Totuus pankin rahastoista: olen laittanut jo 4v kuukausittain muutaman satasen kolmeen eri rahastoon. Hajauttanut siis, kuten neuvotaan...
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Moni näyttää luulevan että merkintäpalkkio on ainoa kulu näissä.
Ainakin osakesäästämisessä voi käydä niinkin, että firma maksaa osakkeen osakeosinkona, firman omistaman toisen firman osakkeilla. Se meni jo liian monimutkaiseksi ymmärtää minulle ja varmasti verottaja käytti tilaisuutta hyväkseen kustakseen minua silmään kun möin ne kaikki paskat pois, mukamas hirmu voitot saanut tuollaisten osakeosinkojen takia. Nordnetissä oli osakesijoitustili, tuli ostettua usein tarjousmerkintäpalkkioilla, mutta kun en ostanut joka kuukausi mitään, palkkiotaso kohosi sinne 9 euroon sitten myydessä, no harva osake edes nousi niin paljoa, joten todellisuudessa kuluineen jäin varmasti tappiolle. On vituttanut rankasti, mutta eipä noista etukäteen tiedä miten kokonaisvaltaista kusetusta ne on ennenkuin käytännössä kokeilee.
Hajautin minäkin niin että oli 2014 - 2021 välillä enimmillään 10 yhtiön osakkeita. Koetin ajallisestikin "hajauttaa
Nyt taas selkeästi sellaista paskaa että näkee sokea Reettakin että mistään mitään ymmärtämätön taas selittää puutaheinää.
T: suoria osakesijoituksia yli 20 vuoden kokemuksella mukaanlukien vaihtoehtoisia osingonmaksuja hyväksikäyttänyt.
Mä olen laittanut eläkerahastoihin n.20 vuotta ja ne on plussalla n.180%. Eli mun mielestä tosi hyvin. :) Mä pystyn jäämään niiden turvin ove:lle muutaman vuoden päästä helposti. Vuosien saatossa olen poistanut rahani takuusäästöstä ja sijoittanut niihin kohteisiin joissa käyrä on ollut nouseva. Toki tuossa muutaman menneen vuoden aikana kurssit laskivat ennätys alas, mutta silloin ei pidä tehdä mitään vaan antaa ajan kulua. Tällä hetkellä eläkesäästöni on korkeimmalla kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ei ymmärrä että salkun arvo vaihtelee niin ei pidä sijoittaa. osinkoja kuitenkin tulee tasaisesti joka vuosi. tosin meillä on oma salkku eikä rahastoja.
Jep, niin tekee. Salkku on ollut joskus 4tonnia miinuksella ja plussalla, mutta semmoista se on. Osinkoja tulee vaikka on muutaman tonnin miinuksella tai plussalla, markkinat heittelee. Rahat voi myös menettää.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos ei ymmärrä että salkun arvo vaihtelee niin ei pidä sijoittaa. osinkoja kuitenkin tulee tasaisesti joka vuosi. tosin meillä on oma salkku eikä rahastoja.
Pikkusummista ei tule mitään merkittävää osinkoa, sitten on vielä ne monimutkaiset osakeosingot, verot menee tietysti aina ja joskus poliittisin päätöksin osingonmaksu estetään, kuten korona-aikana pankkien- ja rahoituslaitosten osingonmaksu, multakin jäi saamatta esim. Sampon osingot tämän takia.
Jouduin väkisellä rahastosijoittajaksi, kun S-Pankki lopetti osakesäilytyksen ja minulla on siellä PS-sijoituksia, joita ei voi ilman ehtojen huonontumista siirtää muualle. S-Pankilla oli vain kaksi passiivista rahastoa, joissa oli siedettävät kulut. Pistin osan rahoista Eurooppa-rahastoon (huono veto) ja suurimman osan USA-rahastoon. Viidessä vuodessa tuo USA-rahasto on tuottanut 100%. Eurooppa-rahasto on tuottanut huonommin, mutta kyllä sekin tuotti yli 40% ennen kuin tammikuussa vaihdoin nekin USA-rahastoon. Tänä vuonna USA-rahasto on tuottanut noin 20% ja Eurooppa-rahasto noin 10%.
Aktiivisesta rahastonhoidosta kannattaa harvoin maksaa. Passiivinen indeksirahasto on ihan pätevä ratkaisu, kunhan kulut on max 0,5%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni näyttää luulevan että merkintäpalkkio on ainoa kulu näissä.
Ainakin osakesäästämisessä voi käydä niinkin, että firma maksaa osakkeen osakeosinkona, firman omistaman toisen firman osakkeilla. Se meni jo liian monimutkaiseksi ymmärtää minulle ja varmasti verottaja käytti tilaisuutta hyväkseen kustakseen minua silmään kun möin ne kaikki paskat pois, mukamas hirmu voitot saanut tuollaisten osakeosinkojen takia. Nordnetissä oli osakesijoitustili, tuli ostettua usein tarjousmerkintäpalkkioilla, mutta kun en ostanut joka kuukausi mitään, palkkiotaso kohosi sinne 9 euroon sitten myydessä, no harva osake edes nousi niin paljoa, joten todellisuudessa kuluineen jäin varmasti tappiolle. On vituttanut rankasti, mutta eipä noista etukäteen tiedä miten kokonaisvaltaista kusetusta ne on ennenkuin käytännössä kokeilee.
Hajautin minäkin niin että oli 2014 - 2021 välillä enimmillään 10
Nimeä yksikin kohta joka on "paskaa", tämä on täysin toteutunut tosiasia mitä kerroin!
Myönnän etten todellakaan ole mikään sijoittamisen asiantuntija, mikä vahvistaa sen, että sijoittaminen ei sovi kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkusummista ei tule mitään merkittävää osinkoa, sitten on vielä ne monimutkaiset osakeosingot, verot menee tietysti aina ja joskus poliittisin päätöksin osingonmaksu estetään, kuten korona-aikana pankkien- ja rahoituslaitosten osingonmaksu, multakin jäi saamatta esim. Sampon osingot tämän takia.
Osakeosingot ovat VAPAAEHTOISIA ja ei ole YHTÄÄN monimutkaisia. Verotus niissä menee IHAN KUTEN NORMIOSINGOISSAKIN. Lisäksi osingonmaksujen estot (kuten pankkiosakkeiden kohdalla korona-aikana) ovat ÄÄRIMMÄISEN harvinaisia, ja se vain LYKKÄSI osinkojen saamista, ei ESTÄNYT niiden saamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sijoitat suomalaisiin rahastoihin. Ei taida yksikään USA osakerahasto olla miinuksella viimeisen 3 - 5 vuoden ajalta.
Kai tajuatte että jenkkeihin sijoittamalla rahoitatte erittäin epäeettistä ja väkivaltaista toimintaa. Miten tuollaisella tuotolla pystyy edes elämään? Karma kuittaa
Mielellään rahoitan.
Mun kymppitonnin sijoitus nvidiaan on kasvanut yli kolmesataa tuhatta.
Neljässä vuodessa.
Kumpi tässä taas rahoittikaan ketä?
Jäkiviisasteleva trolli ei koskaan ole rahoittanut ketään.
Nää hommat on vaan osattava, turha pörsissä on muuten roikkua.
Pankkien rahastoihin ei kannata rahoja laittaa. Jos sijoittaa haluaa, niin osakkeet on ainoa tapa jolla voi saada voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Nimeä yksikin kohta joka on "paskaa", tämä on täysin toteutunut tosiasia mitä kerroin!
Myönnän etten todellakaan ole mikään sijoittamisen asiantuntija, mikä vahvistaa sen, että sijoittaminen ei sovi kaikille!
no tässä yksi kohta.
1)"osakesäästämisessä voi käydä niinkin, että firma maksaa osakkeen osakeosinkona, firman omistaman toisen firman osakkeilla"
Näin ei käy KOSKAAN.
JOs saat TOISEN yhtiön osakkeita toiselta yhtiöltä kyseessä EI OLE osingonmaksu vaan joku yhtiöjärjestely. (toinen yhtiö ostaa yhtiön pois pörssistä maksaen osan tai koko kaupan omilla osakkeillaan tai yhtiö jakautuu 2 tai useammaksi yhtiölle jne). Nämä EIVÄT OLE osingonjakoa.
Osingon voit saada vain joko rahana tai yhtiön omina osakkeina, ja jälkimmäinen vaihtoehto on vapaaehtoinen järjestely johon omistaja itse nimenomaisesti suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osakeosingot ovat VAPAAEHTOISIA ja ei ole YHTÄÄN monimutkaisia. Verotus niissä menee IHAN KUTEN NORMIOSINGOISSAKIN. Lisäksi osingonmaksujen estot (kuten pankkiosakkeiden kohdalla korona-aikana) ovat ÄÄRIMMÄISEN harvinaisia, ja se vain LYKKÄSI osinkojen saamista, ei ESTÄNYT niiden saamista.
Multa ei kysytty ainakaan haluanko niitä osakeosinkoja, ne vain oli ilmestyneet halusinpa tahi en.
Möin pois ne pankkiosakkeetkin sen jälkeen kun ilmoittivat ettei osinkoa maksetakaan. Niitä osinkoja ei ole mulle taannehtivastikaan maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no tässä yksi kohta.
1)"osakesäästämisessä voi käydä niinkin, että firma maksaa osakkeen osakeosinkona, firman omistaman toisen firman osakkeilla"
Näin ei käy KOSKAAN.
JOs saat TOISEN yhtiön osakkeita toiselta yhtiöltä kyseessä EI OLE osingonmaksu vaan joku yhtiöjärjestely. (toinen yhtiö ostaa yhtiön pois pörssistä maksaen osan tai koko kaupan omilla osakkeillaan tai yhtiö jakautuu 2 tai useammaksi yhtiölle jne). Nämä EIVÄT OLE osingonjakoa.
Osingon voit saada vain joko rahana tai yhtiön omina osakkeina, ja jälkimmäinen vaihtoehto on vapaaehtoinen järjestely joh
Vai ei näin käy "koskaan", no PERKELE NÄIN KÄVI VUONNA 2019! FISKARS MAKSOI OSAKEOSINKOA WÄRTSILÄN OSAKKEILLA!!
En ole perehtynyt sijoittamiseen, enkä jaksa paneutua.
Joskus aikoinaan laitoin s bonukset menemään rahastoon. Siellä on nyt 15000 ja korko tänään 24%.
Jos joskus tarvitse nuo rahat, niin parempi korko siinä on kuitenkin, kun olisi jossain säästötilille ollut. Ylimääräinen raha
Vierailija kirjoitti:
Minuakin nordeassa houkuttelivat sijoittamaan kun olin saanut perinnön. Luin yhden jutun missä nainen oli sijoittanut ja hävinnyt 100 000 euroa nordean neuvojen mukaan. Nordean virkailija oikein tyrkytti minulle rahastoja ja sijoitusneuvoja mutta sanoin että en sijoita euroakaan mihinkään.
Teit oikein 🤑
Sijoita joka kuukausi lisää rahaa rahastoon -> rahasto ostaa lisää osakkeita -> ostot ovat lisääntyvää kysyntää, jotka nostavat osakkeiden hintoja
Tällä luodulla kysynnällä pidetään osakkeiden hintaa ylhäällä tai rakennetaan kuplaa.
Pankki hyötyy noista rahastoista, ei niinkään niihin haksahtanut asiakas. Rahastot ovat pankille tuote, jota markkinoidaan asiakkaille jotta pankki saa tuloja. Asiakkaan siivu voitoista on olemaon/paljon pienempi kuin jos asiakas ostaisi itse osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Sijoita joka kuukausi lisää rahaa rahastoon -> rahasto ostaa lisää osakkeita -> ostot ovat lisääntyvää kysyntää, jotka nostavat osakkeiden hintoja
Tällä luodulla kysynnällä pidetään osakkeiden hintaa ylhäällä tai rakennetaan kuplaa.
Tähän vielä usein kannustetaan, että osta joka kuukausi vaikka vähintään 5 tapahtumaa niin välityspalkkio pysyy matalana, ja jos et tee, niin välityspalkkio pompsahtaa kohtuuttoman kalliiksi, mutta tällöin tulee varmasti tehtyä huonoja kauppoja. Kyllä nämä on niin umpikierosti rakenneltuja virityksiä, että tavallinen ihminen häviää aina! Ei näihin kusetuksiin kannata lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai ei näin käy "koskaan", no PERKELE NÄIN KÄVI VUONNA 2019! FISKARS MAKSOI OSAKEOSINKOA WÄRTSILÄN OSAKKEILLA!!
Ei jakanut. OMISTAJAT ITSE eli myös SINÄ olette päättäneet että wärtsilä erotetaan Fiskarsista. Verotuksellisesti tämä on ylimääräinen osingonmaksu, mutta Yhtiö A ei voi yhtäkkiä päättää että "hei emmepä maksakaan osinkoja rahana vaan yhtiön B osakkeina".
Eli vuonna 2019 sait omistajana normaalia osinkoa RAHANA 0,27 €/osake ja vielä lisäksi YLIMÄÄRÄISENÄ 5,16 €/osake Wärtsilän osakkeina. Näin Fiskars käytännössä luopui wärtsilän omistuksesta KUTEN TE OMISTAJAT OLITTE HALUNNEET ja luovutti osakkeet omistajilleen. tämä siis liittyi yhtiöjärjestelyyn eikä normaaliin osingonmaksuun.
Miten tämä yhteensä 5,43 € osinko mielestäsi on sinulle huono sijoittajana?
Vierailija kirjoitti:
Kandee venaa tarpeeks kauan.
Joo, loppuun asti kannattaa pitää kiinni laskevista lapuista :D