Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja venytti tuntia yliajalle eikä päästänyt lähtemään aiemmin, joten poika myöhästyi bussista

Vierailija
22.10.2024 |

Päivän viimeisestä koulukyydistä. Mun piti lähteä hieman aiemmin töistä hakemaan poika koulusta. Kyseinen ope ei ole vielä vastannut viestiin kun kysyin miksi kielsi lähtemästä. Laitoin saman myös luokanvalvojalle ja rehtorille. Hyvänen aika mun lapsella on koulukyyti syystä vai olisiko hänen pitänyt kävellä 18km? 

Kommentit (229)

Vierailija
121/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa sattuu ja tapahtuu taas.

Vierailija
122/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se, että teidän koululla jälki-istunnon antaminen vaatii massiivista byrokratiaa ja lukuisten eri tahojen kuulemista ei tarkoita sitä, että se olisi laki. Laki on laadittu kurinpitomyönteisestä näkökulmasta aikanaan 90-luvulla vaikka nykyisin elämmekin kurinpitovastaista aikaa."

Älä viitsi tehdä itseäsi naurettavaksi ampumalla näin totaalisesti ohi maalin. Minä tunnen lain, vaikka en työskentele opetusalalla.

Se, jolle vastasit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin oli opettajia jolta tuo olisi onnistunut, jos vastaava kuvio olisi ollut heidän tiedossaan. Pitää ymmärtää, että opettajatkin ovat ihmisiä kaikista ei voi pitää, mutta jokin ammattiylpeys pitäisi olla olemassa.

Vierailija
124/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aliarvioit opettajan ammattitaitoa. Eiköhän tunti ole venynyt ihan aiheesta. Olisit iloinen, että lapsi saa ilmaista opetusta. Ei ketään oikeasti kiinnosta sinun lapsesi saati sinä.

Vierailija
125/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä tilanteessa rehtorille ilmoiteltu kyydin hommaamisesta vaan ilmoitettiin jälkikäteen kyydistä jäämisestä.

Vierailija
126/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele nyt rauhassa. Rehtori selvittää tilanteen open kanssa huomenna, sinulle vastataan sitten. 

Vierailija
127/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koulukyytiaikataulut on opettajan otettava huomioon. Jos esim jätän oppilaan jälki-istuntoon, niin soitan aina kyytioppilaan vanhemmalle, minä päivänä hän pystyy järjestämään kyydin lapselleen. Aina on saatu aika sovittua, kun asiallisesti puhutaan ja huoltaja tietää, mistä kyse. Joskus on kyllä käynyt niinkin, että oppilas on väittänyt, että ope ei oo päästäny ajoissa tunnilta ja siks myöhästyny bussista, vaikka oppilaalla on ollut jotain omia kaverimenoja, joista ei ole halunnut äidin/isän tietävän. Hyvä, että viestitin opelle. Toivottavasti kuitenkin asiallisesti kysellen, etkä riidellen ja haukkuen. Odota nyt vastausta ensin. Opena pyytäisin anteeksi, jos tilanne oli tosiaan niin kuin lapsesi kertoi.

Vierailija
128/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aikuisenakaan voi sanoa palaverissa että anteeksi mutta nyt lähtee viimeinen bussi, joten pitää mennä. 

Kyllä voi, jos työaika on päättynyt.

Tuolla asenteella työajat jäävät sitten vähiin ja urankehitys jää aika vaatimattomaksi.

Urakehitys? Mä käyn töissä, hoidan työni työaikana, ja saan sovitun korvauksen. Ei ole tarkoituskaan mitenkään sen enempää työhön panostaa. Mulla on ihan oikeakin elämä, ja työ on vain ja ainoastaan keino rahoittaa se. Olen sitoutunut hoitamaan työni asianmukaisesti työsopimuksessa sovitun ajan mukaisesti. Muuta en ole työnantajalle luvannut. Kun työaika loppuu, lähden kotiin. Niin yksinkertaista.

Asennevammai

Nuoleskele vaan työnantajan ahteria kieli ruskeana ihan niin paljon kuin haluat. Se sinulle suotakoon. En ole koskaan ymmärtänyt tuota Herran pelkoa. Joillekin työnantaja on kuin Jumala, jonka edessä pokkuroidaan ja väännytään vaikka minkälaiselle mutkalle. Minä näen asian niin, että minä olen työnantajalle tärkeä, ja myyn hänelle aikaani ja osaamistani tiettyyn sovittuun hintaan. Ilmaiseksi en anna kumpaakaan.

Vierailija
129/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullanmuru ei osannut käyttäytyä tunnilla ja sitten itkee, kun bussi meni.

Vierailija
130/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jatketaan yliaikaa, jos tehtävät eivät oppitunnin aikana edisty. Laki mahdollistaa tämän. 

Vierailija
131/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla opettaja sanoi aina viimeisellä tunnilla 5 min ennen loppua, että nyt pitkämatkalaiset saavat lähteä junaan.

Vierailija
132/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta kertaa sitä itsekin tuli jäätyä kuljetuksesta kasarilla, kun ope ei päästänyt.

Puhelimia kun ei ollut, niin rämmittiin ekalle kopille soittamaan vaarille. Se hoiti kuskaukset tai anto rahaa dösälippuun.

Jos ei ollut markkaa soittoon, niin sitten keksittiin muita tapoja. Liftaus oli yleensä nopein tapa päästä 20 kilsaa kotiin.

Se oli ala-astetta 3-6 luokat, taksikuljetus. 1-2 luokat oltiin omalla kylällä. Yläasteella alkoi kulkemaan paremmat bussivuorot ja kunta hankki sarjaliput. Kaikkien elämä helpottu.

Vierailija
133/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko uni illalla?

Vierailija
134/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus jatketaan yliaikaa, jos tehtävät eivät oppitunnin aikana edisty. Laki mahdollistaa tämän. 

Laki tosin edellyttää, että huoltajille ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen ja että koulu huolehtii oppilaan maksutta kotiin, jos hän on kyytioppilas. Joten kyllä, tuntia voidaan jatkaa, kunhan opettaja varmistaa, että jokaiselle koulukuljetuksessa olevalle oppilaalle järjestyy kunnan maksama kuljetus kotiin siten, että koulumatka-aika odotuksineen ei ylitä 2,5 tai 3 tuntia.

Vierailija
135/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa mullakin ollut aikoinaan edes yksi vanhempi joka olisi auttanut kiperässä tilanteessa ja ollut mun puolellani edes yhden kerran elämässä.

Vierailija
136/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko se ylitys tarkalleen ottaen oli? Kovin on tarkalle kyydit sovittu. Tuskin se varttia niitä tenavia piti extraa. Tai sitten poika käväisi lähikaupassa ja myöhästyminen meni opettajan piikkiin. 

Vierailija
137/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita pojalle vapautuslappu ylimenevästä kouluajasta, syynä koulukyyti. Eikö poikasi saanut itse sanottua, että sori mun pitää mennä?

Jos oppilailla on kunnan järjestämä kyyti, pitää opettajan huolehtia, että oppilaat mukaan ehtivät. Ei ole lapsen tehtävänä selvittää, että kotiin on päästävä.

Mistä se opettaja voi tietää, milloin kenenkin bussit kulkevat, ja kuka ylipäätään on pitkämatkalainen?

Eihän sen tarvitsekaan tietää, kunhan lopettaa tunnin kun kello soi.

Itse asiassa oppitunti kestää 60min. Todennäköisesti siitä on käytetty virkistäytymiseen eli välituntiin 15 min tunnin alusta. Voisi olla näissä kyytiläisten kyläkouluissa fiksumpaa aloittaa tunti välitunnilla ja lopettaa siinä vaiheessa, kun homma on pulkassa. Silloin lapset eivät tosin saisi poistua koulualueelta, ennen kuin kouluaika virallisesti päättyy. Mutta antaisi se väljyyttä tällaisia tilanteita ajatellen. Siinä ehtisi kaken pitää ennen bussin tuloa. 

Vierailija
138/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki tosin edellyttää, että huoltajille ilmoitetaan hyvissä ajoin etukäteen ja että koulu huolehtii oppilaan maksutta kotiin, jos hän on kyytioppilas. Joten kyllä, tuntia voidaan jatkaa, kunhan opettaja varmistaa, että jokaiselle koulukuljetuksessa olevalle oppilaalle järjestyy kunnan maksama kuljetus kotiin siten, että koulumatka-aika odotuksineen ei ylitä 2,5 tai 3 tuntia.

Mikä laki? Voisitko laittaa sen?

Vierailija
139/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi kun olisikin tämän tason ongelmia elämässä. Onko sun pojalla joku va ja kki diagnoosi vai onko hän muuten vain kädetön?

Vierailija
140/229 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko se ylitys tarkalleen ottaen oli? Kovin on tarkalle kyydit sovittu. Tuskin se varttia niitä tenavia piti extraa. Tai sitten poika käväisi lähikaupassa ja myöhästyminen meni opettajan piikkiin. 

Jossain päin Suomea (monessakin paikassa) kuljetusoppilaat kulkevat ihan normaalilla vuoroliikenteen bussilla, jonka aikataulut on sovitettu siten, että koululaiset ehtivät tunnilta sopivasti pysäkille. Usein nämä aikataulut ovat vielä kompromisseja, jos pitää huomioida vaikkapa lukion ja yläkoulun oppilaat tai mahdollisesi lisäksi vielä alakoulukin. Nämä bussit eivät siis siinä pysäkillä odottele eivätkä tiedä edes odottaa jotakuta, jota opettaja pitää yliaikaa koululla TAI joka menee sinne lähikauppaan koulun jälkeen.

Oma lapseni kulki tällaisella bussilla ekaluokalla. Aikataulut oli sovitettu sen mukaan, että lukiolaiset ja yläkoululaiset ehtivät siihen tunneiltaan, mutta kauimmaisena sijaitsevaa alakoulua ei oltukaan osattu huomioida. Kas kun aiemmin ei meidän asuinalueelta joutunut kukaan kulkemaan tuohon meidän suunnasta kauimmaiseen alakouluun. Joinain päivinä oli sovittu, että lapseni ei mene iltapäiväkerhoon vaan tulee suoraan koulusta kotiin. Bussi vaan lähti 5 minuttia ennen kuin oppitunti päättyi, joten opettajan kanssa sovittiin, että päästää lapseni koulusta 10 min etuajassa.

Vähän ohis, mutta kyllä tällaisia paikkoja löytyy Suomesta pilvin pimein, joissa on se 5 - 10 min aikaa ehtiä koulusta bussipysäkille ehtiäkseen bussiin. Ja jos myöhästyt, seuraavaa bussia ei välttämättä sinä päivänä enää tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän