Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Totuus pankin rahastoista: olen laittanut jo 4v kuukausittain muutaman satasen kolmeen eri rahastoon. Hajauttanut siis, kuten neuvotaan...

Vierailija
24.10.2024 |

Kaikki miinuksella.

Kommentit (251)

Vierailija
21/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia rahastot plussalla, eräs suomi osake miinuksella.

Vierailija
22/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkia ei kiinnosta v1tuakan miten sinun rahastot menestyy, heitä kiinnostaa vain välitys- ja hallinnointipalkkioiden veloittaminen sinulta, menestyipä rahastosi tai ei, pankki voittaa aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikki plussalla +30-70%

Vierailija
24/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkien ja vakuutusyhtiöiden rahastoissa on harvoin järkeä, koska niissä on lähes säännönmukaisesti korkeat hallinnointikulut. Haluat myös pysytellä kaukana suomirahastoista nykyisen poliittisen köydenvedon vuoksi, missä oikeasto ja vasemmisto syyttelevät toisiaan kaasuvalotuksesta kaasuvalottamalla itse. 

Vierailija
25/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kuukautta? Luulitko että muutamassa kuukaudessa rikastut? Sori mutta ihan tosissaan ärsyttää kaltaisesi, jotka kuvittelevat että sijoittamisella rikastuu automaattisesti ihan pikku hetkessä ja jos niin ei tapahdu niin sitten pientä ihmistä on huijattu.

Minulla on kahta eri rahastoa, molempiin laitan pikkusumman. Molemmat yli 60% voitolla. Aloitin vuonna 2019. 

Vierailija
26/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realisti pitää olla. Muutamasta tonnista ei tuu sataa tonnia ihan heti.

Vierailija
27/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 13 prosenttia plussalla, vaikka ekat kolme vuotta oli joku puoli prosenttia.

Vierailija
28/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen pörssissä vaikea voittaa oikein mitään. Maan talous on niin kuralla. Ulkomaisiin yrityksiin sijoittaminen, etenkin Jenkkilässä, saattaa jopa tuottaa jotain. 

Jenkkilää sijoituskohteena suositellaan niin paljon, että siellä on pakko olla jokin kupla.

Vierailija
29/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki voittaa aina.

Vierailija
30/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kaksi indeksirahastoa Danskella. Toinen on 50/50 osakkeita ja korkorahastoja. Toinen 80/20, painostus osakkeilla. Tällä hetkellä yhteensä 21% plussalla.

Pitkäjänteisyys on se pointti sijoittamisen, rahastojen ym. kanssa. Jos ei ole tietoa ja taitoa itsellä niin anna pankin hoitaa puolestasi, muista vain tarkastaa ne hallinnointikulut. Pankitkin pyrkivät tekemään voittoa joten ei heillä periaatteessa pitäisi olla syytä tarkoituksellisesti hävitä rahojasi, mainehan siinä menisi.

Kun ikävä itänaapurimme aloitti kolmipäiväisen erityisoperaationsa olin reippaasti plussalla, mutta saman tien kun sota alkoi kyykkäsi miinukselle ja reippaasti, sitten taas nousi jonkin verran, ja taas laski, välillä päästiin pinnalle hengittämään jonnekin +1% paikkeilla kunnes taas meni upoksiin vain noustakseen jälleen ylös. Se oli oikeastaan aika mielenkiintoista seurattavaa.

Vierailija
31/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyyttä hyvä ystäväni. Aloitin rahastosäästämisen joku 15 v sitten. Rahastot on plussalla joku 30%. Viime vuosina ollut huonot ajat, mutta aika tasaa. Älä kyttää niitä koko ajan vaan anna elää omaa elämäänsä.

Kai ymmärrät että 30% plussalla 15 vuodessa tarkoittaa sitä, että et ole voittanut edes inflaatiota? Tuotto on oikeasti todella huono. Jengi oikeasti ei ymmärrä sitä että riski = tuotto ja pitkä sijoitusaika = hallittu riski. Tähän päälle hajautus. 15 vuodessa esim pienikuluiset ja hyvin hajautetut passiiviset indeksirahastot olisivat arvoltaan tuplaantuneet.

Ap:n kohdalla kyse on vääristä rahastoista. Esim juuri yllämainitut rahastot on mulla tuottaneet vajaassa viidessä vuodessa noin 30-50% riippuen maantieteellisestä sijainnista. Suomen rahastot ylivoimaisesti heikoimmat, USA ja globaali rahasto puksuttaa. Kyllä, ovat pariin kertaan ottaneet tuntuvasti takkiin esim koronan alkaessa -30% parissa viikossa, mutta palautuivat parissa kuukaudessa ja nousivat yli lähtötason. Tämä on vain hyväksyttävä.

Rahastosijoittaminen on turhaa, jos sitä tekee lyhyellä aikavälillä ja kyttää arvoja päivittäin. Rahan on oltava sellaista, mitä tarvitset vain äärimmäisessä hädässä ja muuten voit antaa sen lojua tuottamassa vuosia tai mieluummin vuosikymmeniä.

Vierailija
32/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankit edes väitä ettei riskiä olisi.Laitan määräaikaistileille.

Vierailija
33/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kandee venaa tarpeeks kauan.

No, nämä vaativat sofistikoitunutta sijoittaa, mitkään sijoitukset eivät toimi itsestään tai edes ns. rahastonhoitajille ulkoistettuina. Pitää itse tietää mitä tekee. Huono rahasto on huono, vaikka odottaisi kuunka kauan.

Vierailija
34/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljä kuukautta? Luulitko että muutamassa kuukaudessa rikastut? Sori mutta ihan tosissaan ärsyttää kaltaisesi, jotka kuvittelevat että sijoittamisella rikastuu automaattisesti ihan pikku hetkessä ja jos niin ei tapahdu niin sitten pientä ihmistä on huijattu.

Minulla on kahta eri rahastoa, molempiin laitan pikkusumman. Molemmat yli 60% voitolla. Aloitin vuonna 2019. 

Sori, mutta mua ihan tosissaan ärsyttää ihmiset, jotka mouhoaa nettiin ja luetun ymmärtämisen taso on tuota luokkaa.

Vierailija
35/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinaa koijataan...

Vierailija
36/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin nordeassa houkuttelivat sijoittamaan kun olin saanut perinnön. Luin yhden jutun missä nainen oli sijoittanut  ja hävinnyt 100 000 euroa nordean neuvojen mukaan. Nordean virkailija oikein tyrkytti minulle rahastoja ja sijoitusneuvoja mutta sanoin että en sijoita euroakaan mihinkään.

OP sitten parempi.  En hävinnyt kun 18 000€

Vierailija
37/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoa pitävä taho voittaa aina. Sinä maksat nyt useammasta rahastosta hoitomaksut kuukausittain laskee tai nousee rahaston arvo.

Vierailija
38/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Alexandrian eläkerahastoon aloin säästämään 2004 seutuun. Säästin vajaat 20000€. Pankit rikastuivat, minä en. Siirtyi myöhemmin OP:lle. Edelleen -18% miinuksella, ehdin eläkkeelle ennenkuin on plussalla.

Siirryin muussa sijoittamisessa osakkeisiin, asuntoihin ja pienikuluisiin rahastoihin.

Vierailija
39/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin kautta rahasto ollut 5 vuotta, 38 % plussalla. Summa on pieni, mutta olen laittanut sen verran, mitä olen valmis menettämään. Miinuksella on ollut välillä reilusti, mutta sieltä se vaan nousi kuin krookus keväällä.

Nordnetiä on kovasti kehuttu kyllä. En vain ole niin innostunut sijoittamisesta, että olisin siihen perehtynyt sen enempää. 

Vierailija
40/251 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahastoa pitävä taho voittaa aina. Sinä maksat nyt useammasta rahastosta hoitomaksut kuukausittain laskee tai nousee rahaston arvo.

Ihan ihmeellistä ja mihinkään perustumatonta mutuilua taas. Rahastoja on tarjolla joka lähtöön. Osa niistä on oikeasti huonoja, osa taas hyviä ja kuluiltaan matalia. Hommaan ei kannata lähteä, jos on riippuvainen siitä mitä pankin täti sulle kertoo, eikä oma kiinnostus tai kyky riitä oppimaan edes perusteita. 

Joku yllä mainitsi passiiviset indeksit, nämä on aivan ylivertaisia kun katsotaan menneiden vuosien tuottoja ja rahaston kuluja. Kulut ovat pienet, koska rahastolla ei ole aktiivista varainhoitoa. Yleensä seurannut hyvin osakeindeksejä, mikä tietenkin tarkoittaa myös sitä että jos rahoitusmaailmassa kuohuu, niin tämä näkyy välittömästi rahaston arvon putoamisena. Pitkällä aikavälillä osakkeet ovat kannattaneet aina. Siis ihan aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän