Viherkasvien tuholaiset, kohta kasviton koti đ
Mulla oli pari vuotta sitten noin 40 viherkasvia ja ne olivat upeita. YhtÀÀn tuholaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, joten en ole osannut niitĂ€ pelĂ€tĂ€kÀÀn. Sitten ostin K-raudasta jo hieman "nahistuneita" kasveja edullisesti ja liian myöhÀÀn tajusin, ettĂ€ niissĂ€ oli ötököitĂ€ đ ehtivĂ€t siis levitĂ€. RipsiĂ€iset olen tunnistanut, lisĂ€ksi on ollut jotain vaaleita. Kasveissa on ollut seittiĂ€ ja mustia kakkapisteitĂ€.
Olen myrkyttÀnyt Raidilla, mÀntysuopaliuoksella, kymmeniÀ ja kymmeniÀ kertoja. Suihkuttanut joka puolelta vedellÀ, kuten olen aina ennenkin kasvejani suihkuttanut. Olen vaihtanut pintamullat moneen kertaan, sen jÀlkeen vaihtanut kaikki mullat moneen kertaan. Tietysti pessyt ruukutkin siinÀ vÀlissÀ ja huuhdellut kasvit. Tutkinut suurennuslasilla. HeittÀnyt kasveja pois, kymmeniÀ ja kymmeniÀ. Ja aina sama juttu, luulen ettÀ nyt niistÀ tuholaisista pÀÀstiin, kunnes muutaman viikon pÀÀstÀ niitÀ on taas.
Nyt luulin ihan tosissani ettĂ€ ongelma on ohi, kunnes tĂ€nÀÀn huomasin maijan lehden kĂ€pristyneen. SehĂ€n oli tĂ€ynnĂ€ kakkoja, ja joka lehdellĂ€ vilisi öttiĂ€isiĂ€ đ Sama toisessa maijassa ja kahdessa kultaköynnöksessĂ€. Nyt lyyraviikunassakin oli, siinĂ€ ei ole ollut aiemmin. Heitin kaikki nuo pois ja sydĂ€ntĂ€ sĂ€rkee đ
EnÀÀ on pari peikonlehteÀ, enkelinsiipi ja huonekuusi, -mÀnty ja pari pienempÀÀ havua jÀljellÀ. NiistÀ noin 40 kasvista. Ihan raivostuttavaa, ja koti nÀyttÀÀ rumalta ilman kasveja. Noihin havuihin ei ötökÀt taida tulla?
Kohtalontovereita?
Kommentit (56)
EhkÀ kannattaisi heittÀÀ kaikki pois, pitÀÀ puolen vuoden paussi ja ostaa uudet. EikÀ sitten kÀytetÀ vanhojen purkkeja tai mitÀÀn.
Tuo Àlytön myrkyillÀ lÀtrÀÀminen kotona on aika tyhmÀÀ.
HeittÀisin kaikki kasvit menemÀÀn, pitÀisin pientÀ taukoa ja sitten ostaisin pari uutta. Luulisi ötökkÀongelman tÀllÀ poistuvan.
Voi kurja. Oletko kysynyt joltain asiantuntijalta.
Onneksi monet kasvit kasvavat nopeasti.
Kasvit ovat ihania ja tekevÀt kodista viihtyisÀmmÀn..
Jos polttaa tupakkaa, kasvi muovipussiin, puhalla tupakansavua, pidÀ pussi kÀdellÀ kiinni.
MinÀ jouduin viime vuonna hÀvittÀmÀÀn kaikki kasvini ötököiden takia, en tiedÀ mistÀ ne edes olivat tulleet. En ollut ostanut uutta kasvia yli puoleenvuoteen ja aina kun ostan kasvin pidÀn sen ensin karanteenissa ötököiden varalta. Mutat niin vain kasvini tÀyttyivÀt pienistÀ ötököistÀ. Ainut syyllinen jonka keksin on joko tuuletusikkuna jota pidÀn kesÀisin aina auki jos ulkoota tuli jotain joka sitten lisÀÀntyi, tai sitten vihannesten mukana tuli jotakin.
Taistelin niitÀ vastaan kauan ja kun oli enÀÀ pari kasvia jÀljellÀ vaikutti ettÀ olen jÀÀmÀssÀ voitolle viimeinkin mutta ei, ötökÀt levisivÀt taas.
MyrkytÀ kunnolla tai heitÀ kaikki menemÀÀn.
Jatkossa pidÀt uudet kasvit aina karanteenissa.
Eikö pyretriini tehoa? SÀÀstÀ rakkaimmat, myrkytÀ ja putsaa kunnolla. Ei ihan kaikkia tarvitse tuhota.
onkohan olemassa yritystÀ, josta voisi tilata kotiin ammattilaisapua tÀllaisessa tilanteessa?
Ei ole tosiaan mikÀÀn auttanut joten pakkohan ne on heittÀÀ pois. Amatsoninliljoihin kokeilen nyt toistamiseen sitÀ ettÀ leikkaan ne sipulia myöden matalaksi, pesen todella hyvin veteen upottamalla, ja istutan uudelleen. NiistÀ en millÀÀn haluaisi luopua. Ap
Suurennuslasi roskiin. MinÀ vain lopetin stressaamisen ja kasvit voi hyvin. Jos ripsiÀisten jÀlkiÀ ilmenee, tökkÀÀn multaan myrkkypuikon. Banaanit pidÀn kaukana kasveista, koska niissÀ nÀkee joskus villakilpikirvan jÀlkiÀ.
Toki jos tulisi joku hirvittÀvÀ invaasio, hankkisin niitÀ punkkeja.
Itse heitin lopulta 60 kasvia menemÀÀn kun ensin vuoden ajan hyssyttelin ja vÀhÀttelin ripsiÀisongelmaa Rustasta ostetussa jÀttikokoisessa peikonlehdessÀ.. Alun innokkaan "kyllÀ tÀmÀ tÀstÀ"-mentaliteetin ja jokapÀivÀisen huolellisen tuholaistorjunnan jÀlkeen tajusin ettÀ mikÀÀn mÀÀrÀ pyretriiniÀ tai mÀntysuopaa tai pirtua ei enÀÀ auta niitten kuspÀitten tapp amiseen, prkl! Olivat mokomat paholaisen kÀtyrit levittÀytyneet kaikkiin viereisiin kasveihin, ainoa joka heille ei kelvannut oli vanhan kannan kiinanruusu!
Minulla on jotain kasveja, jotka eivÀt juuri kiinnosta ripsiÀisiÀ (kumipuu, kiinanruusu, sitrus, limoviikuna), vaikka toisista ne eivÀt lÀhde millÀÀn. Esim. jukat ja traakit jouduin heittÀmÀÀn roskiin.
Onko kukaan kokeillut niitÀ petopunkkeja? NiillÀhÀn ongelman pitÀisi ratketa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jotain kasveja, jotka eivÀt juuri kiinnosta ripsiÀisiÀ (kumipuu, kiinanruusu, sitrus, limoviikuna), vaikka toisista ne eivÀt lÀhde millÀÀn. Esim. jukat ja traakit jouduin heittÀmÀÀn roskiin.
Eikö edes nuo multaan laitettavat myrkkypuikot auttaneet? EntÀ petopunkit?
Oletko kokeillut kelta-ansoja? Useimmat siivekkÀÀt menevÀt niihin aika hanakasti.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut kelta-ansoja? Useimmat siivekkÀÀt menevÀt niihin aika hanakasti.
Ne taitaa olla harsosÀÀskille, jotka hukkuu myös fairy-vesiastioihin, kun asettelee niitÀ ruukun ympÀrille.
RipsiÀisille muistaakseni on muunvÀrisiÀ liima-ansoja, mutten itse ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Suurennuslasi roskiin. MinÀ vain lopetin stressaamisen ja kasvit voi hyvin.
No mun kasvit ei voineet hyvin. Syy selvisi suurennuslasilla. Ap
Osta niitÀ multaan laitettavia myrkkyjÀ, toimii paremmin ja on helpompaa. Provado on ollut toimiva.