Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupolvi, joka vei omat lapsensa mummolaan, mutta ei itse hoida lapsenlapsiaan

Vierailija
27.10.2024 |

Alapeukkujen armeijaa odotellessa, mutta tämä on todellisuutta monilla ikätovereillani, myös meidän perheessä:

Kun minä ja mieheni olimme lapsia, niin vanhemmat hyödynsivät isovanhempia surutta lastenhoitoapuna. Meillä kummallakin oli isovanhempien luo matkaa, mutta vanhemmat eivät antaneet sen häiritä. Mies mm. vietiin pariksi viikoksi kesällä mummolaan, kun hän oli vasta 2 v. 2 v ei nähnyt äitiään 2 viikkoon. Minun vanhempani matkustivat muutaman tunnin ajomatkan päähän mummolaan 3 viikon välein viikonlopuiksi. Isovanhemmat katsoivat meidän lasten perään, jotta vanhemmat saivat levätä, käydä rauhassa ulkoilemassa, lukea jne. Vanhempien annettiin levätä rauhassa, eikä heidän odotettu paljon seurustelevan isovanhempien kanssa. Kyllä, meillä minulla ja miehellä on ollut hyvät ja läheiset välit isovanhempiemme kanssa, koska olimme paljon tekemisissä isovanhempiemme kanssa ja he osallistuivat hoitoomme. Isovanhemmilla oli meidän lisäksemme useita lapsenlapsia eli emme olleet ainoat lapsenlapset.

Kun olemme itse saaneet perheenlisäystä, ei vanhempiamme ole kiinnostanut ottaa samanlaista koppia kahdesta lapsenlapsesta. Toiset isovanhemmat asuvat lähellä, eivätkä silti ole apuna. Kaikki on arjessa hoidettava itse. Kukaan ei hae sairastunutta lasta päiväkodista tai tule avuksi, jos on vaikea tilanne esimerkiksi töiden ja sairaan lapsen hoidon suhteen. Toukokuussa pääsimme kerran päivällä miehen kanssa kaksistaan lounaalle, kun isovanhemmat katsoivat viikonloppuna muutaman tunnin lasten perään. Emme ole koskaan olleet yhdessä yötä pois lasten luota. Toiset isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä ja heitä nähdään muutamia kertoja vuodessa. Yhteistä kaikille isovanhemmille on se, että eivät halua ottaa vastuuta lastenlasten kanssa olemisesta. Tulevat meille kyllä kestittäviksi tai laittavat heillä käydessä ruoat, mutta eivät halua pidempää aikaa katsoa lastenlasten perään. Odottavat myös, että me seurustelemme isovanhempien kanssa. Isovanhempien kanssa näkeminen ei siis tuo meille vanhemmille samanlaista lepoa kuin omille vanhemmillemme toi. Tavaraa isovanhemmat saattavat kyllä ostaa kysymättä, mikä tuo meille ylimääräistä työtä.

Vanhemmillamme ei ole mikään kohtuuton tilanne: ovat alle 70 v eläkeläisiä, jotka jaksoivat tehdä täyden työuran ja jaksavat virkeästi harrastaa nyt eläkepäivinä. Silti kiinnostusta lastenlasten kanssa olemiselle ei ole. Nämä meidän lapset ovat ainoat lapsenlapset, eikä enempää ole isovanhemmille tulossa. Ei siis ole kyse siitä, että aika pitäisi jakaa 10 lapsenlapsen kesken. Mekään emme kaipaa mieheni kanssa mitään biletyslomia, vaan ihan sitä, että välillä saisi yhdessä hengähtää kodin ulkopuolella. Mennä vaikka elokuviin (emme ole lasten syntymän jälkeen käyneet elokuvateatterissa), syömään rauhassa ravintolaan tai lähteä kahdestaan päivävaellukselle vaikeaan maastoon, jossa lasten on hankala kulkea. Tai ihan vaan se, jos haluaisi joskus viettää päivän sohvalla maaten nousematta kertaakaan kenenkään tarpeiden takia.

Koen jonkinlaista katkeruutta siitä, että vanhempieni ikäpolvi hyödynsi surutta isovanhempia lastenhoidossa, mutta eivät itse suostu ottamaan samanlaista vastuuta nyt mummo/vaari-iässä. Tämä samainen sukupolvi on kuitenkin kovin huolissaan siitä, kuka maksaa heidän eläkkeensä ja terveydenhuoltonsa. Aika moni kavereistani tuskailee sen kanssa, kun ikääntyvät vanhemmat odottavat lastensa hoitavan heidän asiansa. Itsellä täytyy myöntää, että intoa vanhempien auttamiseen ei juuri ole, kun on jääty lasten kanssa ilman tukea.

Kommentit (650)

Vierailija
1/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä vaan mummot ja vaarit hoitamatta. sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
2/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha yleistää. Omat vanhempani hoitivat lapsensa. Isovanhemmat asuivat kilometrien päässä, siellä käytiin vain lomilla, omien vanhempien kanssa. Nyt vuorostaan hoidan omat lapseni, vaikka vanhempani asuvat samassa kaupungissa. Kylässä kyllä käydään yhdessä lapsien kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te edes uskallatte jättää lapsenne vanhusten hoivaan? Jos jotain sattuu tai ne ei osaakkaan kaikkia teidän kommervenkkejänne?

Vierailija
4/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te edes uskallatte jättää lapsenne vanhusten hoivaan? Jos jotain sattuu tai ne ei osaakkaan kaikkia teidän kommervenkkejänne?

Ainakin meillä ne alle 70 v isovanhemmat ovat ihan täyspäisiä ja järkeviä, ruumiin voimatkin ovat vielä ok kun ei mitään isompaa sairautta ole. Neljän seinän sisällä harvemmin on kovin isoja riskejä, kun on kaksi aikuista valvomassa. En siis näkisi ongelmaa siinä, että isovanhemmat hoitaisivat. Eivätkä lapset mene siitä rikki, jos isovanhempien luona on hieman erilaiset säännöt, hemmoteltaisiin vaikka herkuilla tms.

Ap

Vierailija
5/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi itkuiikka sua ap. Mitä's teit lapsia, jos et jakas niistä huolehtia.

Kun itsellä oli pienet lapset, vanhempani oli jo hoitokodissa, ole iloinen, että ovat terveitä.

Vierailija
6/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä ne alle 70 v isovanhemmat ovat ihan täyspäisiä ja järkeviä, ruumiin voimatkin ovat vielä ok kun ei mitään isompaa sairautta ole. Neljän seinän sisällä harvemmin on kovin isoja riskejä, kun on kaksi aikuista valvomassa. En siis näkisi ongelmaa siinä, että isovanhemmat hoitaisivat. Eivätkä lapset mene siitä rikki, jos isovanhempien luona on hieman erilaiset säännöt, hemmoteltaisiin vaikka herkuilla tms.

Ap

Minkä ikäisiä teidän lapset on?

Vierailija
7/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No kaikki eivät ole. joten yleistys ei ole ollenkaan huono, ottaen huomioon että itsekin yleistit. Ja muutoinkin varsinkin miniät valittavat kuinka huonosti lapsia hoidetaan (kodin siisteys, ruoka ja juoma sopimatonta jne.) Sellaisia anopin haukkumaketjuja on useita ollut täälläkin.

Vierailija
8/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa olisi vielä työelämässä olevien isovanhempien hoitaa meidän kohdalla paitsi lomillaan korkeintaan ja silloin me haluamme olla lasten kanssa itse. Toiset isovanhemmista asuvat Kotkassa ja toiset Jyväskylässä. Me taas Turussa. Kun lapsena olin mummolassa niin hehän asuivat muutaman kilometrin päässä. Myös puolison isovanhemmat asuivat muinoin lähellä joten tilanne oli toinen. 

Vierailija
9/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

3,5 v ja 5 v.

Ap

Vierailija
10/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totuttu saamaan apua mutta ei antamaan. Oma äiti auttoi ilman muuta ja sitten voikin jo hyödyntää nuorempia sisaruksia ja lopulta omia tyttäriä passaamisessa.

Vierailija
11/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama juttu. Vietin lapsena ja vielä nuorenakin kaikki kesät mummon ja papan kanssa, myös viikonloput ja pidemmät lomat, mummo haettiin aina paikalle, jos oltiin kipeitä ym.

Nyt, kun minulla on omia lapsia, näkevät nämä samaiset "hoidattajat" lapsenlapsiaan kerran vuodessa synttäreillä. Ei kiinnosta lapsenlapsien elämä lainkaan. No, nyt ovat itse viettäneet muutaman vuoden eläkkeellä, niin on alkanut se "kyllähän te meistä sitten huolehditte, kun ei enää itse jakseta/pystytä...". Enpä aio auttaa.

Vierailija
12/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? He ovat sellaisia, joita ei kiinnosta hoitaa lapsia. Kenenkään lapsia.

Vierailija
13/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on arkipäivää monella. Pikkulapsiaika on sitovaa, siinä jää omat tarpeet sivuun vuosiksi. Kouluikäiset lapset pärjää jo hetken omillaan, muutama vuosi tähän tilanteeseen, sitten helpottaa.

Vierailija
14/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuisit kuitenkin heitä täällä miten väärin hoitaneet jos lapset olisivat isovanhemmilla. Syy valittamiseen ja katkeruuteen kaltaisillasi vain vaihtuu mutta on pysyvää.

Vierailija
15/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 57v työssäkäyvä isoäiti, uskaltavat jättää

Vierailija
16/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se pentujen hoito mennyt jo niin tekniseksi etteivät muka osais hoitaa vaan tarvitaan taas joku äppisovellutus, Varmaan ne vanhempas osasi sinutkin hoitaa kun olet itsekkin samanmoisen pennu(t)n  tehdä vai tuliko tilattua TEMUlta? Asia on tietenki toinen jo ovat niin raihnaisia ettei pysty.

pappa&mummi

Vierailija
17/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisin kyllä lapsenlapsiani, mutta välimatkaa on noin 200km ja olen itse vielä työelämässä. Teen kolme viikonloppua neljästä töitä ja hyvin usein 7-12 päivää putkeen. Kotona asuvat alaikäiset lapseni tarvitsevat minua vapaapäivinäni. Ehkä sitten kun olen eläkkeellä ehdin lastenlapsia hoitamaan, mutta siihenkin menee vielä yli 20 vuotta. Ehkä sitten lasten lasten lapsia voin hoitaa.

Vierailija
18/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

35 v ja 55v.

Ap

Vierailija
19/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen asenne täällä jollain, että jos silloin tällöin toivoisi hoitoapua, ei muka itse huolehdi lapsistaan

Mulla ei omia lapsia ole, mutta välillä sisarusten lapsia hoitaneena tiedän kuinka rankkaa se osaa olla jo parissa tunnissa, vaikka kuinka rakkaita ovat. Kylmät isovanhemmat, jos ei ikinä halua lastenlasten kanssa aikaa viettää

Vierailija
20/650 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen hoitaakoot omat lapsensa. Viralliset hoitopaikat ovat sitä varten, että lapset viedään sinne mikäli tarvetta on.