Viherkasvien tuholaiset, kohta kasviton koti 😭
Mulla oli pari vuotta sitten noin 40 viherkasvia ja ne olivat upeita. Yhtään tuholaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, joten en ole osannut niitä pelätäkään. Sitten ostin K-raudasta jo hieman "nahistuneita" kasveja edullisesti ja liian myöhään tajusin, että niissä oli ötököitä 😭 ehtivät siis levitä. Ripsiäiset olen tunnistanut, lisäksi on ollut jotain vaaleita. Kasveissa on ollut seittiä ja mustia kakkapisteitä.
Olen myrkyttänyt Raidilla, mäntysuopaliuoksella, kymmeniä ja kymmeniä kertoja. Suihkuttanut joka puolelta vedellä, kuten olen aina ennenkin kasvejani suihkuttanut. Olen vaihtanut pintamullat moneen kertaan, sen jälkeen vaihtanut kaikki mullat moneen kertaan. Tietysti pessyt ruukutkin siinä välissä ja huuhdellut kasvit. Tutkinut suurennuslasilla. Heittänyt kasveja pois, kymmeniä ja kymmeniä. Ja aina sama juttu, luulen että nyt niistä tuholaisista päästiin, kunnes muutaman viikon päästä niitä on taas.
Nyt luulin ihan tosissani että ongelma on ohi, kunnes tänään huomasin maijan lehden käpristyneen. Sehän oli täynnä kakkoja, ja joka lehdellä vilisi öttiäisiä 😭 Sama toisessa maijassa ja kahdessa kultaköynnöksessä. Nyt lyyraviikunassakin oli, siinä ei ole ollut aiemmin. Heitin kaikki nuo pois ja sydäntä särkee 😭
Enää on pari peikonlehteä, enkelinsiipi ja huonekuusi, -mänty ja pari pienempää havua jäljellä. Niistä noin 40 kasvista. Ihan raivostuttavaa, ja koti näyttää rumalta ilman kasveja. Noihin havuihin ei ötökät taida tulla?
Kohtalontovereita?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun tuo uuden kasvin kotiin kannattaa heti laittaa myrkkypuikko multaan, vaikkei mitään näkyisikään. Ja uusi kasvi vähän erilleen muista.
Ja kasvien sumuttaminen kosteuden lisäämiseksi kannattaa lopettaa kokonaan. Siitä ei ole mitään hyötyä, mutta se edistää tautien ja tuholaisten leviämistä.
Mulla kyllä on alkaneet viherkasvit rehottaa, kun olen alkanut suihkuttaa niitä. Eikä ole ollut öttiäisiä. Suihkutusta suositellaan myös torjuntakeinoksi...
Suihkuttaminen ja sumuttaminen ovat kaksi eri asiaa.
Totta muuten. Minä siis suihkin vettä suihkepullolla, mutta sekö on silti vain sumuttamista? Suihkua meillä ei ole.
Kolmessa kaupassa kävin tänään mutta ei ollut näitä myrkkyjä. Täytyy kaupungista etsiä ensi kerralla. Löytyykö näitä puikkoja ja myrkkyä esim. Prismasta vai pitääkö mennä jonnekin Hankkijalle?
Kyllä Prismasta löytyy myrkkyä sekä puikkoina että suihkeena, vaikuttava aine on molemmissa sama.
Kyllä on ollut vaikeaa löytää noita suosittelemianne torjunta-aineita! Olen siis hakenut noita Provanto-puikkoja ja Substralin Tuhohyönteisspraytä. Lähikauppojen lisäksi käyty kaksi Prismaa ja Citymarketia, kaksi Tokmannia ja Halpahallia ja rautakauppaa ja vaikka mitä. Ja ainoa mitä sisäkasveille löytyi oli Neudorffin tuholaisspray. Lupaa hävittää ripsiäiset ja villakirvat ym. Sen ostin ja nyt tilasin netistä nuo puikot. Kun puikot tulee niin isken ne multaan ja sitten suihkutan kasvit ja mullan pinnat ja pidän ne ötökkäiset kasvit kuitenkin kuistilla edelleen. Joka päivä harmittaa, kun sisällä on vain 4 kasvia + havut Ap
Ainiin, kannattaako vaihtaa kuitenkin mullat ensin ennen puikkoa ja suihkutusta? Ap
Hanki tuollaisia niin helpottaa!
https://www.cropper.fi/products/siniset-tahmalaput-ripsiaisia-vastaan-1…
Nosta ilmankosteutta, sumuta kasveja, huolehdi riittävästä valosta, pyyhi etikkaan kastetulla paperilla- siinä on mun konstit.
Vierailija kirjoitti:
Voiko nuo tuholaiset iskeä myös havuihin?
Villakilpikirva todettu kahdesta eri huonekuusesta.Toisen huonekuusen sain joululahjaksi, ja toinen oli sellainen, joka oli kukkakaupassa enkä sitä ostanut. Kannattaa tarkastella jo kaupassa niitä kasveja. Vaikka niitä tuholaisia ei näy, ne saattavat olla siellä kehittymässä kun ovat levinneet kasvitarhoilla ja kuljetuksissa.
Olen kaksi kertaa tilannut biotukselta ripsiäispetopunkkeja. Ne toimivat todella. Kyllä niitä erehtyy myös keltaisiin liima-ansoihin, vaikka sanotaan että suosivat sinistä.
Se on totta että ripsiäisiäkin kantautuu sisätiloihin esim vaatteiden mukana varsinkin jos teet pihalla puutarhatöitä tai liikut muuten luonnossa. Ne ovat pieniä ja voivat päätyä tuulen mukana sisälle avoimesta ikkunasta. Jos tykkäät ottaa leikkokukkia puutarhasta tai luonnosta, on erittäin todennäköistä että saat seuralaisia mukana.
Biotukselta olen tilannut noita petopunkkeja, ja toimivat kyllä. Kannattaa vaan huolehtia, että tilaa oikeita/sopivia ja jos sanotaan, että ilmankosteus pitää olla korkea, niin sitä ohjetta kannattaa noudattaa. Hankkia vaikka ilmankostutin tms.
Tuli mieleen pari vinkkiä kasvien tuholaistorjunnasta:
- kannattaa pakastaa mullat ennen multien vaihtoa, jotta mahdolliset toukat kuolevat. Itse ostan mullat kevättalvella, jotta voin pakastaa parvekkeella.
- yrttien mukana voi kulkeutua kotiin vaikka harsosääskiä, joten niitä ei kannata säilyttää päiväkausia pöydällä.
- harsosääskien hävityksessä toimivat myös isosukkulamadot.
Myydäänkö kuluttajille leppäkerttuja jossain? Hätäapu-satsi esim. 10 kpl.
On. Mutta mun läheisten kanssa niitä ei OSTETA.