Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avovaimon ja itseni rahat.

Vierailija
22.10.2024 |

Huommenta!

Lueskelin useita keskusteluja jo aiheesta, ja ajattelin että tämä olisi ehken fiksumpi alusta avata keskustelu kuin Suomi24.

Tilannehan on semmoinen, olemme noin nelikymppinen pariskunta, että meillä on rahat erikseen, ja vaimo on pyydellyt pitkin vuotta rahaa lainaan, opiskelut kesken alan vaihdon takia.  

Tämän lainailun takia oma rahatilanteeni on nyt vuoden ajan ollut aivan kuralla, tienaan noin 1600€/kk josta maksan tällä hetkellä kaikki asumiseen ja ruokailuun liittyvät kulut, itselleni jää noin 50-100€ kuussa käteen, josta maksan omat polttoaineeni, riittää juuri ja juuri jos en tarvitse ajaa kuin töihin ja takaisin.

Viime viikonloppuna selvisi, että avovaimollani on noin 6000€ säästötilillä ja reilu 2000€ käyttötilillä. Keskustelu asiasta alkoi kun jouduin käyttämään autoni katsastuksessa, joka maksoi 59€ sekä ostamaan siihen varaosia 131.95€ edestä. Usiintakatsastus oli vielä päälle 30€.

Tämä veti oman tilini nolliin, joten en pystynyt ostamaan ruokaa ollenkaan, ja tästäkös avovaimo kimpautui täysin, ei kuulema maksa mistään mitään. Pitkän huutamisen kuuntelun jälkeen näytin hänelle tilini, ja hän näytti omansa, josta ei kuulema ole vara maksaa mitään. Tässä vaiheessa itselläni keitti ylitse, ja lähdin yöksi työpaikalle nukkumaan.

Työkaveri tankkasi autoni, sekä antoi rahaa lainaan, sain nyt ruokaa hankittua.

Avovaimo pitää mykkäkoulua.

Mitenkä tästä eteenpäin? Kaikki tilisiirrot on ylhäällä, jos eroamme, voinko vaatia rahojani takaisin laillisin keinoin esimerkiksi käräjäoikeudessa? Varani eivät riitä lakimiehen palkkaamiseen.

M37, firman koneella, jottei avovaimolle jää jälkiä tästä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikanaan eli avoliitossa, meillä oli systeemi että kumpikin  maksaa puoliksi yhteiset kulut siis asunto, ruoka, sähkö jne.

Se mitä yli jäi oli kummankin omaa.  Siinä sitten makseltiin jotain toisen puolesta, esim. kun käytiin ulkona syömässä niin siinä sitten jompi kumpi sanoi että minä maksan, maksa sitten seuraavalla kerralla. Minä olin meistä se jok a enemmän tienasi ja meillä ei rahasta ollut koskaan riitaa.

No se liitto on jo ohi aika päiviä sitten ja elelen yksin. 

Vierailija
22/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli maksatte kaikki muut elämisen kulut puoliksi mutta sinä maksat sen lisäksi myös ruoan ja auton?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä niitä rahoja tule takaisin millään saamaan. Avipuolisoilla on Suomessa elatusvelvollisuus, joten elä nyt pari kuukautta maksamatta ollenkaan ruokia tms. Laita vaimo maksamaan ensi kuun vuokra ja muuten elät maksamatta mitään muuta kuin pakolliset menot. Sinuna en ostaisi kotiin edes ruokaa, syö vaimon ostamia ruokia. Ja sitten ero. Taloudellinen tilanteesi todennäköisesti vain paranee eron myötä. 

Selvennyksenä, että mulle ei ole ongelmana elättää toista. Olenkin ollut samassa tilanteessa eli kävin töissä ja mieheni opiskeli täysipäiväisesti. Maksoin kaikki juoksevat kulut ja suuren osan yhteisistä ruoista. Mutta mieheni oli rehellisesti varaton ja hän alkoi maksamaan enemmän heti, kun sai töitä. Tuo epärehellisyys, epäreiluus ja se, ettei kiinni jäätyään pahoittele tai suostu maksamaan, olisi mulle liian suuri ongelma. 

Vierailija
24/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eksä pyysi rahaa minulta mutta sillä olikin  jotain sata tonnia tilillä. Maksoin lomamme joka maksoi yli 4000 euroa. Vadin puolet takaisin siitä ja se käytti myös autoani usein koska sillä ei ollut kuulemma varaa autoa hankkia. Vaadin siltä 9000 euroa hyvitystä kuluihin mitä olin maksanut ja kovan vääntämisen jälkeen sainkin sen Koska tavallaan kiristin sitä antamaan ne rahat. Itse se huijasi minua törkeästi.

Vierailija
25/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kävele nyt peilin eteen ja katso sinne. Näet miehen jota on taloudellisesti hyväksikäytetty ja kunnolla. Olet joutunut maksamaan lähes kaiken, vaikka toisella olisi ollut mahdollisuus osallistua.

Itse näen tämän jopa niin, että vaimo kerää pesämunaa lähtöä varten. Koulutuskin sopii asiaan. Kun se on ohi ja pääsee töihin, niin se on kuule hänellä jo uusi elättäjä kierroksessa. Kannattaisi erota saman tien. 

No koska omaat varmaan perinteisen elämänmallin tuon ikäisenä miehenä. Niin tuskin eroat. Eiköhän teillä ole jo viikonloppuun mennessä rouva selittänyt asiat parhain päin, vähän seksiä ja siihen onkin sitten turvallista jäädä.

Mutta kysy ensi viikolla tähän aikaan itseltäsi, että voisiko kuitenkin olla niin että rouva jättää sinut parin vuoden kuluttua? Miltä sitten tuntuu? 

26/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

APua! Ihan törkeä akka! Nyt vaadit häntä maksamaan kaikki velat sulle takaisin ja tästä lähtien vuokra sekö vesi- ja sähkölaskut puoliksi, jos vielä haluatte asua yhdessä. Sano, että sä tiedät, että hänellä on ktllä maksukykyä.

Vierailija
27/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveen pieni palkka sulla. 

"Tienaan noin 1 600 euroa", lienee siis nettopalkka. Kaikilla ei ole paljoa tuloja ja jos elää tarpeeksi kaukana kehä-3:en ulkopuolella, tulee hänenkin tuloillaan toimeen. AP lisäksi mainitsee tulevansa toimeen, mutta samassa taloudessa asuva lokki tuhoaa talouden.

Naiset ovat (usein) kerskakulutusta joihin ei säästelevästi elävän miehen kannattaisi sotkeutua. Ymmärrän tosin tilanteen, silla myös oma talouteni on heikko koska naiset.

Vierailija
28/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 100% varma, että keskustelemalla ette saa asiaa selvitettyä ja meno tulee myös jatkumaan samanlaisena, eli avovaimosi tulee jatkossakin piilottelemaan (tai "piilottelemaan") rahaa sinulta. Hänhän voi salata jotain muutakin. Siitä voit tehdä oman johtopäätöksesi. En halua olla se joka sen kertoo.

Hiukan aiheen vierestä: On jotenkin jännää, että monet ihmiset säästävät pahan päivän varalle, mutta kun se paha päivä tulee niin sitä rahaa ei halutakaan käyttää mihinkään.

M46

Avoliiton koko pointtihan on pitää rahat omillaan, joten miten hän viosi "piilotella" niitä? Se on hänen täysi oikeutensa. Miksi mies vaatii nähdä toisen tilitietoja ylipäätään? Vaatiiko hän naiselta muita naisen asioita ja omaisuuksia aggressiivisesti huutaen? Olisiko tässä kuitenkin naisella rikosilmoituksen tekemisen paikka?

Toivottavasti yrität vain trollailla. Jos olet kuitenkin tosisasi niin olen erittäin huolestunut älykkyytesi alhaisesta tasosta.

Vierailija
29/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kävele nyt peilin eteen ja katso sinne. Näet miehen jota on taloudellisesti hyväksikäytetty ja kunnolla. Olet joutunut maksamaan lähes kaiken, vaikka toisella olisi ollut mahdollisuus osallistua.

Itse näen tämän jopa niin, että vaimo kerää pesämunaa lähtöä varten. Koulutuskin sopii asiaan. Kun se on ohi ja pääsee töihin, niin se on kuule hänellä jo uusi elättäjä kierroksessa. Kannattaisi erota saman tien. 

No koska omaat varmaan perinteisen elämänmallin tuon ikäisenä miehenä. Niin tuskin eroat. Eiköhän teillä ole jo viikonloppuun mennessä rouva selittänyt asiat parhain päin, vähän seksiä ja siihen onkin sitten turvallista jäädä.

Mutta kysy ensi viikolla tähän aikaan itseltäsi, että voisiko kuitenkin olla niin että rouva jättää sinut parin vuoden kuluttua? Miltä sitten tuntuu? 

Hah, kahdesti olen tuon koulutusruljanssin kokenut, koulut käyty ja sit olikin jo lähtö edessä :D 

Kolmatta ei tule, jos koulutus mainitaan niin lähtisin samoin tein.

Vierailija
30/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän täytyy olla provo. Ja jos ei ole niin kasvata jmlauta selkäranka ja lopeta väniseminen. Kivikin tietää mitä tossa vaiheessa kannattaa tehdä.

Vierailija
31/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä voi tulla kusetetuksi. Itsestä on kiinni, antaako sen jatkua....

Vierailija
32/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 100% varma, että keskustelemalla ette saa asiaa selvitettyä ja meno tulee myös jatkumaan samanlaisena, eli avovaimosi tulee jatkossakin piilottelemaan (tai "piilottelemaan") rahaa sinulta. Hänhän voi salata jotain muutakin. Siitä voit tehdä oman johtopäätöksesi. En halua olla se joka sen kertoo.

Hiukan aiheen vierestä: On jotenkin jännää, että monet ihmiset säästävät pahan päivän varalle, mutta kun se paha päivä tulee niin sitä rahaa ei halutakaan käyttää mihinkään.

M46

Avoliiton koko pointtihan on pitää rahat omillaan, joten miten hän viosi "piilotella" niitä? Se on hänen täysi oikeutensa. Miksi mies vaatii nähdä toisen tilitietoja ylipäätään? Vaatiiko hän naiselta muita naisen asioita ja omaisuuksia aggressiivisesti huutaen? Olisiko tässä kuitenkin naisella rikosilmoituksen tekemisen pa

Älykkyyteni on yli 130 mensa-pistettä. Sen vuoksi en varmaan ole avoliittoon sortunutkaan, toisin kuin muut naisparat.

Vierailija
33/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen ehdottomasti sen kannalla, että kannattaa erota

Sitten kannattaa kuunnella vaikka jotain kristillisiä avioliittopodcasteja, missä oppii miehistä ja naisista, sekä tällaisten liittojen luonnollisista roolijaoista. Näissä podcasteissa miehet kertovat ihan ylpeästi tienaavansa kaikki perheen rahat, jotka ovat siis perheen rahoja, joita vaimo käyttelee oman harkintansa mukaisesti. Vaimo sitten huolehtii niistä asioista, jotka ovat hänelle luontaisia ja helppoja, kuten kodista, lastenhoidosta, jne.

Jos taas ei halua suhteeseen biologisen naisen kanssa, vaan 50/50 kämppistelyä omilla tuloilla, suosittelen lämpimästi kämppistä samasta sukupuolesta. Ja pitämään sukuelinvärkit erillään. Niitä voi käydä sitten erillistalouksille tyypilliseen tapaan uittamassa vaikkapa maksullisissa, jotka huolehtivat siitä, että saavat sukuelintensä käytöstä asianmukaisen korvauksen

Jos olet nainen ja löydät itsesi minkäänlaisesta 50/50 tai avoliittojärjestelystä, lähde heti. Simple as that, ei kysymyksiä. Sinua hyväksikäytetään, sillä seksuaalisuudellasi on arvo, toisin kuin miehen.

Vierailija
34/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa vähän meidän tilannetta, mutta toisinpäin, kun mies odottaa minun kustantavan kaiken. Mykkäkoulukin sopii kuvaan, hän on harrastanut sitäkin.

En osaa neuvoa muuta kuin että eroa, pärjäät paremmin ilman hyväksikäyttäjää.

Vierailija
35/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP-lounastaukoa viettämässä tässä.

Tilisiirroissa onneksi lukee laina, tarkistin juuri.

Työkaveri tuntee jonkun kohtuu hintaisen lakimiehen, soittelen sille huomenissa jos pekkasen saan.

Palkasta, 1600€/kk käteen on täällä syrjäkylillä kiinteistönhoidosta melko kova palkka, tosin työ on myös leppoisaa.

Vierailija
36/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi vaatia rahojasi takaisin mitenkään, jos sinulla ei ole velkakirjaa. Vähän sama homma kuin missä tahansa rakkaushuijauksessa.

Nyt vaan lopetat hänen ylläpitonsa ja sillä selvä. Hän tehköön omat ratkaisunsa.

Vierailija
37/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan enemmän kuin puolisoni ja näin ollen maksan myös enemmän yhteisistä kuluista. Aloittajan tilanteessa ei ilmeisesti ole puhuttu raha-asioita selväksi että miten ne hoidetaan kun asutaan yhdessä. Tilanne mikä nyt on, ei todellakaan ole oikein.  Se miten tuosta mennään eteenpäin onkin sitten arvoitus. Tuskin näistä lainatuista summista on tehty  papereita, joten jos toinen ei niitä halua maksaa takaisin niin minkäs teet. Jos ovat avoliitossa niin tietty voi käräyttää verottajalle (jos siis summat riittävät) ja avopuoliso joutuu maksamaan lahjaveron. Jos puoliso ei halua osallistua elämisen kuluihin onko sitten ainoa vaihtoehto erota ja muuttaa omaan. Mutta aikamoiselta pissipäältä tuo puoliso kuullostaa kun kuppaa toisen ihan tyhiin eikä osallistu vaikka rahaa olisi.

Vierailija
38/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä niitä rahoja tule takaisin millään saamaan. Avipuolisoilla on Suomessa elatusvelvollisuus, joten elä nyt pari kuukautta maksamatta ollenkaan ruokia tms. Laita vaimo maksamaan ensi kuun vuokra ja muuten elät maksamatta mitään muuta kuin pakolliset menot. Sinuna en ostaisi kotiin edes ruokaa, syö vaimon ostamia ruokia. Ja sitten ero. Taloudellinen tilanteesi todennäköisesti vain paranee eron myötä. 

Selvennyksenä, että mulle ei ole ongelmana elättää toista. Olenkin ollut samassa tilanteessa eli kävin töissä ja mieheni opiskeli täysipäiväisesti. Maksoin kaikki juoksevat kulut ja suuren osan yhteisistä ruoista. Mutta mieheni oli rehellisesti varaton ja hän alkoi maksamaan enemmän heti, kun sai töitä. Tuo epärehellisyys, epäreiluus ja se, ettei kiinni jäätyään pahoittele tai suostu maksamaan, olisi mulle liian suuri ongelma. 

Ei muuta kuin äkkiä hommata itselle asunto, vielä ehtii saamaan kuun vaihteeseen, niin saa eukko maksella omaa asuntoaan ja mies omaansa. Tuollaista en minäkään katsoisi päivääkään, että pummii rahaa vaikka itselläkin on. 

Vierailija
39/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä voi tulla kusetetuksi. Itsestä on kiinni, antaako sen jatkua....

Kerron aloittajalle oman tarinani täydellisestä taloudellisesta hyväksikäytöstä, naisena. Kiltteys ja hyvänluontoisuus on itselläni " suuri vika" ja siihen vielä lisätään se kun tykkää ihmisestä. Oma vuokra asuntoni ja miesystäväni ehdotti että muuttaa luokseni. Ennen muuttoaan ihan paperilla laski miten paljon antaa minulle rahaa kuukaudessa  vuokraan ja muihin yhteisiin menoihin. Aikaa kului tässä avoliitossa ja kas kummaa, latin latia en häneltä rahaa saanut. Siinä hänelle tuli alkujaan suuri virhe kun näki otsassani tekstin, tyhmä. Siinä minulla olikin melkoinen työ että hänet asunnostani sain pihalle. Annan sinulle neuvon: Juokse ja juokse kauas , hyväksikäyttösi ei tule muuten loppumaan. Toivon että löydät paremman ihmis suhteen , aivan sydämestäni. 

Vierailija
40/42 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, kahdesti olen tuon koulutusruljan

Mulla taas on neljäs koulutus menossa ja sama avoliitto. Rahatkin vielä molemmilla omat. Ja hyvin pyyhkii. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi