Miksi ulkomailla lomailu ei tunnu enää yhtä kivalta kuin ennen
70-luvulla tuntui ihanalta istua Milanon Duomon torikahvilassa espresso'kupposen äärellä ja katsella, kun muodikkaat ihmiset kulkevat ohi.
Samoin istua Manhattanilla Battery Parkin penkillä ja katsella jonglööriesitystä.
Ei vaan tunnu samalta enää.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on inhottava, kylmä ja pimeä huoranpaskavaltio. Jos osaisin kaikkia maailman kieliä ja työpaikka ja asunto olisi jossain muualla, niin nostaisin kytkintä välittömästi.
Tekisit sinäkin jotain järkevää tuon valittamisen sijaan. Esim opettelisit uuden kielen ja säästäisit muuttaaksesi muualle. Niin minä tein ja täällä ollaan lämpimässä!
Minulla on mennyt päinvastoin. Omat vanhempani eivät matkustaneet, joten jouduin opettelemaan kaikki käytännön asiat itse. Kyllä se nuorena stressasi kun ei voinut netistä katsoa videota, miten toimitaan lentokentällä.
Samoin aika pian huomasin, että me suomalaiset ollaan muiden mielestä aika jurokäytöksisiä. Opettelin tervehtimään ihmisiä hississä ja aamiaisella. Tällaisia sinänsä pieniä asioita, mutta siinä aina oli sellainen olo, että hitsi kun osaisi olla rennompi.
Nykyään on kivaa matkustaa. On kielitaitoa ja rahaakin enemmän. Voi matkustaa vähän mukavammin. Voi valita vähemmän ruuhkaisen ajankohdan. Uuden näkeminen tai ns. pakolliset nähtävyydet ei kiehdo. Minua kiinnostaa tunnelma, joskus lämpö ja ylipäätään matkallaolon kutkuttava jännitys. Käyn lähinnä Norjassa, Skotlannissa ja Espanjassa.
Lentokenttiä ja satamia rakastan. Menen mielelläni hyvin ajoissa, jotta voin käydä katselemassa koneita ja laivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on inhottava, kylmä ja pimeä huoranpaskavaltio. Jos osaisin kaikkia maailman kieliä ja työpaikka ja asunto olisi jossain muualla, niin nostaisin kytkintä välittömästi.
Kylmää ja pimeätä on talvella, mutta kyllä Suomi on paras paikka suomalaisille elää omasta mielestäni. Jokaisessa muussa maassa, jossa olen ollut, on jotain outouksia ja ikäviä asioita, mitä Suomessa ei ole, eikä kaipaa.
Totta kai muilla on muiden tavat. Ellet ole avoin uudelle etkä osaa joustaa, on sinun paras pysyäkin kotinurkissa.
Kaiken raskaus. En yksinkertaisesti löydä energiaa valmisteluun, varauksiin, ja itse matkustaminenkin vie voimia. Siirtymät ja ihmismassat. On vahva tunne, että koko touhussa häviää enemmän kuin voittaa; siksi tulee jäätyä kotiin.
Keski-ikään mennessä olen matkustanut ja työmatkustanut kohtuullisen paljon. Nykyään koen rasittavaksi matkan suunnittelu ja varaamisen, oman tyynyn puuttumisen, ihmismäärät, pelon luteista ja hyttysten välittämistä taudeista , terrorismin, Koronan, Tripadvisor sivustolla kehutun ruokapaikan löytymisen. Viimeisen matkan päätyttyä pohdin, että kuinka monta nähtävyyttä viitsii enää katsoa tai niistä kiinnostua? Hyvällä pyörällä ja junalla pääsee Suomessa hyviin paikkoihin. Voi joutua joskus juomaan kahvin ABC:llä, mutta samalla reissulla pääsee siistiin wc:hen eikä saa ruokamyrkytystä lounaalla. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken raskaus. En yksinkertaisesti löydä energiaa valmisteluun, varauksiin, ja itse matkustaminenkin vie voimia. Siirtymät ja ihmismassat. On vahva tunne, että koko touhussa häviää enemmän kuin voittaa; siksi tulee jäätyä kotiin.
Siis mitä energiaa nyt noihin valmisteluihin tarvitsee, sen ku vaan klikkaa netissä varauksen. Minä nyt vanhemmalla iällä olen alkanut matkustaa enemmän, kun aikaa on. Tosi helppoa on kaikki matkavaraukset. Oli syyskuussa lomalla ja taas marraskuussa mennään.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikään mennessä olen matkustanut ja työmatkustanut kohtuullisen paljon. Nykyään koen rasittavaksi matkan suunnittelu ja varaamisen, oman tyynyn puuttumisen, ihmismäärät, pelon luteista ja hyttysten välittämistä taudeista , terrorismin, Koronan, Tripadvisor sivustolla kehutun ruokapaikan löytymisen. Viimeisen matkan päätyttyä pohdin, että kuinka monta nähtävyyttä viitsii enää katsoa tai niistä kiinnostua? Hyvällä pyörällä ja junalla pääsee Suomessa hyviin paikkoihin. Voi joutua joskus juomaan kahvin ABC:llä, mutta samalla reissulla pääsee siistiin wc:hen eikä saa ruokamyrkytystä lounaalla. Elämä on valintoja.
Yli 110 matkaa ja 3 ruokamyrkytystä.
2x Helsingistä ja kerran Espoosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmää ja pimeätä on talvella, mutta kyllä Suomi on paras paikka suomalaisille elää omasta mielestäni. Jokaisessa muussa maassa, jossa olen ollut, on jotain outouksia ja ikäviä asioita, mitä Suomessa ei ole, eikä kaipaa.
Eivät kaikki suomalaiset ole samanlaisia ihmisiä. Itseäni ei Suomessa eniten vituta sää, vaan todella matalaitsetuntoiset ihmiset jotka eivät kestä jos jollakin on vaikka viisi euroa enemmän :D Ja kaikille ulkomaalaisille ollaan heti kumartelemassa ja heidän älyttömimpiinkin vaatimuksiin suostutaan koska ovathan he sentään ULKOMAALAISIA
Vierailija kirjoitti:
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Minusta on helpompaa vain klikkailla naps naps lennot ja hotelli sen sijaan, että soittaisin matkatoimistoon tai menisin käymään paikan päällä.
Nykyään majoituksenkin saa järjestymään vaikka samalle päivälle. Ei ole sattunut sellaista tarvetta, mutta kyllä tuntuu helpolta kun voisi tarvittaessa vaan klikata että tonne yöksi. Ja miten hyvä asia kun on luettavissa arvosteluja! Toki siihen saa kulumaan vaikka viikkoja, mutta itse katson n. viisi hotellia sijainnin ja hinnan perusteella, ja sitten lukaisen arviot. Ei mene kauaa.
Siirtymät ja ihmismassat on inhottavia, mutta paljonko se eroaa jostain perjantain Prisma-reissusta. Paitsi että matkailijat on oman kokemukseni mukaan melko rentoa porukkaa. Asiaan varmasti vaikuttaa se, etten matkusta ruuhkahuippuina.
Helpoksi matkustamisen tekee myös helsinkiläisyys. Hyppään vaan lähijunaan ja olen puolessa tunnissa lentokentällä tai laivalla. Jos pitäisi ensin maakuntamatkailla, niin matkat harvenisi.
Ahdistaa se turismien paljous joka puolella. Ja varastelu ja rahojen huijaaminen joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä energiaa nyt noihin valmisteluihin tarvitsee, sen ku vaan klikkaa netissä varauksen. Minä nyt vanhemmalla iällä olen alkanut matkustaa enemmän, kun aikaa on. Tosi helppoa on kaikki matkavaraukset. Oli syyskuussa lomalla ja taas marraskuussa mennään.
PK-seudulla asuvilla on paljon helpompaa. Jos sen sijaan lähdet liikkeelle jostain maakunnasta, on jo Helsinki-Vantaalle siirtyminen usein pitkän matkustamisen takana. Mahdollisesti täytyy viettää yö lentokenttähotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa se turismien paljous joka puolella. Ja varastelu ja rahojen huijaaminen joka välissä.
Olen matkustanut 50v eikä vielä ole huijattu tai varastettu.
Turisteja olen nähnyt kuluneiden 8 vkon aikana hollantilaisen ja saksalaisen perheen.
Lisäksi me muuttolinnut: 2 suomalaista ja 1 brittipariskunta.
Terkut Italiasta. Täällä on tuhansia kyliä ja kaupunkeja joissa ei ole turisteja:)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa matkustaa ei-sesonkiaikana. Rahojen huijauksetkaan nyt ei niin yleisiä ole. Mitä varkaisiin tulee, niin täytyy sanoa että Helsingissä pelkään ryöstetyksi tulemista, koska samalla saa puukosta. Jossain etelän lomakohteessa varas nappaa puhelimen tai lompakon niin ettet edes huomaa. Valitsen jälkimmäisen jos on pakko. Koskaan en ole kuitenkaan ulkomailla "päässyt" arvoesineistä eroon. Ei puhelimia ravintolan pöydälle eikä lompakkoa taskuun. Eikä varsinkaan kaikkia rahoja samaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai, minusta vuosi vuodelta paremmalta. Vihaan pimeää joka vuosi enemmän. Toki en kaipaa enää mitään wau-nähtävyyksiä. Niiden aika oli nuorena.
Nykyisin parasta on kävellä Rooman myöhäsyksyn katuja, käydä välillä kauppahallissa tai kirkossa ja käydä pastalla lähitrattoriassa.
Roomassa? Taskuvarkaiden tyhjennettävänä. Minua taas ei hetkauta enää mitkään Länsi- tai Keski-Euroopan maat. Ko. maissa ei enää juuri edes törmää sen maan asukkaisiin, vai on m a t u j a kaikkialla. Viihdyn paremmin Puolassa, Unkarissa, Tsekeissä ja Slovakiassa (lisäksi Baltia), missä tunnen oloni turvalliseksi.
Mä oon huomannut saman. Nuorena saattoi viihtyä Lontoossa 2 viikkoa keskellä kesää, nyt ei tulisi kysymykseenkään. Viihdyn enää vain mökillä ja joskus aurinkolomalla.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon huomannut saman. Nuorena saattoi viihtyä Lontoossa 2 viikkoa keskellä kesää, nyt ei tulisi kysymykseenkään. Viihdyn enää vain mökillä ja joskus aurinkolomalla.
Mulla on lomakohteet vaihtunut täysin vanhetessa. Haluan silti matkustaa, mutta täysin eri kohteisiin kuin nuorena.
Nyt matkustaminen tuntuu jopa paremmalta kuin ennen, kun nyt jaksaa keskittyä siihen lomaan eikä ole tarvetta juosta tukka putkella paikasta toiseen. Ennen se matkustaminen oli suorittamista, mutta nyt se on lepoa ja nauttimista.
Lentomatkailu tuhoaa ilmaston ja turistit tuhoavat ympäristön. Parempi pysyä kotona.
Minulle on ainakin ikä tehnyt sen, että en kaipaa ulkomailta enää mitään. Kaikkein mieluiten olen kesän Saimaan äärellä mökillä. Aamuvarhain nousen keittämään kahvia ja syön aamupalaa kalliolla vesilintujen huutelua kuunnellen. Nautin ihan kaikesta luonnossa, myös niistä sadepäivistä ja ukkostavista öistä.
Syksyn saavuttua vaellan parin viikon ajan eri pituisia pätkiä Lapin tuntureissa, paljon menee aikaa myös paikoillaa lasten tarpeiden mukaan. Talvi laskee rauhan sieluun, se ollaan kotona ja käydään silloin tällöin riistametsällä.
Kaikki turha ostaminen ja ulkomaan turistikohteissa ravaaminen on jäänyt. Luonto ja rakkaat ihmiset ympärillä antaa paljon enemmän. Eläkkeellä toivoisin voivani muuttaa kokonaan mökille.
N41
Matkustimme vanhempien kanssa 80-90-luvulla Välimerellä ja Kanarialla. Duunariperhe säästi koko vuoden, että talvella hypättiin Hassen siivelle. 2000-2015 matkustin kavereiden ja nykyisen vaimoni kanssa, pääasiassa kaupunkireissuja Eurooppaan ja häämatkalla jenkkeihin.
Kun lapset tulivat, niin siihen loppui rahat ja matkailu. Paljon on vielä maailmaa näkemättä, ehkä sitten vanhempana, jos ei kuolo korjaa