Viherkasvien tuholaiset, kohta kasviton koti đ
Mulla oli pari vuotta sitten noin 40 viherkasvia ja ne olivat upeita. YhtÀÀn tuholaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, joten en ole osannut niitĂ€ pelĂ€tĂ€kÀÀn. Sitten ostin K-raudasta jo hieman "nahistuneita" kasveja edullisesti ja liian myöhÀÀn tajusin, ettĂ€ niissĂ€ oli ötököitĂ€ đ ehtivĂ€t siis levitĂ€. RipsiĂ€iset olen tunnistanut, lisĂ€ksi on ollut jotain vaaleita. Kasveissa on ollut seittiĂ€ ja mustia kakkapisteitĂ€.
Olen myrkyttÀnyt Raidilla, mÀntysuopaliuoksella, kymmeniÀ ja kymmeniÀ kertoja. Suihkuttanut joka puolelta vedellÀ, kuten olen aina ennenkin kasvejani suihkuttanut. Olen vaihtanut pintamullat moneen kertaan, sen jÀlkeen vaihtanut kaikki mullat moneen kertaan. Tietysti pessyt ruukutkin siinÀ vÀlissÀ ja huuhdellut kasvit. Tutkinut suurennuslasilla. HeittÀnyt kasveja pois, kymmeniÀ ja kymmeniÀ. Ja aina sama juttu, luulen ettÀ nyt niistÀ tuholaisista pÀÀstiin, kunnes muutaman viikon pÀÀstÀ niitÀ on taas.
Nyt luulin ihan tosissani ettĂ€ ongelma on ohi, kunnes tĂ€nÀÀn huomasin maijan lehden kĂ€pristyneen. SehĂ€n oli tĂ€ynnĂ€ kakkoja, ja joka lehdellĂ€ vilisi öttiĂ€isiĂ€ đ Sama toisessa maijassa ja kahdessa kultaköynnöksessĂ€. Nyt lyyraviikunassakin oli, siinĂ€ ei ole ollut aiemmin. Heitin kaikki nuo pois ja sydĂ€ntĂ€ sĂ€rkee đ
EnÀÀ on pari peikonlehteÀ, enkelinsiipi ja huonekuusi, -mÀnty ja pari pienempÀÀ havua jÀljellÀ. NiistÀ noin 40 kasvista. Ihan raivostuttavaa, ja koti nÀyttÀÀ rumalta ilman kasveja. Noihin havuihin ei ötökÀt taida tulla?
Kohtalontovereita?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tuo uuden kasvin kotiin kannattaa heti laittaa myrkkypuikko multaan, vaikkei mitÀÀn nÀkyisikÀÀn. Ja uusi kasvi vÀhÀn erilleen muista.
Ja kasvien sumuttaminen kosteuden lisÀÀmiseksi kannattaa lopettaa kokonaan. SiitÀ ei ole mitÀÀn hyötyÀ, mutta se edistÀÀ tautien ja tuholaisten leviÀmistÀ.
Mulla kyllÀ on alkaneet viherkasvit rehottaa, kun olen alkanut suihkuttaa niitÀ. EikÀ ole ollut öttiÀisiÀ. Suihkutusta suositellaan myös torjuntakeinoksi...
Suihkuttaminen ja sumuttaminen ovat kaksi eri asiaa.
Totta muuten. MinÀ siis suihkin vettÀ suihkepullolla, mutta sekö on silti vain sumuttamista? Suihkua meillÀ ei ole.
Kolmessa kaupassa kÀvin tÀnÀÀn mutta ei ollut nÀitÀ myrkkyjÀ. TÀytyy kaupungista etsiÀ ensi kerralla. Löytyykö nÀitÀ puikkoja ja myrkkyÀ esim. Prismasta vai pitÀÀkö mennÀ jonnekin Hankkijalle?
KyllÀ Prismasta löytyy myrkkyÀ sekÀ puikkoina ettÀ suihkeena, vaikuttava aine on molemmissa sama.
KyllÀ on ollut vaikeaa löytÀÀ noita suosittelemianne torjunta-aineita! Olen siis hakenut noita Provanto-puikkoja ja Substralin TuhohyönteisspraytÀ. LÀhikauppojen lisÀksi kÀyty kaksi Prismaa ja Citymarketia, kaksi Tokmannia ja Halpahallia ja rautakauppaa ja vaikka mitÀ. Ja ainoa mitÀ sisÀkasveille löytyi oli Neudorffin tuholaisspray. Lupaa hÀvittÀÀ ripsiÀiset ja villakirvat ym. Sen ostin ja nyt tilasin netistÀ nuo puikot. Kun puikot tulee niin isken ne multaan ja sitten suihkutan kasvit ja mullan pinnat ja pidÀn ne ötökkÀiset kasvit kuitenkin kuistilla edelleen. Joka pÀivÀ harmittaa, kun sisÀllÀ on vain 4 kasvia + havut Ap
Ainiin, kannattaako vaihtaa kuitenkin mullat ensin ennen puikkoa ja suihkutusta? Ap
Hanki tuollaisia niin helpottaa!
https://www.cropper.fi/products/siniset-tahmalaput-ripsiaisia-vastaan-1âŠ
Nosta ilmankosteutta, sumuta kasveja, huolehdi riittÀvÀstÀ valosta, pyyhi etikkaan kastetulla paperilla- siinÀ on mun konstit.
Vierailija kirjoitti:
Voiko nuo tuholaiset iskeÀ myös havuihin?
Villakilpikirva todettu kahdesta eri huonekuusesta.Toisen huonekuusen sain joululahjaksi, ja toinen oli sellainen, joka oli kukkakaupassa enkÀ sitÀ ostanut. Kannattaa tarkastella jo kaupassa niitÀ kasveja. Vaikka niitÀ tuholaisia ei nÀy, ne saattavat olla siellÀ kehittymÀssÀ kun ovat levinneet kasvitarhoilla ja kuljetuksissa.
Olen kaksi kertaa tilannut biotukselta ripsiÀispetopunkkeja. Ne toimivat todella. KyllÀ niitÀ erehtyy myös keltaisiin liima-ansoihin, vaikka sanotaan ettÀ suosivat sinistÀ.
Se on totta ettÀ ripsiÀisiÀkin kantautuu sisÀtiloihin esim vaatteiden mukana varsinkin jos teet pihalla puutarhatöitÀ tai liikut muuten luonnossa. Ne ovat pieniÀ ja voivat pÀÀtyÀ tuulen mukana sisÀlle avoimesta ikkunasta. Jos tykkÀÀt ottaa leikkokukkia puutarhasta tai luonnosta, on erittÀin todennÀköistÀ ettÀ saat seuralaisia mukana.
Biotukselta olen tilannut noita petopunkkeja, ja toimivat kyllÀ. Kannattaa vaan huolehtia, ettÀ tilaa oikeita/sopivia ja jos sanotaan, ettÀ ilmankosteus pitÀÀ olla korkea, niin sitÀ ohjetta kannattaa noudattaa. Hankkia vaikka ilmankostutin tms.
Tuli mieleen pari vinkkiÀ kasvien tuholaistorjunnasta:
- kannattaa pakastaa mullat ennen multien vaihtoa, jotta mahdolliset toukat kuolevat. Itse ostan mullat kevÀttalvella, jotta voin pakastaa parvekkeella.
- yrttien mukana voi kulkeutua kotiin vaikka harsosÀÀskiÀ, joten niitÀ ei kannata sÀilyttÀÀ pÀivÀkausia pöydÀllÀ.
- harsosÀÀskien hÀvityksessÀ toimivat myös isosukkulamadot.
MyydÀÀnkö kuluttajille leppÀkerttuja jossain? HÀtÀapu-satsi esim. 10 kpl.
On. Mutta mun lÀheisten kanssa niitÀ ei OSTETA.