Autottomat. Miten hoidatte isommat ostokset, lasten kuskauset kavereille, juhliin menot jne
Kaikki ei mitenkään aina voi olla julkisilla saavutettavissa tai olisi hankalaa isojen tavaroiden, pienten lasten tai eläinten kanssa. Ajetetteko taksilla, lainaatte autoa, pummitte kyytejä vai miten toimitte?
Kommentit (265)
Pummilla tietenkin. Sitten matkan aikana täytyy ulista taukoamatta kuinka turhaa ja kallista ja järjetöntä auton omistaminen on ja ettei ikuna tule autoa hankkimaan ja kuinka autoilijat on tyhmiä ja pitäisi verotusta nostaa tuntuvasti.
Koko päivän ajelujen jälkeen voi juuri ja juuri antaa rypistyneen vitosen bensarahaksi, kun kerran tarjosi jo kahvinkin huoltsikalla.
Ruoat tilataan isomman Prismasta kotiinkuljetuksella. Muuten täytellään ihan kävellen. Melkein joka paikkaan pääsee julkisilla. Joskus harvoin pitää lainata autoa, mutta maksetaan siitä aina 20-50€ auton omistajalle.
Meillä on teini-ikäinen lapsi, joka osaa kulkea julkisilla niin, että ei tarvitse kuskata. Kuitenkin minun vanhemmat kuskaa lähes aina treeneihin. Koska oivoi, jos se lapsi joutuu jotain tekemään itse. Asutaan myös sellaisessa paikassa, että useampaan paikkaan meiltä, olisi helpompi kulkea julkisilla eikä autolla juurikaan edes säästä aikaa. Silti nuo vanhukset ovat sitkeästi sitä mieltä, että autolla pitää viedä ja loukkaantuvat, jos sanotaan, että se voisi kyllä jo kulkea itse. Itse luulen, että tämä on isovanhempien viimeinen oljenkorsi saada viettää lapsenlapsen kanssa aikaa, kun tällä on jo nykyisin niin omat menot, joihin mummu ja ukki eivät mahdu. Joten kuskatkoon niin kauan kuin he itse haluavat. Itse en lasta treeneihin enää tässä vaiheessa kuskaisi, vaikka auto olisi. Niin helppo sinne on mennä julkisilla.
Kuljettaako käytännössä kukaan omasta mielestään suuria ruokaostoksia julkisen liikenteen varassa?
Jos ei olisi lapsia tai huollettavia muita läheisiä niin autoa ei tietenkään tarvitsisi mihinkään, mutta ainakin itselleni ehdoton vaatimus olisi silloin että ruoan kotiinkuljetus toimii ja ruokakauppa on muutoinkin kävely- tai lyhyen pyörämatkan päässä.
Toimiiko julkinen liikenne siis mielestänne käytännössä päivittäisasiointiin mikäli muuta vaihtoehtoa ei olisi? Ainakaan uutiskuvissa ei koskaan näe matkustajia kauppakassien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kuljettaako käytännössä kukaan omasta mielestään suuria ruokaostoksia julkisen liikenteen varassa?
Jos ei olisi lapsia tai huollettavia muita läheisiä niin autoa ei tietenkään tarvitsisi mihinkään, mutta ainakin itselleni ehdoton vaatimus olisi silloin että ruoan kotiinkuljetus toimii ja ruokakauppa on muutoinkin kävely- tai lyhyen pyörämatkan päässä.
Toimiiko julkinen liikenne siis mielestänne käytännössä päivittäisasiointiin mikäli muuta vaihtoehtoa ei olisi? Ainakaan uutiskuvissa ei koskaan näe matkustajia kauppakassien kanssa.
Hyvä reppu on luotettava ostosten kuljetusväline. Ennen ostoa kannattaa kokeilla jonkun painon kanssa ja kävellä se selässä. Jouduin itse ostamaan toisen sepun, kun on niin kapeat hartiat, että ei tuntunut mukavalta painava reppu.
Eikö teillä ole omaa elämää tai töitä kun on aikaa odotella toista tuntia 15 min matkassa? Ensin tarpoa vartti pysäkille, sitten odottaa 10 min, sitten ajella puolituntia keskustaan, odottaa vartti vaihtoa, ajella puolituntia lähimmälle pysäkille ja taas talsia vartti itse kohteeseen.
Samalla toivoa että juopot ei oksenna päälle tai sekakäyttäjä puukota.
En tee asioita joiden tekemiseen pitäisi olla auto.
Sama kuin kysyisi että miten autonomistaja selviää kun ei ole helikopteria.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmisillä ole ne kauppatavarat isossa repussa, kun kulkevat julkisilla. Eikä ehkä muutenkaan kannata perustaa mitään siihen, mitä satunnaisissa uutiskuvissa näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä reppu on luotettava ostosten kuljetusväline. Ennen ostoa kannattaa kokeilla jonkun painon kanssa ja kävellä se selässä. Jouduin itse ostamaan toisen sepun, kun on niin kapeat hartiat, että ei tuntunut mukavalta painava reppu.
Ostikko paskaasen kånkkenin?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Normaaleilla on auto taloudessa, vaikka juuri itsellä ei olisikaan, niin ainakin puolisolla on. Eihän siitä tulisi mitään kuskata viittä kauppakassia jossain ruuhkabussissa + vähintään tunnin kävelyt päälle kun ei se pysäkki kuitenkaan ole oven edessä muualla kuin Helsingin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole omaa elämää tai töitä kun on aikaa odotella toista tuntia 15 min matkassa? Ensin tarpoa vartti pysäkille, sitten odottaa 10 min, sitten ajella puolituntia keskustaan, odottaa vartti vaihtoa, ajella puolituntia lähimmälle pysäkille ja taas talsia vartti itse kohteeseen.
Meillä bussipysäkki on alle 100m päässä. Muutenkin sinulla on aika omituiset kuvitelmat julkisilla kulkemisesta. Ehkä parempikin, että jatkat autolla kulkemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmisillä ole ne kauppatavarat isossa repussa, kun kulkevat julkisilla. Eikä ehkä muutenkaan kannata perustaa mitään siihen, mitä satunnaisissa uutiskuvissa näkyy.
Aikamoinen rinkka saa olla että mahtuu perheen viikon ruuat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ei koskaan ole ollut autoa. Lapsuuden kodissa isällä oli kortti ja auto, äidillä ei kumpaakaan. Silti olen elänyt koko elämäni ilman autoa, myös lapsuuden ennen vanhempien eroa. Kummasti sitä on selviytynyt, ei lapsuudessakaan kuskattu mihinkään, vaan bussilla, kävellen tai pyöräillen kuljin pitkiäkin matkoja kaverien luokse. Enemmän nauroin kun autossaan kiinni oleva isäni joutui elämään ilman autoa ja kyllä oli vaikeaa elämä vaikka kaupungissa asui. Ihmettelen miten olenkin oppinut liikkumaan ilman autoa. Ja olen myös asunut paikkakunnalla, missä ei ole oikeastaan mitään julkista liikennettä.
Lasten kanssa on hankalampaa ilman autoa paitsi ehkä jossain Helsingissä.
Hyvin pärjättiin ilman autoa. Itsenäiseksi kasvattaminen on aika tä
Harrastivatko lapset mitään? Ihan jo pääkaupunki seudulla ne harrastukset ei ole siinä ihan kulman takana. Eikä sitä 6 vuotiasta nyt vielä viisti laittaa kolmella vaihdolla julkisilla itse kulkemaan. (Enkä kyllä itsekään mielellään työpäivän jälkeen tee tuollaista vaihtomatkaa...)
Tilaan ruokaostokset kerran viikossa kotiinkuljetuksella, täydennysostan tarpeen mukaan lähikaupasta (joka on 150 m päässä). Huonekalut, kodinkoneet yms. tilaan myös kuljetuksella.
Lapsia ei ole.
Meillä on mökki, ja sinne pääsee taksilla puolessa tunnissa. Voi myös mennä HSL:n lähiliikenteellä yhdellä vaihdolla, tällöin matka-aika on tunnin.
Suku ja kaverit asuu täällä Helsingissä, joten mitään maalaishäitä harvemmin on. Niihinkin voisi mennä julkisilla, ja loppumatkan taksilla. Jos ei onnistuisi, sinne varmaan olisi lähdössä joku toinenkin sukulainen tai tuttu, joka rahaa vastaan ottaisi kyytiin.
Oma ajokortittomuus harmittaa lähinnä joissain lomakohteissa, joissa olisi hauska vuokrata auto. Mutta vaikkapa Madeiralla olen käynyt vaellusreiteillä ihan julkisen liikenteen ja taksien avulla. Vaatii vain vähän suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä bussipysäkki on alle 100m päässä. Muutenkin sinulla on aika omituiset kuvitelmat julkisilla kulkemisesta. Ehkä parempikin, että jatkat autolla kulkemista.
Meillä ei. Lisäksi kaikkialle muualle kuin keskustaan mennessä joutuu kulkemaan keskustan kautta koska vaihtobussi lähtee sieltä. Aikaa kuluu useita tunteja jos lähtee muualle kuin keskustaan bussilla. Lisäksi takaisin pitää tulla ennen auringon laskua tai joutuu tulemaan taksilla takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä bussipysäkki on alle 100m päässä. Muutenkin sinulla on aika omituiset kuvitelmat julkisilla kulkemisesta. Ehkä parempikin, että jatkat autolla kulkemista.Meillä ei. Lisäksi kaikkialle muualle kuin keskustaan mennessä joutuu kulkemaan keskustan kautta koska vaihtobussi lähtee sieltä. Aikaa kuluu useita tunteja jos lähtee muualle kuin keskustaan bussilla. Lisäksi takaisin pitää tulla ennen auringon laskua tai joutuu tulemaan taks
Sama. Ihan Helsingin lähiössä asutaan ja pysäkille matkaa melkein kilometri. Ja siitä pääsee keskustaan kyllä, mutta minne tahansa muualle (esim isompaan kauppaan) pitää vaihtaa. Lapsen harrastus on autolla 15 min, julkisella menisi tunti.....
Tässä on selkeästi isoja eroja jo ihan Helsingin sisällä. Jos asut vaikka Töölössä ja työskentelet keskustan tuntumassa, lapsi käy koulut ja päiväkodit siinä, pelaa jalkapalloa Töölön kentällä yms. Kaikki on siinä lähellä. Isommat ruokaostokset voi tosiaan tilata Prismasta kotiinkuljetuksella. Heti kun mennään vähänkin enemmän lähiöön päin, alkaa auto jo olemaankin tarpeen. Ainakin mitä useampi lapsi ja eri harrastukset, työmatkat jne. Julkinen liikenne on sujuvaa niin kauan kuin ei tarvitse vaihtaa....
Vierailija kirjoitti:
Nämä riippuu hyvin vahvasti siitä missä asuu. Me asumme kehyskunnassa. Bussipysäkki käytännössä näkyy työhuoneeni ikkunasta. Teen etätöitä, mutta pääsisin helposti puolessa tunnissa toimistolle Helsinkiin. Yhteydet on muutenkin hyvät ja melkein joka paikkaan pääsee julkisilla. Jos meillä olisi auto, niin se seisoisi suurimman osan ajasta tuossa katoksessa. Sen takia ei olla ostettukaan, koska hyöty/hintasuhde olisi aika huono.
Autottomuus on monella tapaa arvovalinta. Jos ei halua autoilla, niin harvemmin muuttaa paikkaan, jossa auto on pakko olla.
Ne pummii kyydit autollisilta, ja maksaa tuurilla bensat, jos niitäkään.
On tullut huomattua kun meidän talouteen hankittiin auto.
Mitkä lapset?