Pettäjämies itkee ja anelee takaisin
Eli perinteinen tapaus, mies tapasi työn kautta vähän nuoremman naisen ja tämä johti pettämiseen ja lyhyeen suhteeseen. Me oltiin yhdessä melkein 15 vuotta, ei lapsia ja lähemmäs viiskymppisiä ollaan. Meillä oli mielestäni oikein kiva suhde, matkusteltiin ja harrastettiin yhdessä ja nautittiin elämästä kaikin puolin. Seksiä oli viikoittain, useimmiten montakin kertaa viikossa. Itse olin myös halukas ja tein aloitteita, eli mitään halutonta lahnaa ei mies joutunut sängyssä kohtaamaan.
Ilmeisesti houkutus oli sitten liian suuri ja mies ajatui suhteeseen ja suhteen tultua ilmi (kuulin juorujen kautta tuttavilta), ero oli ainut vaihtoehti itselleni. Mies oli kai niin häpeissään ettei minun muuttaessa pois sanonut oikein mitään. Ja mies oli kyllä tietoinen, että minä lähden jos pettämään menee. Minä nuolin haavani yksin enkä juurikaan näyttänyt mitään tunteitani miehelle eron ja muuton yhteydessä. Miehen suhde oli kai tässä vaiheessa jo päättynyt, tuttavilta kuulin myös tästä.
Minä muutin naapurikaupunkiin, jossa olen koko ajan käynyt töissä ja sain jotenkin uudesta arjesta kiinni yksin. Vaikeaa on ollut käsitellä asiaa ja kävin muutaman kerran ammattiavun kanssa juttelemassa asiasta, mutta muuten olen lähinnä yksin rämpinyt eteenpäin. Vaikea ymmärtää miten joku voi haluta heittää hukkaan sen mitä meillä oli ja säännöllisesti mieskin rakkautta tunnusti.
Ero tuli voimaan viime keväänä ja minun toivomuksesta mitään turhaa yhteydenpitoa ei ole ollut muuttoni jälkeen. Nyt hän kuitenkin laittoi mulle vähän aikaa sitten viestiä, että olisko mahdollista, että tavattaisiin, hän haluaisi puhua. Olin joka tapauksessa menossa käymään vanhalla asuinpaikkakunnalla niin lupasin poiketa, ajattelin, että saisin itsekin jonkunlaisen loppusilauksen suhteelle. Siellä vastassa oli laihtunut murheellisen näköinen mies, joka itki ja vannoi rakkautta minua kohtaan ja pyysi anteeksiantoa.
Mitäs nyt sitten pitäisi tehdä? itse rakastin miestäni ihan täysillä sataprosenttisesti, mutta jotain meni lopullisesti rikki pettämisen myötä. Katson nykyään miestä erilaisin silmin, en pysty enää kunnioittamaan häntä, hän näyttäytyy jotenkin looserina. Uskollisuus on minusta miehekästä ja pettäminen taas sen vastakohta. Ja luottamuksen voi menettää vain yhden kerran. Sanoin miehelle, että en usko, että mitenkään voisimme enää saada vanhaa takaisin ja minulle ei ole halua eikä voimia edes sitä yrittää. Oma olo on jotenkin ihan tyhjä, kai se rakkaus sitten osaltani on kuollut. En tiedä miksi edes kirjoitin tämän. Tavallaan olisi kiva kuulla onko muilla kokemuksia vastaavasta, vaikka toistaalta eihän se meidän tilanteeseen vaikuta. Saa kommentoida kuitenkin. Parasta olisi jos joku itse puolisoaan pettänyt kertoisi miten muka rakasta ihmistä pystyy pettämään. Anteeksi, että tuli näin pitkä kirjoitus, vaikka tämän onko hyvin tiivistetty versio kaikesta tapahtuneesta.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli miehen selitys pettämiselleen? Olisi mielenkiintoista tietää.
Kokemuksella sanon että jos tätä kysyy, vastaus on yleisimmin en tiedä. Yleensä niitä omia ongelmia ei haluaisi kertoa mutta taitavat haluta kokeilla, haluavat huomiota ja kuvittelevat liikoja asioiden suhteen. Monille tulee näitä kriisejä. Itse tenttasin helvetin paljon kaikin tavoin mutta en saanut mitenkään päin asioita pyörittelemällä järkevää ratkaisua asiaan itsekään. Narsismi on huono juttu, sattaa lähteä se itsevarma olotila hieman käsistä mutta ei se kestä ikuisesti joten kun se itsevarmuus laskee niin silloin punnitaan se todellisuus tunteiden tultua takaisin kuvioihin.
Vierailija kirjoitti: Mies näytti pettämisellään, ettei hän välitä sinun henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnista. Hän ei välittänyt, vaikka antaisi sinulle sukupuolitaudin makaamalla muiden kanssa. Hän ei välittänyt, että sinun henkinen hyvinvointisi olisi voinut romahtaa ihan täysin ja olisit joutunut pitkälle sairaslomalle pettämisen takia. Jotkut pettämisen uhrit ovat jopa päättäneet päivänsä, koska eivät ole henkisesti kestäneet. Miehesi ei välittänyt lainkaan sinusta ja ainoastaan hänen itsensä haluista. Miksi haluaisit olla tuollaisen kanssa suhteessa? Kyseessä ei ole joku yksi virhe, vaan kymmeniä tuhansia virheitä joiden tarkoituksena oli huijata sinua ja petkuttaa sinua. Jos ottaisit miehen takaisin se olisi vain miehelle merkki siitä, että sinä kyllä parisuhteeseen jäät vaikka hän pettäisikin.. Ja todennäköisesti tulisi pettämään uudelleen.
Tämä ja lisäksi mies ei tuonut pettämistä esille vaan salasi sen nauttien toisesta naisesta. Teko kertoo hänen arvomaailmasta. Arvot harvoin muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Mies näytti pettämisellään, ettei hän välitä sinun henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnista. Hän ei välittänyt, vaikka antaisi sinulle sukupuolitaudin makaamalla muiden kanssa. Hän ei välittänyt, että sinun henkinen hyvinvointisi olisi voinut romahtaa ihan täysin ja olisit joutunut pitkälle sairaslomalle pettämisen takia. Jotkut pettämisen uhrit ovat jopa päättäneet päivänsä, koska eivät ole henkisesti kestäneet. Miehesi ei välittänyt lainkaan sinusta ja ainoastaan hänen itsensä haluista. Miksi haluaisit olla tuollaisen kanssa suhteessa? Kyseessä ei ole joku yksi virhe, vaan kymmeniä tuhansia virheitä joiden tarkoituksena oli huijata sinua ja petkuttaa sinua. Jos ottaisit miehen takaisin se olisi vain miehelle merkki siitä, että sinä kyllä parisuhteeseen jäät vaikka hän pettäisikin.. Ja todennäköisesti tulisi pettämään uudelleen.
Tämä ja lisäksi mies ei tuonut pettä
Patologisimmat pettäjät projisoivat häpeän ja syyllisyyden tunteensa siihen että syyttävät kumppania tai yhteiskunnassa olevia normeja parisuhteista oman pettämisensä aiheuttajana. Vaikka syyllinen löytyy peiliin katsomalla. Mutta se on heille liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa vaihtelua ja panna monia naisia. Sillä ei ole rakkauden kanssa tekemistä. Mies myös pystyy panemaan muita naisia vaikka yhtä rakastaisikin. Koittakaa jo uskoa!
Se yksi jota tämmöinen pettäjä rakastaa on hän itse. Nämä liitoissa roikkuvat häntäheikit ovat yleensä hyödyntäjiä, jotka vain käyttävät hyväksi ihmisiä. He eivät rakasta tai kunnioita vaimojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla lukiessani erilaisia tapahtumia, olen tehnyt havainnon että syyt pitää löytää aina muista tai muualta. Vastuu pitää ottaa itsestänsä, helpoimmalla pääsee kun kertoo ihan vain rehellisesti. Se saattaa sattua mutta onpahan selvä asia sen jälkeen. Itsetunto-ongelmat on vain vaikea myöntää ääneen.
Sain kyllä itse vielä omassa tapauksessani epäsuorasti tehtyä päätelmiä lisää mm. siitä että vaikka syyt eivät olleetkaan minussa tai toimissanikaan, mies halusikin toisenlaisen naisen ja erinäköisen. Olen itse pitkä ja hoikka hyvin pienillä rinnoilla, hän toivoi runsaampaa vartaloa kuitenkin. Sellainen sopisi kuulemma hänelle paremmin, hän oli pettynyt koska en lihonut ikää myöten. Ymmärsin kyllä että minussa ei ole vikaa vaan hän nyt vain pitää kuitenkin enemmän erilaisesta vartalosta. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se että sellaiset naiset ovat hyvin erilaisia ihmisinä ja se taas ei miellyttäisi häntä. Hän siis tyytyi minuun. Erikoista mutta näin se nyt oli. Olenpa tätä naureskellut jälkikäteen aika paljon. Kyllä lähtee kulkaahan järki näihin typeriin miehiin.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaa vaihtelua ja panna monia naisia. Sillä ei ole rakkauden kanssa tekemistä. Mies myös pystyy panemaan muita naisia vaikka yhtä rakastaisikin. Koittakaa jo uskoa!
Koittakaa jo uskoa? Kyllä me uskomme että pystyy panemaan muita. Tiedättekö, naiset itsekin pystyvät panemaan muita vaikka rakastaisivat yhtä. Naiset myös kaipaavat vaihtelua ja monia miehiä. Juttu on siinä että jos rakastaa kumppania niin sitä ei tee koska tietää sen satuttavan häntä. Ei ole siis kyse siitä etteikö pystyisi panemaan muita mutta rakastamaansa ihmistä ei pysty satuttamaan, jos rakkaus on aitoa.
Pettämistä parisuheessa pidetään yleisesti tuomittavana ja halveksittavana toimintana. Usein sellaiset pettäjät jotka eivät jälkeenkään päin kykene myöntämään suoraa ja kiertelemättä että teko oli tuomittavaa menettävät paljon myös sosiaalisesti. Ajatutuvat toisen samankaltaisten luuserien seuraan sitten. Vähän kuin päihderiippuvaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap halusi kokemuksia pettäneiltä. No tässä tulee. Petin aiempaa puolisoani useampaan otteeseen. Kaipa tunsin että minulla oli siihen oikeus, koska en mielestäni saanut puolisolta sitä mitä suhteessa halusin.
Miksi sitten olin suhteessa? En tiedä. Olimme menneet nuorina yhteen, olin jämähtänyt, en tiennyt paremmasta, tuntui hankalalta alkaa purkaa kaikkea yhdessä rakennettua ja alkaa rakentaa omaa elämää ja puolisossa oli hyviäkin puolia. Ainakin noista syistä. Mutta totuus on että en koskaan rakastanut puolisoani. En ollut kokenut rakkautta, joten en tiennyt mitä toista kohtaan pitäisi tai voisi tuntea. Sen vuoksi en osannut myöskään katua tai pitää pettämistä vääränä.
Erosimme ainakin osittain pettämisen vuoksi. Silloin ajattelin, että en sovi parisuhteisiin ja vietin railakasta sekä vähemmän railakasta sinkkuelämää vuosien ajan. Sitten tapasin ihmisen johon rakastu
En ole ylläkirjoittanut mutta itse ymmärsin mitä rakkaus on vasta yli nelikymppisenä. Yhteen olin mennyt exän kanssa nuorena, hän toi turvaa ja oli ystävä. Mutta ei se kantanut sitten lapsipeheajan yli. Itse tulen tunnekylmästä lapsuudenkodista tavallinen ystävällinen ja turvallinen ihminen oli minulle uutta ja tunsin, lämpöä ja rakkautta en elämässäni kokenut ennenkuin yli nelikymppisenä. En osannut etsiä nuoren sellaista minkä olemassaolsota en tiennyt. Siksi menin naimisiin ihmisen kanssa jota en rakastunut.
Luottamus on parisuhteen perusta ja kun se menee, ei suhteella ole enää tulevaisuutta. Jotain meni rikki eikä se palaudu koskaan. Ja tässä ei ollut edes kyse yhdestä kännihairahduksesta vaan pidempään jatkuneesta, systemaattisesta pettämisestä. Olet viisas nainen ja teit mitä pitikin. Hyvää jatkoa.
Täällä sitä riittää sädekehä pään päällä olevia, ehdottoman oikeassa olevia ihmisiä.
Usko omaan erehtymättömyyteen on vankkumaton.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitä riittää sädekehä pään päällä olevia, ehdottoman oikeassa olevia ihmisiä.
On olemassa asioita kuten oikea ja väärä. Patologinen sarjapettäjä jolla usein jonkin asteisia mielenterveysongelmia jo lapsuudesta saakka ei sitä kykene tiedostamaan vaan syyttää muita ehdottomiksi ja mustavalkoisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä jatkoin ex-avopuolison kanssa sen jälkeen kun hän jäi kiinni pettämisestä. En oikein edes tiedä miksi. Ei se suhde siitä enää palannut entiselleen. Lopulta päätin lähteä ja vaihdoin samalla myös maisemaa aloittaen uuden ammatin opiskelun toisella paikkakunnalla.
Vastaavanlainen kokemus itsellä.
Mies jäi kiinni pettämisistä. Jatkoimme kuitenkin vielä suhdetta, koska mies puhui krokotiilinkyyneliä vuodattaen että parantaa tapansa ja ei ikinä enää.. jne. Uskoin sinisilmäisesti nuo runolliset puheet ja halusin antaa vielä uuden mahdollisuuden. Luottamus oli kuitenkin mennyt ja mies niinmuodoin ainaisesti epäilyksenalainen. Huomasin omien tunteideni kuolleen, ja kun vielä paljastui seuraava pettämistapaus, tein nopean ratkaisun ja lähdin.
Tuosta uuden mahdollisuuden antamisesta sen verran, että niin tehdessäni annoin vain itselleni uuden tilaisuuden tulla petetyksi saman miehen toimesta.
Parempi viheltää peli poikki jo ensimmäisestä kerrasta.
Niin no, r aiskaajakin saattaa itkeä oikeudessa saamaan tuomiota. Ei sitä, mitä teki uhrilleen
Voi olla jollakin tasolla tyydyttävääkin nähdä itseä satuttaneen ihmisn kärsivän, mutta se kärsimys ei ole merkki katumuksesta tai siitä, että olisi oppinut jotakin. Väitän, että jos olisi oppinut, hän ei edes vinkuisi ja vonkuisi sinua takaisin vaan kantaisi saastaisen viittansa kunnialla hautaansa
Sille pettämiskumppanille on varmaan vinkunut huonoa suhdettaan. Näitä on nähty, kun vähänkin vetävä mies vinkuu niin naiset lankeavat
Hyvä mies ei vingu, vaan kantaa tekojensa seuraukset ja oppii niistä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan niin yksinkertainen asia että veri valahtaa alapäähän ja aivotoiminta lakkaa. Mies on siittäjä, jonka biologinen ohjelma ohjaa tämän siittämään mahdollisimman monta naarasta
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua ärsyttää, että kaikki eivät ole alhaisia pettäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Niin no, r aiskaajakin saattaa itkeä oikeudessa saamaan tuomiota. Ei sitä, mitä teki uhrilleen
Voi olla jollakin tasolla tyydyttävääkin nähdä itseä satuttaneen ihmisn kärsivän, mutta se kärsimys ei ole merkki katumuksesta tai siitä, että olisi oppinut jotakin. Väitän, että jos olisi oppinut, hän ei edes vinkuisi ja vonkuisi sinua takaisin vaan kantaisi saastaisen viittansa kunnialla hautaansa
Sille pettämiskumppanille on varmaan vinkunut huonoa suhdettaan. Näitä on nähty, kun vähänkin vetävä mies vinkuu niin naiset lankeavat
Hyvä mies ei vingu, vaan kantaa tekojensa seuraukset ja oppii niistä
Juuri näin. Ja jos rangaistus pettämisestä on pari kyyneltä niin on sen verran halpa lasku että sen maksaa mielellään vaikka toistekin. Nämä asiat opitaan joko lapsuudessa kovan kurin kautta tai ei koskaan. Aikuisena sitten jää ilman tai saa tosi huonon naisen, jos ei ole koulutusvaiheessa koulutettu. Vanha koira ei opi uusia temppuja
PITIKÖ SUA ÄITINÄÄN se ex ? Voisiko oikeasti luottaa toiseen, pitkänkin ajan jälkeen. Sano exälles, että kasvaa jo aikuiseksi.
Pitkissä liitoissa tulee varmaan jokaiselle se hetki kun "joku muu" vie kiinnostuksen. Myös minä opin kantapään kautta aikoinaan, että pettäj ei petä välttämättä sen takia että ei saisi kotona fyysistä läheisyyttä tai seksiä. Meillä oli sama juttu nuorempana, minä olin siinä mielessä meistä huomattavasti halukkaampi ja aktiivisempi. Mies (sen ikäiseksi) yllättäbän bähään tyytyväinen. Jän kuitenkin petti minua kännissä. Ok se oli 1 kerta, ei siis ollut mitään suhdetta, mutta kommenyoi jälkikäteen etyä hän sai huomiota, tunnelma vei mennessään kun koko että joku hurmaantui hänestä jne... . Lievenyävämä asianhaarana oli se että olimme olleet kovin riitaisia jootakin kuukausia jo ja hän koki jäävänsä minulle, joka saatoin olla ehkä aika aika kovasanainen, alakynteen. Eli suhteemme eli loppukaartaan jo.
Erosimme ts minä pakkasin kamani, etsin muutamassa viikossa pikku boxin ja häivyin. Minäkin muutin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, oli pakko päästä pois, vaihtaa maisemaa, nuolla haavoja jossain muualla.
Hän halusi minut takaisin, sanoi useita kertoja nähdessämme kuinka hän odottaa vaan minua. 6v myöhemmin ilmoitti että haluaisi minut ja kanssani naimisiin ja perheen. Niin minäkin olisin halunnut, mutta jotain hajosi minussa siten etten voinut palata, vaikka ikävöin häntä todella paljon. Olin liian ylpeä antamaan anteeksi. En olisi kinä voinut luottaa häneen enää. Tajusin ettei suhteesta tulisi enää miyään.
Hän oli ihminen jonka olin koko nuoruuteni halunnut, en ketään muuta, mutta hänen käytös pitää minua itsestään selvyytenä, viehätys viinaan ja baarissa könyämiseen ja viime niittinä pettäminen (jota olin aina pelännyt hänen hurmuriluonteensa tuntien) oli asia joka olisi vaikuttanut jatkossakin suhtautumiseeni häneen. Miten voisi elää toisen kanssa jota ei arvosta. Minä haluan arvostaa kumppaniani, haluan voida luottaa häneen, jos en arvosta enkä luota, käytyäytymiseni tuskin olisi tullut olemaan kovinkaan rakastavaa / arbostavaa. Tai vaikka olisin yrittänyt kuinka, kauna ja katkeruus siitä miten sitä nuorta, rakastunutta ja herkkää tyttöä hän satutti, olisi jossain stressitilanteessa läsähyänyt taas päin hänen näköään.
Vaikka ajatuskin noilta vuosilta sattuu vieläkin 30 v päästä, oli ehkä kuitenkin parempi että hän päätyi naimisiin silloisen laastarisuhteensa kanssa joka ei tiennyt ko miehen pettäjäluonteesta eikä siitä mitä mies puuhaili ja korvaani kaupunhin yössä kuiskaili. Yämä laadtatisuhdenaine halusi kiivaadti (äkkiä) lapsen, perheen ja sitoa mies siihen. He saivat molemmat tarvitsemansa. Minä en olisi voinut antaa sitä perinteistä perhe-elämäarkea ja lasten elämän elämistä miehelle jota kai jossain sieluni sopukoissa rakastan ja kaipaan yhä.
Monella pettäjämiehellä on Madonna-H*ora kompleksisuus naisia kohtaan. Kumpuaa lapsuudesta useimmiten. Jos tällaisen miehen äidillä ollut mt-ongelmia ja siksi johdonmukainen turva ja kasvatus jäänyt vajaaksi niin aikuisena sitten alitajuisesti kostaa vaillejäämisiään naisille pettämällä.