Miten tulkitsette jos joku sanoo: "Mulla ei ole tuohon varaa"
Miten tulkitsette lauseen "Mulla ei ole varaa tuohon"? Tuntuu olevan aika häilyvä ja henkilökohtainen käsite.
Itse ymmärrän lauseen kirjaimellisesti niin, että jos puhutaan vaikka 500 euron pesukoneesta ja ihmisellä on tilillä 1000 euroa ja huomenna tilipäivä, niin kyllä sillä silloin on siihen varaa. Se ei vain HALUA käyttää sitä rahaansa siihen tai haluaa säästää rahojaan ja se on tietysti järkevää. Mutta ei silloin voi sanoa, että ei muka ole varaa!
Tai jos pyydän kaveria kahville ja hän sanoo että nyt ei ole rahaa, niin oletan, että nyt on rahat todella todella tiukilla ja saatan tarjota ne kahvit.
En ikinä sano kaupassa lapselleni, että meillä ei ole varaa, ellei asia oikeasti ole niin, vaan sanon, että ei me nyt osteta tuollaista tai ei me tarvita tuollaista (esim. turhaa krääsää tai lelua).
Kommentit (172)
Varallisuuttahan ei täällä Suomessa kannata kailottaa.
Itsellä ihan hyvä tilanne, mutta olisi pitänyt kustantaa takista omavastuuosuus, niin sanoin ettei perse kestä.
Siihen on usein varaa mitä haluaa tehdä ellei kyse ole miljoonan talosta tai uudesta autosta.
Jos ei ole varaa niin ei ole varaa. Ja tietty jos mieluummin käyttää rahansa johonkin muuhun niin silloin juuri siihen ei ole varaa.
Itse tarkoitan sillä sitä, ettei minulla ole johonkin varaa *silloisen budjettini puitteissa*
Toisin sanoen, säästössä voisi olla rahaa mutta en anna itselleni lupaa käyttää sitä ko. asiaan.
Mulla ei ole varaa käydä kahvilla kahvilassa, mutta mulla on varaa ostaa uusi auto ilman velkarahaa. Kyllä minusta on hyväksyttävää käyttää tuota termiä jos oman ajatusmaailman takia ei ole "varaa" käydä kahvilassa. Ehkä se on myös jollain tapaa murrekysymys, ihan niinkuin "kehdata" tarkoittaa eri asioita eri murteilla.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on usein varaa mitä haluaa tehdä ellei kyse ole miljoonan talosta tai uudesta autosta.
Ja niihinkin voi olla varaa. Mutta voi kokea, että vanhallakin pärjää hyvin ja mieluummin käyttää rahat johonkin muuhun, johon sitten on varaa.
Ei kaikki ihmiset elä koko ajan kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Itse tarkoitan sillä sitä, ettei minulla ole johonkin varaa *silloisen budjettini puitteissa*
Toisin sanoen, säästössä voisi olla rahaa mutta en anna itselleni lupaa käyttää sitä ko. asiaan.
Itse käytän tuota samalla tapaa. Toki säästöissä ja sijoituksissa olisi laittaa se 5000 euroa maailmanympärysmatkaan, mutta budjetissa tosiaan ei.
Jaa, ei mulla kyllä olisi mainitsemassasi tilanteessa varaa pesukoneeseen, kun tilillä ei olisi edes kuukauden menojen puskuria.
Lasten huviostoissa ei tietenkään puhuta, ettei ole varaa. Heillä on ollut pienestä pitäen tietty huviostosten budjetti, ja ovat saaneet ostaa vaikka krääsää, jos se on se, mitä ovat halunneet. Aluksi se oli esim. yksi lelu loman aikana, yksi syksyllä jne. Isommilla turhuusbudjetti on ihan euromäärä.
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla ON varaa, mutta säästät sitä johonkin muuhun sinulle tärkeään asiaan.
Sellainen ihminen on nykyisen perskokkarehallituksen tämänhetkinen tai tuleva uhri ja nälästä uupuva.
Minulla ei ole varaa laittaa suomeen yhtään ylimääräistä euroa kun on pakko
Alkaa lähinnä hävettämään jos ollaan yleisellä paikalla, etenkin jos kyse 20-50 eurosta.
Täällä on näköjään viisastelijoita, mutta tilanne voi olla niinkin yksinkertainen, että ei oikeasti ole varaa/ rahaa johonkin.
Tarkoittaa että henkilö ei halua käyttää niin paljoa rahaa kyseiseen asiaan. Ei hän ole sinulle tilivelvollinen siitä olisiko tilillä riittävästi katetta.
Mä sanon ettei mulla ole varaa jos en halus käyttää rahaa johonkin, mikä kuitenkin olisi tavallaan ihan kiva, mutta ei korkealla prioriteettilistalla. Esim. Ei mulla ole varaa syödä lounaita ulkona vaan teen eväät. Tosiasiassa jos todella haluaisin syödä ravintolassa olisihan mulla siihen tarpeeksi rahaa. Ne rahat olisi vaan pois jostain mitä arvostan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla ON varaa, mutta säästät sitä johonkin muuhun sinulle tärkeään asiaan.
Tässähän juuri keskusteltiin siitä, miten tuota sanaa käyttää. Ja ainakin itse saatan helposti sanoa, ettei johonkin ole varaa, vaikka teknisesti säästötilillä varmaan olisi. Ja aika samalla tapaa myös ystävät kyllä tuota sanaa käyttävät. Ei ole varaa juuri nyt lähteä Tallinnaan, vaikka heilläkin on esimerkiksi sijoitusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole varaa käydä kahvilla kahvilassa, mutta mulla on varaa ostaa uusi auto ilman velkarahaa. Kyllä minusta on hyväksyttävää käyttää tuota termiä jos oman ajatusmaailman takia ei ole "varaa" käydä kahvilassa. Ehkä se on myös jollain tapaa murrekysymys, ihan niinkuin "kehdata" tarkoittaa eri asioita eri murteilla.
Okei! Minäpä alan tästä lähin itsekin vetoamaan, ettei mulla ole varaa. Pihassa on Audi A4 ja vuositulot +45 000, mutta ei mulla ole varaa. Lol. Tunteeko ihmiset olonsa jotenkin enemmän hyväksytyiksi, kun voivat OIKEASTI KÖYHIEN ihmisten tapaan vedota, ettei heillä ole varaa?
Ap
Jos johonkin ei ole varaa, niin se ei ole asia, johon on järkevää rahojaan laittaa. Tilillä voi olla 10 000 e, mutta ei ole varaa ostaa irtokarkkeja (koska ne ovat totaalisen turhia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ihan vain jättää käyttämättä, jotta tulevaisuudessa on varaa tehdä jotain mitä mieleen silloin juolahtaa.
Raha on potentiaalia. Heti kun sen käytät niin olet luopunut lukemattomista muista käyttömahdollisuuksista.
Mulla ei ole varaa luopua näistä tulevaisuuden mahdollisuuksista. Ahdistaisi elää kädestä suuhun ilman vaihtoehtoja.
Varallisuuttahan ei täällä Suomessa kannata kailottaa.
Itsellä ihan hyvä tilanne, mutta olisi pitänyt kustantaatakista omavastuuosuus, niin sanoin ettei perse kestä.