Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne
Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?
Kommentit (265)
No en ole kyllä koskaan tarvinnut autoa!
Asun kaupungissa. Bussit ja junat vie kaikkialle. Posti ja kuljetusfirmat tuo jos tilaa jotain painavaa. Kauppa on vieressä, 50m. Lapset vien ja haen bussilla jos tarvis. Pieni lapsi kulkee kuule rattaissa tosi kätevästi, ap.
Olen myös säästänyt tosi paljon rahaa kun ei tarvitse autoon sitä laittaa.
En edes oikein ymmärrä kysymystä. Siis mitä? En ole koskaan pumminut kyytejä. Kavereillakaan kun ei ole autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole omaa elämää tai töitä kun on aikaa odotella toista tuntia 15 min matkassa? Ensin tarpoa vartti pysäkille, sitten odottaa 10 min, sitten ajella puolituntia keskustaan, odottaa vartti vaihtoa, ajella puolituntia lähimmälle pysäkille ja taas talsia vartti itse kohteeseen.
Samalla toivoa että juopot ei oksenna päälle tai sekakäyttäjä puukota.
Kun ei ole autoa, on luonnollisesti valinnut asuinpaikan niin, että sieltä on hyvät julkiset yhteydet ja julkisen pysäkki on lähellä.
Minulta menee kävellä 5 min bussipysäkille (josta menee bussi 10 minuutin välein). Enkä tietenkään mene pysäkille 10 minuuttia ennen bussin tuloa, vaan katson reaaliaikaisesta seurannasta, missä bussi on tulossa, ja lähden pysäkille niin, että odotusaika on korkeintaan 2 minuuttia. Työmatkallani on yksi vaihto, mutta metroa joutuu ruuhka-aikaan odottamaan korkeintaan 5-6 mi
Sama.
Pysäkki on vieressä, 2min kävelyä. Busseja kulkee 2min välein eli viimeistään 5min ovelta olen bussissa. Jos lähtisin autolla niin jo parkkipaikan etsimiseen menisi enemmän aikaa.
Tilaan kaikki isommat ostokset kotiinkuljetuksella, ruokia myöten. Oikeasti, jos omalle ajalle laskee hintaa niin on halvempi ja aikaa jää oikeasti mielekkäisiin asioihin.
Juhliin ja muualle reissuun lähdettäessä arvioin kantamusten määrää, keliä, päivänaikaa, liikennetilannetta ym ja saatan joko ottaa uberin/taksin joko hankalimmalle osalle matkaa tai kokonaan.
Jos haluan lähteä vaikka road tripille tai muuta mihin omalla autolla liikkuminen on paljon mukavampi ja parempi, niin olen käyttnänyt yhteiskäyttöautoja ja eri sovelluksia kuten 24Rent ja BoltDrive joissa autoja tarjolla lähes aina ja sovelluksella ilman avaintenluovutuksia ym avataan, niita kun saa pariksi tunniksikin tai pidemmäksi aikaa.
kannan tai maksan kyydin. näin olen aina toiminut. kannamme kaikki perusostokset rinkoissa. joskus kun laiskottaa saatan tilata kissanhiekkaa esim isomman satsin ovelle. sänky tuli viime syksynä ovelle ja veivät vanhan poiskin lisämaksusta. ei tarvitse salilla hassata aikaa kun liikkuu ja tekee arjessa. fyssari juuri sanoi että mitä ikinä teetkin jatka samaan malliin ja olen nyt 53 ja oikein hyväkuntoinen.
Junassa saa töitä tehtyä. Harvempi käyttää automatkoja mihinkään hyödylliseen. Autoilusta on stressiäkin.
Itse haen kahvin, istun junaan ja teen jo töitä sen junamatkan ajan. Ei mene työmatkat hukkaan. Kuitenkin helposti lähes 2h päivässä=10h viikossa. Sen verran vähemmän töitä sitten itse työpaikalla. Kätevää.
"Bussit ja junat vie kaikkialle. Posti ja kuljetusfirmat tuo jos tilaa jotain painavaa"
Bussarna och tågen tar dig max till ändhållplatsen, inte vart som helst. Posten däremot för dina paket vart som helst, helt oberoende av vart du beställde dem.
Vierailija kirjoitti:
kannan tai maksan kyydin. näin olen aina toiminut. kannamme kaikki perusostokset rinkoissa. joskus kun laiskottaa saatan tilata kissanhiekkaa esim isomman satsin ovelle. sänky tuli viime syksynä ovelle ja veivät vanhan poiskin lisämaksusta. ei tarvitse salilla hassata aikaa kun liikkuu ja tekee arjessa. fyssari juuri sanoi että mitä ikinä teetkin jatka samaan malliin ja olen nyt 53 ja oikein hyväkuntoinen.
lisäksi kävelen. tampereella olisi joukkoliikenne mutta kävelen oikeastaan kaikki alle 15 km matkat. joskus jotuu ottamaan bussin marketilta takaisinpäin.
Työmatka on 11km/suunta. Kuljen työmatkat pyörällä kesät talvet. 6 vuotta jo kulkenut noin eikä ole ongelmia ollut. Joskus on pitänyt työntää pyörää kun lunta ollut polveen asti ja tiet olleet auraamatta mutta aina olen töihin ajallaan päässyt. Minulla on kaksi pyörää, toisella ajelen kesät ja talvella paksurenkaisempi fatbike. Sähköpyöriä en ole kokeillut. Töissä on onneksi suihku. Paikallisilla en pääse töihin.
Lapsi on jo aikuinen. Ei ollut mikään ongelma silloinkaan. Oli sellaiset harrastukset että itse kulki kävellen tai pyörällä. Päiväkotiin mentiin rattailla, pulkalla, kävellen, pyörällä. Kouluun kulki kävellen.
Ollaan asuttu aina palveluiden lähellä. Ei ole ajokorttia niin hullua olisi muuttaa jonnekin korpeen.
Kaupassa käynti ei ole ikinä ollut ongelma. Ostokset reppuun ja kestokassit myös käytössä. Isommat jutut olen tilannut kotiinkuljetuksena, posti tuo kotiin. Viimeksi olen taksia käyttänyt vuosi sitten kun vein kissan eläinlääkäriin.
Tottakai on ollut tilanteita että olen tuskaillut että olisipa kortti ja auto niin homma sujuisi näppärämmin. Yhden lapsen kanssa ollut helppoa, kolmen kanssa ehkä ei. Matkoilla olet junien ja bussien varassa. Toisaalta kasvattanut hieman sellaista sisua ja pysyn kunnossa. Isoin plussa on rahan säästö. Jos joskus pitää maksaa kotiinkuljetus tai kerran pari vuodessa ajaa taksilla niin on se halvempaa kuin autoilu.
Vierailija kirjoitti:
Det ju dumt att beklaga hur man behöver gå till fots till en nära busshållplats från butiken med dina kassar, men om du tar bilen får du också gå i parkhallen sen från bilen hem med kassarna. Skillnaden är ganska liten.
Om du har svårt att gå (på grund av ålderdom eller övervikt), varför beställer du inte din shopping med hemleverans?
Järjenkäyttö on sallittua säger man på finska.
On tuhat kertaa helpompi viedä ruuat ja kamat autolla omalle parkkipaikalle, kuin tungeksia ruuhkadösässä kiljuvien kakaroiden ja mammmujen keskellä. Otetaan esimerkki. Ostat 2 kassia ruokaa, laatikollisen vaippoja ja 80 rullaa vessapaperia. Jos et jaksa kantaa kaikkea kerralla asuntoon, voi vaipat ja vessapaperi odottaa autossa yön yli, ja tuot ne sitten seuraavalla reissulla mukana.
Autoja nykymuodossaan on ollut perheillä suuremmassa mitassa käytössä noin 35-45 vuotta.
Ihmisiä on ollut muutan kymmenen tuhatta vuotta. Tai kauemmin.
Ei mitään ongelmaa tulla toimeen ilman autoa.
Ennakointia.
Reppu selässä kauppaan, saa hyvää arkiliikuntaa samalla. Painavimmissa ostoksissa kotiinkuljetus, myös esim. huonekaluissa.
Nykyisessä tilanteessa auto olisi välillä juu kiva, mutta jäisi niin vähälle käytölle, ettei omistaminen olisi kovin tarpeellista. Ja sen verran kallis omistus kuitenkin on, vaikka vähän ajaisikin.
Nyt tosin julkisen liikenteen hinnat ovat sen verran nousseet, että mikäli kulkemistarpeet tästä nousisivat, niin auto tulisi totta kai.
Itseäni ihmetyttää että noinko pienellä alueella, pienessä piirissä ja olemattomilla harrastuksilla autottomat elävät.
Itse olen maalta kotoisin ja kasvanut auton käyttöön. Busseja ei kulkenut koululaiskyytejä lukuunottamatta. Jos halusi käydä yhtään missään, vierailuilla, kaupassa, asioilla, lääkärissä, talvella luistelemassa tai kesällä uimassa, tarvitsi auton. Isolle kirkolle mentiin myös aina autolla.
Nyt asun kaupungissa ja sama meno jatkuu. En käytä julkisia muutoin kuin joidenkin suurtapahtumien yhteydessä (konsertit kotikaupungissa) ja pitemmillä työmatkoilla. Harrastan geokätköilyä ja kätköt voivat olla ihan perämetsissä. Edelleen läheisiä asuu julkisten ulottumattomissa. Minua ei kiinnosta viettää aikaani julkisissa kulkuneuvoissa paria tuntia, jos pystyn hoitamaan asian autolla puolessa tunnissa. Autolla voin liikkua milloin ja missä vaan. Viikon aikana saatan pyörähtää montakin kertaa maastossa ja lähikunnissa. Ja kyllä, aina saa myös kuskata autottomia kavereita, jos jossain ollaan porukalla.
Ratkaisin asian niin, että muutimme keskustaan. Kaikki ostospaikat on vieressä ja julkisten pysäkit. Lasten koulukaverit tietysti asuu lähietäisyydellä koulusta kuten mekin, eli lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ihmetyttää että noinko pienellä alueella, pienessä piirissä ja olemattomilla harrastuksilla autottomat elävät.
Itse olen maalta kotoisin ja kasvanut auton käyttöön. Busseja ei kulkenut koululaiskyytejä lukuunottamatta. Jos halusi käydä yhtään missään, vierailuilla, kaupassa, asioilla, lääkärissä, talvella luistelemassa tai kesällä uimassa, tarvitsi auton. Isolle kirkolle mentiin myös aina autolla.
Nyt asun kaupungissa ja sama meno jatkuu. En käytä julkisia muutoin kuin joidenkin suurtapahtumien yhteydessä (konsertit kotikaupungissa) ja pitemmillä työmatkoilla. Harrastan geokätköilyä ja kätköt voivat olla ihan perämetsissä. Edelleen läheisiä asuu julkisten ulottumattomissa. Minua ei kiinnosta viettää aikaani julkisissa kulkuneuvoissa paria tuntia, jos pystyn hoitamaan asian autolla puolessa tunnissa. Autolla voin liikkua milloin ja missä vaan. Viikon aikana saatan pyörähtää montakin ker
Miksi? Asut maalla mutta haluat autolla sieltä pois liikkumaan muualle?
Avaa ulko-ovi ja liiku siitä.
Tyypillistä tuppukylien asukkaiden selittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään auton (jopa isomman tila-auton) saa vuokrattua päiväksi. Hinta ei päätä humaa ja on usein halvempaa kuin liikkeiden kotiinkuljetusmaksut. Vieläkö Ikea vuokraa tila-autoja, jos ostaa isompia tuotteita? Niiden päivähinta ei ollut mikään kovin suuri.
Ainakin peräkärryn saa ilmaiseksi isoille ostoksille, mutta autoista en tiedä.
"Miksi? Asut maalla mutta haluat autolla sieltä pois liikkumaan muualle?
Avaa ulko-ovi ja liiku siitä.
Tyypillistä tuppukylien asukkaiden selittelyä. "
Kaikki eivät halua pyöriä niillä samoilla kulmilla koko elämäänsä.
taksi ja paras kaveri, sillä ollut aina auto ja ei ikinä ikinä mitään pummeja- sua aletaan inhoamaan. maksan bensat plus huomioiden lisänä vaivanpalkkaa, se milloin mitäkin, laskiaispullat, pakastepitsa, muu ruoka tai sitten yhdistän noi ja ei noita mitään- vaan sopivana hetkenä pitseriaan tai abc, tai muu lounaspaikka. tai teen ruokaaaaa ja tulee syömään tai teen kotityön hänelle.
vakiona, että 1-2 kertaa kuussa markettiostokset keräilyruuat-jauhot, kahvit ,pakasteet..ehkä apteekki, stocman, sokos jne. hän ns atk apu myös. vuosia noin.
joskus annan rahan samoin ehdoin-- hae mulle sitä ja sitä. hammaslääkäri tai kampaamo silloinkin saatan käyttää häntä.
Jos et halua sitä hirveän kamalaa köyhää työkaveriasi työmatkallesi, sitten voit kasvattaa selkärangan ja sanoa hänelle niin.
Jos aiot kuljettaa häntä edelleen, tietysti sovit jostain korvauksesta, jonka hän maksaa sinulle. Jos se ei hänelle sovi, hän ei enää pyydä kyytejä.
Voi teitä toistaitoisia.