Jotenkin uskomatonta lukea näitä "se, tämä ja tuo tukeni laskee 50e iihkiik!" -aloituksia
Miten on mahdollista että aikuiset ihmiset lähtevät siitä etteivät ota vastuuta itsestään ja elämästään vaan jonkun muun pitää heitä aina ja iäisesti rahoittaa? Onko tällaista missään muualla maailmassa?
Kommentit (249)
Olen samaa ja eri mieltä ap:n kanssa. Ensinnäkin, onko tarve olla noin karkea? Sinulle ns mussutus on jonkun arkipäivää, ihmiset sairastuu vakavasti ja peruuttamattomasti. Suomi on Suomi siksi, että täällä sitä ei tarvitsisi pelätä että joutuu kadulle.
Samaa mieltä siinä, että pidän hyvänä kun joutuu tukien varaan, niin oman tilanteen uudelleenarviointi on tarpeen. Mutta jos 50€ takia pitää pistää koko elämä sekaisin (lasten koulut, hyvä koti ja naapurusto, helppo ja halpa liikkua) niin ymmärrän että se on vähän enemmän kuin iikiik iik.
Ehkä ap on vielä kovin nuori tai muuten kokematon elämästä. Asioita voi järkevöittää ilman että menettää inhimillisyytensä.
Jep. Jos ei töiden hankinta kiinnosta niin perustakaa yritys. Muuttuu asenne seinästä saatuun rahaan. Jopa Euroopassa on maita joissa ei ole muuta tukea kuin terveydenhoito tarvittaessa.
Toimeentulotukea, tai oikeastaan mitään muutakaan tukea ei ole tarkoitettu pysyväksi tulonlähteeksi. Lähtökohtaisesti ihmisen tulisi elättää itsensä työnteolla.
On tottakai olemassa iso joukko ihmisiä jotka ovat hankalsti työllistettäviä(eivät tule työllistymään). Näiden ihmisten ei siis ole pakko asua yksin Helsingissä kaksiossa valtion piikkiin. He voisivat ihan hyvin asua Järvenpää Jampassa yksiössä tms. Ei Helsingissä asuminen ole mikään pakollinen ihmisoikeus, jos ei kerran työllistyminen ole näköpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suomessa on totuttu siihen että veronmaksajien piikki on auki, jokaiseen elämäntilanteeseen on oma tukensa jos ei itse syystä tai toisesta pärjää. Tällänen munkkipossuilu on mahdollistanut sen että yksilön ei tarvi ottaa itsestään vastuuta. Nyt kun järjestelmä järkkyy niin alkaa lapsellinen itku siitä kun minä joudunkin itse kustantamaan elämäni.
Totta, meillä on ollut hieno järjestelmä, josta sinäkin terveenä ja toimintakykyisenä olet hyötynyt, et vain näe sitä. Toivottavasti sairastut tai joudut tapaturmaan.
Kaikki tuet poissa tuollaisella, joka toivoo onnettomuutta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo vain siitä, että tuet ovat viritetty minimiin, jos 50 euroa kaataa talouden.
Yhtä lailla se voi kertoa siitä, että ei osaa katsoa mihin rahansa laittaa. Jeesus sentään.
Tunnen yhden yh-äidin, joka pystyy toimeentulotuesta jopa säästämään lapselleen ja itselleen ulkomaanmatkoja. Äkkilähtöjä, mutta kuitenkin käyvät etelässä välillä. Hän ei saa mitään tukea näihin reissuihin vaan itse säästää. Samaten eläminen siellä kohteessa. Hän on ollut aina tarkka rahan kanssa.
Ja sitten tosiaan täällä joillekin se 50 euron vähennys romuttaa kaiken. Miten se on mahdollista? Kyllä sen toimeentulotuen pitäisi riittää peruselämään. Ei herkkuihin, ei uusiin vaatteisiin, ei uusiin huonekaluihin tai uusimpaan puhelimeen, mutta PERUSelämään se tottavieköön riittää, niin että saa jopa joitain satasia säästettyä. Olen
Mihin hän säästää? Tt:sta kun voi säästää vain käteisellä ja sillä ei matkoja ostella.
Se on nyrjäpuoli hyvinvointiyhteiskunnassa. Omaa hyvyyttään hyväosaiset ihmiset ovat aikoinaan luoneet sen, jotta kukaan ei kuole nälkään sekä kaikki voivat elää ihmisarvoista elämää Suomessa. Se sitten mahdollistaa järjestelmän väärin- ja suurkäyttäjät, jotka rakentavat oman toimeentulonsa tämän väliaikaiseksi tarkoitetun turvaverkon ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suomessa on totuttu siihen että veronmaksajien piikki on auki, jokaiseen elämäntilanteeseen on oma tukensa jos ei itse syystä tai toisesta pärjää. Tällänen munkkipossuilu on mahdollistanut sen että yksilön ei tarvi ottaa itsestään vastuuta. Nyt kun järjestelmä järkkyy niin alkaa lapsellinen itku siitä kun minä joudunkin itse kustantamaan elämäni.
Tosiaan Suomessa on järjestelmä järkkynyt ha siitä johtuu, että maa on nyt lamassa.
Kukaan ei luota enää omaan eikä valtion talouteen.
Ai kukaan? No minä ainakin luotan enkä.kyllä tiedä, mistä lamasta puhut. Valtio tehnyt omassakin toiminnassaan säästöjä, ei pelkästään tuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo vain siitä, että tuet ovat viritetty minimiin, jos 50 euroa kaataa talouden.
Tuet ei riitä edes minimiin. Jos joutuu hakemaan tt-tukea niin ainoat mahdollisuudet lisärahaan ovat pimeä työ ja rikollisuus. Tuen hakija ei saa edes pieniä lottovoittoja itselleen vaan ne vähennetään tuesta.
Ei ole totta. Ihan turhaa dramatiikan hakua.
Kirjoitin edellä äidistä, joka pystyy säästämään matkoja itselleen ja lapselleen. Ehkä hän säästää ne ns sukanvarteen ettei näy tiillä, mutta pystyy. Eikä taatusti tee rikollisuutta. Kykenee olemaan tosi nuuka ja säästäväinen, hänelle on mustavalkoisen selvää mikä on oikein ja väärin, eikä tee ns väärin vaikka se olisi viimeinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jos ei töiden hankinta kiinnosta niin perustakaa yritys. Muuttuu asenne seinästä saatuun rahaan. Jopa Euroopassa on maita joissa ei ole muuta tukea kuin terveydenhoito tarvittaessa.
Kaikissa Euroopan maissa on työttömyysturva.
Vierailija kirjoitti:
Tämä porukka on ne aikuiset vauvvat. Vain Suomessa mahdollista. Ulkomailla mennään töihin millä tahansa palkalla. Jos muuta ei ole niin ruokapalkalla.
Niin. Näissä ruokapalkkamaissa asutaan kadulla ja myydään omia lapsia - joko töihin, seksiorjaksi tai puolisoksi. Ihanan ahkeraa ja yritteliästä, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, meillä on ollut hieno järjestelmä, josta sinäkin terveenä ja toimintakykyisenä olet hyötynyt, et vain näe sitä. Toivottavasti sairastut tai joudut tapaturmaan.
Kaikki tuet poissa tuollaisella, joka toivoo onnettomuutta toiselle.
Eikö ole mukavaa elättää noita tuollaisia, jotka toivovat kuolemaasi ja että joudut onnettomuuteen? Verot vain alas ja ihmiset saavat itse päättää mihin hyväntekeväisyyteen rahansa laittavat.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea, tai oikeastaan mitään muutakaan tukea ei ole tarkoitettu pysyväksi tulonlähteeksi. Lähtökohtaisesti ihmisen tulisi elättää itsensä työnteolla.
On tottakai olemassa iso joukko ihmisiä jotka ovat hankalsti työllistettäviä(eivät tule työllistymään). Näiden ihmisten ei siis ole pakko asua yksin Helsingissä kaksiossa valtion piikkiin. He voisivat ihan hyvin asua Järvenpää Jampassa yksiössä tms. Ei Helsingissä asuminen ole mikään pakollinen ihmisoikeus, jos ei kerran työllistyminen ole näköpiirissä.
Kai tajuat että Järvenpään Jampassa ei ole asuntoja 42 000 ihmisille, mikä on Helsingin työttömien määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että et sitten vingu täällä, jos sulle tapahtuu jotain. Se voi tapahtua yhtäkkiä, aivotapahtuma tai rattijuoppo ajaa päälle.
Sekoitat asioita. Onko tuollaiset tapahtumat yhteiskunnan vika? Päinvastoin, näissäkin TÄMÄ yhteiskunta auttaa. Maksaa eläkettä kun ei pysty töihin, maksaa asunnon vammaispalveluiden parista. Myös sellaiset hoidetaan jotka aiheuttaa itse sen neliraajahalvauksensa, kännipäissään. Ei j***lauta maksettaisi ihan joka maassa.
En ymmärrä miten ihmiset eivät ole mihinkään tyytyväisiä. Ehkä katkeroituu kun ei näytä pääsevän eteenpäin. Moni tukien putoamisesta valittava ei suinkaan ole jäämässä tyhjän päälle, ainoastaan että joutuu esim muuttamaan pienempään. Minusta se olisi pitänyt olla automaattisen selvää jo silloin, kun putoaa tukien varaan, että täytyy alkaa elää säästäväisemmin.
&nbs
Harva ihminen omista jutuista katkeroituu tai sattumuksista. Eri asia sitten tahalleen ja rikoksin aiheutetut ikävyydet.Sinun ääliömäisestä unelmissasi henkilö ei edes huomaa tai tajua niitä muka itse? Luulee olevan vaan sattumaa tai itsestä johtuvia? Olet itse tomppeli paskakasa tässä yhteiskunnassa jos noin luulet tai yrität esittää sinua näin fiksummille.
Eräs nainen on tiennyt kaiken jo vuosia. Ei varmaan ole, muuten olisi. Niin muuten olisi mitä?
Hah kysy siltä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä porukka on ne aikuiset vauvvat. Vain Suomessa mahdollista. Ulkomailla mennään töihin millä tahansa palkalla. Jos muuta ei ole niin ruokapalkalla.
Ulkomailla se on pakko. Täällä ei, on totuttu että tietyn summan saa tekemättä mitään. Ja siitä kehdataan vielä valittaa, ettei ole tarpeeksi laiskotteluun.
En ole itse työtön, mutta todellakin haluan asua mieluummin maassa, jossa tietyn summan saa vaikka tekemättä mitään, kuin maassa, jossa tällaista inhimillisen elämän takaavaa sosiaaliturvaa ei ole.
"Potkulaki on käsittelyssä."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla se voi kertoa siitä, että ei osaa katsoa mihin rahansa laittaa. Jeesus sentään.
Tunnen yhden yh-äidin, joka pystyy toimeentulotuesta jopa säästämään lapselleen ja itselleen ulkomaanmatkoja. Äkkilähtöjä, mutta kuitenkin käyvät etelässä välillä. Hän ei saa mitään tukea näihin reissuihin vaan itse säästää. Samaten eläminen siellä kohteessa. Hän on ollut aina tarkka rahan kanssa.
Ja sitten tosiaan täällä joillekin se 50 euron vähennys romuttaa kaiken. Miten se on mahdollista? Kyllä sen toimeentulotuen pitäisi riittää peruselämään. Ei herkkuihin, ei uusiin vaatteisiin, ei uusiin huonekaluihin tai uusimpaan puhelimeen, mutta PERUSelämään se tottavieköön riittää, nii
Mihin hän säästää? Tt:sta kun voi säästää vain käteisellä ja sillä ei matkoja ostella.
En ole kysynyt, oletettavasti säästää käteisenä, tiedän että tilillä säästöt ei saa näkyä. Äkkilähdöt on 300 per henkilö, ja sellaiseen pystyy silloin tällöin. Monenlaisia muitakin hankintoja tekee, joita" ei kukaan voi toimeentulotuesta säästää" mutta kyllä voi, jos ei ikinä, koskaan, osta esim uusia vaatteita. Ei käy parturissa, ei omista meikkejä, ei ole maksullisia harrastuksia jne.
"Verohallinto jakaa potkuja ja palkkaa väkeä yhtä aikaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista, että et sitten vingu täällä, jos sulle tapahtuu jotain. Se voi tapahtua yhtäkkiä, aivotapahtuma tai rattijuoppo ajaa päälle.
Osaatko kirjoittaa muuta, vai valikoitko vaan koneeltasi valmiita lauseita
Sen verran monta kertaa luettu tää sunkin lauseesi jo joka ketjusta, että keksi vaihteeksi uusi tai vaihda edes sanajärjestystä
Ja mikä oli tuo sinun argumenttisi sisältö? Nolla.
Asiaa on toistettu usein, koska se on fakta. Ei kukaan valitse onnettomuutta itselleen.
Helppokaan työ ei kelpaa varsinkaan nuorille joten on pakko ryhdistää ehtoja. Yli varojen eletään. Kyllä valtionhallintoakin on pakko ohentaa ja osa palveluista halventaa vaikka didillä. Maassa on myös satojatuhansia yhdistyksiä joiden organisaatiota ja johtoa rahoitetaan valtion rahoituksella. Tämän muuttaisin. Jokainen yhdistys oppikoon hankkimaan itse rahoituksensa. Isopalkkainen johto ja paisunut työntekijäkaarti syyniin. Kentälle ei ikinä näissä riitä rahat ja kaiken oleellisen hoitaa ilmaiset vapaaehtoiset. Miksi aina ilmaiset??
Ulkomailla se on pakko. Täällä ei, on totuttu että tietyn summan saa tekemättä mitään. Ja siitä kehdataan vielä valittaa, ettei ole tarpeeksi laiskotteluun.