Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omistusasujalle vuokralla asujan 650e vuokra on "kauheen kallis!?", mutta samansuuruinen korko + vastikemaksu ei ole?

Vierailija
26.10.2024 |

Ihan hysteerisenä ihmetellään että onko järkeä heittää rahaa kankkulan kaivoon, kuin maksaa mieluummin omaa. Eihän ne korkoihin ja vastikkeeseen katoavat rahat kerrytä sitä omistusasujan varallisuutta lainkaan?

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra asujalle 30 prosenttia maksetuista vuokrista menee veroihin elo maksetaan. Valtiolle..

Omistusasuja ei maksa asumisestaan vuokraa valtiolle kuten vuokra asuja. Täytyy..

Siinä on suuri kustannus eroa tuo a tekijä eli verotus..

Vuokra asumisen verotuksella kerätään jotakin ne rahat takaisin valtiolle jotka jaetaan asumistukena ...ainakin ennen oli ennen asumistuki leikkauksia ...nyt jää vain verot

Vierailija
82/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama hauska fakta:

-Vuokrat nousevat jatkuvasti

-Laina lyhenee jatkuvasti

heh.

-Vuokraa maksat ikuisesti

-Lainanmaksu loppuu n. 20 vuodessa

heh.

-Vuokralainen ei voi tehdä asunnolleen kuin rajatusti muutoksia

-Omistusasuja voi tehdä juuri haluamansa remontin.

heh.

-Vuokra-asujalla asumisaika voi olla mitä tahansa

-Omistusasunnossa asut niin pitkään kuin ikinä haluat.

heh.

Mitä muutostöitä asunnolleen vuokralainen saa tehdä?

Miksi vuokralainen tekisi mitään muutostöitä toisen omaisuuteen? Itse en ole koskaan edes kotona vaan edullinen vuokra-asuminen mahdollistaa niin reilun matkakassan että olen kaikki mahdolliset loma-ajat poissa hankkimassa elämyksiä ja kokemuksia sen sijaan että kökkisin siellä omistuskämpässäni vailla mitää kivaa elämässä kun kaikki rahat menisivät lainanlyhennyksiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama hauska fakta:

heh.

heh.

heh.

heh.

Ei minkäänlaista remonttia ilman omistajan suostumusta. Jää lähinnä verhojen ja mattojen sekä huonekalujen vaihtoon namä vuokralaisen muutostyöt.

Vierailija
84/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra on 550 euroa..

Vuokran antaja maksaa siitä 150 euroa  kk vastimeksut  ja kiinteistön hoitokulut.

Tästä erotuksesta vuokranantaja maksaa valtiolle 30 pros . Pääomatuloveroa. Eli asunnon vuokra onkin enää 280 euroa kk .

Eli tämä on se kustannuksista riisuttu vuokra jonka vuokranantaja saa vuokraa suorien kulujen jälkeen ..  

Se ei ole se 550 jonka vuokralainen. Maksaa vaan 280 euroa..muut menee välikäsille.

Vierailija
85/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistuasujakin voi matkustella.

Vierailija
86/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikemaksu itseasiassa YLLÄPITÄÄ sitä varallisuuden arvoa. Tai jopa nostaa jos vaikka vastikkeesta osa käytetään esim sähköautojen latausinfran rakentamiseen YMS.

Vierailija
87/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikemaksu itseasiassa YLLÄPITÄÄ sitä varallisuuden arvoa. Tai jopa nostaa jos vaikka vastikkeesta osa käytetään esim sähköautojen latausinfran rakentamiseen YMS.

Vastikemaksu menee kyllä ihan juoksevien kulujen hoitoon..

Isännöinti palkkio,vakuutukset,jätemaksut,kiinteistövero,vuokrat yms.

Vierailija
88/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi vuokralainen tekisi mitään muutostöitä toisen omaisuuteen? Itse en ole koskaan edes kotona vaan edullinen vuokra-asuminen mahdollistaa niin reilun matkakassan että olen kaikki mahdolliset loma-ajat poissa hankkimassa elämyksiä ja kokemuksia sen sijaan että kökkisin siellä omistuskämpässäni vailla mitää kivaa elämässä kun kaikki rahat menisivät lainanlyhennyksiin"

Kerroppa miten omistusasuminen estää matkailun?

Vastaavan asunnun vuokra tällä alueella on noin 700 €. Minulla menee yhtiövastikkeeseen 250 € ja lainanlyhennykseen (korko+kulut+lyhennys) 300€. 

Vierailija
89/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama hauska fakta:

heh.

heh.

heh.

heh.

Itse olen muutaman seinän eri asuntoihin maalannut. On sovittu et huono on seinä, maalataan, minä maalaan ja vuokranantaja maksaa tarvikkeet ja vähennän esim 50 euroa vuokrasta. Yhden huoneen tein yhteen asuntoon ja olin 1.5 kk maksamatta vuokraa. Tarvikkeet maksoi omistaja.

Vierailija
90/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama hauska fakta:

heh.

heh.

heh.

heh.

Itse olen muutaman seinän eri asuntoihin maalannut. On sovittu et huono on seinä, maalataan, minä maalaan ja vuokranantaja maksaa tarvikkeet ja vähennän esim 50 euroa vuokrasta. Yhden huoneen tein yhteen asuntoon ja olin 1.5 k

Mutta tuo edellyttää vuokranantajan lupaa. Vuokralainen ei saa ominpäin sitä tehdä

Vierailija
91/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyin muuttamaan aikanaan samalla alueella isompaan asuntoon, kun vaihdoin vuokralta omistusasuntoon eli sain samalla rahalla enemmän.

Vierailija
92/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikemaksu menee kyllä ihan juoksevien kulujen hoitoon..

Isännöinti palkkio,vakuutukset,jätemaksut,kiinteistövero,vuokrat yms.

Kaikissa asuntoyhtiöissä, missä olen osakkaana, vuosibudjettiin on laskettu myös pieni 'korjausrahasto', ettei kaikkea remontointi- ja huoltotyötä varten tarvi kerätä ylimääräisiä vastikkeita saati nostaa kallista pankkilainaa. Vain isot peruskorjaukset rahoitetaan ulkopuolisella lainalla (lvi-saneeraus, ikkunoiden uusinta, hissin rakennus jne.)

Vierailija
93/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuja kartuttaa omaisuutta tuolla summalla, vuokralaisella on ollut vain katto pään päällä.

Lisäksi omistusasuja voi vaikuttaa taloyhtiön hoitoon ja kuluihin.

Omistusasujan omaisuus on kiinni asunnossa. Vuokralaisen vastaava omaisuus voi olla osakkeissa, jotka tuottavat vuokran verran osinkoja. Omistusasuminen kannattaa taloudellisesti vain lainanmaksun ajan. Itse olen hajauttanut omistukseni satoihin yrityksiin ympäri maailman, koska en halua laittaa kaikkia munia samaan Suomen ilmastossa homehtuvaan koriin.

Mistä saat samoilla tuloilla ylimääräistä rahaa osakkeisiin jos okt-asujan kulut on 600e/kk ja sinun 1600e vuokralla? Eikö omistusasuja saa jo tonnin etumatkaa joka kuukausi? Ja lainasummakin tulee omaan taskuun jos sitä on.

Luoja mitä typeryksiä... 

Minun pienet lapseni esimerkiksi asuvat kanssani vielä, eli heillä ei ole asumiskuluja eikä tuloja. Heillä on kuitenkin iso läjä rahaa jo nyt. On aivan sama ostavatko niillä aikuisena asunnon vai muuttavatko vuokralle ja nauttivat osingoista.

Typeryydellesi en valitettavasti voi mitään.

Vierailija
94/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä väliä vaikka omistusasunnon arvo laskeekin mahdollisesti, jos vaikka ok-talon on ostanut 1981 ja maksanut siitä 150 000mk, tehnyt siihen rempan 100 000mk, se on yht. 250 000mk joka on lonkalta arvioiden n. 42 000e. Asunut siinä tuon 43 vuotta toki normaalit asumiskulut ja pikkurempat tietysti kustantaen. 

Vastaavassa ok-talossa vuokralla asuen olisi vuokra ollut esim. 1000e/kk niin pelkät vuokrakulut oli tuolta 43 vuodelta 516 000e. Tuossa jo on sisällään melkoinen määrä rahaa heitettynä taivaan tuuliin ..nykyisillä vuokrien hinnoillahan tuo 1000e/kk on alakanttiin. 

Kun sen ok-talon joskus myy, niin on aivan samantekevää saako 'omansa' pois vai ei ja todennäköistä kuitenkin on että tässä tapauksessa saa, ja  vähän ylikin.

Kun asuu omassaan elämänsä loppuun asti, niin ei ole mitään väliä sillä mitä siitä saa kun siirtyy loppusijoituspaikkaan kuitenkin melko pian talosta lähtiessään hoitolaitokseen, mikäli ei niin onnekkaasti käy että saappaat jalassa omalle puutarhatontille kuukahtaa. Joka olisi se paras vaihtoehto. 

Talo ostetaan tai rakennetaan asuttavaksi, ei sitä silmällä pitäen mitä siitä saa jos/kun myy.

Vierailija
95/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuja kartuttaa omaisuutta tuolla summalla, vuokralaisella on ollut vain katto pään päällä.

Lisäksi omistusasuja voi vaikuttaa taloyhtiön hoitoon ja kuluihin.

Omistusasujan omaisuus on kiinni asunnossa. Vuokralaisen vastaava omaisuus voi olla osakkeissa, jotka tuottavat vuokran verran osinkoja. Omistusasuminen kannattaa taloudellisesti vain lainanmaksun ajan. Itse olen hajauttanut omistukseni satoihin yrityksiin ympäri maailman, koska en halua laittaa kaikkia munia samaan Suomen ilmastossa homehtuvaan koriin.

Omistusasuminen ei estä sijoittamista osakkeisiin. Vuokralaisilla on kumma väärin käsitys, että vain vuokralainen voi sijoittaa rahaa

En ole niin väittänytkään, mutta omistusasujalla on silti asunnossa kiinni potti, joka tuottaisi muualle sijoitettuna sen verran että vuokran ja vastikkeen eron voisi maksaa sillä. Sen pitäisi ymmärtää jo alakoulun matematiikalla.

Vierailija
96/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi vuokralainen tekisi mitään muutostöitä toisen omaisuuteen? Itse en ole koskaan edes kotona vaan edullinen vuokra-asuminen mahdollistaa niin reilun matkakassan että olen kaikki mahdolliset loma-ajat poissa hankkimassa elämyksiä ja kokemuksia sen sijaan että kökkisin siellä omistuskämpässäni vailla mitää kivaa elämässä kun kaikki rahat menisivät lainanlyhennyksiin"

Kerroppa miten omistusasuminen estää matkailun?

Vastaavan asunnun vuokra tällä alueella on noin 700 €. Minulla menee yhtiövastikkeeseen 250 € ja lainanlyhennykseen (korko+kulut+lyhennys) 300€. 

Lainanlyhennyksen kuluja voi pienentää maksamalla lainaa pois rivakasti. 300€/kk on naurettavan pieni summa, paljonko siitä on varsinaista lyhennystä?

Minun sovittu lyhennyssummani on 500€/kk (+korko ja kulut), mutta maksan joka kk ylimääräisenä lyhennyksenä 500€, joten lainasaldoni pienenee 1000€ joka kuukausi. Kahden vuoden päästä laina on maksettu tätä menoa.

Olisi typerää irvailla, miten asumiskuluni ovat n. 1300€/kk, kun vuokralaisena maksaisin vain 600-700€. Hah! Kohta maksan vain 170€/kk vastikkeen. Revi siitä!

Vierailija
97/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu ihan tilanteesta kumpi kannattaa. Nyt kun korot on nousseet niin on enemmän tilanteita jolloin vuokraus kannattaa, verrattuna omaan. Mutta ei ole omissa laskelmissa koskaan tullut vastaan tilannetta, että vastaavan asunnon saisi vuokrattua korkojen + kulujen hinnalla. Toki jonkinlaisen kaksion varmaan saisi, mutta asumisen laadullekin voi asettaa jonkun arvon.

Ja no, me asutaan remontoidussa omakotitalossa maksaen korkoa + kuluja n. 1000e/kk. Tuntuu paljolta, mutta kun alkaa vuokramarkkinoita katsoa niin sillä saisi kerrostaloneliön hädin tuskin. Jos laskee vaikka 200e päälle säästöön remonttien varalle, saattaisi saada samaan hintaan rivarineliön tai jonkun kehnossa kunnossa olevan okt:n ehkä (niitä ei kyllä pahemmin ole tarjolla vuokrattavaksi). Ja lisäksi kokemus kaupungin vuokratalossa asumisesta on sellainen ettei tekisi mieli kokeilla uudelleen. 

Vierailija
98/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa. Vastaavan talon vuokraaminen mitä nyt makselen olisi täällä jotain 1800/2400eur/kk + kulut..

Omasta kuitenkin maksan "vain" 1200/kk. Valtaosin remonttilainaa tosin (katto, salaojat, ym. laitoin uusiksi). 7 vuoden päästä enää talolainaa jäljellä jolloin menee jotain 300-400/kk. Samat kulut (vesi, sähkö ym.) on vuokralla ja omistaessa, niin niitä ei kannata sen kummemmin eritellä.

Vierailija
99/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin monessa tapauksessa vastaavanlaisen omistusasunnon korko+vastike on pienempi kuin vastaavan vuokra-asunnon, koska vuokraaja pyrkii asettamaan vuokran sille tasolle, että se kattaa korot ja vastikkeen sekä lisäksi lainan lyhennyksen ja tulevat remonttikulut yms. Eli samansuuruisella vuokralla kuin mitä on omistusasunnon korot+vastike saa yleensä huonompitasoisen asunnon. Lisäksi oman asunnon arvo usein nousee koko ajan eli periaatteessa joka kuukausi korkoja ja vastiketta maksamalla saat vähän extraa arvonnousun muodossa. Tämä nyt ei tietysti huonosti valittuihin asuntoihin päde, mutta ensimmäinen syy pätee lähes kaikkiin tapauksiin.

Vierailija
100/152 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti niin, että jotkut ovat noin tyhmiä laina-asioissa? Ota ihan laskuri käteen ja laske sillä, kuinka paljon vuokra-asuminen ja omistusasuminen maksavat elämän aikana. Etsi joku myynnissä oleva asunto ja samalla alueella oleva mahd samanlainen vuokra-asunto. Laske hinnan ero elämäsi mittaisella ajalta. Huomaat, että vuokra-asuminen ei kerta kaikkiaan kannata.

Olen laskenut ja huomannut, että ei ole mitään järkeä ostaa. En tosin mitään lainaa saisikaan kun tulot on pienet.

No ilmankos ei ole järkeä. 

Ota kuitenkin huomioon, että joidenkin ei tarvitse käydä töissä, kun vuokraavat omistamiaan asuntoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän