Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja venytti tuntia yliajalle eikä päästänyt lähtemään aiemmin, joten poika myöhästyi bussista

Vierailija
22.10.2024 |

Päivän viimeisestä koulukyydistä. Mun piti lähteä hieman aiemmin töistä hakemaan poika koulusta. Kyseinen ope ei ole vielä vastannut viestiin kun kysyin miksi kielsi lähtemästä. Laitoin saman myös luokanvalvojalle ja rehtorille. Hyvänen aika mun lapsella on koulukyyti syystä vai olisiko hänen pitänyt kävellä 18km? 

Kommentit (229)

Vierailija
81/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita pojalle vapautuslappu ylimenevästä kouluajasta, syynä koulukyyti. Eikö poikasi saanut itse sanottua, että sori mun pitää mennä?

Jos oppilailla on kunnan järjestämä kyyti, pitää opettajan huolehtia, että oppilaat mukaan ehtivät. Ei ole lapsen tehtävänä selvittää, että kotiin on päästävä.

Mistä se opettaja voi tietää, milloin kenenkin bussit kulkevat, ja kuka ylipäätään on pitkämatkalainen?

Vierailija
82/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä oppilas minkäikäinen???????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suu auki tarivttaessa ja ei tunnilla mölistä jos ei ole asiaa. 

Vierailija
84/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei se pentu voinut odottaa SINUA yhtään, vaan sinun PITI lähteä töistä HIEMAN aiemmin???

Onko hän eskarilainen tai kehitysvammainen? 

Missä sinä olet ollut, kun on opeteltu käytöstapoja? 

Vierailija
85/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaisesta normaalista arkipäivän sattumuksesta pitää kirjoittaa keskustelupalstalle? Mitä tällä haetaan? Joka päivä ihmisille sattuu kaikenlaisia pikku vastoinkäymisiä ja jänniä tilanteita, se on normaalia elämää, eikä niistä tarvi aina lähteä tilittämään yleiselle keskustelupalstalle.

Mistä asioista mielestäsi sitten on asiallista kirjoittaa keskustelupalstalle? Anna muutama esimerkki.

Vierailija
86/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti käytösongelmia, minkä vuoksi ei päästänyt lähtemään. Oliko edes oikeasti yliajalla vai lähteekö lapsesi 5 min aikaisemmin tunnilta joka päivä? Opettajat eivät saa päästää oppilaita aikaisemmin, koska jos jotain sattuu sen 5 minuutin aikana, vakuutus ei korvaa vaan opettaja on vastuussa.

En tiedä miksi tunti venyi, koska ope ei ole vielä vastannut. Sitä paitsi ei ope voi estää mun lasta lähtemästä koulusta, oli syy mikä tahansa. Ja koulupäivä päättyy 20 yli, bussi lähtee puolelta, joten ihan kunnolla on mennyt yliajalle. Ei kyse ole mistään parista minuutista. Eikä kyse ole siitäkään ettei mun lapsi voisi olla koulussa 20 yli asti, tottakai voi ja pitääkin, mutta noin ei voi tehdä että ei bussiin saa lähteä. /Ap

10 min. kuinka kaukana pysäkki on, kestäähän nyt normaalistiksin sisältä mennä pihalle, kenkien laitto kävely pysäkille, ruuhkaa ovella

Vierailija
87/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha poika on? Eikö olisi voinut sanoa että koulukyyti lähtee kohta. 

No sehän sanoi! Ope ei silti päästänyt!

Vierailija
88/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoululain mukaan opettaja voi pitää oppilasta kaksi tuntia yliaikaa koululla. Ihan turha väittää, että opettaja ei saisi pitää tuntia normaalia pidempään. 

Vierailija
89/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaisesta normaalista arkipäivän sattumuksesta pitää kirjoittaa keskustelupalstalle? Mitä tällä haetaan? Joka päivä ihmisille sattuu kaikenlaisia pikku vastoinkäymisiä ja jänniä tilanteita, se on normaalia elämää, eikä niistä tarvi aina lähteä tilittämään yleiselle keskustelupalstalle.

Jollet itse ymmärrä: Siksi, että muutkin osaisivat reagoida arkipäivän sattumuksiin mielekkäämmällä tavalla heti tilanteen ollessa akuutti, vaikka tilanne ei olisi sattunut aikaisemmin omalle kohdalle. Sinun ei ole pakko kommentoida tai edes lukea, jos asia ei kiinnosta.

Vierailija
90/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aikuisenakaan voi sanoa palaverissa että anteeksi mutta nyt lähtee viimeinen bussi, joten pitää mennä. 

Kyllä voi, jos työaika on päättynyt.

Tuolla asenteella työajat jäävät sitten vähiin ja urankehitys jää aika vaatimattomaksi.

Vierailija
91/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoululain mukaan opettaja voi pitää oppilasta kaksi tuntia yliaikaa koululla. Ihan turha väittää, että opettaja ei saisi pitää tuntia normaalia pidempään. 

AV-mammoilla on ikioma oikeuskäsitys. Ja onhan se totta: kaikki on kyllä kiinni mammojen toiveista ja yhteiskunta pitää suunnitella mammojen tyydyttämiseksi.

Vierailija
92/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika on neljätoista. Ei voi tulla omin neuvoin kouluun vaan pitää olla erityiskuljetus ja saattaja koska lapsi.

Vierailija
93/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ärsyttää. Itse kyllä olen tuollaisten kaltaisissa tilanteissa ollut salaisesti tyytyväinen: opettaja viitsii  kasvattaa Etunsa on myös sillä, että opettaja on tiukempi kuin minä vanhempana jne. Tuolloin on helppo keskustella siitä, että ei kannata ärsyttää ihmisiä, sillä on seurauksensa. Lisäksi olisin kyllä sanonut lapselle, että opettajaan erityisesti panostaa työhönsä, kun kerran viitsii tuhlata teihin vapaa-aikaansa. Näin ahkeraa ja oppilaiden osaamisesta välittävää opettajaa kannatta erityisesti arvostaa ja totella.

Vierailija
94/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika on neljätoista. Ei voi tulla omin neuvoin kouluun vaan pitää olla erityiskuljetus ja saattaja koska lapsi.

asia eri, opettajan moka, kyllä tuossa tapauksessa pitää tietää kenellä kuljetus, erityislapsi

Vierailija
95/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha poika on? Eikö olisi voinut sanoa että koulukyyti lähtee kohta. 

No sehän sanoi! Ope ei silti päästänyt!

Ei tarvitsekaan päästää. 

Vierailija
96/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana ihmetyttää joidenkin huoltajien tapa ongelmatilanteissa laittaa asiasta viestiä asianomaisen lisäksi heti rehtorille. Mitäpä jos ihan vain aluksi asiaa yrittäisi ratkoa asianomaisen kanssa kahden kesken. Jokin ihmeellinen tarve joillakin heti olla kielimässä asiasta pomolle. Ymmärrän kyllä, jos kyseessä vakava virkavirhe.Tätä tapausta en vakavana virkavirheenä pidä. Toki harmistusta aiheuttanut, mutta eiköhän asian saisi open kanssa kahden keskenkin hoidettua. Opettajakin on ihminen ja erehtyväinen. Varmasti ainakin valtaosa meistä kykeneväisiä anteeksi pyytämään ja virheensä myöntämään.

Kouluissa, joissa oppilaat ovat koulukuljetuksen piirissä, oppituntien päättymisaika on sama riippumatta siitä, onko kuljetuksessa vai ei. Joskus itselläkin oppitunti on venynyt, mutta kyllä päivän päätteeksi huolehditaan siitä, että jokainen kyytiinsä kerkeää.

Vierailija
97/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

missä saattaja oli? Eikö taksi voinut tulla hakemaan sisältä siis kuljettaja

Vierailija
98/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat eivät voi tietää oppilaiden kyytiaikoja, jos niistä ei oppilas/vanhemmat heille kerro.

Aivan tasan tarkkaan tietävät. Kuljetukset järjestää koulu! Olen ollut opettajan sijaisena monessa eri kunnassa ja se on aivan opettajan perusasioita, että oppilaat on päästettävä aina niin ajoissa, että ehtivät kuljetukseen.

Kävin aikoinaan maaseudulla yläkoulua koulukyydillä ja koskaan en muista kenenkään opettajan pitäneen yliajalla meitä oppilaita niin, etteikö olisi koulukyytiin ehtinyt. Asia erikseen oli olivat ne oppilaat, jotka jäivät jälki-istuntoon. He menivät kotiin sitten tuntia myöhemmin lähtevällä bussilla; tällöinkin  näistä jälki-istunnoista oli sovittu minä päivänä ne suoritetaan. 

Vierailija
99/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on nimeltään perusopetuslaki. Enintään kahden tunnin kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto on mahdollinen tietyin edellytyksin. Siihen liittyy kuitenkin huoltajan kuuleminen ja tiettyjen menettelymuotojen noudattaminen kurinpitotoimesta päätettäessä. Päivän viimeisen oppitunnin jatkaminen kollektiivirangaistuksena yliajalla ei täytä mitään näistä vaatimuksista.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 35 pykälästä eteenpäin

Vierailija
100/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita pojalle vapautuslappu ylimenevästä kouluajasta, syynä koulukyyti. Eikö poikasi saanut itse sanottua, että sori mun pitää mennä?

Jos oppilailla on kunnan järjestämä kyyti, pitää opettajan huolehtia, että oppilaat mukaan ehtivät. Ei ole lapsen tehtävänä selvittää, että kotiin on päästävä.

Mistä se opettaja voi tietää, milloin kenenkin bussit kulkevat, ja kuka ylipäätään on pitkämatkalainen?

Eihän sen tarvitsekaan tietää, kunhan lopettaa tunnin kun kello soi.