Viherkasvien tuholaiset, kohta kasviton koti 😭
Mulla oli pari vuotta sitten noin 40 viherkasvia ja ne olivat upeita. Yhtään tuholaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, joten en ole osannut niitä pelätäkään. Sitten ostin K-raudasta jo hieman "nahistuneita" kasveja edullisesti ja liian myöhään tajusin, että niissä oli ötököitä 😭 ehtivät siis levitä. Ripsiäiset olen tunnistanut, lisäksi on ollut jotain vaaleita. Kasveissa on ollut seittiä ja mustia kakkapisteitä.
Olen myrkyttänyt Raidilla, mäntysuopaliuoksella, kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Suihkuttanut joka puolelta vedellä, kuten olen aina ennenkin kasvejani suihkuttanut. Olen vaihtanut pintamullat moneen kertaan, sen jälkeen vaihtanut kaikki mullat moneen kertaan. Tietysti pessyt ruukutkin siinä välissä ja huuhdellut kasvit. Tutkinut suurennuslasilla. Heittänyt kasveja pois, kymmeniä ja kymmeniä. Ja aina sama juttu, luulen että nyt niistä tuholaisista päästiin, kunnes muutaman viikon päästä niitä on taas.
Nyt luulin ihan tosissani että ongelma on ohi, kunnes tänään huomasin maijan lehden käpristyneen. Sehän oli täynnä kakkoja, ja joka lehdellä vilisi öttiäisiä 😭 Sama toisessa maijassa ja kahdessa kultaköynnöksessä. Nyt lyyraviikunassakin oli, siinä ei ole ollut aiemmin. Heitin kaikki nuo pois ja sydäntä särkee 😭
Enää on pari peikonlehteä, enkelinsiipi ja huonekuusi, -mänty ja pari pienempää havua jäljellä. Niistä noin 40 kasvista. Ihan raivostuttavaa, ja koti näyttää rumalta ilman kasveja. Noihin havuihin ei ötökät taida tulla?
Kohtalontovereita?
Kommentit (56)
Mulla ei auttaneet Provanton puikotkaan. Parhaiten on toiminut Substralin Tuhohyönteisspray. Sillä pitää myrkyttää kunnolla kaikki kasvit, vaikka muissa ei mitään näkyisikään. Sitten seurailla muutaman viikon, ja tarvittaessa vielä uusia myrkytys.
Kiitos että tämmöinenkin ongelma tuli tietoisuuteen. En olisi edes tullut ajatelleeksi kun ei mulla ole montaa kasvia eikä tämmöstä ollut ikinä. On teillä isot kodit kun seinien sisäpuolelle mahtuu tommoset puutarhat.
Olen oppinut että ei kannata ostaa ohut lehtisiä kasveja, varsinkin muratti on satavarmasti täynnä seittejä viikon päästä. Ja aina pitäisi uusi kasvi eristää pariksi viikoksi jotta öttiäiset ilmestyy koloistaan.
Mulla ei ole niitä. On muita luonnon elementtejä. Nuorempana ostin ehkä väärästä paikasta multaa, kasveja ja kastelu oli hankalaa. Ja kun mullassa alkoi olla quasimodoja ja ötökkää, piti luovuttaa siitä hommasta. Pidän silti joistakin kasveista ja yrteistä, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos että tämmöinenkin ongelma tuli tietoisuuteen. En olisi edes tullut ajatelleeksi kun ei mulla ole montaa kasvia eikä tämmöstä ollut ikinä. On teillä isot kodit kun seinien sisäpuolelle mahtuu tommoset puutarhat.
40 kasvia, alle 40 neliötä. Eihän kaikki kasvit isoa tilaa tarvitse ja kasveja voi olla kerroksittain, kuten meilläkin.
Itselläni on käytössä nykyään vain Provanton myrkkytikut. Loppui se ainainen suihkuttelu ja ruiskiminen. Noita jokaisen kasvin ruukkuun tarvittava määrä heti kun alkaa näkyä ylimääräisiä elon merkkejä. Nyt on peikotkin saaneet kasvaa rauhassa ripsiäisiltä eikä ole tarvinnut niistä luopua. Lisänä on kelta-ansat harsosääskiä varten.
Kuulostaa siltä että sulla on siellä sekä ripsiäisiä että vihannespunkkeja. Punkit on niitä jotka tekee seittiä ja on lähes mahdottomia nähdä paljain silmin.
Ripsiäiset yleensä lähtee substralin tuhohyönteis spraylla 1-2 käsittelyllä jos eivät ole kalifornialaisia versioita, niihin tehoo vain pyretriini jota pitää suihkuttaa viikoittain monta kuukautta.
Vihannespunkkeihin auttaa mun kokemuksen mukaan vain mekaaninen poisto esim.käsidesillä tai alkoholilla sekä pahimmin tuhoutuneiden kasvien tai kasvinosien poisto.
Jos sulla on todella huonossa kunnossa kasvit niin heitä kaikki roskiin ja aloita keväällä alusta. Ruukkuja voi kyllä käyttää uudelleen, ei niissä ötökät elä.
Oletko kokeillut biotorjuntaa eli ostat punkkeja jotka syövät ripsiäiset ja lopuksi kuolevat? Minulla haittana ovat harsosääsket, joita on edelleen liikaa, vaikka käytän keltaisia liima-ansoja, olen harventanut kastelua ja sumuttelua, laittanut ruukkusoraa kerroksen mullan päälle ja kastelen kasvit välillä aluslautasten kautta. Siksi olen miettinyt että ostaisin noita punkkeja. Kasvit voivat ihan hyvin, ainoastaan yksi pistokas ei ole kasvanut yhtään sen jälkeen kun istutin sen, pelkään että sen juuristolle sääsken toukat ovat liikaa. Pelottaa ostaa enää yhtään uutta kasvia, sillä sen mukana saattaa tulla jotakin epätoivottua.
Empatiseeraan kyllä. Tuosta syystä en osta enkä ota vastaan kuin paikoista joissa tiedän ettei ole tuholaisia.
Vierailija kirjoitti:
Empatiseeraan kyllä. Tuosta syystä en osta enkä ota vastaan kuin paikoista joissa tiedän ettei ole tuholaisia.
Mistä sen tietää? 😅 Prismassa ym kaupoissa kasvit myydään läpinäkyvissä muovikääreissä, ne ilmeisesti on melko puhtaita. Eivät ainakaan pääse leviämään.
Ostin Tokmannilta hyvän näköisen aralian, syynäsin ja vaikka mitä, näytti terveelle. Kotona pistin paraatipaikalle sellaisenaan. Ja sittenpä sieltä levisi muistaakseni vihannespunkki ja se oli juurikin noin 40 harvinaisenkin ja rakkaudella kasvatetun viherkasvin loppu ja voin sanoa, että itketti.
Itse ostan siksi nykyään kaikki viherkasvit karanteenin kautta. Eli jos tuon kaupasta tai tilaan nettikaupasta, niin ostan vain yhden kerrallaan ja se saa olla kaksi viikkoa kylpyhuoneessa karanteenissa sen aikaa, ennen kuin lisään muiden joukkoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sen tietää? 😅 Prismassa ym kaupoissa kasvit myydään läpinäkyvissä muovikääreissä, ne ilmeisesti on melko puhtaita. Eivät ainakaan pääse leviämään.
Selvennän sulle: Sen verran läheisiltä ihmisiltä että pystyn tämän tietää.
Itsekin jouduin muutama vuosi sitten heittämään roskiin rakkaan suuren traakkipuuni. Ei auttanut mäntysuopapesut tai kovemmatkaan myrkyt. Punkit koituivat sille lopulta kohtaloksi. Niistä on kyllä todella vaikea päästä eroon vaikka mitä yrittäisi.
Aina kun tuo uuden kasvin kotiin kannattaa heti laittaa myrkkypuikko multaan, vaikkei mitään näkyisikään. Ja uusi kasvi vähän erilleen muista.
Ja kasvien sumuttaminen kosteuden lisäämiseksi kannattaa lopettaa kokonaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, mutta se edistää tautien ja tuholaisten leviämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat läheisiltäsi viherkasveja? Jännä.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tuo uuden kasvin kotiin kannattaa heti laittaa myrkkypuikko multaan, vaikkei mitään näkyisikään. Ja uusi kasvi vähän erilleen muista.
Ja kasvien sumuttaminen kosteuden lisäämiseksi kannattaa lopettaa kokonaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, mutta se edistää tautien ja tuholaisten leviämistä.
Mulla kyllä on alkaneet viherkasvit rehottaa, kun olen alkanut suihkuttaa niitä. Eikä ole ollut öttiäisiä. Suihkutusta suositellaan myös torjuntakeinoksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä on alkaneet viherkasvit rehottaa, kun olen alkanut suihkuttaa niitä. Eikä ole ollut öttiäisiä. Suihkutusta suositellaan myös torjuntakeinoksi...
Suihkuttaminen ja sumuttaminen ovat kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostat läheisiltäsi viherkasveja? Jännä.
On ihan normaali tapa jakaa pistokkaita ja jakopaloja ystävien kanssa.
Ripsiäiset lähti minulla Substralin tuhohyönteisspraylla. Yhteen kasviin niitä jostain syystä tulee (yleensä mullan vaihdon jälkeen). Heti kun näen lehdissä läikkiä, niin tuolla myrkytän.
Ja myrkytyksen teen niin, että laitan kasvin muovipussiin, suihkutan ainetta multaan, lehtien ala- ja yläpinnoille. Ja pussi kiinni ja siellä saa olla päivän tai kaksi. Tarvittaessa voi uusia vaikka heti tai sitten jos mitään jälkiä ötököistä löytyy.
Oma vinkki siis on, että jos joku aine ei auta, niin kannattaa vaihtaa toiseen. Tsemppiä!