Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi oikeasti merkitsee laihtumisessa: kalorit vai hiilarit

Vierailija
28.10.2024 |

On tutkittu, että ketoosissa laihtuu runsaammillakin kaloreilla. Voiko olla, että vähäkalorisella dieetillä oikeasti merkittävä asia on se, että hiilaritkin jää normaalia vähemmälle?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietipä -70 lukua... päättele vaikka siitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorit. Syön pelkkiä hiilareita ja olen hoikka. En vaan syö paljon.

Vierailija
4/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit ratkaisee.

Vierailija
5/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokarytmi on vielä tärkeämpi kuin kumpikaan noista.

Vierailija
6/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka juntti ei tajua ruuan energiamäärän ja ravintoainepitoisuuden olevan kaksi täysin eri asiaa  🙄

Karppaaminen on idioottien hommaa. Sillä sotkee aivokemiat ja vaurioittaa pahimmillaan munuaisensa pysyvästi.

Vierailija
7/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt väärä tieto kyllä, asiahan on niin, että vähähiilarisellakin ratkaisee kalorit. Ja jos syö paljon kaloreita vähähiilarisena, ei laihdu tai jopa lihoo. Useimmat syö kaloreita vähemmän automaattisesti, kun jää hiilariruoat pois, sekä siksi että yleensä minkä tahansa ruokaryhmän jättö pois vähentää kaloreita, että siksi että osalla ihmisistä runsaampi proteiinin ja rasvan saanti lisää kylläisyyttä ja siis vähentää syötyjä kaloreita. Mutta ei toimi kaikilla, meillä yhteen aikaan työpaikalla oli äijillä oikein karppimuoti, ja eipä ne laihtuneet, jotka oikein antautuivat juustojen, makkaran yms. ahminnalle, kun piti muka laihtua kunhan ei vaan yhtään perunaa, hedelmää, leipää tms. suuhun eksy.

Eli se mikä aina toimii on CICO, Calories in Calories Out, syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde. Menetelmästä riippumatta.

Vierailija
8/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henki lähtee jos jättää rasvat ja proteiinin. Henki ei lähde jos jättää hiilarin

Vierailija
9/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietipä sitä kuinka monta grammaa hiilareita päivässä tulee. Ei varmaan paljoa, jos syöt vähän. Eli kyllä sinunkin tapauksessa se selittyy hiilareiden rajoittamisella.

Vierailija
10/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On tutkittu, että ketoosissa laihtuu runsaammillakin kaloreilla. "

Tämä ei pidä paikkaansa.

Sitä paitsi, on myös tutkittu, että vaikka syömällä pelkkiä Oreo-keksejä laihtuu, kunhan syö niitä vain 1000 kcal:illa päivästä. Tai syömällä kerroshampurilaisaterian päivässä, kunhan ei syö muuta. Erittäin runsashiilarisesti voi laihtua yhtä lailla, kunhan kalorinsaanti jää tarpeeksi alas.

Vierailija
11/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henki lähtee jos jättää rasvat ja proteiinin. Henki ei lähde jos jättää hiilarin

Järkevintä onkin olla jättämättä mitään kokonaan pois. Kohtuullistamalla niiden syöntimääriä, joita syö liikaa.

Vierailija
12/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mietipä sitä kuinka monta grammaa hiilareita päivässä tulee. Ei varmaan paljoa, jos syöt vähän. Eli kyllä sinunkin tapauksessa se selittyy hiilareiden rajoittamisella.

Eri, mutta mä olen vegaani, ja syön aika runsashiilarisesti. Hiilareista tulee noin 65% päivän energiansaannista. Olen onnistuneesti laihduttanut syöden runsashiilarisesti, ihan vaan vähentämällä kaloreita alle kulutukseni. Enkä siis vetänyt niitä mihinkään super alas, niin että hiilareita tulisi tosi vähän. Laihduttaessani söin 1800 kcal päivässä, ja siitä suurin osa hiilaria. Hyvin laihduin.

Vierailija
13/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt väärä tieto kyllä, asiahan on niin, että vähähiilarisellakin ratkaisee kalorit. Ja jos syö paljon kaloreita vähähiilarisena, ei laihdu tai jopa lihoo. Useimmat syö kaloreita vähemmän automaattisesti, kun jää hiilariruoat pois, sekä siksi että yleensä minkä tahansa ruokaryhmän jättö pois vähentää kaloreita, että siksi että osalla ihmisistä runsaampi proteiinin ja rasvan saanti lisää kylläisyyttä ja siis vähentää syötyjä kaloreita. Mutta ei toimi kaikilla, meillä yhteen aikaan työpaikalla oli äijillä oikein karppimuoti, ja eipä ne laihtuneet, jotka oikein antautuivat juustojen, makkaran yms. ahminnalle, kun piti muka laihtua kunhan ei vaan yhtään perunaa, hedelmää, leipää tms. suuhun eksy.

Eli se mikä aina toimii on CICO, Calories in Calories Out, syötyjen ja kulutettujen kalorien suhde. Menetelmästä riippumatta.

Itse olen kyllä laihtunut ihan vaan karppaamalla tarkkailematta kaloreita. Mutta itselläni on ollut insuliinirestistenssia ja diabetestä, joten karppaaminen oli joka tapauksessa ainoa vaihtoehto.

Vierailija
14/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko vaikka näin, että mikään ei maistu niin hyvältä kuin miltä ketoosi tuntuu. Jonkin asteinen ketoosi on ihmisen luonnollisin olotila, josta ihminen typeryyksissään luopui kymmenisen tuhatta vuotta sitten romahduttaen kollektiivisen terveytensä.

Vierailija
15/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"On tutkittu, että ketoosissa laihtuu runsaammillakin kaloreilla. "

Tämä ei pidä paikkaansa.

Sitä paitsi, on myös tutkittu, että vaikka syömällä pelkkiä Oreo-keksejä laihtuu, kunhan syö niitä vain 1000 kcal:illa päivästä. Tai syömällä kerroshampurilaisaterian päivässä, kunhan ei syö muuta. Erittäin runsashiilarisesti voi laihtua yhtä lailla, kunhan kalorinsaanti jää tarpeeksi alas.

Oreo-keksejä 1000 kalorin edestä sisältää 135 grammaa hiilihydraatteja, jota pidetään alhaisena annoksena per päivä. Vähäkalorisella dieetillä ei ole edes mahdollista syödä suositeltua 200-300 grammaa hiilihydraatteja.

Vierailija
16/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat.

Monosakkaridien, eli sokerien syömisen seurauksena tulee verensokeripiikki, josta seuraa insuliinipiikki, jonka seurauksena rasvasolut keräävät veressä kiertävät glukoosit pois kuleksimasta. Nämä vain imeytyvät verenkiertoon suolesta liian nopeasti. (esim. karkit, limut, mehut, jäätelö, suklaa, leivonnaiset, vehnäleipä, keksit jne.)

Insuliinin saa myös koholle lappamalla liikaa ylimääräisiä kaloreita. Rasvaa ja tärkkelystä, esimerkiksi sipsien muodossa, menee kokonaiskalorien saanti helpolla energiakulutuksen yli, jolloin keholla ei ole taaskaan muuta tehtävissä kuin lempata ylimääräiset glukoosit rasvasoluihin.

Parhaiten laihdut kun korvaat höttöhiilarit kuituisilla elintarvikkeilla, vähennät rasvaa ruokavaliosta ja teet matalan intensiteetin liikkumista (esim. kävelyä) paljon. Näin sinulla on jatkuva poltto liikakaloreille ja elimistöön tulevat kalorit tulevat hitaasti ja tasaisesti. Korkean intensiteetin liikunnan aikana voi turvautua sokereihin, ne palaa siinä tehokkaasti ja helpottaa liikuntaa.

Insuliini on se jonka seurauksena rasvaa tulee.

t: Rasvaprosentti oli keväällä 7%

Vierailija
17/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kyllä laiht

Siis toki, monen ei tarvi karppaamalla tarkkailla kaloreita, koska heillä kylläisyyden säätely silloin pitää itse huolen siitä että kalorit vähenee. Se ei tarkoita, että olisi laihtunut vähemmillä kaloreilla kuin enemmän hiilareita syöden vaan vähempien kalorien syönti kävi helpommin. Tämäkin toimii vain osalla ihmisistä, itsellä aina himon aihe oli rasvaiset ja suolaiset, ei hiilarit, joten mulla pelkkä karppaaminen tai edes keto ilman kalorilaskentaa/rajoitusta ei laihduttanut muuta kuin pari nestekiloa lähti eka viikolla. 

Vierailija
18/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka juntti ei tajua ruuan energiamäärän ja ravintoainepitoisuuden olevan kaksi täysin eri asiaa  🙄

Karppaaminen on idioottien hommaa. Sillä sotkee aivokemiat ja vaurioittaa pahimmillaan munuaisensa pysyvästi.

Omasta kokemuksesta hiilarit ovat huonoa ravintoa ja sekoittavat aivokemiat paljon tehokkaammin

Vierailija
19/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis toki, monen ei tarvi karppaamalla tarkkailla kaloreita, koska heillä kylläisyyden säätely silloin pitää itse huolen siitä että kalorit vähenee. Se ei tarkoita, että olisi laihtunut vähemmillä kaloreilla kuin enemmän hiilareita syöden vaan vähempien kalorien syönti kävi helpommin. Tämäkin toimii vain osalla ihmisistä, itsellä aina himon aihe oli rasvaiset ja suolaiset, ei hiilarit, joten mulla pelkkä karppaaminen tai edes keto ilman kalorilaskentaa/rajoitusta ei laihduttanut muuta kuin pari nestekiloa lähti eka viikolla. 

Olen kyllä aika varma että söin kaloreita ainakin saman verran kuin ennenkin, noissa vhh-ruoissa on usein paljon enemmän kaloreita kuin tavallisissa.

Vierailija
20/71 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko ollenkaan kaloriteoriaan. Olen aina laihduttaessani syönyt paljon, mutta oikein. En ole ajatellut lainkaan ruuan energiapitoisuuksia. Olen ajatellut että ruuan täytyy olla täysin luomua ja aneenvaihduntani roihuaa. Paino putoaa jopa 4-8 kiloa kuukaudessa, riippuen siitä mitä enemmän on pudotettavaa. Jos haluaa laihtua paljon, täytyy syödä enemmän kuin jaksaakaan, mutta tulokset ovat loistavat.

Lihavat syövät liian vähän ja liian harvoin ja prosessoitua paskaruokaa. Ei voi mitään, jos ei tajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä