Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Suomessa paljonkin yli 70-vuotiaita, jotka eivät osaa muuta kieltä kuin Suomen?

Vierailija
27.10.2024 |

Tunnetko ketään?

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaiikki yli 70v ovat ovat kielitaidottomia.

No ei pidä paikkaansa. Olen kohta 70 v ja kaikki jotka lukion kävivät 70 luvulla osaavat vähintään ruotsia ja englantia. Itsellä vielä saksa 

Vierailija
82/84 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaiikki yli 70v ovat ovat kielitaidottomia.

Tarkoitat varmaan niitä maalaisperheiden lapsia, joita ei raskittu kouluttaa lähimmän kaupungin oppikoulussa, tai siihen ei ollut varaa.

Olen kaupungissa kasvanut 69-vuotias, sisareni on 72 ja veljeni 74. Veljelläni oppikoulussa oli ruotsi toisena kotimaisena, pitkä saksa, lyhyt englanti. Siskollani ja minulla sen ruotsin lisäksi pitkä englanti ja lyhyt saksa. Kaikki olemme olleet ammateissa, joissa kielistä on suuri etu. 

Silloin ei ollut peruskoulua. Kansakoulun neljänneltä pyrittiin oppikouluun (viidennenkin luokan jälkeen vielä voi), ja muut jatkoivat kansakoulun jälkeen kansalliskoulussa. Siellä ei kieliin panostettu, oppikoulussa kyllä. 

Sen verran korjausta, että kyllä niitä oppikouluja ja lukioita oli myös ma

Jos ei ollut kykyjä tarpeeksi jäi pääsykokeissa pisterajan alapuolelle eikä.päässyt kouluun.  Itse olen niitä kansakouluun  jääneitä,  minulla oli parempi todistus kuin oppikouluun lähtijöillä. Mutta olin köyhän suurperheen lapsi, kouluun meno olisi vaatinut myös asumista koulukaupungissa. ( Töihin mentyäni kävin työn ohessa iltakouluna keskikoulun jotta pääsin hakemaan haluamaani oppilaitokseen)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielet kirjoitetaan pienellä.

Vierailija
84/84 |
30.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani. Äiti ymmärtää äärimmäisen yksinkertaisia englanninkielisiä ilmauksia, ja nekin usein vähän miten sattuu. 

Muistisairaus muuten vie opitut kielet päästä hyvin tehokkaasti. Siksi vaikkapa Ruotsissa kaivataan vanhainkoteihin nyt suomenkielisiä hoitajia, kun sinne aikanaan muuttaneet ja täysin ruotsalaistuneet suomalaiset sairauden myötä unohtavatkin oppimansa kielen.