Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani eivät halua olla minkäänlaisena tukena ruuhkavuosina - onko tämä tavallista?

Vierailija
28.10.2024 |

Ollaan pikkulapsiperhe. Vanhempani asuvat kaukana, joten ei ole nähty todella usein. Vanhemmat ovat alle 70 v eläkeläisiä. 

Olen surrut nyt ruuhkavuosina sitä, että vanhemmistani ei ole ollut tukea. Näkevät lapsenlapsiaan joitakin kertoja vuodessa, mutta intoa auttamiseen ei ole ollut. Monien kaverieni vanhemmat haluavat auttaa lapsiperhettä myös rahallisesti ja ostaa lapsille esim. talvivaatteita tai kenkiä, mutta meillä vanhempiani ei ole kiinnostanut taloudellinenkaan auttaminen, vaikka kummallakin on hyvä eläke ja asuvat velattomassa talossa. Jos olen avautunut äidilleni ruuhkavuosien raskaudesta tai esimerkiksi perheessämme olleista terveysvaivoista, niin kommentti on ollut "no voi voi, sellaista se lapsiperheessä on ja koittakaa pärjätä". Mitään tukea ei saa.

Nyt meillä olisi edessä muutto toiselle paikkakunnalle. Töiden ohessa pitäisi pakata muuttolaatikot ja uudessa kodissa laittaa kaikki paikoilleen. Tavaraa lapsiperheessä on melkoisesti. Samalla pitäisi katsoa lasten (2 kpl perään). Muuttolaatikoiden pakkaamisesta ja purkamisesta ei tule mitään lapsia vahtiessa. Ehdotin vanhemmilleni, että voisivatko he tulla auttamaan tavaroiden pakkaamisessa/purkamisessa tai vaihtoehtoisesti katsoa lapsiamme sen aikaa, kun pakkaisimme. Vanhempani totesivat, että eivät halua tulla avuksi (mitään aikataulullista tms estettä ei ole). Olin tuosta todella hämmentynyt, että edes tällaisessa erikoisemmassa tilanteessa ei saa apua. Kaverit ovat kertoneet, kuinka heillä isovanhemmat ovat tulleet lastenhoitoavuksi, auttaneet muuttokustannuksissa tai tulleet remppahommiin avuksi.

Koen surua siitä, miten yksin olemme jääneet, kun vanhempiani ei kiinnosta olla minkäänlaisena tukena.

Kommentit (289)

Vierailija
281/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme narinaa ap:ltä. Itse on lapset nussimalla tehty, itse ne on hoidettava. Ja puhun ihan kokemuksesta. Meillä penskat on onneksi jo teinejä niin ei tarvitse enää säätää, mutta useiden satojen kilometrien päässä isovanhemmista asuessakaan me pärjättiin itse. Ja ei olla rikkaita eikä ollut kaveriapuakaan. Muutot, juhlat, sairaudet jne. hoidettiin itse tai palkattiin lapsenvahti ulosmenoilloille. Se on roiskittava reisille, jos ei ole varma pärjäämisestään.

Jestas sentään, miten olet räävitön puheiltasi. Etkö yhtään ajattele, mitä kirjoitat tai puhut?

Vierailija
282/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille auttaminen ei ole luontaisesti mieluista. Eikä fyysinen tekeminen. Itse autan mieluummin henkisissä asioissa. Omat lapset olen hoitanut miehen kanssa hyvin, mutta jo nyt kauhistuttaa miten paljon fyysistä apua meiltä tullaan mahdollisesti vaatimaan tulevaisuudessa, kun näitä ketjuja lukee. Mieluummin maksaisin muuttoavusta kuin olisin itse muutossa apuna 

Muutto on vielä pientä. Minusta tulee pian pikkuisen lapsenlapsen päivähoitaja vuodeksi, koska hän on vanhempien mielestä liian pieni päiväkotiin, mutta he haluavat käydä töissä. No, ei siinä mitään, voin minä hoitaa, mutta voi olla, että tulee olemaan aika kovaa hommaa näin vanhemmalla iällä. Kaikenlaiseen sitä tulee suostuttua,

Tuo on sinun oma valintasi. Olisit vaikka suostunut hoitamaan lasta kolmena päivässä viikossa ja niin, että lapsi tuodaan teille. Kai sinä saat korvauksen vaivoistasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olet mennyt synnyttämään. Ota vastuu aivan itse valinnoistasi. Jätä vanhempasi rauhaan. Eivät ole todellakaan velvoitettuja yhtään mihinkään. 

Vierailija
284/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet mennyt synnyttämään. Ota vastuu aivan itse valinnoistasi. Jätä vanhempasi rauhaan. Eivät ole todellakaan velvoitettuja yhtään mihinkään. 

Noin ajatellen vanhemmat jättävät sitten lapsensa rauhaan, kun ovat siinä kunnossa, että eivät oikein pärjää enää kotona.

Vierailija
285/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin ajatellen vanhemmat jättävät sitten lapsensa rauhaan, kun ovat siinä kunnossa, että eivät oikein pärjää enää kotona.

Joo, päästiin taas siihen miksi joku taho masinoi näitä keskusteluja.  Tuohon ajatukseen että lapsilla olisi joku hoitovastuu vanhemmistaan, sen vastustamiseen.

Sinkkuvanhuksetkin pärjäävät, mikseivät äidit ja isätkin.  Oletko koskaan kuullut kymmenistä kotipalveluyrityksistä joista voi ostaa palvelut jos hva ei anna.

Vierailija
286/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydettiin avain pojan perheen kotiin, jotta voidaan piipahdella auttamassa, mutta miniä esti avaimen saamisen. Kuulemma hänen kotinsa on hänen kotinsa.

Jos ei meihin sen vertaa luoteta, että saadaan mahdollisuus vapaasti tulla ja mennä, niin sitten on turha toivoa, että oltaisiin apuna.

Kenenkään toisen kotiin ei mennä miten huvittaa. En yhtään ihmettele ettei sinulle annettu avainta. Oikein kauhuanoppi/appi.

Mutta samaan aikaan voi vaatia isovanhempia avuksi juuri silloin kun huvittaa ja voi pitää isovanhempien viikonloppumökkeilyä loukkauksena, koska menivät valitemaan lepäilyn lastenlasten goitakisen sijaan. Ymmärrätkö lainkaan, miten itsekäs sukupolvi nyt saa lapsia?

Älä nyt viitsi noin väsyneesti provota. Tilanne jossa vanhemmat käy lastensa kotona omilla avaimilla miten lystää olisi verrattavissa siihen, että lasten lapset vietäisiin heille hoitoon noin vain etukäteen ilmoittamatta.

Vierailija
287/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä. Omat toiset isovanhempani olivat samanlaisia. Kutsuivat meitä silloin tällöin perheenä kylään, koska niin "kuuluu" tehdä - mutta jos esim. vanhempani joskus mainitsivat lähtevänsä lomareissulle kahdestaan, heidän ensimmäinen kommenttinsa oli "Ei kai meidän tarvitse hoitaa lapsia?"

Huvittavinta on, että nyt lähes ysikymppisinä odottavat vanhempieni auttavan heitä kaikessa, ja soittelevat heille jatkuvasti. Me lapsenlapset emme ole heidän kanssaan tekemisissä oikeastaan lainkaan. Toki meitä joskus syyllistettiin siitä, kun emme koskaan soita heille.

Tää on muuten jännä, aina kun olen kertonut tämän kokemukseni av:lla, niin on tullut paljon alapeukkuja. Ilmeisesti heidän mielestään vanhempiin/isovanhempiin on ehdoton velvollisuus pitää yhteyttä, vaikka nämä olisivat kylmäkiskoisia omaan napaan tuijo

Minua ei heidän perintönsä kiinnosta, mutta satun tietämään, ettei sellaista ole joka tapauksessa meille tulossa. Enkä todellakaan koe olevani velvoitettu pitämään yhteyttä "kääkkiin", joilta olen saanut kylmää ja narsistista kohtelua syntymästäni saakka.

Vierailija
288/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttojeesustelijoilla meni kirjoituksen pointti ohi, tosin eihän tuo ihme ole, suomalaisten luetunymmärtäminen kun on somekaudella laskenut kuin lehmän häntä. 

Minusta on hirveän surullista lukea, ettei joissain suvuissa ole sen vertaa yhteisöllisyyttä tai kiinnostusta omiin lapsiin, että heitä autettaisiin. Me ihmiset olemme laumaeläimiä, vaikka tämä nykyinen individualismin aika muuta koittaa sanoa. Me menestymme lajina, koska huolehdimme lapsemme ja vanhuksemme. Nyt meillä hajoaa mieli, koska ketään ei kiinnosta enää mikään, MUN ei tartte auttaa koska MÄ hoidin jo omat lapseni. 

Sitten voi AP surkutella myöhemmin, että nii on se ikävää ettette ymmärrä miten television saa päälle tai taasko kaaduitte kotona, semmosta se vanhuus, no onneksi on ostopalveluita. 

Todellakin tämä

Vierailija
289/289 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydettiin avain pojan perheen kotiin, jotta voidaan piipahdella auttamassa, mutta miniä esti avaimen saamisen. Kuulemma hänen kotinsa on hänen kotinsa.

Jos ei meihin sen vertaa luoteta, että saadaan mahdollisuus vapaasti tulla ja mennä, niin sitten on turha toivoa, että oltaisiin apuna.

Kenenkään toisen kotiin ei mennä miten huvittaa. En yhtään ihmettele ettei sinulle annettu avainta. Oikein kauhuanoppi/appi.

Mutta samaan aikaan voi vaatia isovanhempia avuksi juuri silloin kun huvittaa ja voi pitää isovanhempien viikonloppumökkeilyä loukkauksena, koska menivät valitemaan lepäilyn lastenlasten goitakisen sijaan. Ymmärrätkö lainkaan, miten itsekäs sukupolvi nyt saa lapsia?

Älä nyt viitsi noin väsyneesti provota. Tilanne jos

Miksi niin moni haluaa pitää lapsuudenkodin (tai vanhempien kodin) avaimet "ihan vaan jos teille sattuu jotain"? Ja käyttää vanhempien kotia kuin omaansa, koska sehän on se oikea koti, perheen kanssa koti ei enää ole samanlainen oma juttu kuin lapsena oli.

Ihan liian moni kuvittelee, että ne kuusikymppiset vanhemmat riemulla hoitavat lapsenlapset ja omat iäkkäät vanhempansa. Heillä ne ruuhkavuodet on: on työ, parisuhde, lapsenlapset ja omat vanhemmat ja samaan aikaan saa kuunnella, kun aikuisilla lapsilla on niin raskasta, kun ei ole omaa aikaa!