Asunnon osto kun on rahat valmiina eikä tarvitse myydä omaa
Olen kuullut että asuntokaupassa nykyisin on todella paljon sellaisia tilanteita että ostotarjous on ehdollinen, eli saako ostaja lainaa, tai saako jo omistamansa asunnon ensin myytyä, yms.
Jos on sellaisessa tilanteessa että rahat ovat valmiina eikä ole omaa asuntoa myytävänä, onko se nykyisin etu asuntokaupoilla? Voiko yrittää tinkiä enemmän hinnasta jos on tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (12)
On tietysti etu.
Suosittelen tinkimään välittäjän välityksellä. Jos esität aivan karsean alhaisen tarjouksen, et saa myyjän reaktiota naamallesi.
Minkä hintaista asuntoa olet ostamassa? On aika vaikea kuvitella esim. 200 000 euroa tileillään/sijoituksissa pitävää henkilöä, jonka täytyy vauvapalstalla kysellä tällaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaista asuntoa olet ostamassa? On aika vaikea kuvitella esim. 200 000 euroa tileillään/sijoituksissa pitävää henkilöä, jonka täytyy vauvapalstalla kysellä tällaista asiaa.
Hintapyyntö tällä hetkellä 125 000, oli aiemmin 135 000. Pienen itäsuomalaisen kunnan kuntakeskuksessa palvelujen lähellä. Asunto hyvässä kunnossa, ei tarvitse remonttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintapyyntö tällä hetkellä 125 000, oli aiemmin 135 000. Pienen itäsuomalaisen kunnan kuntakeskuksessa palvelujen lähellä. Asunto hyvässä kunnossa, ei tarvitse remonttia.
Onko ollut kauan myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei vain ole mielikuvitusta. Pääkaupunkiseudulla ensiasunto maksaa helposti tuon 200 000.
En muista miten se tarkalleen meni, mutta ostin lähes samanhintaisen ensiasuntoni ilman mitään lainaa tms. tililläni olleilla rahoilla. Mutta ei ollut mitään ongelmia mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut kauan myynnissä?
Näkeekö sen jostakin Oikotiellä tai Etuovessa? Olen nähnyt asunnon nyt noin viisi kuukautta noilla, mutta en osaa sanoa kauanko ollut ennen kuin sen huomasin.
Kyllä se on mukavaa täällä syrjäsuomessa. Olen ostanut molemmat asuntoni käteisellä. En osannut ajatella, että se kauppa mitenkään poikkeasi muusta kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei vain ole mielikuvitusta. Pääkaupunkiseudulla ensiasunto maksaa helposti tuon 200 000.
Mitä väliä sillä on, missä asunto sijaitsee? Vain tollo kyselee sitä, mitä ap kyselee. Siksi toisekseen vähän aikaa sitten oli ihan sama aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, missä asunto sijaitsee? Vain tollo kyselee sitä, mitä ap kyselee. Siksi toisekseen vähän aikaa sitten oli ihan sama aloitus.
No se ei nyt kuitenkaan ollut minulta. Miksi tämä on niin tolloa? En tosin väitä että en olisi tollo, varmaan monessa asiassa olenkin. Toisissa taas en.
Mutta jokatapauksessa olen kiinnostut eräästä tietystä asunnosta ja tuli mieleen että miten yleistä nykyään on että ei ole yhtään mitään säätämistä kaupanteossa? Kun tuntuu siltä että jatkuvasti on juttua jopa monen ihmisen/pariskunnan ketjuista; kaupat eivät etene ennen kuin kaikki saavat asuntonsa myytyä ja sitten jumittaa.
Silloin se on etu, jos asunnolla on toinen ostaja, jolla näitä ehtoja on. Yleensä myydään sille, joka on nopeammin valmis kauppoihin. Jos olisin itse myymässä, en välttämättä sitoisi itseäni sopimukseen, jossa jäädään odottamaan edellisen asunnon myyntiä. Siinä voi mennä helposti puolikin vuotta ja sinä aikana voi ilmaantua ostaja, joka on valmis lyömään rahat tiskiin heti.
Tarjoa 10% yli pyydetyn,ilman ehtoja lainan saannista tai edellisen oman myynnistä, niin asunto on käytännössä sun