Miten suhtaudut jos tsunamissa läheisensä menettänyt sanoo sinulle että sinulla on ollut helppo elämä?
Kommentit (97)
Et tiedä mitä selän takanani on. En ole kertonut sinulle. Samoin kuin en tiedä mitä sinä kohtasit ennen tragediaa josta puhuimme.
En voi väittää sinun elämäsi olleen helppo. Koska en tiedä siitä mitään. Etkä sinä voi sanoa elämästäni mitään. Koska en ole sinulle kertonut siitä.
Ottaisin etäisyyttä kyseiseen henkilöön. Kukaan ei voi tietää kaikkea toisen elämästä ja ei suruja voi pisteyttää paremmuusjärjestykseen.
Tällä hetkellä varmaan käskisin pitää turpansa kiinni, kun ei tiedä musta ja läheisistä mitään.
Oikeasti poistuisin paikalta sanomatta mitään.
Minulle ei kukaan voi sanoa että minulla on helppo elämä.
Joo, sanoisin että näin on näkkileivät,kysyisin montako hukkui?
Toteasin, että kieltämättä niin, en ole joutunut onneksi kohtaamaan mitään läheskään noin musertavaa, tai isoja suruja muutenkaan (toki joku iäkkään isovanhemman kuolema oli iso suru, mutta myös odotettavissa oleva elämän luonnollinen kierto). Kysyisin, kuinka hän jaksaa nyt, haluaako puhua enemmän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että et taida tietää paljoa minun elämästä.
Olet menettänyt montakin läheistä tsunamissa?
Olen eri, mutta sinun mielestäsi elämä on helppoa, jos ei ole sattunut menettämään läheistä tsunamissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mutta ei se tarkoita että minulla olisi ollut mitenkään helppo elämä muuten.
AIka moni on menettänyt läheisiään, eikä heidän kuolintapansa ketään oikeuta muille kiukuttelemaan.
Ja on niitä muunkinlaisia vastoinkäymisiä. Itse sairastan parantumatonta MS-tautia.
Varmaan vähän häkeltyisin, et mitä hän mun elämästäni tietää.
Nauraisin. Olisin mieluummin menettänyt isäni tsunamissa kuin tullut isäni hyväksikäyttämäksi lapsena ja teininä löytänyt tämän hirrestä.
Minullekin on eräs sanonut noin kun on suoraan sanottuna omien typerien päätöstensä seurauksena joutunut kärsimään.
Kysyisin, miksi hän vertailee elämäänsä minun kuviteltuun elämääni? Hän ei tiedä, mitä olen kokenut.
Yhtälailla hänellä on helppo elämä verrattuna Kiinassa "uudelleenkoulutusleirillä" oleviin uiguureihin, Pohjois-Koreassa asustaviin taviksiin tai Kenian slummeissa asuvaan ihmiseen. Turha kärsimyksestä on tehdä mitään kisaa, siinä ei ole voittajia.
Naurahtaisin vähän hämmentyneenä ja kummastuneena miten joku voi olla niin ymmärtämätön. Lapsen kannalta on aivan sama kuoleeko vanhemmat tsunamissa vaiko kamapäissään yliannostukseen.
Vastaisin: "Mitäs läksit ehhehe, tää on tää maailma"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mutta ei se tarkoita että minulla olisi ollut mitenkään helppo elämä muuten.
Onko sillä väliä jos menettää läheisiä liikenneonnettomuudessa,tulipalossa ym.,onko se tsunami nyt joku helvatan erikoinen tapaus?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tällaisen ihmisen. En voi edes käsittää sitä huolta ja surua, jonka hän on käynyt läpi. Menetti kolme perheenjäsentä. Halaisin häntä.
Mitä huolta ja surua?