Miksi ihmiset hermostuu niin kovin siitä, jos joku sanoo että tulee pienellä määrällä rahaa toimeen kuukaudessa ja ruokaankin menee vain 150
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Helppoa pröystäillä miten vähän kuluttaa kun ei elätä viisihenkistä perhettä. Se nyt on selvä ettei yksi ihminen yksiössä työttömänä juuri mitään kuluta.
yksiössä työttömänä vähä siistii jes jes.
"Kaupat teillä halpoja mulla kallis". Eikö saa kertoa että jossain on halvempi kauppa vai mikä homma? 6 eur kaalista on törkyhinta, tuplat normaaliin.
Sitten yksi asia on vielä se, miten paljon suomalaiset heittävät ruokaa roskiin. Kaikki on maksettu kuitenkin oikealla rahalla aikanaan.
Tällä vauvapalstalle olen törmännyt näihin.
1.ne jotka väittää elävänsä 150e ei ole koskaan edes laskenut ruuan kulutustaan ja heittävät mututuntumalta ja aina reilusti alakanttiin.
2. Näin väittävät eivät laske lainkaan työlounaita määrään. Tai muualla syöntiä.
3. Nämä väittää samaa jotka asuu tyyliin maalla ja kasvattaa ruokaa. Mutta eivät laske lainkaan esim kasvatukseen tarvittavia tarvikkeita tai veden kulutusta.
4. He väittävät jotka syövät tosi yksipuolisesti ja epäterveellisesti. Esim kuukausi pelkästään soijamakaroonilaatikkoa.
Meillä menee kahden hengen taloudessa keskimäärin ruokaan noin 800-900€.
Mitään sisäfileita tms. erityisen kalliita juttuja ei syödä. Eläinproteiini on kalaa tai kanaa. Possua joskus, nautaa ei juuri koskaan, paitsi harvoin jauhelihassa. Punaista lihaa jos syödään, se on on usein peuraa, jota ajattelin taas ostaa yhden ruhon verran pakastimeen.
Laatuun panostetaan. Luomu valitaan aina kun se on vaihtoehtona tarjolla. Vegeosastolla katsotaan laatua. Esim. tomaateissa ne halvimmat on yleensä raakoja ja kypsäksi kypsyneet terttutomaatit, no nehän maksaa. Mutta kun loppukesästä aina saadaan esim. priimaluokan tomaattia, kurkkua, paprikaa, chiliä ja kesäkurpitsaa omasta kasvihuoneesta niin satokauden ulkopuolella nuo kaupan halvat ja raa'at tuotteet ei oikein mene kurkusta alas. Laatu maksaa.
Mutta ei minua hetkauta yhtään, jos joku selviää huomattavasti halvemmalla. Ihan vapaasti vaan ja elämä on valintoja.
Nykyään pelkkä ruoka ja asunto ei riitä. Normaalin elämään tarvitaan esimerkiksi netti ja netin käyttöön laitteet. Sähkö pitää maksaa ja vesimaksut. Pyykkiä varten tarvitaan kone ja pesuaineet. Ainakin kotivakuutus pitää olla, vuokranantakin voi vaatia. Lisäksi joskus on pakko hankkia vaatteita ja sekä lakanoita ja peittoja ja pyyhkeitä. Omaan hygieniaan tarvitaan hammastahnaa ja hammastikkuja ja lankaa, sekä saippuaa ja shampoota. Vessapaperikin on tarpeen ja myös talouspaperi. Jotenkin täytyy myös liikkua, eikä 'polkupyörästä kulu ainoastaan kummit', niin kuin sosaalitantta muinoin sanoi, vaan ensiksikin tarvitaan pyörä ja kummit pitää toisinaan myös vaihtaa ja pyörääkin muutoin huoltaa. Jos ei pyörällä, niin bussiliput pitää ostaa.
Aloittaja herjaa köyhää sanoessaan: "Miksi ihmiset hermostuu niin kovin siitä, jos joku sanoo että tulee pienellä määrällä rahaa toimeen kuukaudessa ja ruokaankin menee vain 150".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 3 kg kaalia, 2 kg porkkanoita, 1kg satsumia, näkkileipää, purkillisen maitoa, margariinipaketin ja puurohiutaleita. Alle kymmenen euroa ja riittää yksinelävälle pitkäksi aikaa. Kaapissa soijarouhetta, linssejä ja palkokasvisäilykkeitä.
Hyvin olen elänyt tähänkin asti.
Soijarouhe ja linssit ovat Herra sinun palsta mamman jumala, älä pidä muita jumalia. Joka helvetin ruoka-aiheiseen ketjuun nuita tuputetaan. Sillä ne ovat myös onni ja autuus.
Pyhä soijarouhe. Sopii kaikille ja ihan menee jauhelihasta, kun maustaa hyvin. Paatuneinkaan lihansyöjä ei huomaa eroa!
T. Kyllä tuo totuudeksi muuttuu kun tarpeeksi monta kertaa sitä jankuttaa
Vierailija kirjoitti:
1.ne jotka väittää elävänsä 150e ei ole koskaan edes laskenut ruuan kulutustaan ja heittävät mututuntumalta ja aina reilusti alakanttiin.
2. Näin väittävät eivät laske lainkaan työlounaita määrään. Tai muualla syöntiä.
3. Nämä väittää samaa jotka asuu tyyliin maalla ja kasvattaa ruokaa. Mutta eivät laske lainkaan esim kasvatukseen tarvittavia tarvikkeita tai veden kulutusta.
4. He väittävät jotka syövät tosi yksipuolisesti ja epäterveellisesti. Esim kuukausi pelkästään soijamakaroonilaatikkoa.
Meidän taloudessa on neljä henkeä. 150 € ei riitä edes viikoksi. Isompaan viikottaiseen ostokseen menee noin 200, lisäksi täydennysreissut, 10 - 50 €, vaihtelee viikottain. Tuohon summaan sisältyy vessapaperit, shampoot jne kodin ja hygienian hoitoon tarvittavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloudessa on neljä henkeä. 150 € ei riitä edes viikoksi. Isompaan viikottaiseen ostokseen menee noin 200, lisäksi täydennysreissut, 10 - 50 €, vaihtelee viikottain. Tuohon summaan sisältyy vessapaperit, shampoot jne kodin ja hygienian hoitoon tarvittavat
Meillä taas 450-500e/kk riittää neljän hengen ruokiin.
tässä esimerkkiä mun kitukuukaudesta . Prisma: 500g herneitä 0,50e+2 sipulia ja CM savusuikaleet leimalla jotain 1,40=hitokseen hernekeittoa.
Prisma riisi 1 kg 1e + CM jauheliha 1,89+k-menu vihannekset 1 kg jotain 1,20= hitokseen risottoa. (huom. jäljelle toki jäi rehuja ja riisiä)
CM 5kg perunoita 1e+ ylläolevia rehuja+ uunilenkki pakkasesta= hitokseen makkarasoppaa
herkutteluun k-menu jogurtti 0,99l vähän jäädytettynä
tänään 2 kg porkkanoita 0,99 lidlistä.jne. Halvalla saa, mutta pitää nähdä vaivaa. Asun yksin.
mulla menee kuukaudessa rahaa ruokaan vaivaiset 1500 euroa. Muuten, voisiko joku tulla kääntämään tämän rullatuolin telekkariin päin ja antamaan kaukosäätimen käteen sekä tyhjentämään paska-astian haisemasta rullatuolin alta?
Sairastuin.Ei maistu ruoka,nesteitä juon tietysti.Etoo moni ruoka.Laihtunut 6kg.Lisää menee.En tiiä onko korona..kahvin juonti loppui kuin seinään.Ripuli välil.Nyt kohti 47kg.Vouhottamatta.Kun tästä selviän,jalat ei vielä kanna.Aamuisin juon hedelmä smoothien.Kyllä alle 10€ voi suunnitella päivän ruoat.
Siksi. Kun se vähällä toimeen tuleminen esitetään syyllistävään tyyliin. "Miten te ette pärjää, kun minä pärjään."
Arvottomaksi tuon ylpeilyn tekee sekin, ettei kerrota asumiseen ja muihin välttättömyyksiin kuuluvia eriä.
Ja ne asumiseen ym välttämättömyyksiin kuuluvat erät vaihtelevat ihmisillä, aina ei ole helppo vaikuttaa niihin.
Kansa on ylipainoista ja sössöttää että kyllä ruokaan pitää mennä ainakin tonni viikossa jos haluaa elää normaalia ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa pröystäillä miten vähän kuluttaa kun ei elätä viisihenkistä perhettä. Se nyt on selvä ettei yksi ihminen yksiössä työttömänä juuri mitään kuluta.
Onhan tämä totta mutta ihmettelen, miksi pitää varta vasten hakeutua hankalaan tilanteeseen ja hankkia 5-henkinen perhe, kun vaikuttaa, että monella olisi juuri ja juuri varaa ehkä 3-henkiseen perheeseen?
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Erityisesti nuo kohdat 1 ja 2 korostuu. Mä uskon näihin tarinoihin siinä vaiheessa, kun joku on ihan oikeasti laskenut koko kuukauden kulutuksensa. Muistaa myös laskea ne kerrat, kun on syönyt töissä, koulussa, äidin luona, mummolassa, kaveri tarjosi pizzat, iskä vei lounaalle ym. ym.
Todellinen rahamäärä onkin yllättäen isompi, jos ei kertakaikkiaan syö missään muualla kuin kotona ja tasan itse ostamaansa ruokaa. Aika harva tekee näin. Jotkut ovat myös todella pieniruokaisia, eivätkä käsitä, että jollekin toiselle ei riitä pienestä maksalaatikosta kolmeen ateriaan. Tai että nakkikeitto loppuukin jo toisena päivänä eikä riitäkään viikoksi. Kaikki eivät myöskään halua pihistellä, jos ei ole todellista tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
No tämäpä tämä.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän? Jos haluaa syödä terveellisesti ja säännöllisesti niin on naurettavaa väittää että kuukauden tulee toimeen jollain minimaalisella summalla. En ole nähnyt yhtäkään exel-taulukkoa jossa tuollainen todistettaisiin oikeaksi ja terveelliseksi.
Todista itse oma mielipiteesi.
Meillä menee n. 120-130 e viikossa ruokakauppaan. Sillä ostetaan kaikki viikon ruuat. Yleensä käyn erikseen ostamassa hygieniatarvikkeita, vessapaperia tms. jostain muualta, mutta joskus tulee ostettua näitäkin ruokaostosreissulla. Syödään kotiruokaa, vähän eineksiä ja viikonloppuisin myös herkkuja. Mies juo olutta, minä en. Meitä on kolme taloudessa, teini on tällä hetkellä isoruokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 3 kg kaalia, 2 kg porkkanoita, 1kg satsumia, näkkileipää, purkillisen maitoa, margariinipaketin ja puurohiutaleita. Alle kymmenen euroa ja riittää yksinelävälle pitkäksi aikaa. Kaapissa soijarouhetta, linssejä ja palkokasvisäilykkeitä.
Hyvin olen elänyt tähänkin asti.
Soijarouhe ja linssit ovat Herra sinun palsta mamman jumala, älä pidä muita jumalia. Joka helvetin ruoka-aiheiseen ketjuun nuita tuputetaan. Sillä ne ovat myös onni ja autuus.
Ja silti noista vitt-usaa-tanoista ei kukaan koskaan jaa kunnollista ja maukasta reseptiä. Kuivanako ne rouskuttaa vai miten noita kuuluu syödä? Eipä nuo Suomenkaan nimikokit näytä noista saavan mitään syömäkelpoista aikaan.
Kyllä kiukuttaa nyt kovasti.
Jätit tuosta listasta jotain pois, kessut ja kaljat.