Kumpi oikeasti merkitsee laihtumisessa: kalorit vai hiilarit
On tutkittu, että ketoosissa laihtuu runsaammillakin kaloreilla. Voiko olla, että vähäkalorisella dieetillä oikeasti merkittävä asia on se, että hiilaritkin jää normaalia vähemmälle?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt väärä tieto kyllä, asiahan on niin, että vähähiilarisellakin ratkaisee kalorit. Ja jos syö paljon kaloreita vähähiilarisena, ei laihdu tai jopa lihoo. Useimmat syö kaloreita vähemmän automaattisesti, kun jää hiilariruoat pois, sekä siksi että yleensä minkä tahansa ruokaryhmän jättö pois vähentää kaloreita, että siksi että osalla ihmisistä runsaampi proteiinin ja rasvan saanti lisää kylläisyyttä ja siis vähentää syötyjä kaloreita. Mutta ei toimi kaikilla, meillä yhteen aikaan työpaikalla oli äijillä oikein karppimuoti, ja eipä ne laihtuneet, jotka oikein antautuivat juustojen, makkaran yms. ahminnalle, kun piti muka laihtua kunhan ei vaan yhtään perunaa, hedelmää, leipää tms. suuhun eksy.
Eli se mikä aina toimii on CICO, Calories in Calories Out, syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde. Menetelmästä riippumatta.
Olen eri mieltä. Olin ruokavaliolla ,jossa minulla oli hiilareita , siten että pvässä jäi 1000 kalorit vaje. Paino ei tippunut , eikä rasva palanut . Samalla kalorimäärällä ilman hiilareita ( pvässä alle 30g hiilareita) , rasva paloi ja paino tippui. Nyt olen edelleen kalorivajeessa sen noin 1000, mutta lisäsin kokeeksi hiilareita ja taas pysähtyi rasvanpoltto ja painonpudotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliini on se jonka seurauksena rasvaa tulee.
Eikös tyypit nykyään laihduta ozempicilla eli käytännössä piikittämällä insuliinia itseensä? Vähän ristiriitaista
Ei ole insuliinia, vaan semaglutiinia.. Alentaa verensokeria, MUTTA LAIHDUTTAA, KOSKA VIE RUOKAHALUN!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliini on se jonka seurauksena rasvaa tulee.
Eikös tyypit nykyään laihduta ozempicilla eli käytännössä piikittämällä insuliinia itseensä? Vähän ristiriitaista
Ei ole insuliinia, vaan semaglutiinia.. Alentaa verensokeria, MUTTA LAIHDUTTAA, KOSKA VIE RUOKAHALUN!!!
Kyllä. Insuliinia ei vie ruokahalua, vaan pelkästään alentaa verensokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorit, säännöllinen ateriarytmi ja annoskoko.
Pätkäpaasto
Ei prkele. Ihan huuta ja Haataja. Samalla tavalla perustuu kalorivajeeseen. Voi laukaista ahmimisreaktion.
- Jos elimistön insuliinintarve esimerkiksi sairastumisen vuoksi lisääntyy, voi ketoainepitoisuus veressä nousta hyvinkin nopeasti hengenvaarallisen korkealle.
Ketoaineiden nousua ei välttämättä huomaa, erityisesti, jos on ollut pitkään ketoosissa, ja elimistö on tottunut ketoaineisiin. Siksi ketoaineita on mittailtava tiiviisti ketogeenistä ruokavaliota noudatettaessa.
- Ketoasidoosissa veressä on niin paljon ketohappoja, että elimistömme happamoituu. Kehomme ei kestä isoa vaihtelua happamuudessa veri ei saa mennä liian emäksiseksi eikä liian happamaksi, jotta elimistömme pystyy toimia kunnolla.
Ketoosissa myös vaikeiden hypoglykemioiden riski kasvaa. Normaalisti hypoglykemiassa maksan glukoosivarastot nostavat verensokeria, vaikkemme ehtisikään syömään ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Kalorit.
Säästöliekki tapahtuu elimistölle vasta kun ollaan fitness-kilpailijan kilpadieetillä. Tavallinen sukankuluttaja ei KOSKAAN näe säästöliekkiä toiminnassa.
Hiilarit ja sokerit vanhentavat elimistön ennen aikojaan.
Jaa, jännää että mun ravitsemusterapeutti on kanssasi täysin eri mieltä. Olen sairastanut yli 15 vuotta anoreksiatyyppistä syömishäiriötä ja kummasti en ole koskaan laihtunut kuin 5-7 kiloa, sitten paino on jäänyt junnaamaan vaikka energiansaanti on ollut hyvin vähäistä. Ja olen siis ollut ihan selvästi normaalipainon puolella, en koskaan mikään superlaiha. Samoin suurin osa syömishäiröisistä on normaalipainoisia, vaikka olisi anoreksiaoireilua (anoreksian diagnostisiin kriteereihin kuuluu silti yhä alipaino, joten virallisesti puhutaan epätyypillisestä syömishäiriöstä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt väärä tieto kyllä, asiahan on niin, että vähähiilarisellakin ratkaisee kalorit. Ja jos syö paljon kaloreita vähähiilarisena, ei laihdu tai jopa lihoo. Useimmat syö kaloreita vähemmän automaattisesti, kun jää hiilariruoat pois, sekä siksi että yleensä minkä tahansa ruokaryhmän jättö pois vähentää kaloreita, että siksi että osalla ihmisistä runsaampi proteiinin ja rasvan saanti lisää kylläisyyttä ja siis vähentää syötyjä kaloreita. Mutta ei toimi kaikilla, meillä yhteen aikaan työpaikalla oli äijillä oikein karppimuoti, ja eipä ne laihtuneet, jotka oikein antautuivat juustojen, makkaran yms. ahminnalle, kun piti muka laihtua kunhan ei vaan yhtään perunaa, hedelmää, leipää tms. suuhun eksy.
Eli se mikä aina toimii on CICO, Calories in Calories Out, syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde. Menetelmästä riippumatta.
Olen eri mieltä. Olin
Ketoosi vie ruokahalun. Vähemmän kaloreita. Tämä on ihan tutkittu juttu. Mitta kuka jaksaa olla loppu elämänsä ketoosidieetillä? Saat kilot takaisin x2 kun lopetat. Vain 5% onnistuu näillä ihmedieeteillä. Ainoa menetelmä on pysyvä elämäntapojen muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalorit.
Säästöliekki tapahtuu elimistölle vasta kun ollaan fitness-kilpailijan kilpadieetillä. Tavallinen sukankuluttaja ei KOSKAAN näe säästöliekkiä toiminnassa.
Hiilarit ja sokerit vanhentavat elimistön ennen aikojaan.
Jaa, jännää että mun ravitsemusterapeutti on kanssasi täysin eri mieltä. Olen sairastanut yli 15 vuotta anoreksiatyyppistä syömishäiriötä ja kummasti en ole koskaan laihtunut kuin 5-7 kiloa, sitten paino on jäänyt junnaamaan vaikka energiansaanti on ollut hyvin vähäistä. Ja olen siis ollut ihan selvästi normaalipainon puolella, en koskaan mikään superlaiha. Samoin suurin osa syömishäiröisistä on normaalipainoisia, vaikka olisi anoreksiaoireilua (anoreksian diagnostisiin kriteereihin kuuluu silti yhä alipaino, joten virallisesti puhutaan epätyypillisestä syömishäiriöstä).
Lisäyksenä vielä, että multa tippui jokin aika sitten useampi kilo painoa hyvin nopeassa tahdissa sen jälkeen, kun aloin lisäämään kalorinsaantia aivan selkeästi merkittävästä kalorivajeesta lähemmäs oikeaa määrää. Sitä ennen ei ollut ollut pitkään aikaan mitään muutoksia.
Kalorit. Itse söin dieetilläkin joka päivä karkkia mutta laihduin silti kun kalorit jäi miinukselle (tämä ei toki ole terveellistä) :D
Hiilarien välttely on aivan turha hullutus.
Vierailija kirjoitti:
Kalorit. Itse söin dieetilläkin joka päivä karkkia mutta laihduin silti kun kalorit jäi miinukselle (tämä ei toki ole terveellistä) :D
Kuulostaa siltä että menetit enemmän lihasmassaa, kuin rasvamassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto
Ei prkele. Ihan huuta ja Haataja. Samalla tavalla perustuu kalorivajeeseen. Voi laukaista ahmimisreaktion.
Perustuu moneen muuhunkin asiaan mm. auttaa insuliiniresistenssiin
Vierailija kirjoitti:
- Jos elimistön insuliinintarve esimerkiksi sairastumisen vuoksi lisääntyy, voi ketoainepitoisuus veressä nousta hyvinkin nopeasti hengenvaarallisen korkealle.
Ketoaineiden nousua ei välttämättä huomaa, erityisesti, jos on ollut pitkään ketoosissa, ja elimistö on tottunut ketoaineisiin. Siksi ketoaineita on mittailtava tiiviisti ketogeenistä ruokavaliota noudatettaessa.
- Ketoasidoosissa veressä on niin paljon ketohappoja, että elimistömme happamoituu. Kehomme ei kestä isoa vaihtelua happamuudessa veri ei saa mennä liian emäksiseksi eikä liian happamaksi, jotta elimistömme pystyy toimia kunnolla.
Ketoosissa myös vaikeiden hypoglykemioiden riski kasvaa. Normaalisti hypoglykemiassa maksan glukoosivarastot nostavat verensokeria, vaikkemme ehtisikään syömään ajoissa.
Ketoasidoosiin voi käytännössä mennä vain diabeetikko,joka ei ota insuliinia tai muita lääkettä, tai jonkun pahan vamman jäljiltä,jolloin haima vahingoittuu tms. Ei normi-ihminen, joka laihduttaa ketoosilla mene ketoasidoosiin, ihan puppua.
Ketoosi ja ketoasidoosi ovat kaksi täysin eri asiaa. Ketoosi= ketoaineita virtsassa. Ketoasidoosi=vaarallinen tila, jonka seurauksena ihminen voi kuolla. Ketoaineita veressä, veren happo-emästasapaino muuttuu, ja se voi aiheuttaa kooman, tajuttomuuden ja kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketoosi vie ruokahalun. Vähemmän kaloreita. Tämä on ihan tutkittu juttu. Mitta kuka jaksaa olla loppu elämänsä ketoosidieetillä? Saat kilot takaisin x2 kun lopetat. Vain 5% onnistuu näillä ihmedieeteillä. Ainoa menetelmä on pysyvä elämäntapojen muutos.
Kaikilla dieeteillä onnistuu hyvin harva ja se koskee etenkin niitä, jotka laskevat kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto
Kyllä. Sillä mäkin laihdutin ja sillä paino myös pysyy poissa. Ja toteutuskin on helppoa. Ei tarvitse kuin olla syömättä 18.00 - 10.00 välisen ajan.
Hiilarit (ne sitoo nestettä kehoon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto
Perustuu moneen muuhunkin asiaan mm. auttaa insuliiniresistenssiin
Höpön ja pöpön. Kalorivajeeseen. Kalori= energiayksikkö-laihtuminen= elimistö saa energiaa vähemmän,kuin kuluttaa. -1 kg = -7000 kcal. Laihtua voit vaikka syömällä pelkästään McDonaldsin ruokaa, mutta se ei ole järkevää, koska se on p skaa. Kalorit poistuvat elimistöstä pääasiassa hengityksen mukana. Paras tapa on lievä kalorivaje. Hiilihydraatteja,kuten esim puuroa, marjoja ja hedelmiä saa ja pitää syödä. Ne eivät lihota,kukaan ei jaksa syödä niitä niin paljon. Laihdutettaessa karsitaan hiilihydraateista, kyllä, mutta maltillisesti. Jätetään se pjaska syömättä ( valkoinen sokeri, kova rasva ja vehnäjauhomössö-tuotteet) tai syödään kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit (ne sitoo nestettä kehoon).
Ja nostavat verensokeria jolloin nälänsääntely on vaikeampaa.
Pätkäpaasto