Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan

Vierailija
27.10.2024 |

Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:

Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.

Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.

Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.

Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.

Kommentit (650)

Vierailija
541/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kouluikäinen kyllä olin. Laitettiin bussiin yksin, nykyään ei saa laittaa. "

Miten kouluikäiset eivät nykyään voi kulkea yksin bussilla, kun moni menee kouluun ja harrastuksiinkin bussilla? Lapsilla on puhelimet, joilla saa vanhempiin tarvittaesaa yhteyden.

Esim Onni-bussilla ikäraja on 12v 

Vierailija
542/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset vaikuttaa kannattelevan sukupolvesta toiseen lastenhoitokuviot. Hoivaajia on äiti tai isoäiti. 

Onko täällä yhtään kommentoijaa, jota olisi isä tai isoisä joskus hoitanut lomilla tai viikonloppuina ja ottanut myös sukulaisen/tuttavan/naapurin lapsen/lapset hoiviinsa silloin tällöin? Ja kustantanut myös sapuskat omasta pussistaan näille korvauksetta.

Onkos jonkun isoisä tarjonnut joskus lastenhoitoapua teille tai lähipiirille tai tuttavalle?

Miksi kukaan ei kommentoi tähän viestiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
544/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tarina. Mut vietiin joka koulun lomakausi noin viikoksi isovanhemmille, 2-3h matkan päähän. Vanhempani saivat siis monta kertaa vuodessa laatuaikaa kaksin tai ystäviensä kanssa, välillä reissasivat ulkomaille lomailemaan. 

Jännä vain että sama "palvelu" ei toteudu enää toiseen suuntaan  vaikka aikaa on vaikka millaiselle omalle kerholle, retkelle ja harrastukselle, mikä tietty hyvä heidän itsensä kannalta, että ovat virkeitä. Asumme lähekkäin molempien isovanhempien kanssa, joten ei johdu etäisyydestäkään. Sitten ihmetellään etäisiä välejä.

Kerran on 15v aikana yksi isovanhemmista pyynnöstä auttanut sairaan lapsen hoidossa ja silloinkin oli keskittyneenä läppäriinsä ettei huomannut lapsen vessahätää joka teki tarpeensa lattialle. Itse olemme auttaneet heitä arjen asioissa jos huomattu avun tarvetta tai pyydetty.

On vain vaikea käsittää. 

Vierailija
545/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tarina. Mut vietiin joka koulun lomakausi noin viikoksi isovanhemmille, 2-3h matkan päähän. Vanhempani saivat siis monta kertaa vuodessa laatuaikaa kaksin tai ystäviensä kanssa, välillä reissasivat ulkomaille lomailemaan. 

Jännä vain että sama "palvelu" ei toteudu enää toiseen suuntaan  vaikka aikaa on vaikka millaiselle omalle kerholle, retkelle ja harrastukselle, mikä tietty hyvä heidän itsensä kannalta, että ovat virkeitä. Asumme lähekkäin molempien isovanhempien kanssa, joten ei johdu etäisyydestäkään. Sitten ihmetellään etäisiä välejä.

Kerran on 15v aikana yksi isovanhemmista pyynnöstä auttanut sairaan lapsen hoidossa ja silloinkin oli keskittyneenä läppäriinsä ettei huomannut lapsen vessahätää joka teki tarpeensa lattialle. Itse olemme auttaneet heitä arjen asioissa jos huomattu avun tarvetta tai pyydetty.

On vain vaikea käsittää. 

Miten autettavat ihmiset enää auttaa pienten lasten hoitamisessa?

Onhan niitä kaikenlaisia lastenleirejä, sossujen tukemia ja kovan rahan leirejä jos tahtoo loma-aikoina päästä lapsistaan eroon ja lapsille erokokemuksia.  Tyttärentytär oli ohjaajana just viime kesänä näillä kesäleireillä.

Kyllä se on voinut olla mummoillekin rasite, kesäpäivät järjestää ohjelmaa, valvoa, ruokkia, hoitaa pyykit. Todennäköisesti ihan oman pussin päälle, ei ole ruokarahaa ja huvittelurahaa annettu 

Vierailija
546/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain vaikea käsittää. 

Niin 15 vuodessa ei kukaan vanhenekkaan. Tarkkuutta lukemiseen. 

Vierailija
547/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vain vaikea käsittää. 

No tässä kyseessä siis ihan virkeät isovanhemmat, jotka esim.ovat erittäin aktiivisia. Hyvätuloisia eläkeläisiä vieläpä.

Vierailija
548/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi nykyaikana kahden lapsen vanhemmat olla "ihan loppu"  ja ero tulossa kun ei jaksa lapsia.  Eikö ole etukäteen näiden rakkauspakkausten sitovuutta ajateltu?

siinä ei enää auta jos anoppi ottaa viikonlopuksi lapset tai tulee ikkunat pesemään vaan psykiatrista apua hakemaan ja lastensuojelusta.

Koneet tekevät kotityöt, vedet tulee ja menee, ei tarvitse puita kantaa eikä öljyä laittaa lamppuihin, kaksi aikuista ei muka jaksa arkea hoitaa?

Siinä sulle riittää ihmettelemistä. Ja kuitenkin viimeksi tänään Hesari siteerasi tutkijaa, jonka mukaan nykyinen tapa kasvattaa lapset ajaa vanhemmat uupumukseen. Yksi iso syy on se, että perheet jätetään täysin yksin. Kyllähän se tunnekylmyys näkyy tässäkin ketjussa monessa viestissä.

Vierailija
549/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheet yksin?  Mikään ei riitä nykyisiä "aikuisia" tukemaan tarpeeksi, pitäisi onat äidit olla siellä passaamassa kuinnennen lapsuuden kodissa.

Kyllä se mummo joka otti ne lapsenlapaet kesäksi omien  töittensä  lisäksi ihmettelisi.

Vierailija
550/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheet yksin?  Mikään ei riitä nykyisiä "aikuisia" tukemaan tarpeeksi, pitäisi onat äidit olla siellä passaamassa kuinnennen lapsuuden kodissa.

Kyllä se mummo joka otti ne lapsenlapaet kesäksi omien  töittensä  lisäksi ihmettelisi.

No, se mummo kuitenkin otti ne lapset. Itsekin olen ollut kesät mummolassa ja ihan pienenä mummo oli meillä jopa ihan jokapäiväinen hoitaja päiväkodin sijaan. Oma perheeni on todellakin yksin. Sinällään ei ole vanhempien vika että töiden takia asumme kaukana ja heillä ei terveys riitä matkustamiseen, mutta kyllä, meillä ei ole ketään ja olen aivan poikki.

Vierailija
551/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, se mummo kuitenkin otti ne lapset. Itsekin olen ollut kesät mummolassa ja ihan pienenä mummo oli meillä jopa ihan jokapäiväinen hoitaja päiväkodin sijaan. Oma perheeni on todellakin yksin. Sinällään ei ole vanhempien vika että töiden takia asumme kaukana ja heillä ei terveys riitä matkustamiseen, mutta kyllä, meillä ei ole ketään ja olen aivan poikki.

Siitä nyt tosiaan puhumattakaan, että nykyisovanhempien hyvään vanhemmuuteen riitti se, että taloon tuli vesijohtovesi.

Vierailija
552/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla ei ole puolisoa? Mikä sinua lapsissasi ja arjessasi rassaa noin kovasti? 

Vierailija
553/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain vaikea käsittää. 

Oliko vanhemmillasi siis aina myös lomaa koulun loma-aikoina? Meillä lapset menee usein mummolaan koulun loma-aikoina kun ollaan itse töissä.

Vierailija
554/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sulla ei ole puolisoa? Mikä sinua lapsissasi ja arjessasi rassaa noin kovasti? 

On puoliso. Rassaa pyykki, tiskit yms juoksevat asiat jotka ei tunnu koskaan loppuvan. Nuorempi 3v heräilee öisin eikä nukahda iltaisin, vanhempi 5v sosiaaliset ongelmat (lievä autismi). Koulun aikataulut (asutaan ulkomailla), lasten sairastelu yms.  

Vierailija
555/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Malliesimerkki siitä tunnekylmyydestä ja suoranaisesta ivasta tämä viesti.

Vierailija
556/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On puoliso.

Siis asutko eri maassa kuin isovanhemmat? Ei ennenkään isovanhemmat juosseet toisessa maassa lapsia hoitamassa. 

Vierailija
557/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan, että jahka lapset on kasvatettu, on taas omaa aikaa harrastaa ja matkustaa. Tuntuu, että tämä liirumlaarum onkin ihan suoraa vedätystä ja oletuksena todellisuudessa on, että lapsiperhearki jatkuu uusintakierrokselle, kun lapsenlapset syntyvät.

Isovanhempien pitäisikin muka olla valmiina viemään ja hakemaan lapsenlapsia tarhasta, olemaan paikalla, jos lapsenlapset ovat sairaana, ottaa heitä loma-ajoiksi kylään, matkustella heidän kanssaan jne. Jos ei halua viettää koko elämäänsä noin, on paha ja itsekäs ihminen.

Vierailija
558/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä tuo valitus kohdistuu vain mummoihin. Kukaan ei odota, että vaari hoitaa lastenlapsia ja jos hoitaa, toimii silloin mummon apulaisena.

Vierailija
559/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sanotaan, että jahka lapset on kasvatettu, on taas omaa aikaa harrastaa ja matkustaa. Tuntuu, että tämä liirumlaarum onkin ihan suoraa vedätystä ja oletuksena todellisuudessa on, että lapsiperhearki jatkuu uusintakierrokselle, kun lapsenlapset syntyvät.

Isovanhempien pitäisikin muka olla valmiina viemään ja hakemaan lapsenlapsia tarhasta, olemaan paikalla, jos lapsenlapset ovat sairaana, ottaa heitä loma-ajoiksi kylään, matkustella heidän kanssaan jne. Jos ei halua viettää koko elämäänsä noin, on paha ja itsekäs ihminen.

Et näe mitään sävyeroa siinä, että elät lapsiarkea 24/7 kokopäivätyön lisäksi tai otat lapsenlapsia silloin tällöin kylään eläkkeellä ollessasi?

Vierailija
560/650 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun eri maassa ja en ole missään sanonut että vanhempieni pitäisi pystyä matkustamaan (toki olen vähän kateellinen tutuilleni joiden vanhemmat pystyvät). Jos huomasit vastasin kommenttiin siitä että nykyvanhemmilla pitäisi olla palvelu kuin lapsuudenkodissa. Todella monella meistä ei ole yhtään mitään apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi