Miksi ihmiset hermostuu niin kovin siitä, jos joku sanoo että tulee pienellä määrällä rahaa toimeen kuukaudessa ja ruokaankin menee vain 150
Kommentit (112)
Ihmiset harvemmin tykkää valehtelijoista.
Elin monta vuotta todella pienillä rahoilla. Muistan, kun lapseni harrasti joukkuepeliä ja kuulin kauppias antaa luvan myydä jotain kassojen luona, jos menee juniorityöhön. Tein älyttömän kasan pääsiäisjuttuja, kauppias sanoi tervetuloa. Kauppa kävi, kuin siima. Sitten joku oli nähnyt minut, kertonut seurassa rahat pitää tilittää seuralle. Sain rahaa sen verran, että ei tarvinnut pitkään aikaan huolehtia maksuista.
Tää nainen oli valittanut musta kauppiaalle, joka sanoi antoi luvan, kerroin hakemuksessa summa menee lapseni maksuihin. Valmentaja sanoi tälle naiselle ole hiljaa ja siitä se sota lähes alkoi ja onneksi loppuikin myös.
Kun vuosia on laskenut monta pv kestää hamnastahna ja puurohiutaleet, mitä herkkuja voisi tehdä säästyneestä ananasmurskaata, ihmettelen mitå he syö. Itse mm kasvatin vihanneksia ja sikti ei riitä 150 e per höä
Vierailija kirjoitti:
Tein hernekeittoa, ainekset maksoi 49,05 ja tästä syö 4 annosta. Kun täällä aina väitetään että itse tehty ruoka on halpaa..
Ostitko kattilankin?
Vierailija kirjoitti:
Onhan ihmisen ihan pakko ostaa talvitakki kuin kuukautisrättejä kuin silmälasit kuin maksaa passit ja bussiliput. Ei elämä ole SYÖMISTÄ.
Minulla oli viimeksi talvitakki lapsena.
Veikkaan että otsikon joku on AP.
On ihmisiä, jotka väittävät elävänsä pienellä rahamäärällä, mutta päällepäin näyttää ettei kyseinen elämä voi olla edullista.
Vierailija kirjoitti:
"Moralisoinnin pääominaisuus on painostaa toimintaohjeita muille ihmisille. Tämän kuvailemamme dynamiikan avainsana on painostaminen. Tässä moralisoiva henkilö haluaa hänen arvokkaan kerrontansa olevan muiden omaksuma, johtuen tästä yksinkertaisesta ja kyseenalaisesta syystä: tämä on asia, jota ihmisten pitäisi seurata.
Ne ihmiset, jotka harjoittavat moralisointia, ajattelevat olevansa moraalisesti ylempiarvoisia johtuen siitä että he ovat joko isiä, äitejä, pomoja, psykologeja tai pappeja, tai sitten yksinkertaisesti siitä, että heidän puhelahjansa ovat paremmat kuin muiden. Joskus he uskovat, että heidän on sallittua vaikuttaa muiden käyttäytymiseen."
Tässäkin ketjussa on jo moralisoitu, ettei tuollainen 150eur summa voi riittää "terveelliseen" ruokaan. Pakastepuolukat on halpaa, mut pitäs vissiin olla tuoreita vadelmia. Puuro halpaa mutta kun mieluummin jotain muuta kun niin tylsää. Ei juurekset ja keräkaali käy, kun pitää olla avocadoa, broccolinia ja passionhedelmää.
Mun pienen budjetin jakamisella on ollut ykköstavoitteena sanoa, että ihminen _pystyy_ pärjäämään. Joku muukin, jota rahanmeno stressaa. Kun vaan ei usko nykyajan mantraan että vain kallis on hyvää.
Isommalla ihmisellä menee tietysti aina enemmän (itsekin olen pienikokoinen nainen) mutta usein voi vähentää siitäkin budjetista jos keskittyy. Eikä ketään haittaa suuremmat budjetit jos rahaa kerran on . Vaan jos ei ole ja itketään että rahat loppuu ja yhden ruokiin menee monta sataa kuussa. Vaihtoehtoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein hernekeittoa, ainekset maksoi 49,05 ja tästä syö 4 annosta. Kun täällä aina väitetään että itse tehty ruoka on halpaa..
ostitko lihaksi naudan sisäfilettä vai miksi hinta on tuo? Koska 500g hernettä 0.99e, palvikinkku kympin kilo.
Ehkä hän syö 10 kiloa hernaria per annos.
Itsekseen asuvana en oikein ymmärrä sitä pointtia että, "kuka jaksaa syödä 3 tai 4 päivää samaa ruokaa". Mikäs ongelma se on? Tekee hyvää ruokaa niin kyllähän sitä syö.
Siksi toisekseen vähän kun suunnittelee etukäteen niin pääsee vähemmällä.
Keitän välillä kolmeksi päiväksi perunoita. Ensimmäisenä päivänä syön niitä keitettyinä. Toisena päivänä niistä voi muutaman raa'an perunan kanssa tehdä rösti/hashbrown pottuviritelmän. Kolmantena päivänä paistettuja perunoita.
Riisi on minun mielestä vielä helpompi ainesosa, koska varsinkin paistettuna sen maustamismahdollisuudet ovat loputtomat ja samalla kertaa saa nopeasti paistettua jotkin lihat ja kasviksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 3 kg kaalia, 2 kg porkkanoita, 1kg satsumia, näkkileipää, purkillisen maitoa, margariinipaketin ja puurohiutaleita. Alle kymmenen euroa ja riittää yksinelävälle pitkäksi aikaa. Kaapissa soijarouhetta, linssejä ja palkokasvisäilykkeitä.
Hyvin olen elänyt tähänkin asti.
Meidän lähikaupassa kolme kiloa kaalia maksaisi 7,74 euroa ja 2 kiloa porkkanoita 1,89 ja kappas, kymppi olisi jo lähes mennyt. Tietysti voisin lähteä bussilla hakemaan halvempia marketista, mutta se lisäisi kustannuksia seitsemällä eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tänään 3 kg kaalia, 2 kg porkkanoita, 1kg satsumia, näkkileipää, purkillisen maitoa, margariinipaketin ja puurohiutaleita. Alle kymmenen euroa ja riittää yksinelävälle pitkäksi aikaa. Kaapissa soijarouhetta, linssejä ja palkokasvisäilykkeitä.
Meidän lähikaupassa kolme kiloa kaalia maksaisi 7,74 euroa ja 2 kiloa porkkanoita 1,89 ja kappas, kymppi olisi jo lähes mennyt. Tietysti voisin lähteä bussilla hakemaan halvempia marketista, mutta se lisäisi kustannuksia seitsemällä eurolla.
Kolme kiloa kaalia on kyllä niin iso määrä, että siitä riittä pitemmäksi aikaa. Vähän samaa kuin jauhojen kanssa. Tuskin monikaan saa yhtä isoa vehnäjauhopussia kerralla käytettyä, ellei nyt ole himoleipuri, mutta sitten luulisi pakkasen olevan täynnä leipomisia.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa pröystäillä miten vähän kuluttaa kun ei elätä viisihenkistä perhettä. Se nyt on selvä ettei yksi ihminen yksiössä työttömänä juuri mitään kuluta.
Miten vaikea on kertoa se summa viidellä ja verrata sitä omaan kulutukseen. Tai jos matikka sujuu, niin jakaa oman kulutuksen sillä viidellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kiloa kaalia on kyllä niin iso määrä, että siitä riittä pitemmäksi aikaa. Vähän samaa kuin jauhojen kanssa. Tuskin monikaan saa yhtä isoa vehnäjauhopussia kerralla käytettyä, ellei nyt ole himoleipuri, mutta sitten luulisi pakkasen olevan täynnä leipomisia
Mutta kommentin kirjoittaja kertoi ostaneensa em. tuotteet kympillä, en mä vaan pystyisi. Se näissä ärsyttää, kun aina kerrotaan kuinka vähällä on muka jotain ostettu, eikä ne pidä oikeasti paikkaansa.
En aina ole ihan varma, mitä ajattelen näin tarkoista budjetoinneista ja pihistelyistä, vaikka itsekin mielelläni säästän ruokakuluista.
Meille ei koskaan osteta mehuja, jughurtteja, mehukeittoja, vanukkaita, eineksiä..
Lähinnä ostetaan perusruoka-aineita, kuten luomukananmunia, voita, Emmentaalia, lihoja, kaloja, juureksia, vihanneksia ja hedelmiä. Säästö tulee höttöjen poisjättämisestä ruokalistalta.
Pieniruokainen henkilö joka syö vain yhden aterian päivässä, sitten voi olla lähellä totuutta. Vähävaraisten ruokailussa joskus käyty, sieltä saatiin omiin astioihin mukaankin.
Siihen aikaan oli 120 e ruokaan kulunut raha kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Just keitin kilon perunoita ja litran jauhelihakastiketta. Annoksen kokonaishinnaksi tulee ehkä 6-7 euroa. Syön tuosta 4 päivää. Kaikki ei viitsi nähdä vaivaa ja ostaa kallista einespaskaa, koska "eivät ehdi laittaa ruokaa iltaisin eikä jaksa".
Juu, keitä vaan 4 p etukäteen jo ne perunat- älä missään nimessä joka päivää pari perunaa
Viime kuussa meni rahaa ruokaan hieman alle 90€, tässäkin kuussa selviän alle satasella.
Keskimäärin ruokaan menee 140-50€kk
Siksi että oikeisto ja oikeistomieliset katsovat siitä mallia että jaahas, on näemmä varaa alentaa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästin kerran työmarkkinatuesta 1000e rahaa. Ihmiset luuli että olin tehnyt pimeitä töitä. Eivät tajunneet, että elin todella niukasti, en ostellut mitään ylimääräistä tai käynyt missään.
Minäkin olen säästänyt ansiosidonnaisesta jo monen vuoden ajan 500 €/kk säästöön.
Lisätään heti nolla perään summaan niin se on minimi... keskusliikkeiden kartellien köyhdyttäessä kaikki 2020-2024...