällisesti iso annos.
Vierailija kirjoitti:
800g/vrk tarkoittais meidän perheelle 3,2kg kasviksia päivässä. Viikossa 22,4kg. Ei mulla kyllä ole edes varaa tuollaista määrää kasviksia ostaa, jos perunaa ei lasketa.
Mihin sulla sitten on varaa ja mitä syötte? Pastaa, lihaa, nakkeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti, kun opettelee käyttämään kasviksia ruuanlaitossa, korvaa niillä osan lihasta ja vähentää leivän, riisin, pastan, perunan (hiilarinlähteiden) yms. puputtamista. Ei ole tarkoitus, että jatkaa syömistä samaan malliin ja sen lisäksi vielä syö 800 gr kasviksia, hedelmiä ja marjoja vaan niillä nimenomaan korvataan muita, epäterveellisempiä ravinnonlähteitä.
Aluksi 800 gr voi tuntua järkyttävän isolta määrältä, mutta elimistö tottuu nopeasti, olo on paljon kevyempi.
Mutta eihän kukaan syö päivässä leipää, pastaa jne 800 gramman edestä hyvänen aika.
Tuossa joutuu korvaamaan proteiinin ja hyvät hiilarit kasviksilla.
Kasvikset sisältävät juuri niitä hyviä hiilareita. Kun syöt porkkanaa, kukkakaalia ja punajuurta, ei mitään erillistä hiilarilisää ruuan kanssa tarvita. Kauraa syön säännöllisesti, mutta esim perunaa ei tarvita mihinkään. Lisäksi monet kasvikset ovat proteiinipitoisia, esim linssit, pavut ja herneet.
lasket mukaan vaan perunan ja riisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Eli miten?
Lisää marjoja puuroon tai marjoja/hedelmiä jogurttiin aamupalalla. Munakkaan sekaan voi laittaa tuorepinaattia ja tomaattia. Itse tehtyihin sämpylöihin kasvisraasteita. Tee välipalasmoothie vaikka hedelmistä ja kasviksista. Ruoan oheen aina joko kasviksia tai salaatti.
Mitä alapeukuttamista tuossa nyt on? Jos kysytään neuvoja niin hyviä esimerkkejähän nuo olivat.
Joka tahtoo voittaa haasteen, laittaa suuhun rasteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Eli miten?
En syö puuroa enkä aamupalaa, kuppi kahvia riittää. Lounaaksi salaatti 350g jossa 50g proteiinia. Päivälliseksi 100g proteiinia, 100g hiilareita ja 200g kasveja. Vaikka korvaisin proteiinin ja hiilarit kasveilla en saa kuin 750g.
Eli miten söisin 800g kasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sulla sitten on varaa ja mitä syötte? Pastaa, lihaa, nakkeja?
Ihan normaalia kotiruokaa. Keittoja, laatikoita ja kyllä myös pastaa, lihaa ja joskus nakkejakin. Ja kyllä syödään myös kasviksia. Kyse on siitä, että kasvisten lisäksi pitäisi saada riittävästi sitä proteiinia ja ruokaa jolla jaksaa.
Tarkoitus lieneekin 'ovelasti' painostaa kansalaiset syömään pelkkiä kasviksia. Eikä edes perunoita tai kotimaisia palkokasveja, vaan ulkomailta tuotavia.
Ravitsemusneuvontaan sekoitetaan koko ajan niin paljon ideologiaa, että minua se ainakin harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kahdesti päivässä ja ateriat ovat alle 400g joten vaikka korvaisin kaiken kasviksilla en saisi 800g täyteen.
Jos korvaat kaiken kasviksilla, syöt enemmän, koska ne eivät täytä vatsaa ihan samalla tavalla. Esim sisältävät vettä runsaasti.
Kyse olikin nyt siitä, että kukaan normaali ihminen ei jaksa mupeltaa tuollaista määrää ruokaa. Jos on pakko vetää se 800 g, ei jaksa syödä enää esimerkiksi mitään proteiinia.
800g jaettuna päivän viidelle aterioinnille ei ole määrällisesti iso annos.
Viidelle?? Et ole tosissas :)
Tai toisaalta, noin paljon kasviksia syömällä onkin ainainen nälkä.
Joogaajapössyttelijä pärjää tuollaisilla sapuskilla
Nyt tänä kesänä oli mieletön omenakesä. Aamupuuron seassa 1,5 dl omenaraastetta.
Lounaana syön salaatin.
Päivällisenä kastike on kasvispohjainen, eli tomaattia ja muuta soseutettuna.
Iltapalana lautanen, jossa on hedelmiä, porkkanasuikaleita ja jotain muuta.
uskoisin mulla tulee lähes 800 g päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti.
Eli miten?
En syö puuroa enkä aamupalaa, kuppi kahvia riittää. Lounaaksi salaatti 350g jossa 50g proteiinia. Päivälliseksi 100g proteiinia, 100g hiilareita ja 200g kasveja. Vaikka korvaisin proteiinin ja hiilarit kasveilla en saa kuin 750g.
Eli miten söisin 800g kasveja.
No älä syö, helvettiäkö sitten täällä kyselet jos on noin vaikeaa. Kuten jo kirjoitin, ei liene mahdottomuus tehdä se yksi vihersmoothie?
Minulle tuo on aivan helppoa ja toteutuu jo nyt useimpina päivinä, mutta ihmisillä on erilaisia elintapoja ja joillain jopa syömishäiriöitä joten varmasti monelle tuottaa vaikeuksia.
Oma ruokavalioni, esimerkkipäivä miten syön kasviksia:
aamulla jugurtin kanssa 1 tai 1,5 dl marjoja, yksi omena, joskus vielä pari desiä hedelmäsmoothieta
lounaaksi iso salaatti, jossa 200 g vihreitä + paprikaa, sipulia, kurkkua, joskus porkkanaraastetta, joskus kesäkurpitsasuikaleita, retiisiä ym.
Päivälliseksi kasvisvokki, jossa porkkanaa, paprikaa, sipulia, parsakaalia tai paahdettuja uunijuureksia, kuten porkkanaa, sipulia, kukkakaalia, palsternakkaa.