Viherkasvien tuholaiset, kohta kasviton koti đ
Mulla oli pari vuotta sitten noin 40 viherkasvia ja ne olivat upeita. YhtÀÀn tuholaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, joten en ole osannut niitĂ€ pelĂ€tĂ€kÀÀn. Sitten ostin K-raudasta jo hieman "nahistuneita" kasveja edullisesti ja liian myöhÀÀn tajusin, ettĂ€ niissĂ€ oli ötököitĂ€ đ ehtivĂ€t siis levitĂ€. RipsiĂ€iset olen tunnistanut, lisĂ€ksi on ollut jotain vaaleita. Kasveissa on ollut seittiĂ€ ja mustia kakkapisteitĂ€.
Olen myrkyttÀnyt Raidilla, mÀntysuopaliuoksella, kymmeniÀ ja kymmeniÀ kertoja. Suihkuttanut joka puolelta vedellÀ, kuten olen aina ennenkin kasvejani suihkuttanut. Olen vaihtanut pintamullat moneen kertaan, sen jÀlkeen vaihtanut kaikki mullat moneen kertaan. Tietysti pessyt ruukutkin siinÀ vÀlissÀ ja huuhdellut kasvit. Tutkinut suurennuslasilla. HeittÀnyt kasveja pois, kymmeniÀ ja kymmeniÀ. Ja aina sama juttu, luulen ettÀ nyt niistÀ tuholaisista pÀÀstiin, kunnes muutaman viikon pÀÀstÀ niitÀ on taas.
Nyt luulin ihan tosissani ettĂ€ ongelma on ohi, kunnes tĂ€nÀÀn huomasin maijan lehden kĂ€pristyneen. SehĂ€n oli tĂ€ynnĂ€ kakkoja, ja joka lehdellĂ€ vilisi öttiĂ€isiĂ€ đ Sama toisessa maijassa ja kahdessa kultaköynnöksessĂ€. Nyt lyyraviikunassakin oli, siinĂ€ ei ole ollut aiemmin. Heitin kaikki nuo pois ja sydĂ€ntĂ€ sĂ€rkee đ
EnÀÀ on pari peikonlehteÀ, enkelinsiipi ja huonekuusi, -mÀnty ja pari pienempÀÀ havua jÀljellÀ. NiistÀ noin 40 kasvista. Ihan raivostuttavaa, ja koti nÀyttÀÀ rumalta ilman kasveja. Noihin havuihin ei ötökÀt taida tulla?
Kohtalontovereita?
Kommentit (56)
Mulla ei auttaneet Provanton puikotkaan. Parhaiten on toiminut Substralin Tuhohyönteisspray. SillÀ pitÀÀ myrkyttÀÀ kunnolla kaikki kasvit, vaikka muissa ei mitÀÀn nÀkyisikÀÀn. Sitten seurailla muutaman viikon, ja tarvittaessa vielÀ uusia myrkytys.
Kiitos ettÀ tÀmmöinenkin ongelma tuli tietoisuuteen. En olisi edes tullut ajatelleeksi kun ei mulla ole montaa kasvia eikÀ tÀmmöstÀ ollut ikinÀ. On teillÀ isot kodit kun seinien sisÀpuolelle mahtuu tommoset puutarhat.
Olen oppinut ettÀ ei kannata ostaa ohut lehtisiÀ kasveja, varsinkin muratti on satavarmasti tÀynnÀ seittejÀ viikon pÀÀstÀ. Ja aina pitÀisi uusi kasvi eristÀÀ pariksi viikoksi jotta öttiÀiset ilmestyy koloistaan.
Mulla ei ole niitÀ. On muita luonnon elementtejÀ. Nuorempana ostin ehkÀ vÀÀrÀstÀ paikasta multaa, kasveja ja kastelu oli hankalaa. Ja kun mullassa alkoi olla quasimodoja ja ötökkÀÀ, piti luovuttaa siitÀ hommasta. PidÀn silti joistakin kasveista ja yrteistÀ, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ettÀ tÀmmöinenkin ongelma tuli tietoisuuteen. En olisi edes tullut ajatelleeksi kun ei mulla ole montaa kasvia eikÀ tÀmmöstÀ ollut ikinÀ. On teillÀ isot kodit kun seinien sisÀpuolelle mahtuu tommoset puutarhat.
40 kasvia, alle 40 neliötÀ. EihÀn kaikki kasvit isoa tilaa tarvitse ja kasveja voi olla kerroksittain, kuten meillÀkin.
ItsellÀni on kÀytössÀ nykyÀÀn vain Provanton myrkkytikut. Loppui se ainainen suihkuttelu ja ruiskiminen. Noita jokaisen kasvin ruukkuun tarvittava mÀÀrÀ heti kun alkaa nÀkyÀ ylimÀÀrÀisiÀ elon merkkejÀ. Nyt on peikotkin saaneet kasvaa rauhassa ripsiÀisiltÀ eikÀ ole tarvinnut niistÀ luopua. LisÀnÀ on kelta-ansat harsosÀÀskiÀ varten.
Kuulostaa siltÀ ettÀ sulla on siellÀ sekÀ ripsiÀisiÀ ettÀ vihannespunkkeja. Punkit on niitÀ jotka tekee seittiÀ ja on lÀhes mahdottomia nÀhdÀ paljain silmin.
RipsiÀiset yleensÀ lÀhtee substralin tuhohyönteis spraylla 1-2 kÀsittelyllÀ jos eivÀt ole kalifornialaisia versioita, niihin tehoo vain pyretriini jota pitÀÀ suihkuttaa viikoittain monta kuukautta.
Vihannespunkkeihin auttaa mun kokemuksen mukaan vain mekaaninen poisto esim.kÀsidesillÀ tai alkoholilla sekÀ pahimmin tuhoutuneiden kasvien tai kasvinosien poisto.
Jos sulla on todella huonossa kunnossa kasvit niin heitÀ kaikki roskiin ja aloita kevÀÀllÀ alusta. Ruukkuja voi kyllÀ kÀyttÀÀ uudelleen, ei niissÀ ötökÀt elÀ.
Voiko nuo tuholaiset iskeÀ myös havuihin?
Oletko kokeillut biotorjuntaa eli ostat punkkeja jotka syövÀt ripsiÀiset ja lopuksi kuolevat? Minulla haittana ovat harsosÀÀsket, joita on edelleen liikaa, vaikka kÀytÀn keltaisia liima-ansoja, olen harventanut kastelua ja sumuttelua, laittanut ruukkusoraa kerroksen mullan pÀÀlle ja kastelen kasvit vÀlillÀ aluslautasten kautta. Siksi olen miettinyt ettÀ ostaisin noita punkkeja. Kasvit voivat ihan hyvin, ainoastaan yksi pistokas ei ole kasvanut yhtÀÀn sen jÀlkeen kun istutin sen, pelkÀÀn ettÀ sen juuristolle sÀÀsken toukat ovat liikaa. Pelottaa ostaa enÀÀ yhtÀÀn uutta kasvia, sillÀ sen mukana saattaa tulla jotakin epÀtoivottua.
Empatiseeraan kyllÀ. Tuosta syystÀ en osta enkÀ ota vastaan kuin paikoista joissa tiedÀn ettei ole tuholaisia.
Vierailija kirjoitti:
Empatiseeraan kyllÀ. Tuosta syystÀ en osta enkÀ ota vastaan kuin paikoista joissa tiedÀn ettei ole tuholaisia.
MistĂ€ sen tietÀÀ? đ Prismassa ym kaupoissa kasvit myydÀÀn lĂ€pinĂ€kyvissĂ€ muovikÀÀreissĂ€, ne ilmeisesti on melko puhtaita. EivĂ€t ainakaan pÀÀse leviĂ€mÀÀn.
Ostin Tokmannilta hyvÀn nÀköisen aralian, syynÀsin ja vaikka mitÀ, nÀytti terveelle. Kotona pistin paraatipaikalle sellaisenaan. Ja sittenpÀ sieltÀ levisi muistaakseni vihannespunkki ja se oli juurikin noin 40 harvinaisenkin ja rakkaudella kasvatetun viherkasvin loppu ja voin sanoa, ettÀ itketti.
Itse ostan siksi nykyÀÀn kaikki viherkasvit karanteenin kautta. Eli jos tuon kaupasta tai tilaan nettikaupasta, niin ostan vain yhden kerrallaan ja se saa olla kaksi viikkoa kylpyhuoneessa karanteenissa sen aikaa, ennen kuin lisÀÀn muiden joukkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MistĂ€ sen tietÀÀ? đ Prismassa ym kaupoissa kasvit myydÀÀn lĂ€pinĂ€kyvissĂ€ muovikÀÀreissĂ€, ne ilmeisesti on melko puhtaita. EivĂ€t ainakaan pÀÀse leviĂ€mÀÀn.
SelvennÀn sulle: Sen verran lÀheisiltÀ ihmisiltÀ ettÀ pystyn tÀmÀn tietÀÀ.
Itsekin jouduin muutama vuosi sitten heittÀmÀÀn roskiin rakkaan suuren traakkipuuni. Ei auttanut mÀntysuopapesut tai kovemmatkaan myrkyt. Punkit koituivat sille lopulta kohtaloksi. NiistÀ on kyllÀ todella vaikea pÀÀstÀ eroon vaikka mitÀ yrittÀisi.
Aina kun tuo uuden kasvin kotiin kannattaa heti laittaa myrkkypuikko multaan, vaikkei mitÀÀn nÀkyisikÀÀn. Ja uusi kasvi vÀhÀn erilleen muista.
Ja kasvien sumuttaminen kosteuden lisÀÀmiseksi kannattaa lopettaa kokonaan. SiitÀ ei ole mitÀÀn hyötyÀ, mutta se edistÀÀ tautien ja tuholaisten leviÀmistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat lÀheisiltÀsi viherkasveja? JÀnnÀ.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tuo uuden kasvin kotiin kannattaa heti laittaa myrkkypuikko multaan, vaikkei mitÀÀn nÀkyisikÀÀn. Ja uusi kasvi vÀhÀn erilleen muista.
Ja kasvien sumuttaminen kosteuden lisÀÀmiseksi kannattaa lopettaa kokonaan. SiitÀ ei ole mitÀÀn hyötyÀ, mutta se edistÀÀ tautien ja tuholaisten leviÀmistÀ.
Mulla kyllÀ on alkaneet viherkasvit rehottaa, kun olen alkanut suihkuttaa niitÀ. EikÀ ole ollut öttiÀisiÀ. Suihkutusta suositellaan myös torjuntakeinoksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllÀ on alkaneet viherkasvit rehottaa, kun olen alkanut suihkuttaa niitÀ. EikÀ ole ollut öttiÀisiÀ. Suihkutusta suositellaan myös torjuntakeinoksi...
Suihkuttaminen ja sumuttaminen ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat lÀheisiltÀsi viherkasveja? JÀnnÀ.
On ihan normaali tapa jakaa pistokkaita ja jakopaloja ystÀvien kanssa.
RipsiÀiset lÀhti minulla Substralin tuhohyönteisspraylla. Yhteen kasviin niitÀ jostain syystÀ tulee (yleensÀ mullan vaihdon jÀlkeen). Heti kun nÀen lehdissÀ lÀikkiÀ, niin tuolla myrkytÀn.
Ja myrkytyksen teen niin, ettÀ laitan kasvin muovipussiin, suihkutan ainetta multaan, lehtien ala- ja ylÀpinnoille. Ja pussi kiinni ja siellÀ saa olla pÀivÀn tai kaksi. Tarvittaessa voi uusia vaikka heti tai sitten jos mitÀÀn jÀlkiÀ ötököistÀ löytyy.
Oma vinkki siis on, ettÀ jos joku aine ei auta, niin kannattaa vaihtaa toiseen. TsemppiÀ!