Mitä v....? Tohtoriksi pääsee nykyään kun kirjoittaa yhden artikkelin?
Aika apukoulumeininkiä.
"Helsingin yliopisto on asettanut uudet ohjeet tohtorinväitöskirjasta. Alkusyksystä voimaan tulleen ohjeen mukaan väitöskirjaan voi riittää vain yksi julkaistu tieteellinen artikkeli, kun aiemmin artikkeleja vaadittiin vähintään kolme."
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ja kas, voidaan siis ottaa lisää ulkomaisia tohtoriopiskelijoita, kun on ensin laskettu tasoa, ja suomalainen veronmaksaja toki maksaa lystin.
Miettikää, miksi ne parhaat ympäri maailmaa hakeutuu niihin tiettyihin USA:laisiin yliopistoihin? Ei varmaan siksi, että niissä olisi LASKETTU rimaa!?
tutkimusmäärärahat on ihan toista luokkaa mitä Suomessa, Ruotsissakin paljon enemmän
Pakko helpottaa vaatimuksia, kun ikäluokat ovat vain tyhmentyneet viimeiset 15 v, Pisa-tulostenkin mukaan. Johan yliopistot ovat helpottaneet peruskoulutustakin opiskelijoiden heikon tason vuoksi. Tämä oli odotettavissa oleva seuraava askel.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt kun olette tuoreita diplomi-insinöörejä, olette vasta akateemisia hang-aroundeja. Sitten kun olette julkaisseet tusinan verran vertaisarviointia kestävää artikkelia, voitte alkaa pitää itseänne akateemisina..." - sivuaineen proffa jota kävin kaverini kanssa kiittämässä mainiosta luennoinnista silloin joskus +20 vuotta sitten
Siis tusinan verran ennen kuin kehtasi edes haaveilla seuraavaa tasoa. Tänään seuraavaan tasoon riittää yksi artikkeli?
Inflaatio painaa päälle koulutuksessakin. Kohta ei tohtori ole enää mitään.
Kai kaikki kommentoijat ymmärtää, että se yksi julkaisu ei ole = väikkäri?
Näkisin, että tällä yhden artikkelin vaatimuksella yritetään saada putkesta ulos sinne pitkäksi aikaa jämähtäneitä tohtoriopiskelijoita. Vähän niinkuin sellainen "beautiful exit", kuten ulkomailla tykätään vastaavassa tilanteessa sanoa.
Mielestäni väärä suunta.
Vierailija kirjoitti:
Kai kaikki kommentoijat ymmärtää, että se yksi julkaisu ei ole = väikkäri?
Toivottavasti. Pitää siis tehdä se itse väitöskirja, ja sen lisäksi tieteellinen vertaisarvioitu artikkeli.
Vierailija kirjoitti:
Rimaa pitänyt laskea että saataisiin naistohtoreita.
Ennemminkin, että ne tohtorit ehtis vielä tohtoriopintojen jälkeen hankkimaan liudan lapsia ennen kuin ovat nelikymppisiä. Sehän on nimittäin todettu monta kertaa yhdeksi syyksi Suomen alhaiseen syntyvyyteen, että opiskellaan liian pitkään. Nyt opintoja yritetään selkeästi nopeuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Ja toiset väkertää pitkän monografian. Vaikka olisi kolmekin artikkelia, niin on siltikin aika lyhyt väitöskirjaksi.
Tuleehan siihen yhteenvetoteksti, joka on reippaasti pitempi kuin artikkeli.
Minä luin juuri yhden artikkeliväitöskirjan, jossa sivuja oli yhteensä n.60. Gradutkin on pidempiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän kismittää, kun itse kirjoitan parhaillani kunnianhimoista monen sadan pituista monografia. Olen siis myös julkaissut artikkeleita eli voisin väitellä käden käänteessä, jos haluaisin, mutta tuntuu väärältä jotenkin. Aika surullista, että tämä meininki saa jopa kaltaiseni ahkeran tutkijan harkitsemaan menemistä sieltä mistä aita on matalin, "sillä niinhän muutkin". Eli tämä uusi linjaus ei ainoastaan päästä seulasta läpi lusmuja, vaan vaikuttaa kielteisesti myös ahkerampien motivaatioon. Tosi ikävä juttu.
Miksi pelottaa valmistua? Siksikö, että pitää päättää, mitä tekee elämällään sitten väittärin jälkeen? Se on usein gradun roikottamisen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
HY ei ilmeisesti halua pysyä siellä parhaiden yliopistojen listalla.
Onko reilua jos Euroopassa väitellään 2-3 julkaisulla. Näin suomalainen väitöskirjatekijä kaksi vuotta jäljessa post-dociksi europpalaisiin kollegoihin verrattuna - onko reilua?
/dosentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nyt kun olette tuoreita diplomi-insinöörejä, olette vasta akateemisia hang-aroundeja. Sitten kun olette julkaisseet tusinan verran vertaisarviointia kestävää artikkelia, voitte alkaa pitää itseänne akateemisina..." - sivuaineen proffa jota kävin kaverini kanssa kiittämässä mainiosta luennoinnista silloin joskus +20 vuotta sitten
Siis tusinan verran ennen kuin kehtasi edes haaveilla seuraavaa tasoa. Tänään seuraavaan tasoon riittää yksi artikkeli?
Inflaatio painaa päälle koulutuksessakin. Kohta ei tohtori ole enää mitään.
Jep. En tiedä nopeuttaako tämä yhtään ihmisten opiskelutaivalta, kun maisteri ei ole kohta yhtään mitään. Kaikki haluaa sitten tohtoreiksi, että sais töitä. Sitten sekään ei ole kohta mitään. Joutuvat keksimään jonkun tohtoria vielä korkeamman tutkinnon, että lahjakkaimmat pystyy erottautumaan. Sitten osa vääntää sitä uutta kuningastohtoritutkintoa 20 vuotta.
eri
Huomautetaan nyt vielä myös, että laadukkaissa tutkimuksissa n. 90% työstä on kaikkea muuta kuin kirjoittamista ja lopuksi kirjoitetaan sitten artikkeli tehdyn tutkimustyön pohjalta, joka voi olla kestänyt esim. puoli vuotta, vuoden tai pari vuotta. Eli pelkällä yhden artikkelin kirjoituksella tuskin pääsee tohtorinhattua päähän sovittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän kismittää, kun itse kirjoitan parhaillani kunnianhimoista monen sadan pituista monografia. Olen siis myös julkaissut artikkeleita eli voisin väitellä käden käänteessä, jos haluaisin, mutta tuntuu väärältä jotenkin. Aika surullista, että tämä meininki saa jopa kaltaiseni ahkeran tutkijan harkitsemaan menemistä sieltä mistä aita on matalin, "sillä niinhän muutkin". Eli tämä uusi linjaus ei ainoastaan päästä seulasta läpi lusmuja, vaan vaikuttaa kielteisesti myös ahkerampien motivaatioon. Tosi ikävä juttu.
Tehtävä on tehdä opinnäytetyö ja jatkaa palkkatutkijana. Mitä himmailua tuollainen on, että nysvätään vuositolkulla jotain tuhatsivuista kirjaa?
Juri noin - ei mitään järkeä nysvätä tuhatta sivua. Ilmeisesti päämäärä väitöskirjan jälkeen hukassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho. Ja toiset väkertää pitkän monografian. Vaikka olisi kolmekin artikkelia, niin on siltikin aika lyhyt väitöskirjaksi.
Minä luin juuri yhden artikkeliväitöskirjan, jossa sivuja oli yhteensä n.60. Gradutkin on pidempiä.
Itekin oon lukenut. Lisäksi tekstistä varmaan puolet oli suluissa olevia viitemerkintöjä eli ite teksti ehkä 30 sivua.
eri
Kaksi tai kolme tohtorin tutkintoa per lärvi seuraava steppi? Kunnes inflaatio saavuttaa senkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehtävä on tehdä opinnäytetyö ja jatkaa palkkatutkijana. Mitä himmailua tuollainen on, että nysvätään vuositolkulla jotain tuhatsivuista kirjaa?
Kun yliopisto on saanut tohtoritutkinnosta rahansa, niin loppuu tutkijan rahoitus siihen paikkaan. Täytyy olla tosi hyvä väikkäri, että on asiaa jatkaa postdoccina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itekin oon lukenut. Lisäksi tekstistä varmaan puolet oli suluissa olevia viitemerkintöjä eli ite teksti ehkä 30 sivua.
eri
Annapa viite niin arvioidaan