6 kk elämänmuutosta - grammaakaan en ole laihtunut
Olen 55 v ja bmi 26. Puoli vuotta sitten päätin, etten enää laihduta, vaan teen sen kuuluisan elämänmuutoksen:
1. Liikuntani lisääntyi 500 %: ensin ostin kesämökin, jota raivasin ja rakensin, raivasin metsää myös. Sitten äitini kuoli ja ainoana lapsena raivasin koko okt:n.
2. Muutin ruokaani aamupainotteisemmaksi. Syön pääosan ruoasta klo 8-16 välillä 3-4 tunnin välein. En kuitenkaan syö määrällisesti enempää kuin ennen. (Ennen söin 4-5 h välein ja napostelin).
3. Syön 3 kertaa enemmän kasviksia. Suurin muutos siitä, että naposteluun syön kukkakaalia, joskus myös porkkanaa, kyssäkaalia tai lanttua (aikaisemmin niiden sijasta napostelin karkkia tai söin leipää)
4. Aamupala on tuplasti isompi kuin ennen ja joka päivä erilaisia siemeniä ja pähkinöitä, joita en ole ennen syönyt. Teen aamuksi itse myslin tyyppistä mössöä aamuksi ja kaksi kananmunaa. (Ennen söin muroja aamuksi)
Sinänsä en ole poistanut ruokavaliosta mitään, koska isossa kuvassa olen aina syönyt terveellisesti 80 % ajasta. Enkä ole koskaan puputtanut pullaa tai sipsejä tai juonut sokerijuomia, olutta tai siideriä.
En myöskään syö vähempää, en laske kaloreita tai hiilareita tms, vaan kyse on siitä elämänmuutoksesta, jota pystyy ylläpitämään. Tiedän kyllä vähähiilariuden tai vielä tiukemmat pätkäpaastot, mutta en lähde mihinkään, mikä rajoittaa elämääni.
Tein siis niitä pieniä muutoksia. Ja lopputulos 6 kk jälkeen? En ole laihtunut grammaakaan. Miksi en?
No, olen tyytyväinen, että olen saanut vyötäröäni takaisin. Mutta silti ihmettelen. Eikö puolessa puolessa vuodessa pitäisi tulla muitakin tuloksia?
Kommentit (258)
Tuon ikäisen ja painoisen ei kannata laihduttaa vaan keskittyä hankkimaan itselleen lihasmassaa.
Ne kasviksia ylistävät laihdutusneuvot perustuvat siihen, että korvataan ei-niin-laihduttavia ruoka-aineita kasviksilla. Esim. leipää, pastaa, riisiä, rasvaa ynnä muuta korvataan samalla määrällä kasviksia. Niistä tulee paljon vähemmän energiaa, mutta vatsa täyttyy. Ei ne perustu siihen, että kaiken vanhan lisäksi aletaan napostelemaan kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
"Jos en syö kasviksia - niin mitä sitten syön sen sijaan?"
Et syö mitään niiden sijaan. Mikä vauva olet? Kyllä sä vähän nälkää kestät, se on terveellistä.
Ei kyse ole nälän tunteesta. Nälkää kyllä kestän. Kyse on jostsin muusta, mutta en tiedä, mistä. Ehkä vain tottumuksesta, kun on 55 v syönyt karkkia.
ap
Nykyajan ihmiset ovat vieraantuneita siitä mikä on normaalia syömistä. Nimittäin niin että suurin osa LUULEE sen olevan jotenkin pakollista että jatkuvasti puputtaa jotain "tai kuolee".
Itse päätin mielenkiinnosta kokeilla mitä tapahtuu kun olen syömättä 24 tuntia. Sitten kokeilin olla syömättä 48 tuntia. Koska olen ikäni kuunnellut kaikkia "pitää syödä että jaksaa" juttuja, luulin että olisin tosi heikkona, melkein kuoleman kielissä.
Tosiasiassa mulla oli täysin normaali ja virkeä olo. Ei mitään ongelmaa tehdä töitä. Kävin lenkilläkin vaikka olin syömättä. Ja nyt ne ongelmat mitä seurasi syömättömyydestä:
- ei mitään ongelmia.
Tämän kokeilun jälkeen en ole enää uskonut näitä juttuja että joka päivä pitää puputtaa sitä sun tätä tai kuolema tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sellaiselta aloitukselta missä ilmoitetaan syy miksi aikoo pysyä lihavana. "Kokeilin terveellistä elämää enkä laihtunut, saanko nyt palata vanhaan ja luovuttaa"
Sisälukutaito kadoksissa? Kysyn, miksi paino ei ole pudonnut.
ap
Ja monta kertaa on vastattu, että syöt liikaa. Liikaa kaloreita. Laskehan, mikä on ikäisesi ja pituisesi naisen kaloritarve tavoitepainossasi ja muuta ruokamäärät edes sitä vastaaviksi. Ja koita olla rehellinen itsellesi.
Tiedän kyllä, että laihdun, jos syön 1300 kaloria päivässä. Olen laskenut kaloreita elämästäni 20 vuoden ajan, tiedän kyllä annoskoot ja kalorit. Tiedän varsin hyvin, etten syö 1300 kaloria tälla he
Mistä revit tuon 1300 kcal? 178 cm pitkän, 62 kg, 55 v, hiukan liikuntaa harrastavan naisen energiantarve on n. 1880 kcal/vrk. Tiputa nyt aluksi ne ruokamäärät edes siihen
Revin sen kokemuksesta. Olen elämäni aikana laihduttanut kaloreita laskemalla kymmenen kertaa. 2-5 kg kerralla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa sellaiselta aloitukselta missä ilmoitetaan syy miksi aikoo pysyä lihavana. "Kokeilin terveellistä elämää enkä laihtunut, saanko nyt palata vanhaan ja luovuttaa"
ap
Ja monta kertaa on vastattu, että syöt liikaa. Liikaa kaloreita. Laskehan, mikä on ikäisesi ja pituisesi naisen kaloritarve tavoitepainossasi ja muuta ruokamäärät edes sitä vastaaviksi. Ja koita olla rehellinen itsellesi.
Tiedän kyllä, että laihdun, jos syön 1300 kaloria päivässä. Olen laskenut kaloreita elämästäni 20 vuoden ajan, tiedän kyllä annoskoot ja kalorit. Tiedän varsin hyvin, etten syö 1300 kaloria tälla hetkellä.
Kerroin jo aloituksess
Sinähän olet jo tehnyt sen elämäntapamuutoksen. Kehosi on nyt aivan takuulla terveempi.
Jos et aio laihduttaa, et halua laihtua ja syöt tarkoituksella niin paljon kaloreita, ettei laihtuminen ole mahdollista, niin mitä sinä edes kysyt?
Pienennä annoskokoja. Pitää ymmärtää, että paino ei laske muutoin kuin vähentämällä energiansaantia.
Pähkinät ja mysli todennäköisiä syypäitä. Osta keittiövaaka ja mittaa kaikki mitä lautaselle laitat ja saat todellisen kalorimäärän selville.
Vierailija kirjoitti:
Ne kasviksia ylistävät laihdutusneuvot perustuvat siihen, että korvataan ei-niin-laihduttavia ruoka-aineita kasviksilla. Esim. leipää, pastaa, riisiä, rasvaa ynnä muuta korvataan samalla määrällä kasviksia. Niistä tulee paljon vähemmän energiaa, mutta vatsa täyttyy. Ei ne perustu siihen, että kaiken vanhan lisäksi aletaan napostelemaan kasviksia.
Olen kertonut, että olen korvannut karkin ja leivän kasviksilla. Ei se ylimääräistä ole.
ap
Elämänmuutos ("the change of life"), josta myös käytetään nimitystä vaihdevuodet, ei aiheuta laihtumista vaan yleensä lihoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tiedän kyllä, että laihdun, jos syön 1300 kaloria päivässä. Olen laskenut kaloreita elämästäni 20 vuoden ajan, tiedän kyllä annoskoot ja kalorit. Tiedän varsin hyvin, etten syö 1300 kaloria tälla he
ihmettelen, miksi ihmisille neuvotaan tällaisia elämäntapamuutoksia, kun ne eivät laihduta.
ap
"Mitä teen väärin"
No mistä me tiedetään mitä sinä teet väärin jos et laita tänne sitä mitä syöt kuukaudessa. Siihen ei riitä pelkästään joku mututuntuma "syön 500% kertaa enemmän tätä ja vähemmän tätä" vaan pitää laskea ja punnita se ruoka, tai vielä paremmin, OTA KUVAT kaikesta mitä syöt JA juot kuukauden ajan ja sitten jaa galleria tänne.
2 kananmunaa aamuisin = 14 munaa viikossa.
Aikamoinen satsi. Pudottaisin ainakin sen toisen pois. Ei siis kalorien takia vaan kolesterolin.
Vierailija kirjoitti: "Mitä teen väärin" No mistä me tiedetään mitä sinä teet väärin jos et laita tänne sitä mitä syöt kuukaudessa. Siihen ei riitä pelkästään joku mututuntuma "syön 500% kertaa enemmän tätä ja vähemmän tätä" vaan pitää laskea ja punnita se ruoka, tai vielä paremmin, OTA KUVAT kaikesta mitä syöt JA juot kuukauden ajan ja sitten jaa galleria tänne.
En minä sellaista ole kysynyt.
ap
Ongelma usein laihduttajilla on se, etteivät muista kaikkea mitä ovat syöneet jos eivät pidä tarkkaa ruokapäiväkirjaa päivittäin. Liian usein olen tavannut ihmisiä jotka sanovat, miten eivät ole syöneet karkkia pitkään aikaan, vaikka oikeasti söivät muutaman karkkipatukan viikonloppuna ohimennen ja kävivät lasten synttäreillä, jossa söivät karkkia. Mieleen usein jäävät vain ne kerran, kun karkkia syödään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Mitä teen väärin" No mistä me tiedetään mitä sinä teet väärin jos et laita tänne sitä mitä syöt kuukaudessa. Siihen ei riitä pelkästään joku mututuntuma "syön 500% kertaa enemmän tätä ja vähemmän tätä" vaan pitää laskea ja punnita se ruoka, tai vielä paremmin, OTA KUVAT kaikesta mitä syöt JA juot kuukauden ajan ja sitten jaa galleria tänne.En minä sellaista ole kysynyt.
ap
Kysyt miksi et ole laihtunut grammaakaan.
Syöt liian tuhdin aamupalan, kyllä siemenet ja pähkinät on ok mutta ei niitä joka päivä tarvii ja voi syödä vaikka lounaallakin, itse ripottelen vaikka kasvissosekeittoon. Laskeppa huvikseen paljonko aamupala sisältää kaloreita. Vihanneksiakaan ei kannata orjallisesti syödä, että pakko saada 800g..jos joukossa on hedelmiäkin niin se on yllättävän iso kalorimäärä niissäkin. Ihmiset on yksilöitä, tärkeää et saa ruokavaliossa monipuolisesti kaikkea, mutta ei nyt kenenkään tarvii joka päivä täyttää kaikkia suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: "Mitä teen väärin" No mistä me tiedetään mitä sinä teet väärin jos et laita tänne sitä mitä syöt kuukaudessa. Siihen ei riitä pelkästään joku mututuntuma "syön 500% kertaa enemmän tätä ja vähemmän tätä" vaan pitää laskea ja punnita se ruoka, tai vielä paremmin, OTA KUVAT kaikesta mitä syöt JA juot kuukauden ajan ja sitten jaa galleria tänne.
En minä sellaista ole kysynyt.
ap
Kysyt miksi et ole laihtunut grammaakaan.
Niin, ihmettelen, mihin elämäntapamuutokset perustuvat, kun ne eivät näytä kaihduttavan. Lehdistä kyllä lukee, kuinka ihmiset tekevät vain yhden muutoksen: alkavat kävelemään portaita - lisäävät veden juontia - jättävät sokerin pois - ja kiloja tippuu sata. Yhden pienen muutoksen vuoksi.
En tarkoittanut kysyä, mitä teen väärin, koska tiedän, mitä teen. En aio muuttaa mitään. Mutta joo, voi aloituksen noinkin ottaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tiedän kyllä, että laihdun, jos syön 1300 kaloria päivässä. Olen laskenut kaloreita elämästäni 20 vuoden ajan, tiedän kyllä annoskoot ja kalorit. Tie
"ihmettelen, miksi ihmisille neuvotaan tällaisia elämäntapamuutoksia, kun ne eivät laihduta."
Sillä elämäntapamuutokset kohottavat terveyttä. Se on eri asia olla BMI 25, joka ei liiku ja syö epäterveellisesti, kuin olla BMI 25 joka liikkuu ja syö terveellisesti.
Jos haluat laihtua, silloin sinun täytyy laihduttaa, laihtua ei voi tunkemalla tahallaan liikaa kaloreja naamaansa vaikka kuinka ihmettelisi.
Pähkinöissä on todella paljon energiaa/kaloreita. Yli 600kcal/100g