Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isovanhemmat ostaa kysymättä lapselle huonoja turvaistuimia, epäsopivia sänkyjä, kylmiä talvivaatteita jne?

Vierailija
24.10.2024 |

Yksi lapsemme isovanhemmista on ostellut heti lapsen syntymästä saakka lasta varten paljon kaikenlaista. Ja aina kysymättä etukäteen että käykö ja mikä olisi hyvä. Hän osti kirpparilta käytetyn biltema/prisma-tyyppisen turvaistuimen meille ja oli jo kiikuttamassa sitä meidän autoon kun pääsin väliin sanomaan ei. (Meillä nimittäin käytetään vain kunnollisia turvaistuimia.) On ostanut  monet talvihaalarit, mutta kaikki sellaisia, että ne ei pidä yhtään vettä, niissä on vain kevyt vanu eikä ne sovellu Suomen talveen siksi ollenkaan. Oli ostanut meille myös kirpparilta pinnasängyn, jonka autossaan toi pihallemme innoissaan. Mutta meillä oli jo silloin pinnasänky, uusi ja hyvälaatuinen. Samoin yllärinä toi meille kirpparilta syöttötuolin, sellaisen puisen mitä 20 vuotta sitten näki usein ravintoloissa. No meillä tietenkin oli jo silloin itse hankittuna hyvä nykyaikainen syöttötuoli. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Kaikki aina kysymättä yhtään etukäteen. Ja tuollaisia ns. isoja hankintoja, joilla on aika paljon väliäkin millaisia ne on. Osaisiko joki selittää miksi joku isovanhempi toimii noin? Ja miksi loukkaantuu kun sanotaan kiitos ei tai kun huomaa, että meillä on jo itsellä vastaava (esim. pinnasänky) hankittuna? Miksi ei voi etukäteen kysyä ja puhua? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kun itse en millään käsitä. 

Kommentit (541)

Vierailija
301/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrkyttäjä on manipulaattori. Hän ei anna lahjoja siksi, että haluaa olla avuksi. Hän antaa lahjoja siksi, että haluaa tuntea itsensä tärkeäksi. Hän haluaa tuntea, että hän tietää lasten tarpeet PAREMMIN kuin lasten oma äiti. Hän haluaa syyllistää lahjojen vastaanottajaa. "Kiittämätön paskiainen kun ei lahjat kelpaa". 

Tällaisia manipulaattoreita vastaan toimii taikasana EI. Ihan kylmästi vaan joka kerta sama vastaus.  Ei, sinä et tuo sitä pinnasänkyä meille. Ei, sinä et tuo sitä syöttötuolia meidän kotiin. Ei, sinä et tuo sitä turvaistuinta meidän autoon. Ei, sinä et tuo enää mitään lahjoja meille. Kysyt joka kerta etukäteen. Jos tämä on manipulaattorille ongelma, hän voi pysyä poissa minun elämästäni. En jää kaipaamaan.

Vierailija
302/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ihmetyttää kun näitä haukkumisketjuja luen, miten ne kaameat anopit ovat osanneet kasvattaa niin ihania poikia, että ovat miniöille puolisoiksi kelvanneet.

No mun mies onkin isänsä kasvattama. Anoppi keskittyi sekoilemaan pullon ja miesystävien kanssa. Nyt vanhana koittaa hyvitellä tuomalla lapsenlapsille vanhoja vaatteita ja rimpuloita hyllyköitä. 

Joopa joo. Suurin osa suomalaisista miehistä on äitinsä kasvattamia, kun isät sekoilevat pullojen kanssa. Ilmeisesti ovat vaimoilleen riittävän munattomia tapauksia. Ihan samanlaisia ovat ketjusta päätellen miniät ja anopit. Äiti on opettanut pojan tottelevaiseksi ja samalla linjalla jatketaan vaimon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla näyttää olevan aika tossukat miehet, alistuvat vaimonsa kuriin ja antavat tämän päättää perheen asioista.  Eihän siinä mitään jos vaimo pystyy osallistumaan hankintoihinsa mutta jos ne kallein ja parhain -ostokset tehdään luottokortilla miehen, sen tossun, maksettavaksi.

Vierailija
304/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He luulevat olevansa hyödyksi.

Parasta on, että ei anna lahjoja, rahaa tai aikaansa. Isovanhempana kannattaa keskittyä elämään täysillä omaa elämäänsä, ei lastensa perheiden elämää. Jos väsyttää, niin nukkuu eikä mieti, että lapsensa eivät voi lastenlasten takia nukkua aina halutessaan.

Millä tavalla ihminen, joka ostaa pinnasängyn yllätyksenä yhtään etukäteen kysymättä että onko teillä kenties jo ostettuna pinnasänky, niin voi luulla olevansa hyödyksi?

Mun anoppi joka alkuun oli tosi järkevä ja kysyi aina mitä tarvittaisiin lapsille (esim. osti pinnasänkyyn hyvän patjan) on nyt höpsähtänyt Temuun ja luulee olevansa tosi fiksu ostaja kun hankkii sieltä kaiken maailman muovikrääsää lahjoiksi. Olen yrittänyt nätisti sanoa että en oikein luota mihinkään mitä sieltä tulee mutta hän vain kuvittelee jotenkin erottavansa sieltä ne laadukkaat roskan seasta...Ei sentään elektroniikkaa osta mutta esim pehmoja taaperolle...

Vierailija
305/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää valita mies hyvin. Meidän anoppi oli juuri varannut meille jouluksi mökin ylläkseltä , pääsemme koko perhe joulun viettoon sinne ulkoilun merkeissä. Ennestään tiedän että joulun alla vielä antaa runsaar rahalahjat meille kaikille neljälle ja ruokarahat viikoksi.  

Anoppi menee itse  sisaremme luo Sveitsiin jouluksi. 

Pitäkää kirppariromunne!

Miksi se anoppi sinun sisaren luokse menee? Muuten ihan hyvä tarina.

Miehen sisaren. Lapset rymisteli just kavereineen koulusta, yritin äkkiä laittaa jo läppärin kiinni.

Höp. Kaikki näkevät, että olet se sama narsistisen raivon valtaama puolestaloukkaantuja-anoppi, joka on kirjoittanut ketjun puolilleen vuoroin uhriutumista, vuoroin trollausta. 

Jos opettaisin psykologiaa, tästä ketjusta saisi aineiston kokonaiselle kurssille :D

Vierailija
306/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää valita mies hyvin. Meidän anoppi oli juuri varannut meille jouluksi mökin ylläkseltä , pääsemme koko perhe joulun viettoon sinne ulkoilun merkeissä. Ennestään tiedän että joulun alla vielä antaa runsaar rahalahjat meille kaikille neljälle ja ruokarahat viikoksi.  

Anoppi menee itse  sisaremme luo Sveitsiin jouluksi. 

Pitäkää kirppariromunne!

Miksi se anoppi sinun sisaren luokse menee? Muuten ihan hyvä tarina.

Miehen sisaren. Lapset rymisteli just kavereineen koulusta, yritin äkkiä laittaa jo läppärin kiinni.

Höp. Kaikki näkevät, että olet se sama narsistisen raivon valtaama puolestaloukkaantuja-anoppi, joka on kirjoittanut ketjun puolilleen vuoroin uh

Miksi olet noin vihemielinen omalla ja muille anopeille ja tuntemattomille kirjoittajille? Mietipä sitä psykologiallasi.  Miksi sinulla on paha olo?

Vierailija
307/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ap:n isovanhemmalla iso auto, kun pinnasänkykin on mahtunut autoon noin vain.

Ja  aina ap oli jo hankkinut kaiken vähän parrmpaa laatua, kun isovanhempi :D 

Eniten tuossa aloituksessa ihmetyttää tuo, että isovanhempi ilmeiseti asuu aika lähellä, eikä siltikään tiedä, että esim pinnasänky on jo hommattu. Ja vaikka asuisi kauempanakin niin luulisi, että olisi puheissa jo aikaisemmin selvinnyt, että sänky on jo hommattu. Vai onko kyseessä miehen äiti, jonka kanssa ei juurikaan jutella? Nuo autossa käytetävät turvakaukalot ym hankitaan yleensä jo hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää. 

Ite en osta lapsenlapselle mitään. Jos menisin vanhemiltaan kyselemään, että mitä voisin ostaa, niin tietävät, että heillä on paremmin varaa ostaa lapselleen vain parasta ja kalleinta, niin eivät edes haluaisi ostattaa sitä minulla, koska tietävät, että tulotasoni on huomattavasti heitä pienempi. 

Mun anopilla on peräkärry, sillä on hyvä kärrätä turhaa krääsää. Meidän kotiin on lyhempi matka kuin kierrätysasemalle, joten miksi ajaa kierrätysasemalle asti?

Vierailija
308/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nythän olet saanut vastaukset mitkä halusitkin, ovat narsisteja, haluavat  manipuloida. Mitä vielä oot vailla?

Vierailija
309/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska haluavat lapsen parasta, mutta eivät halua auttaa rahallisesti, koska eivät luota siihen, että sinä käyttäisit rahat lapseen etkä itseesi.

Koska ovat vanhoja, eivätkä ole perillä uusimmasta tiedosta koskien turvaistuimia, ulkoiluvaatteita jne.

Tuollaisella ajatusmaailmalla on parasta kun ei hanki kenellekään mitään. 

Vierailija
310/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nyt tässä aloitus tarinassa, kiinnostaa kuinka juttu jatkui ?

kun pihassa oli jo turvaistuin/ pinnasänky/ talvihaalari. 

Sanoitko reilusti ei kiitos, vai kuinka klaarasit tilanteen, jos edelleen saat tavaraa jota et halua.

Vierailija
311/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea 16 sivua jotain anoppien haukkumista, mutta mietin, että mikä noista kamppeista niin huonon tekee. Jos toppahaalari ei pidä vettä ja on joku ohuempi, niin eikö sitä voi käyttää sitten vaikka kun menee kylään, kauppaan tms. Tai vaikka syksyllä tai keväällä, kun tarvitaan jotain ohuempaa vaatetusta. On tosi ällöttävää katseltavaa vaikka ruokakaupassa, kun lapset ovat niissä kuralla kyllästetyissä haisevissa haalareissa, vaikka ovatkin monen sadan euron haalareita, mieluummin katselisi puhtaita vaatimattomampia vaatteita. 

Turvaistuimet nyt lähtökohtaisesti varmaan eivät ole huonoja, vaikka ostaisi mistä. Eikö kaikki Suomessa myytävät ole hyvin testattuja ja turvallisia. 

Ja se ravintoloiden syöttötuolimalli toimii kyllä ihan hyvin, miksi pitäisi edes olla jokin nykyaikainen versio, jos sen saa halvemmalla. 

Pinnasängyn ostaminen nyt on vähän hassua, jos teillä oli jo.

Itse ottaisin kiitollisena vastaan. Kaikki nuo varusteet ovat vain pienen hetken käytössä, eivät jää ikuisesti pyörimään. Ei ihme, että niin moni on velkakierteessäkin jo nuorena, kun kaikki pitää olla uutta ja tietynlaista kallista, muu ei kelpaa.

Vierailija
312/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että miehen vanhempien ostamat tavarat eivät kelpaa, mutta vaimon vanhempien hankinnat kelpaavat, vaikka olisivat vanhoja ja käytettyjä. Miehellä ei ole yleensä mitään sanan sijaa näissä asioissa. Miksi on näin?

Minne ne jo olemassa olevat sängyt, istuimet, syöttötuolit mielestäsi sijoitetaan asunnossa?  

Kasaa vaikka pääsi päälle, ihan sama.

Eli et osaa vastata. Pitää olla vain kiitollinen jostain, jota ei tarvitse ja josta ei ole kysytty, jota ei ole pyydetty ja josta nyt syyllistetään. Elän elämääni, ovikello soi ja kotiini työnnetään sänky, joka minulla jo on ja loukkaannutaan, kun en halua sitä. Loukkaannutaan jopa, että minulla on jo sänky. 

Me pistettiin olohuonetta uusiksi. Käytiin ostamassa uusi matto. Anoppi suutahti, kun hänellä olisi ollut hyvä matto varastossa. Tuhlattiin kuulemma turhuuksiin. Se anopin matto oli ollut ties kuinka monta vuotta kylmässä varastossa ja oli ihan eri värinen kuin mitä ostettiin. Anopin kotiin tämä "hyvä matto" ei kelvannut, mutta meille just sopiva???!!

Me ollaan keskituloisia, ja mun rahoja "tuhlattiin". Anoppi on suutahdellut, kun ei olla toteutettu hänen ihania sisustusideoitaan. Kaikkeen löytyisi anopilta valmiiksi tarvikkeetkin! Niitä koin syömiä tekstiilejä riittää hänen jemmoissaan. Itselle ei kelpaa, mutta meidän pitäisi olla kiitollisia näistä almuista.

Mä sit olen paha miniä, jolle ei mikään kelpaa, kun hsluan itse sisustaa kotini oman maun mukaan. 

Vierailija
313/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua nyt tässä aloitus tarinassa, kiinnostaa kuinka juttu jatkui ?

kun pihassa oli jo turvaistuin/ pinnasänky/ talvihaalari. 

Sanoitko reilusti ei kiitos, vai kuinka klaarasit tilanteen, jos edelleen saat tavaraa jota et halua.

Hahaha, ihan kuin tuollaiset tyrkyttäjät ymmärtäisivät samaa ei?

Vierailija
314/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että miehen vanhempien ostamat tavarat eivät kelpaa, mutta vaimon vanhempien hankinnat kelpaavat, vaikka olisivat vanhoja ja käytettyjä. Miehellä ei ole yleensä mitään sanan sijaa näissä asioissa. Miksi on näin?

Minne ne jo olemassa olevat sängyt, istuimet, syöttötuolit mielestäsi sijoitetaan asunnossa?  

Eli et osaa vastata. Pitää olla vain kiitollinen jostain, jota ei tarvitse ja josta ei ole kysytty, jota ei ole pyydetty ja josta nyt syyllistetään. Elän elämääni, ovikello soi ja kotiini työnnetään sänky, joka minulla jo on ja loukkaannutaan, kun en halua sitä. Loukkaannutaan jopa, että minulla on jo sänky.

Saako mies inistä mitään mielipiteitään?  Oletteko jälleen se anopissa riippuva viereisellä tontilla asuvat.

Vierailija
315/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me pistettiin olohuonetta uusiksi. Käytiin ostamassa uusi matto. Anoppi suutahti, kun hänellä olisi ollut hyvä matto varastossa. Tuhlattiin kuulemma turhuuksiin. Se anopin matto oli ollut ties kuinka monta vuotta kylmässä varastossa ja oli ihan eri värinen kuin mitä ostettiin. Anopin kotiin tämä "hyvä matto" ei kelvannut, mutta meille just sopiva???!!

Me ollaan keskituloisia, ja mun rahoja "tuhlattiin". Anoppi on suutahdellut, kun ei olla toteutettu hänen ihania sisustusideoitaan. Kaikkeen löytyisi anopilta valmiiksi tarvikkeetkin! Niitä koin syömiä tekstiilejä riittää hänen jemmoissaan. Itselle ei kelpaa, mutta meidän pitäisi olla kiitollisia näistä almuista.

Mä sit olen paha miniä, jolle ei mikään kelpaa, kun hsluan itse sisustaa kotini oman maun mukaan. 

Minusta pahimpia ovat nämä, jotka yrittävät päättää mihin toiset saa käyttää rahansa. Ja sitten kyttäävät ja arvostelevat toisten tuhlaamista . Itse olen joutunut vuosia vääntämään rautalangasta yhdelle sukulaiselle, että meille kelpaa kyllä käytetty, kunhan se on meistä kivannäköisiä, sopii sisustukseen ja on hyvässä kunnossa. Mutta kiittämättömiä tuhlareilta ollaan, kun ei oteta pihavarastossa säilytettyjä homeisia huonekaluja vaan ostetaan omalla rahalla uudet ja meille sopivat.

Ja ihan hyvätuloisia ollaan mekin ja varaa on omiin ostoksiimme. 

Vierailija
316/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla tolloja...

Vierailija
317/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ihmetyttää kun näitä haukkumisketjuja luen, miten ne kaameat anopit ovat osanneet kasvattaa niin ihania poikia, että ovat miniöille puolisoiksi kelvanneet.

Tuollaisten rajattomien jyräävien ihmisten lapset on usein ylikilttejä ja mielummin väistävät kuin kohtaavat konfliktia. Sitä voi pariutuessa pitää ihan hyvänä piirteenä, kunnes huomaa, että se ei ole luonteenpiirre vaan pakosta opittua. Itse olen ainakin joutunut opettamaan miestäni pitämään puolensa niin meidän välisissä erimielisyyksissä kuin muutenkin. Olisi muuten kaikessa periksi antava tossukka. 

Siskoni miehen isä on tällainen jyräävä persoona, jonka pillin mukaan lähes koko perhe on hyppinyt vuosikymmenet. Yritti jopa vaikuttaa siskoni lapsilukuun. Sisko ei halunnut enempää kuin yhden lapsen. Miehensä oli jo taipumassa isän

En minäkään olisi voinut aikoinaan edes kuvitella, että mua "onniteltaisiin" raskaudesta sanomalla, että kyllä teille olisi yksi lapsi riittänyt. Tämä samainen anoppi järjesti kunnon känkkäränkkätanssit, kun vaadin mahdottomia. Sanoin, että mua on kohdeltava kuin ihmistä. Siinä huusi pää punaisena jalkaa pilkien, että hänen ei tarvitse mua totella. Jostain syystä tuon jälkeen tein meille säännön, että anoppi ei ole meille tervetullut, jos mun mies ei ole kotona.

Vierailija
318/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut lukea 16 sivua jotain anoppien haukkumista, mutta mietin, että mikä noista kamppeista niin huonon tekee. Jos toppahaalari ei pidä vettä ja on joku ohuempi, niin eikö sitä voi käyttää sitten vaikka kun menee kylään, kauppaan tms. Tai vaikka syksyllä tai keväällä, kun tarvitaan jotain ohuempaa vaatetusta. On tosi ällöttävää katseltavaa vaikka ruokakaupassa, kun lapset ovat niissä kuralla kyllästetyissä haisevissa haalareissa, vaikka ovatkin monen sadan euron haalareita, mieluummin katselisi puhtaita vaatimattomampia vaatteita. 

Turvaistuimet nyt lähtökohtaisesti varmaan eivät ole huonoja, vaikka ostaisi mistä. Eikö kaikki Suomessa myytävät ole hyvin testattuja ja turvallisia. 

Ja se ravintoloiden syöttötuolimalli toimii kyllä ihan hyvin, miksi pitäisi edes olla jokin nykyaikainen versio, jos sen saa halvemmalla. 

Pinnasängyn ostaminen nyt on vähän hassua, jos teillä oli jo.

Its

Laita osoite. Pistän anopin tuomaan roinansa teille. Muista olla kiitollinen!

Vierailija
319/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku otti näköjään pahasti itseensä aloituksen ja loukkaantui siitä verisesti.

Selvästi tosiaan nyt jossain osui ja upposi.

Vierailija
320/541 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äiti taas tekee niin että ostaa ja antaa lahjaksi jotain toivottua, josta ollaan tosi kiitollisia tottakai, mutta meidän "väärin tehdessä" pyytääkin lahjat dramaattisesti takaisin. Esimerkkinä viimeisin: en ehtinyt vastata äitini viestiin ns. "tarpeeksi ajoissa" (koska käyn töissä ja en kyttää whatsappia joka minuutti), niin suuttui taas niin pahasti että seuraavat pari viikkoa oli mykkäkoulua. Hetken hiljaisuuden jälkeen kohtalokkaan kuuloinen viesti kuului näin: "Hei. Tulisin hakemaan sen Villevaltterille viimeksi antamani lelun. Vien sen takaisin kauppaan tai pidän itse. Kiitos."  :D:D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi