Miksei vaimo auta muutossa kantamaan huonekaluja?
Menin auttamaan tuttua pariskuntaa muuttamaan.
Aloin kantamaan miehen kanssa huonekaluja ja parin tunnin jälkeen huomasin ettei pariskunnan vaimo tee mitään. Seisoskelee vaan ja päsmäröi. Siirtelee jotain kasveja ja selittää mihin asiat pitää sijoittaa uudessa asunnossa aivan kuin joku sisustuskoordinaattori kun toiset tekee oikeita töitä.
Teen muuttokeikkoja ja monta kertaa huomannut saman ilmiön: talouden nainen ei suostu kantamaan raskaita esineitä, koska "sehän on miesten hommaa". Saako näin muka ajatella? Nykyään on tasa-arvo, ja nykyään ei saa sanoa että ompeleminen on naisen hommaa ja auton korjaus miehen hommaa. Mutta kun pitäis kantaa soffaa niin tasa-arvo unohtuukin sopivasti ja vedotaan siihen että "eikös tää oo niitä miesten hommia? :D"
4 tuntia sohvia kantaneena suututtaa! Joko tasa-arvo on aina päällä tai sit ei koskaan, ei tämmöstä että valikoivasti ollaan joskus 1800-luvun arvomaailmassa ja kun muutto loppuu niin lähtee taas UN Womenin tasa-arvokampanjat tulille.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Itse nähnyt muuttoja joissa naiset pakkaa, purkaa ja siivoilee molemmat asunnot. Organisoi kaiken ja kantavat vielä lisäksi pienempiä laatikoita ja tavaroita. Miehet osallistuu muuttopäivänä kanteluun ja sen jälkeen tippuu hanskat. Lamput voi korkeintaan asentaa ja etsiä sohvalle ja telkkarille paikat.
Näinhän se menee. Tästä se kantoavuksi tullut miehen kaveri näkee tasan sen vaiheen kun niitä kamoja kannetaan ja on sitä mieltä että nainen vain laiskottelee.
Olen N52 ja ollut tosi monessa muutossa kantamassa sekä huonekaluja että muuttolaatikoita, portaita alas ja ylös, ja varmasti yhtä tehokkaasti kuin porukassa olleet miehet. Toisista on tekemään, toisista vain puhumaan.
Se nainen vahtii ja päsmäröi minne tavarat pitää laittaa, koska hänelle jää kuitenkin se niitten purkaminen paikoilleen ja se on huomattavasti helpompaa jos ne muuttolaatikot on jossain järjestyksessä. Ja se homma kestää aika paljon kauemmin kuin sen 4h.
Viimeksi kun muutimme, olin viikolla 37 raskaana. Olin kyllä pakannut ja purkanut sekä siivonnut uuden ja vanhan kämpän siinä missä miehenikin. Itse muuttoon meillä oli muuttofirma, mutta toki itsekin kannoimme pienempiä huonekaluja ja kamoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi ajatella noin?
No saanko mä sanoa että synnyttäminen ja kokkaaminen on naisen hommaa?
En saa, mut häpäistään Twitterissä jos sanon noin.
Sanoiko nainen Twitterissä että kantaminen on miesten hommaa?
Mun kokemus muutoista on, että jos asunto on yksiötä/pikkukaksiota isompi niin siinä on ihan hyvä ollakin joku organisoimassa, että laatikot löytyy suunnilleen siitä huoneesta mihin ne kuuluu. Helpottaa moninkertaisesti sitä purkamistyötä.
Tosin itse olen kyllä aina osallistunut myös kantamiseen, se on se helppo ja mukava osuus muutoissa.
"Sitäpaitsi muuton tavarakaaoksen keskellä tuskin on paljon tilaakaan järjestelyyn kuin yhdelle henkilölle."
No monelleko ihmiselle on tilaa kantaa sohvaa ovesta ulos? Montako ihmistä voi kantaa pöydän ovesta ulos?
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten nainen ei jaksa kantaa sitä pesukonetta miehen kanssa, vaikka kuinka pinnistelisi. Edes kaikki sohvat eivät nouse naisen voimilla, eivätkä isot kaapit. Itse olen raskaana ollessani kantanut huonekaluja hissittömän talon toiseen kerrokseen mieheni kanssa kahdestaan, mutta en kyllä suosittele sitä kenellekään. Ei se ole mitään tasa-arvoa, että naiset rikkovat itsensä tekemällä asioita, joita heidän kehonsa ei kestä.
Ei se miehen keho sen kestävämpi ole. Voimaa on niillä jotka treenaa. Treenaamattomuus on naisen oma valinta. Tasa-arvoa nimenomaan on se, että molemmat kantavat, treenasipa tai ei.
monella ollut useita välilevynpullistumia, siitä jäänyt vamma-alttius ja ns jäänteitä. ruumiinrakenne. moni ns toimistotöitä tekevä äijäkään ei jaksa kantaa. hänellä ei kanto-nostotekniikkaa tai ihan vain käsivoimia, tottumaton.
onhan hyvä,että joku pakkaa jo ja organisoikantojärjestyksen. toki ammattimuuttomies siinäkin paras,hän osaa linoin solmia,tuke pakata muuttoauton oikeaoppisest.
raskaus. ..ehkä...
Kelvoton nainen, kun ei ensin pakkaa kaikkia tavaroita ja kanna niitä ulos ja sisään ja sen jälkeen pura. Muuttosiivotkin huonosti tehty. Eikö tämä kantaminen ole palstallakin hehkutettu "miesten työ"? Jos se ei ole, niin mikä sitten.
Vierailija kirjoitti:
No minä kannan mielelläni, hyvää treeniä. Miksi miehet valitsevat avuttomia naisia?
Sivuhuomiona: kuinka monta sohvaa voi yhdessä taloudessa olla? Jos siis kannoitte sohvia 4h
ei avuttomuus, vaan fyysinen kyky. heikkorakenteinen, kevyen työntekijä, raskaus, selän monet eri sairaudet. voi vammautua pahastkin ja ei parane ikinä enää,vaikka välilevynpullistuma ns parantuu joko leikkaus tai ilmankin, siitä jää usein jälki selkään,eikä selkä koskaan entisensä. on hyvä tunnistaa omat rajoitteensa ja jättää osaaville ne raskaimmat. sama pätee ns toimistomiehiin. kun ei ole nosto-kantotekniikkaa, ei käsivoimia. kyse ei ole avuttomuudesta, että gyne ei jaksa kantaa flyygeliä,että jokin tyhmyys,laiskuus taustalla. etsää tätä tajuuuu. mee pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten nainen ei jaksa kantaa sitä pesukonetta miehen kanssa, vaikka kuinka pinnistelisi. Edes kaikki sohvat eivät nouse naisen voimilla, eivätkä isot kaapit. Itse olen raskaana ollessani kantanut huonekaluja hissittömän talon toiseen kerrokseen mieheni kanssa kahdestaan, mutta en kyllä suosittele sitä kenellekään. Ei se ole mitään tasa-arvoa, että naiset rikkovat itsensä tekemällä asioita, joita heidän kehonsa ei kestä.
Ei se miehen keho sen kestävämpi ole. Voimaa on niillä jotka treenaa. Treenaamattomuus on naisen oma valinta. Tasa-arvoa nimenomaan on se, että molemmat kantavat, treenasipa tai ei.
Tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. Itse olen puutarhurina tehnyt todella raskaita hommia ja nuorena sitä voimaa löytyi kyllä ja paljon. En ole naiseksi mikään pieni ja hento, vaan pitkä ja vahva. Silti lapioidessa soraa sellaisten tukityöllistettyjen pienten äijien kanssa, jotka elivät kahvilla ja tupakalla, oli pakko tunnustaa, että jaksoivat ihan yhtä hyvin mukana. Minua kehuivat, että lapioin kuin mies. Itseä taas harmitti, että tuollainen baarista revitty keuhkonsa pilalle polttanut äijänkäppyrä jaksoi ihan yhtä hyvin lapioida kuin minäkin. Miehet vaan ovat oikeasti todella paljon vahvempia kuin naiset. Eikä liity millään lailla tasa-arvoon myöntää faktat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehillä vaan on enemmän voimaa samalla treenin määrällä. Se on yksi niitä harvoja oikeita biologisia eroja sukupuolten välillä.
Jospa tuo vaimo on pakannut muuttoa varten edelliset 3 viikkoa ja ukko on maannut sohvalla sen aikaa? Näin ainakin meillä tapahtui, ukko ei tosin maannut sohvalla, mutta ei kyllä aloittanut pakkaamistakaan hän oli täysin toivoton pakkaaja, kuvitteli, että pakkaamiseen menee pari tuntia ennen muuttoa, joten oli vain pakko tehdä sitä sitten yksinään viikkotolkulla ennen, jotta muutto saatiin edes jonkunlaisessa aikataulussa tehtyä.
Itse muuttopäivänä hän kyllä kantoi ahkerasti laatikoita ja huonekaluja, minä en kantanut vaan järjestin tavaroita paikoilleen uudessa asunnossa, petasin lapsille sängyt valmiiksi, hoidin tärkeimmät tavarat paikoilleen, jotta perhe sai sitten ruokaa, lapset ja ukko puhtaat vaatteet, hammasharjat, pesuaineet yms. kun oli vanha koti siirretty uuteen paikkaan.
Vai onko nämäkin niitä "metatöitä" joita osa miehistä ei tajua olevaksi, kuvittelevat, että muutto on sama kuin tavaroiden kantaminen.
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuo vaimo on pakannut muuttoa varten edelliset 3 viikkoa ja ukko on maannut sohvalla sen aikaa? Näin ainakin meillä tapahtui, ukko ei tosin maannut sohvalla, mutta ei kyllä aloittanut pakkaamistakaan hän oli täysin toivoton pakkaaja, kuvitteli, että pakkaamiseen menee pari tuntia ennen muuttoa, joten oli vain pakko tehdä sitä sitten yksinään viikkotolkulla ennen, jotta muutto saatiin edes jonkunlaisessa aikataulussa tehtyä.
Itse muuttopäivänä hän kyllä kantoi ahkerasti laatikoita ja huonekaluja, minä en kantanut vaan järjestin tavaroita paikoilleen uudessa asunnossa, petasin lapsille sängyt valmiiksi, hoidin tärkeimmät tavarat paikoilleen, jotta perhe sai sitten ruokaa, lapset ja ukko puhtaat vaatteet, hammasharjat, pesuaineet yms. kun oli vanha koti siirretty uuteen paikkaan.
Vai onko nämäkin niitä "metatöitä" joita osa miehistä ei tajua olevaksi, kuvittelevat, että muutto on sama kuin tavaroiden kantaminen.
Ai niin ja unohtui mainita muuttoon liittyvä vanhan kodin siivoaminen ja uudenkin siivoaminen, jonka siis minä nainen-joka-ei-kantanut yhtään muuttolaatikkoa tai huonekalua teki.
Tämmöinen aloitus saa aikaan inceleiden kokoontumisajot. Mutta ei siinä, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä karsin, lajittelin ja pakkasin kaksi viikkoa, mies kantoi päivän, minä purin tavarat paikoilleen noin viikossa. Mieskö se tässä muutossa enemmän tekikin 😂😂😂 Vitut.
Suomeksi sanottuna pyörit ympyrää ja siirtelit tavaroita laatikosta toiseen. Ja sitten taas takaisin.
Naiset.
Sanoo tasa-arvon perään huutava muuttomies, joka tuskin on synnyttänyt omia kakaroitaan. Pitäiskö vaihtaa alaa, jos oman työn hoitamiseen tarvitaan myös naisia.
Joillakin on fyysinen sairaus mikä ei näy päälle päin. Mulla todettiin kun olin 30v. Nykyään en nosta tai kanna mitään painavaa esinettä.
Minä olin (ja olen edelleen näin keski-ikää lähestyvänä) "isin prinsessa" ja feministinäkin voisin itseäni pitää. Tämä feminismi on minun elämässäni tarkoittanut sitä, että en odota kenenkään miehen tekevän juttuja puolestani vaan osaan ihan itse ottaa käteen vasaran, akkuporan, rengasavaimen tai muuttolaatikon. Olen kyllä myös naimisissa, on lapsia ja odotan mieheltäni tasapuolista osallistumista kaikkeen.