Mitä v....? Tohtoriksi pääsee nykyään kun kirjoittaa yhden artikkelin?
Aika apukoulumeininkiä.
"Helsingin yliopisto on asettanut uudet ohjeet tohtorinväitöskirjasta. Alkusyksystä voimaan tulleen ohjeen mukaan väitöskirjaan voi riittää vain yksi julkaistu tieteellinen artikkeli, kun aiemmin artikkeleja vaadittiin vähintään kolme."
Kommentit (108)
Pitäisi tehdä tietysti toisinpäin: kiristää vaatimustasoa. Siis jos halutaan laadusta puhua edes sivulauseessa.
Ja kas, voidaan siis ottaa lisää ulkomaisia tohtoriopiskelijoita, kun on ensin laskettu tasoa, ja suomalainen veronmaksaja toki maksaa lystin.
Miettikää, miksi ne parhaat ympäri maailmaa hakeutuu niihin tiettyihin USA:laisiin yliopistoihin? Ei varmaan siksi, että niissä olisi LASKETTU rimaa!?
Vierailija kirjoitti:
Olin luullut, että niitä pitää olla 4-5 kpl. Diplomityö on jo pidempi kuin tohtorinväitös... 😄
Kuten tiedät niin sivujen määrä ei mittaa laatua... Ja kyllä yleensä artikkeleja pitääkin olla 4-5. HY on tässä poikkeus. Tosin muut varmaan seuraa nyt perässä. Raha ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni vähintään ja sen pitäisi olla sitten tosi laadukas jos ei tee muita julkaisuja.
Tietenkin tällainen kiinteä määrä artikkeleille on hankala kun humanistisilla aloilla voi saada suomeksi pilipali-tekstinpätkän läpi kun taas sitten kovissa tieteissä ei niin vain saa julkaisun arvoista materiaalia kasaan alan arvostettuihin lehtiin.
Yksi artikkeli Natureen, niin eiköhän se ole siinä.
Ja pari provoa av:lle 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos sinusta on "apukoulumeininkiä" kirjoittaa tieteellinen artikkeli, joka julkaistaan arvostetussa, kansainvälisessä tiedelehdessä, voit toki näyttää omat taitosi.
Joo, mutta nyt niitä pitää tehdä neljä. Ja lisäksi tietty opintosuoritukset ja yhteenveto.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Ja toiset väkertää pitkän monografian. Vaikka olisi kolmekin artikkelia, niin on siltikin aika lyhyt väitöskirjaksi.
Tuleehan siihen yhteenvetoteksti, joka on reippaasti pitempi kuin artikkeli.
Eikö ulkomailla ole jo pitkään ollut väitöskirjat suomalaisten gradujen laajuisia. Eli tuossa mennään nyt vain muiden maiden suuntaan. Harmi toki niille jotka on ehtineet jo tehdä sen satojen sivujen väitöskirjan tai ulkomaisten väitöskirjojen laajuisen gradun. Itekin tein yli sadan sivun gradun ja vähän harmittaa, että ulkomailla se ois käynyt väitöskirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Olin luullut, että niitä pitää olla 4-5 kpl. Diplomityö on jo pidempi kuin tohtorinväitös... 😄
Niiden artikkelien lisäksi pitää kirjoittaa joku 50 sivua täysin omaa tekstiä, mutta onhan se toki vähemmän kuin graduissa ennen.
No, lääketieteen puolella sai sen tohtorislakin kun sanoo hoitajille, et laitatko merkinnnän/syrjään ne potilaat joilla on sekä X että Y - teoria siitä; voi se toimiakin.
Itse taas luonnontieteen puolella, niin piti oikeasti keksiä jotain uutta.
Ja ne tieteelliset julkaisut, "artikkelit", en yhtäkään kirjoittanut itse, monessa olin mukana, sivussa.
Toivottavasti ne nyt johti johonkin parempaan eli siihen, ettei ihmisen tarvitsisi kärsiä tai pelätä niin paljon. Auttoiko? En osaa sanoa, kun hyppäsin siitä maailmasta pois.
t. FM, (IT-ala). (ja en lähtenyt siihen; ei kaduta).
Mutta pitääkö se artikkeli olla nyt täysin oma? Kun aiemminhan ne artikkelit on saanet olla sellaisia, jotka on tehty yhdessä tutkimusryhmän kanssa.
Olette väärässä, ei ennen ole vaadittu yhtäkään julkaistua artikkelia. Monografiakin on riittänyt, tai esseekokoelma.
Vierailija kirjoitti:
No, lääketieteen puolella sai sen tohtorislakin kun sanoo hoitajille, et laitatko merkinnnän/syrjään ne potilaat joilla on sekä X että Y - teoria siitä; voi se toimiakin.
Itse taas luonnontieteen puolella, niin piti oikeasti keksiä jotain uutta.
Ja ne tieteelliset julkaisut, "artikkelit", en yhtäkään kirjoittanut itse, monessa olin mukana, sivussa.
Toivottavasti ne nyt johti johonkin parempaan eli siihen, ettei ihmisen tarvitsisi kärsiä tai pelätä niin paljon. Auttoiko? En osaa sanoa, kun hyppäsin siitä maailmasta pois.
t. FM, (IT-ala). (ja en lähtenyt siihen; ei kaduta).
poikaa voisi kehoittaa erikoistumisen jälkeen että alkaa väsäämään tohtoriksi lääketieteen alalta
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se vähän kismittää, kun itse kirjoitan parhaillani kunnianhimoista monen sadan pituista monografia. Olen siis myös julkaissut artikkeleita eli voisin väitellä käden käänteessä, jos haluaisin, mutta tuntuu väärältä jotenkin. Aika surullista, että tämä meininki saa jopa kaltaiseni ahkeran tutkijan harkitsemaan menemistä sieltä mistä aita on matalin, "sillä niinhän muutkin". Eli tämä uusi linjaus ei ainoastaan päästä seulasta läpi lusmuja, vaan vaikuttaa kielteisesti myös ahkerampien motivaatioon. Tosi ikävä juttu.
Eikö monen sadan pituinen monografi ole vähän turhan pitkä? Kauanko olet sitä työstänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö, jos kirjoittaa hyvän provon av:lle?
Se oli Lapin yon taiteiden tiedekunta 👍🏻.
Mammatieteiden tohtori.
"Nyt kun olette tuoreita diplomi-insinöörejä, olette vasta akateemisia hang-aroundeja. Sitten kun olette julkaisseet tusinan verran vertaisarviointia kestävää artikkelia, voitte alkaa pitää itseänne akateemisina..." - sivuaineen proffa jota kävin kaverini kanssa kiittämässä mainiosta luennoinnista silloin joskus +20 vuotta sitten
Siis tusinan verran ennen kuin kehtasi edes haaveilla seuraavaa tasoa. Tänään seuraavaan tasoon riittää yksi artikkeli?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ulkomailla ole jo pitkään ollut väitöskirjat suomalaisten gradujen laajuisia. Eli tuossa mennään nyt vain muiden maiden suuntaan. Harmi toki niille jotka on ehtineet jo tehdä sen satojen sivujen väitöskirjan tai ulkomaisten väitöskirjojen laajuisen gradun. Itekin tein yli sadan sivun gradun ja vähän harmittaa, että ulkomailla se ois käynyt väitöskirjasta.
serkku teki väikkärin usassa samaten miehensä
Oho. Ja toiset väkertää pitkän monografian. Vaikka olisi kolmekin artikkelia, niin on siltikin aika lyhyt väitöskirjaksi.