Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Viherkasvien tuholaiset, kohta kasviton koti 😭

Vierailija
24.10.2024 |

Mulla oli pari vuotta sitten noin 40 viherkasvia ja ne olivat upeita. YhtÀÀn tuholaisia ei ole koskaan aiemmin ollut, joten en ole osannut niitĂ€ pelĂ€tĂ€kÀÀn. Sitten ostin K-raudasta jo hieman "nahistuneita" kasveja edullisesti ja liian myöhÀÀn tajusin, ettĂ€ niissĂ€ oli ötököitĂ€ 😭 ehtivĂ€t siis levitĂ€. RipsiĂ€iset olen tunnistanut, lisĂ€ksi on ollut jotain vaaleita. Kasveissa on ollut seittiĂ€ ja mustia kakkapisteitĂ€. 

Olen myrkyttÀnyt Raidilla, mÀntysuopaliuoksella, kymmeniÀ ja kymmeniÀ kertoja. Suihkuttanut joka puolelta vedellÀ, kuten olen aina ennenkin kasvejani suihkuttanut. Olen vaihtanut pintamullat moneen kertaan, sen jÀlkeen vaihtanut kaikki mullat moneen kertaan. Tietysti pessyt ruukutkin siinÀ vÀlissÀ ja huuhdellut kasvit. Tutkinut suurennuslasilla. HeittÀnyt kasveja pois, kymmeniÀ ja kymmeniÀ. Ja aina sama juttu, luulen ettÀ nyt niistÀ tuholaisista pÀÀstiin, kunnes muutaman viikon pÀÀstÀ niitÀ on taas.

Nyt luulin ihan tosissani ettĂ€ ongelma on ohi, kunnes tĂ€nÀÀn huomasin maijan lehden kĂ€pristyneen. SehĂ€n oli tĂ€ynnĂ€ kakkoja, ja joka lehdellĂ€ vilisi öttiĂ€isiĂ€ 😭 Sama toisessa maijassa ja kahdessa kultaköynnöksessĂ€. Nyt lyyraviikunassakin oli, siinĂ€ ei ole ollut aiemmin. Heitin kaikki nuo pois ja sydĂ€ntĂ€ sĂ€rkee 😭

EnÀÀ on pari peikonlehteĂ€, enkelinsiipi ja huonekuusi, -mĂ€nty ja pari pienempÀÀ havua jĂ€ljellĂ€. NiistĂ€ noin 40 kasvista. Ihan raivostuttavaa, ja koti nĂ€yttÀÀ rumalta ilman kasveja. Noihin havuihin ei ötökĂ€t taida tulla? 

Kohtalontovereita?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osta niitÀ multaan laitettavia myrkkyjÀ, toimii paremmin ja on helpompaa. Provado on ollut toimiva.

Vierailija
2/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EhkÀ kannattaisi heittÀÀ kaikki pois, pitÀÀ puolen vuoden paussi ja ostaa uudet. EikÀ sitten kÀytetÀ vanhojen purkkeja tai mitÀÀn.

Tuo Àlytön myrkyillÀ lÀtrÀÀminen kotona on aika tyhmÀÀ.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

HeittĂ€isin kaikki kasvit menemÀÀn, pitĂ€isin pientĂ€ taukoa ja sitten ostaisin pari uutta. Luulisi ötökkĂ€ongelman tĂ€llĂ€ poistuvan. 

Vierailija
4/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Roskiin vaan jokaikinen kasvi! 

Vierailija
5/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Voi kurja. Oletko kysynyt joltain asiantuntijalta. 

Onneksi monet kasvit kasvavat nopeasti. 

Kasvit ovat ihania ja tekevÀt kodista viihtyisÀmmÀn..

Vierailija
6/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Moi Puppa. Sinut tunnistan aina.

Vierailija
7/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Jos polttaa tupakkaa, kasvi muovipussiin, puhalla tupakansavua, pidĂ€ pussi kĂ€dellĂ€ kiinni. 

Vierailija
8/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MinÀ jouduin viime vuonna hÀvittÀmÀÀn kaikki kasvini ötököiden takia, en tiedÀ mistÀ ne edes olivat tulleet. En ollut ostanut uutta kasvia yli puoleenvuoteen ja aina kun ostan kasvin pidÀn sen ensin karanteenissa ötököiden varalta. Mutat niin vain kasvini tÀyttyivÀt pienistÀ ötököistÀ. Ainut syyllinen jonka keksin on joko tuuletusikkuna jota pidÀn kesÀisin aina auki jos ulkoota tuli jotain joka sitten lisÀÀntyi, tai sitten vihannesten mukana tuli jotakin.

Taistelin niitÀ vastaan kauan ja kun oli enÀÀ pari kasvia jÀljellÀ vaikutti ettÀ olen jÀÀmÀssÀ voitolle viimeinkin mutta ei, ötökÀt levisivÀt taas.

Vierailija
9/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MyrkytĂ€ kunnolla tai heitĂ€ kaikki menemÀÀn. 

Jatkossa pidĂ€t uudet kasvit aina karanteenissa. 

Vierailija
10/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Eikö pyretriini tehoa? SÀÀstĂ€ rakkaimmat, myrkytĂ€ ja putsaa kunnolla. Ei ihan kaikkia tarvitse tuhota. 

Vierailija
11/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

onkohan olemassa yritystĂ€, josta voisi tilata kotiin ammattilaisapua tĂ€llaisessa tilanteessa? 

Vierailija
12/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei ole tosiaan mikÀÀn auttanut joten pakkohan ne on heittÀÀ pois. Amatsoninliljoihin kokeilen nyt toistamiseen sitÀ ettÀ leikkaan ne sipulia myöden matalaksi, pesen todella hyvin veteen upottamalla, ja istutan uudelleen. NiistÀ en millÀÀn haluaisi luopua. Ap

Vierailija
13/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Suurennuslasi roskiin. MinÀ vain lopetin stressaamisen ja kasvit voi hyvin. Jos ripsiÀisten jÀlkiÀ ilmenee, tökkÀÀn multaan myrkkypuikon. Banaanit pidÀn kaukana kasveista, koska niissÀ nÀkee joskus villakilpikirvan jÀlkiÀ.

Toki jos tulisi joku hirvittÀvÀ invaasio, hankkisin niitÀ punkkeja.

Vierailija
14/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Itse heitin lopulta 60 kasvia menemÀÀn kun ensin vuoden ajan hyssyttelin ja vĂ€hĂ€ttelin ripsiĂ€isongelmaa Rustasta ostetussa jĂ€ttikokoisessa peikonlehdessĂ€.. Alun innokkaan "kyllĂ€ tĂ€mĂ€ tĂ€stĂ€"-mentaliteetin ja jokapĂ€ivĂ€isen huolellisen tuholaistorjunnan jĂ€lkeen tajusin ettĂ€ mikÀÀn mÀÀrĂ€ pyretriiniĂ€ tai mĂ€ntysuopaa tai pirtua ei enÀÀ auta niitten kuspĂ€itten tapp amiseen, prkl! Olivat mokomat paholaisen kĂ€tyrit levittĂ€ytyneet kaikkiin viereisiin kasveihin, ainoa joka heille ei kelvannut oli vanhan kannan kiinanruusu! 

Vierailija
15/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Minulla on jotain kasveja, jotka eivÀt juuri kiinnosta ripsiÀisiÀ (kumipuu, kiinanruusu, sitrus, limoviikuna), vaikka toisista ne eivÀt lÀhde millÀÀn. Esim. jukat ja traakit jouduin heittÀmÀÀn roskiin.

Vierailija
16/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko kukaan kokeillut niitÀ petopunkkeja? NiillÀhÀn ongelman pitÀisi ratketa?

Vierailija
17/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on jotain kasveja, jotka eivÀt juuri kiinnosta ripsiÀisiÀ (kumipuu, kiinanruusu, sitrus, limoviikuna), vaikka toisista ne eivÀt lÀhde millÀÀn. Esim. jukat ja traakit jouduin heittÀmÀÀn roskiin.

Eikö edes nuo multaan laitettavat myrkkypuikot auttaneet? EntÀ petopunkit?

Vierailija
18/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut kelta-ansoja? Useimmat siivekkÀÀt menevĂ€t niihin aika hanakasti. 

Vierailija
19/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kelta-ansoja? Useimmat siivekkÀÀt menevĂ€t niihin aika hanakasti. 

Ne taitaa olla harsosÀÀskille, jotka hukkuu myös fairy-vesiastioihin, kun asettelee niitÀ ruukun ympÀrille.

RipsiÀisille muistaakseni on muunvÀrisiÀ liima-ansoja, mutten itse ole kokeillut.

Vierailija
20/56 |
24.10.2024 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurennuslasi roskiin. MinÀ vain lopetin stressaamisen ja kasvit voi hyvin.

No mun kasvit ei voineet hyvin. Syy selvisi suurennuslasilla. Ap

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi kuusi yksi