Miten edistää yli 55-vuotiaiden työllistymistä?
Ikäsyrjintä on Suomen työmarkkinoita piinaava ilmiö, joka tulee kalliiksi. Liian helposti unohtuu, että ikääntyneet ovat yleensä todella hyviä ja sitoutuneita työntekijöitä.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus kuitenkin on, että tuon ikäisillä alkaa olla jo jonkinlaista vaivaa/sairautta eikä uuden oppiminen ole enää helppoa/nopeaa. En siis ihmettele ikäsyrjintää.
Höpöhöpö. Aamulla tv:ssä juuri puhuivat, että vastoin oletuksia tuon ikäisillä ei ole sen enempää sairaspoissaoloja kuin muillakaan.
Viisikymppisillä on myös paljon tietotaitoa ja kokemusta, mikä on melko hölmöä jättää hyödyntämättä.
nopeasti uudistuvassa digimaailmassa ei tehdä yhtään mitään jollain 30v vanhalla tietotaidolla. Harva 55+ on kotonaan tai erityisen osaava esim. somemaailmassa.
Sen takia tarvitaan tiimejä, joissa on eri-ikäisiä ihmisiä ja erilaista osaamista, vanhemmilla on kokemusta ja nuoremmilla vauhtia. Yksi hanskaa somen, toinen jotain muuta.
Yleinen asenneiden muutos. Nyt ei voi olla, että jo yli 40v. alkaa olla jo liian vanha työnantajan silmissä. Aika kapealle jää paras työikä, jos valmistutaan n. 30-vuotiaina, perustetaan perhe, ollaan hoitovapailla ja 45-vuotiaana parasta päivä on jo mennyt. Ja 70-vuotiaaksi asti pitäis pystyä olemaan töissä.
Yrityksille verohelpotuksia vanhemman henkilön palkkaamisesta ja työlistoilla pitämisestä.
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen.
Vierailija kirjoitti:
Turha mummoikäisiä on työllistää, kun ei töitä löydy puolet nuoremmillekaan.
Nuorien kuuluu perustaa firmoja, luoda uutta.
Miksi edistää ikääntyneiden työllistymistä kun on nuoriakin työttömänä? Itse täytän ensi kesänä 60 v, eikä minulla ole hinkua enää töihin. Olen ollut työttömänä. Tehkööt nuoret töitä. Eläkeläiset voisivat myös pysyä poissa työpaikoilta ja antaa nuorille töitä.
Onnea vaan valitsemallasi polulla.