Miksi ihmiset hermostuu niin kovin siitä, jos joku sanoo että tulee pienellä määrällä rahaa toimeen kuukaudessa ja ruokaankin menee vain 150
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksihän? Jos haluaa syödä terveellisesti ja säännöllisesti niin on naurettavaa väittää että kuukauden tulee toimeen jollain minimaalisella summalla. En ole nähnyt yhtäkään exel-taulukkoa jossa tuollainen todistettaisiin oikeaksi ja terveelliseksi.
Väittikö että ne syö terveellisesti silloin? ja terveellisyys nyt on eri asioita ihmisille. Joku sanoi mulle että banaani ei ole terveellistä kun siinä on aivan liikaa sokeria mutta on banaaneisas hyötyjäkin
Minä syön halvalla ja terveellisesti kun teen kaikki ateriat joka päivä itse. Mikä siinä on niin vaikeaa 2024? 80-luvulta alkoi tehdasmoskan syönti.
Kai siihen ajatellaan sisältyvän moitetta tai arvostelua sitä kuulijaa kohtaan, joka ei selviä noin pienellä summalla. Tai rehvastelua omasta ekonomisuudestasi.
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 3 kg kaalia, 2 kg porkkanoita, 1kg satsumia, näkkileipää, purkillisen maitoa, margariinipaketin ja puurohiutaleita. Alle kymmenen euroa ja riittää yksinelävälle pitkäksi aikaa. Kaapissa soijarouhetta, linssejä ja palkokasvisäilykkeitä.
Hyvin olen elänyt tähänkin asti.
Tämä. Itsekin tein about samoista aineksista + halvoista kauden kasviksista, esim parsakaali + pinaatti ison pannullisen wokkia ja söin sitä kolme päivää. Riisiä ja soijarouhetta sekaan. On halpaa ja hyvää.
Itselläni ei ole edes rahasta pulaa, mutta ruoka on vain energiaa. Ei siihen tarvii paljoa satsata.
Aamulla puuroa itse kerätyillä mustikoilla ja iltapalaksi vaikka kasvismunakas pakastewok vihanneksista.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin kerran työmarkkinatuesta 1000e rahaa. Ihmiset luuli että olin tehnyt pimeitä töitä. Eivät tajunneet, että elin todella niukasti, en ostellut mitään ylimääräistä tai käynyt missään.
Tämä on ongelma. Kaikki pitää pistää haisemaan. Ei minkäänlaista itsekuria säästää.
Ihmiset eivät hermostu siitä, että jotkut tulevat tai sanovat tulevansa toimeen vähällä rahalla, vaan siitä, että nämä esittävät asian niin, että muidenkin pitäisi tulla toimeen yhtä vähällä, ja jos eivät tule, niin jossain on jotain vikaa.
Näiden ihmisten antamat neuvot ja vinkit, syyllistäminen ja päteminen on niitä, jotka sen ärsyyntymisen aiheuttavat.
Jos joku tulee toimeen vähällä, niin ok, mutta ei se tee hänestä parempaa ihmistä eikä se ole mikään erityinen ansio eikä anna aihetta muiden syyttämiseen, mitätöimiseen ja haukkumiseen.
Jos joku siitä hermostuu, niin ehkä hän kokee sen syyttelynä kun ei itse pysty samaan.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa pröystäillä miten vähän kuluttaa kun ei elätä viisihenkistä perhettä. Se nyt on selvä ettei yksi ihminen yksiössä työttömänä juuri mitään kuluta.
No jos sulla on o3 lasta ja puoliso, niin puolisi hoitaa puolet ja sitten lapsilisät on joku 2 tonnia. Jos ei niillä saa lapsille elintasoa, niin vika on sinussa.
AP on varmaan samanlainen kuin anoppini.
anoppi: paljonko teillä oli sähkölasku?
minä: 120 euroa.
anoppi: herttinen! Minulla on VAIN 20 euroa!
minä: Niin kai kun asut yksin kerrostaloyksiössä. Tuo on meidän viisihenkisen perheen sähkölasku ja sisältää okt:n lämmityksen myös. Arvaapa käykö meillä joka päivä tiskikone ja pesukone, uuni kun tehdään ruokaa ja teineillä tietokoneet päällä. Siis mehän kulutetaan vähemmän per kärsä kuin sun 20€ käyttösähkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa pröystäillä miten vähän kuluttaa kun ei elätä viisihenkistä perhettä. Se nyt on selvä ettei yksi ihminen yksiössä työttömänä juuri mitään kuluta.
No jos sulla on o3 lasta ja puoliso, niin puolisi hoitaa puolet ja sitten lapsilisät on joku 2 tonnia. Jos ei niillä saa lapsille elintasoa, niin vika on sinussa.
Ai ihan 2 tonnia lapsilisiä. Oletko ikinä lukenut mitään vai vedätkö kaiken perseestä?
Ap, ei kannata tehdä numeroa. Nämä asiat saavat niin raivon pintaan monilla. Jatka kaikessa rauhassa omaa linjaasi. Kell onni on, se onnen kätkeköön..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti olikin, ettei viisihenkisellä perheellä voi olla sama kulutus kuin yhdellä ihmisellä yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
No miten tuolla 5 euron påivä budjetilla pärjää vai onko vanhempien ja muiden sukulaisen pakastin vapaassa käytössä ja mies kalastaa ja marjastaa ja näpistelee kaupasta?
Pitää suhteuttaa mitä aineksia sinulla on... Onko tämä oikeasti näin vaikeaa? Jos syöt aamulla puuron ja teet makaronilaatikon, niin etkai sä sitä samana päivänä vedä kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 3 kg kaalia, 2 kg porkkanoita, 1kg satsumia, näkkileipää, purkillisen maitoa, margariinipaketin ja puurohiutaleita. Alle kymmenen euroa ja riittää yksinelävälle pitkäksi aikaa. Kaapissa soijarouhetta, linssejä ja palkokasvisäilykkeitä.
Hyvin olen elänyt tähänkin asti.
Soijarouhe ja linssit ovat Herra sinun palsta mamman jumala, älä pidä muita jumalia. Joka helvetin ruoka-aiheiseen ketjuun nuita tuputetaan. Sillä ne ovat myös onni ja autuus.
Ja silti noista vitt-usaa-tanoista ei kukaan koskaan jaa kunnollista ja maukasta reseptiä. Kuivanako ne rouskuttaa vai miten noita kuuluu syödä? Eipä nuo Suomenkaan nimikokit näytä noista saavan mitään syömäkelpoista aikaan.
Jos ei ole rahaa paljoa, niin sitten syödään sitä mihin on varaa eikä valiteta.
Vierailija kirjoitti:
Tein hernekeittoa, ainekset maksoi 49,05 ja tästä syö 4 annosta. Kun täällä aina väitetään että itse tehty ruoka on halpaa..
Itse kun teen niin maksaa 6€ koska ostan naudan jauhelihaa aina,paistan ja lisään hernekeittoon ja syön siitä vähintään 4 annosta ja ai että kun on hyvää 👍
Vierailija kirjoitti:
Tein hernekeittoa, ainekset maksoi 49,05 ja tästä syö 4 annosta. Kun täällä aina väitetään että itse tehty ruoka on halpaa..
Keititkö sata litraa hernaria
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei kannata tehdä numeroa. Nämä asiat saavat niin raivon pintaan monilla. Jatka kaikessa rauhassa omaa linjaasi. Kell onni on, se onnen kätkeköön..
Malttaneeko olla asiaa kuitenkin aina silloin tällöin mainitsematta.
"Moralisoinnin pääominaisuus on painostaa toimintaohjeita muille ihmisille. Tämän kuvailemamme dynamiikan avainsana on painostaminen. Tässä moralisoiva henkilö haluaa hänen arvokkaan kerrontansa olevan muiden omaksuma, johtuen tästä yksinkertaisesta ja kyseenalaisesta syystä: tämä on asia, jota ihmisten pitäisi seurata.
Ne ihmiset, jotka harjoittavat moralisointia, ajattelevat olevansa moraalisesti ylempiarvoisia johtuen siitä että he ovat joko isiä, äitejä, pomoja, psykologeja tai pappeja, tai sitten yksinkertaisesti siitä, että heidän puhelahjansa ovat paremmat kuin muiden. Joskus he uskovat, että heidän on sallittua vaikuttaa muiden käyttäytymiseen."
Mä en ymmärrä miten ei voisi syödä 150 eurolla kuussa. Ite elän sillä rahalla hyvin enkä koe että söisin mitenkään hirveän epäterveellisesti. Oon hoikka enkä ikinä sairastele. Joo myönnetään ettei ole ruokavaliossa kalliita profeel rahkoja ja avokadoja kuin harvoin vaan. Mutta on hedelmiä, peruskotiruokaa itse tehden ym. En käy kalliissa k-marketissa vaan cittari/prisma. Leivät leipomosta ja iltahävikkiä hyödynnän. Ei ole mulle temppu eikä mikään pärjätä tuolla, enkä oo mikään syrjäytynyt vaan ihan normisti työssäkäyvä ihminen.
Mikä valmistuote on tervellisempää kuin se mitä hevi-osasto ja lihatiski tarjoaa? Siihen päälle vielä kasviöljyt, pähkinät ja mausteet, kananmunat, hunaja ja säilykkeet. Einekset tuhoaa teidät. Taloudellisesti ja suolistollisesti.