Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja venytti tuntia yliajalle eikä päästänyt lähtemään aiemmin, joten poika myöhästyi bussista

Vierailija
22.10.2024 |

Päivän viimeisestä koulukyydistä. Mun piti lähteä hieman aiemmin töistä hakemaan poika koulusta. Kyseinen ope ei ole vielä vastannut viestiin kun kysyin miksi kielsi lähtemästä. Laitoin saman myös luokanvalvojalle ja rehtorille. Hyvänen aika mun lapsella on koulukyyti syystä vai olisiko hänen pitänyt kävellä 18km? 

Kommentit (229)

Vierailija
101/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi pärjää edes armeijassa jos ei jaksa 18km kävellä? 😂

Suomessa ei onneksi ole lapsia armeijassa, vaikka palstafasistit varmaan sellaisestakin tykkäisivät.

Vierailija
102/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha poika on? Eikö olisi voinut sanoa että koulukyyti lähtee kohta. 

Kuinka vanha sinä olet, kun et vieläkään osaa lukea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoululain mukaan opettaja voi pitää oppilasta kaksi tuntia yliaikaa koululla. Ihan turha väittää, että opettaja ei saisi pitää tuntia normaalia pidempään. 

Tuon nimistä lakia ei edes ole olemassa, ja missään laissa ei tietenkään ole tuollaista säännöstä. Sieltä koulusta voi lähteä vaikka kesken oppitunnin, eikä kukaan voi sitä estää. Koulu ei ole vankila eikä opettaja ole vanginvartija.

Vierailija
104/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita pojalle vapautuslappu ylimenevästä kouluajasta, syynä koulukyyti. Eikö poikasi saanut itse sanottua, että sori mun pitää mennä?

Jos oppilailla on kunnan järjestämä kyyti, pitää opettajan huolehtia, että oppilaat mukaan ehtivät. Ei ole lapsen tehtävänä selvittää, että kotiin on päästävä.

Mistä se opettaja voi tietää, milloin kenenkin bussit kulkevat, ja kuka ylipäätään on pitkämatkalainen?

Eihän sen tarvitsekaan tietää, kunhan lopettaa tunnin kun kello soi.

Lain mukaan ei tarvitse. Ja laki määrää opettajaa, ei äidit. 

Vierailija
105/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opettajan pitäisi aikuisena ymmärtää että koulukyyti ei odota. 

Kyllä se joskus odottaa, eli on lista oppilaista, jotka pitää saada kyytiin ennen kuin voi lähteä. Erikseen on pitänyt ilmoittaa poissaolevat. Tässä tapauksessa oli kuitenkin kyse bussista, joka voi olla tavallisella linjalla eikä erikseen järjestetty koululaiskuljetus tilausajona.

Meillä ei koulubussi odottanut, vaikka koulun pihasta aikanaan haki. Kyseessä oli kuitenkin vuorolinja, jonka piti toisessa päässä olla aikataulun mukaan noutamassa tehtaan työväkeä kun heidän työpäivänsä päättyi. Kotiin kyllä pääsi illalla, kun bussit veivät väkeä yövuoroon tehtaalle, mutta kuka vanhempi haluaisi teinin kotiutuvan koulusta yötä vasten.

Tähän ketjuun tuntuu vastaavan lähinnä ne, joille julkinen liikenne on itsestäänselvyys. Sitä se ei ole ollut enää vuosikymmeniin, kun siirrytään pk-seudulta pohjoiseen. Minunkin entinen asuinpaikkani oli 35 km Suomen mittakaavassa isosta kaupungista. Ja se asuinpaikka ei useinkaan ole lapsen valinta. Eikä kouluverkon harventamiseen ole päätäntävaltaa edes niillä perheen aikuisilla.

Oma koulumatkani oli tuon 18 km yläluokkien ja lukion ajan. Kuljin matkan usein pyörällä, mutta sehän ei onnistu paluumatkalla, jos aamulla on on bussikyydin valinnut. 

Vierailija
106/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aikuisenakaan voi sanoa palaverissa että anteeksi mutta nyt lähtee viimeinen bussi, joten pitää mennä. 

Kyllä voi, jos työaika on päättynyt.

Tuolla asenteella työajat jäävät sitten vähiin ja urankehitys jää aika vaatimattomaksi.

Urakehitys? Mä käyn töissä, hoidan työni työaikana, ja saan sovitun korvauksen. Ei ole tarkoituskaan mitenkään sen enempää työhön panostaa. Mulla on ihan oikeakin elämä, ja työ on vain ja ainoastaan keino rahoittaa se. Olen sitoutunut hoitamaan työni asianmukaisesti työsopimuksessa sovitun ajan mukaisesti. Muuta en ole työnantajalle luvannut. Kun työaika loppuu, lähden kotiin. Niin yksinkertaista.

Vierailija
107/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoululain mukaan opettaja voi pitää oppilasta kaksi tuntia yliaikaa koululla. Ihan turha väittää, että opettaja ei saisi pitää tuntia normaalia pidempään. 

Tuon nimistä lakia ei edes ole olemassa, ja missään laissa ei tietenkään ole tuollaista säännöstä. Sieltä koulusta voi lähteä vaikka kesken oppitunnin, eikä kukaan voi sitä estää. Koulu ei ole vankila eikä opettaja ole vanginvartija.

No, entinen peruskoululaki on nykyään perusopetuslaki. Ei se itse asiaa muuta. 

Vierailija
108/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se aikuisenakaan voi sanoa palaverissa että anteeksi mutta nyt lähtee viimeinen bussi, joten pitää mennä. 

Tuolla asenteella työajat jäävät sitten vähiin ja urankehitys jää aika vaatimattomaksi.

Urakehitys? Mä käyn töissä, hoidan työni työaikana, ja saan sovitun korvauksen. Ei ole tarkoituskaan mitenkään sen enempää työhön panostaa. Mulla on ihan oikeakin elämä, ja työ on vain ja ainoastaan keino rahoittaa se. Olen sitoutunut hoitamaan työni asianmukaisesti työsopimuksessa sovitun ajan mukaisesti. Muuta en ole työnantajalle luvannut. Kun työaika loppuu, lähden kotiin. Niin yksinkertaista.

No nyt ei oltu hoidettu hommia asianmukaisesti. Kyllä siitä töissäkin ongelmia tulisi, jos vaan hölmöilet työajan, ja kuvittelet, että se riittää. 

Vierailija
109/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuttaa, ja nimenomaan siinä, että vaatimukset huoltajan kuulemisesta ja virallisten menettelymuotojen noudattamisesta ovat tiukemmat.

Vierailija
110/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei muutakaan sitä asiaa, että tuollaista hatusta keksimääsi säännöstä ei ole siinä laissa eikä missään muussakaan. Vapaudenriisto sen sijaan löytyy rikoslaista.

Edelleen sieltä koulusta voi lähteä millä hetkellä tahansa, ja joka tämän fyysisesti estää, syyllistyy vapaudenriisto-nimiseen rikokseen.

Vierailija
111/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asennevammainen akka pannaan jonon kärkeen kun aletaan irtisanoa väkeä.

Vierailija
112/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin yksinkertaista on Siwan kassan elämä.

Vierailija
113/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana ihmetyttää joidenkin huoltajien tapa ongelmatilanteissa laittaa asiasta viestiä asianomaisen lisäksi heti rehtorille. Mitäpä jos ihan vain aluksi asiaa yrittäisi ratkoa asianomaisen kanssa kahden kesken. Jokin ihmeellinen tarve joillakin heti olla kielimässä asiasta pomolle. Ymmärrän kyllä, jos kyseessä vakava virkavirhe.Tätä tapausta en vakavana virkavirheenä pidä. Toki harmistusta aiheuttanut, mutta eiköhän asian saisi open kanssa kahden keskenkin hoidettua. Opettajakin on ihminen ja erehtyväinen. Varmasti ainakin valtaosa meistä kykeneväisiä anteeksi pyytämään ja virheensä myöntämään.

Kouluissa, joissa oppilaat ovat koulukuljetuksen piirissä, oppituntien päättymisaika on sama riippumatta siitä, onko kuljetuksessa vai ei. Joskus itselläkin oppitunti on venynyt, mutta kyllä päivän päätteeksi huolehditaan siitä, että jokainen kyytiinsä kerkeää.

Miksi soittaa opettajalle, joka ei ole välittänyt siitä, pääseekö lapsi tänään kotiin vai ei? Parempi soittaa sinne, missä on pakko toimia ja  korjata opettajan moka.

Vierailija
114/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Vierailija
115/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettaja saisi kuulla kunniansa jos mun lapsen kohdalla noin toimisi niin oppisi opettaja olemaan.

Vierailija
116/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Koska tämä jankuttaja ilmeisesti on "töissä" jonkinlaisena orjana hikipajassa, ja vieläpä ylpeä siitä. Oikein tunnollinen raskaan työn raataja. Ihan sama, vaikka työsopimusta, työehtosopimusta ja työaikalakia käytettäisiin lähinnä vessapaperina, hänhän on tunnollinen ja ahkera! :D

Vierailija
117/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten opettajan moka korjaantuu rehtorille ja luokanohjaajalle ilmoittajalle?

Onko niin, ettet koskaan ole itse virhettä tehnyt ja tullut toimittua vastoin  normia?

Vierailija
118/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on nimeltään perusopetuslaki. Enintään kahden tunnin kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto on mahdollinen tietyin edellytyksin. Siihen liittyy kuitenkin huoltajan kuuleminen ja tiettyjen menettelymuotojen noudattaminen kurinpitotoimesta päätettäessä. Päivän viimeisen oppitunnin jatkaminen kollektiivirangaistuksena yliajalla ei täytä mitään näistä vaatimuksista.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 35 pykälästä eteenpäin

Se, että teidän koululla jälki-istunnon antaminen vaatii massiivista byrokratiaa ja lukuisten eri tahojen kuulemista ei tarkoita sitä, että se olisi laki. Laki on laadittu kurinpitomyönteisestä näkökulmasta aikanaan 90-luvulla vaikka nykyisin elämmekin kurinpitovastaista aikaa.

Vierailija
119/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen laki on nimeltään perusopetuslaki. Enintään kahden tunnin kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto on mahdollinen tietyin edellytyksin. Siihen liittyy kuitenkin huoltajan kuuleminen ja tiettyjen menettelymuotojen noudattaminen kurinpitotoimesta päätettäessä. Päivän viimeisen oppitunnin jatkaminen kollektiivirangaistuksena yliajalla ei täytä mitään näistä vaatimuksista.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628 35 pykälästä eteenpäin

Se, että teidän koululla jälki-istunnon antaminen vaatii massiivista byrokratiaa ja lukuisten eri tahojen kuulemista ei tarkoita sitä, että se olisi laki. Laki on laadittu kurinpitom

Lue nyt vaan mitä siinä laissa sanotaan, ja mussuta vasta sitten. :D

Vierailija
120/229 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten opettajan moka korjaantuu rehtorille ja luokanohjaajalle ilmoittajalle?

Onko niin, ettet koskaan ole itse virhettä tehnyt ja tullut toimittua vastoin  normia?

Jos lapsensa haluaa kunnan maksamana kotiin, niin turha opettajalle soitella, ei se taksia tilaa ja sitä maksa, kunhan selittää, että ei voinut tietää, että bussi meni jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan