Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy

Vierailija
21.10.2024 |

Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita. 

Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.

Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.

Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.

Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.

Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.

https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…

No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä? 

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisesti tämä keskustelu meni kouluruoasta riitelyksi. Ainakin omista kouluajoistani muistan, että kotiin tullessa oli kova nälkä, vaikka koulussa söin ihan hyvin. Ja kotona oli aina lämmintä ruokaa. Siitähän tässä oli kysymys, ettei yksi ateria riitä harrastaville ja kasvaville/kehittyville lapsille.

Osan mielestä riittää, kun koulussa on kuitenkin tarjolla ihan oikeita eineslihapullia ja jopa seitikeittoa :D

Vierailija
182/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se Saarioinen niitä kuukausia ennen valmista. Oikein hyvin ne ravintoaineet säilyy. Kuinka moni tarjoaa arkisin kotona jotain alusta lähtien valmistamiaan kasvispihvejä?

Hyvin moni. Ei kaikki ole samanlaisia uusavuttomia einesten mättäjiä kuin sinä ja tämä Miia. Kasvispihvit on yksi helpoin ruoka valmistaa itse alusta asti. Varsinkin, jos on yleiskone raastinkappaleella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnosta, mitä rasvaa käytät itse paistamiseen?

Voita tai kylmäpuristettua kasviöljyä. Mitä pitäisi käyttää?

Vierailija
184/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt osuu kyllä pilkka omaan nilkkaan. Seitikeskustelu lähti siitä, kun tämä yksi (ehkä sinä?) nimitteli ruokaa ulosteeksi ja mm. valitti, kun koulut käyttävät eineksiä ja halpaa kalaa. Varmaan hän haluaisi alkaa maksella vähän isompia veroprosentteja vielä, vaikka suomalaisten ostovoima on jo nyt ihan pohjasakkaa, että saadaan sitten jotain hänellekin kelpaavaa kalaa kouluruokaloihin. Muussa tapauksessa tuo ruuanhaukkuja vaikuttaa kyllä lähinnä itse todella lapselliselta.

--

Oikein mielelläni maksaisin korkeampaa veroprosenttia, jos sillä 100% varmuudella saataisiin kouluihin aidosti laadukasta ja ravintorikasta ruokaa. Nykyinen kouluruoka on oikeasti monin paikoin täysin ala-arvoista enkä ymmärrä, miksi sitä täällä yritetään glorifioida joksikin muuksi kuin mitä se on.

t. se, jolle paasaat

Olet sitten kyllä poikkeus. Itseltäni lähtee jo sen verran sievoinen summa palkasta veroihin, että mun puolesta saa seiti kelvata kouluruuaksi.

Vierailija
185/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauho (gluteenia), maissitärkkelys, suola, palmurasva, aromi, väriaine: E150c, maltodekstriini, hiivauute, naudanlihauute, sokeri, tomaatti, omena, muunnettu tärkkelys, sipuli, emulgointiaine: E451.

Tuossa lapselle, joka ei osaa käyttää googlea. Tuo on ruskean kastikkeen tuoteseloste. Eikö kuulostakin terveelliseltä ja herkulliselta? Erityisesti naudanlihauute saa itselläni veden herahtamaan kielelle. 

Ja sinä luulet, että on vain yksi ainoa RUSKEAKASTIKE joka ikisellä keittiöllä. Ei sitä tuotemerkkiä edelleenkään sieltä ollut antaa? Miksi et voi laittaa edes lähdeviitettä siihen, minkä tuoteselosteen tuohon laitoit? No googletetaan sitten itse! Ilmeisesti Blå Band? Miksi se oli niin vaikea sanoa? 

Niitä kun on muitakin ja paljon vähemmillä lisäaineilla:

Valion:

maito

Meinaatko vakavissasi, että jossain Valion tms. tehtaalla se uute tarkoittaa luuydintä :D

Vierailija
186/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt osuu kyllä pilkka omaan nilkkaan. Seitikeskustelu lähti siitä, kun tämä yksi (ehkä sinä?) nimitteli ruokaa ulosteeksi ja mm. valitti, kun koulut käyttävät eineksiä ja halpaa kalaa. Varmaan hän haluaisi alkaa maksella vähän isompia veroprosentteja vielä, vaikka suomalaisten ostovoima on jo nyt ihan pohjasakkaa, että saadaan sitten jotain hänellekin kelpaavaa kalaa kouluruokaloihin. Muussa tapauksessa tuo ruuanhaukkuja vaikuttaa kyllä lähinnä itse todella lapselliselta.

--

Oikein mielelläni maksaisin korkeampaa veroprosenttia, jos sillä 100% varmuudella saataisiin kouluihin aidosti laadukasta ja ravintorikasta ruokaa. Nykyinen kouluruoka on oikeasti monin paikoin täysin ala-arvoista enkä ymmärrä, miksi sitä täällä yritetään glorifioida joksikin muuksi kuin mitä se on.

t. se, jolle paasaat

Olet sitten kyllä poikkeus. Itseltäni lähtee jo sen

Et sitten lukea osaa. No eipä sille mitään mahda, jos on vetänyt koko ikänsä eineksiä eikä ymmärrä, mikä ero on verojen määrällä ja sillä, mihin verorahat kohdennetaan. 

Vierailija
187/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Miia on ihan perus palsamamma, paitsi miinus 50 kg laihempi.

Vierailija
188/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me nyt sentään olla jenkkilän tiellä vielä, missä ei antibiootit toimi, kun kaikki syö antibioottilihaa, ja kaikki on niin oudoksi kemiallisesti tuotettua, mm. jättikokoiset maissit jne., ja eletään vain limsalla ja jättimäisillä hampurilaishöttöleivillä jne.

Euroopasta tulee vielä paljonkin vaikutteita oikein tuoreista raaka-aineista (mm. välimerellinen keittiö ja Ranska).

Tällä äidillä on mennyt vähän vihkoon, mutta kuten joku jo kirjoittikin, sentään hän on tunnistanut ja tunnustanut tilanteensa ja hankkinut siihen neuvontaa. Samaa ei varmasti voi sanoa kaikista äideistä, joten sinänsä häntä ei ehkä tässä tilanteessa tarvitsisi haukkua, vaan tukea aloittamallaan muutoksen tiellä.

Vierailija
189/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin riittää. Koulussa saa lämpimän aterian ja kotona sitten eineksiä. Eineksiä muutenkin dissataan aivan liikaa. Elämässä on paljon epäterveellisempiä asioita kuin einekset. Esim. vähäiset yöunet ja ilmansaasteet kaupungeissa.

Kouluruokakin on einesruokaa. Eli eineksiä ja eineksiä. Kyllä se on se määräkin jolla on merkitystä

Vierailija
190/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi mammat niin kiihkolla todistelevat täällä, että einesruoka on hyvää ravintoa ja lapsi pärjää sillä, kun saa koulussa pari einespullaan ja lisäainekastiketta kumiperunan kostukkeeksi. Mammat itse valmistavat ruokaa joko tilaamalla woltista kebu-pizza-hampparia tai mikrottamalla Saarioisten eineksiä. Oikein jos hurjaksi heittäytyvät saattavat paistaa hunajamarinoituja kanasuikaleita ja tarjota niitä ylikypsän valkoisen riisin kera. Kastikkeeksi tietenkin kermankaltaista valmistetta, jossa on kermaa vain nimessä. 

Vierailija
191/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei me nyt sentään olla jenkkilän tiellä vielä, missä ei antibiootit toimi, kun kaikki syö antibioottilihaa, ja kaikki on niin oudoksi kemiallisesti tuotettua, mm. jättikokoiset maissit jne., ja eletään vain limsalla ja jättimäisillä hampurilaishöttöleivillä jne.

Euroopasta tulee vielä paljonkin vaikutteita oikein tuoreista raaka-aineista (mm. välimerellinen keittiö ja Ranska).

Tällä äidillä on mennyt vähän vihkoon, mutta kuten joku jo kirjoittikin, sentään hän on tunnistanut ja tunnustanut tilanteensa ja hankkinut siihen neuvontaa. Samaa ei varmasti voi sanoa kaikista äideistä, joten sinänsä häntä ei ehkä tässä tilanteessa tarvitsisi haukkua, vaan tukea aloittamallaan muutoksen tiellä.

Lapset hankkivat apua, ei äiti. Lapset ilmoittivat tuon perheen ohjelmaan mukaan, koska halusivat saada kunnollista ruokaa. Äidille riitti löllöt ranut makkaralla ja majoneesilla. 

Vierailija
192/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi mammat niin kiihkolla todistelevat täällä, että einesruoka on hyvää ravintoa ja lapsi pärjää sillä, kun saa koulussa pari einespullaan ja lisäainekastiketta kumiperunan kostukkeeksi. Mammat itse valmistavat ruokaa joko tilaamalla woltista kebu-pizza-hampparia tai mikrottamalla Saarioisten eineksiä. Oikein jos hurjaksi heittäytyvät saattavat paistaa hunajamarinoituja kanasuikaleita ja tarjota niitä ylikypsän valkoisen riisin kera. Kastikkeeksi tietenkin kermankaltaista valmistetta, jossa on kermaa vain nimessä. 

Älä nyt, mitä sukupolvia yhdistäviä kaikkien muistamia yhteismuistoja meillä olisi, jos ei olisi kumiperunoita kouluissa.. Ei ne perusperunat jää mieleen, mutta kumiperunat <3

Vierailija
193/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt, mitä sukupolvia yhdistäviä kaikkien muistamia yhteismuistoja meillä olisi, jos ei olisi kumiperunoita kouluissa.. Ei ne perusperunat jää mieleen, mutta kumiperunat <3

Tiedätkö, mitä ovat Kinder-yllätysperunat? Jos et, olet jäänyt merkittävästä kokemuksesta paitsi. 

Vierailija
194/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miinus 50 kg laihempi eli 50kg painavampi kuin palstamamma. Aikamoista. 

Vierailija
195/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset hankkivat apua, ei äiti. Lapset ilmoittivat tuon perheen ohjelmaan mukaan, koska halusivat saada kunnollista ruokaa. Äidille riitti löllöt ranut makkaralla

Jos lapset ovat jo sen ikäisiä, että osaavat ilmoittautua ohjelmaan, niin varmasti osaisivat itsekin vaikuttaa perheen ruokasuunnitteluun, auttaa kauppareissuissa, ruuanlaitossa, ja siinä keittiön siivoamisessa. Toki haasteena tässä se, ettei äiti hevillä halunnut ketään keittiöönsä, mutta vaikka kaupassakäyntiin voisivat lapsetkin osallistua, ja tosiaan suunnitteluun viikon ruuista.

Vierailija
196/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt, mitä sukupolvia yhdistäviä kaikkien muistamia yhteismuistoja meillä olisi, jos ei olisi kumiperunoita kouluissa.. Ei ne perusperunat jää mieleen, mutta kumipe

Oliks nää Kinder-yllärit niitä mustia kohtia?

Vierailija
197/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat jo sen ikäisiä, että osaavat ilmoittautua ohjelmaan, niin varmasti osaisivat itsekin vaikuttaa perheen ruokasuunnitteluun, auttaa kauppareissuissa, ruuanlaitossa, ja siinä keittiön siivoamisessa. Toki haasteena tässä se, ettei äiti hevillä halunnut ketään keittiöönsä, mutta vaikka kaupassakäyntiin voisivat lapsetkin osallistua, ja tosiaan suunnitteluun viikon ruuista.

---

Aika paha on 13-vuotiaan lähteä suunnitelemaan perheen ruokia, jos äiti hommaa kaappiin vain nakkeja ja ranskalaisia eikä anna käyttää keittiötä. 

Vierailija
198/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset hankkivat apua, ei äiti. Lapset ilmoittivat tuon perheen ohjelmaan mukaan, koska halusivat saada kunnollist

Miten lapsi voi osallistua ruokasuunnitteluun, jos äiti ei anna käyttää keittiötä? Entä mistä 13-15-vuotias saa rahaa kauppakäynteihin ostaakseen terveellistä ruokaa? 

Vierailija
199/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on palstamamma!

https://www.threads.net/@janerva_s/post/C_6S0D6OTl5

Siitä ei pääse mihinkään!

Vierailija
200/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

---

Aika paha on 13-vuotiaan lähteä suunnitelemaan perheen ruokia, jos äiti hommaa kaappiin vain nakkeja ja ranskalaisia eikä anna käyttää keittiötä. 

Siksi sanoinkin, että jos osaa jo ilmoittautua ohjelmaan (oikeasti 13v osasi ja otti asiakseen - wow), niin voi varmaan mennä sinnä kauppaan mukaan, tai jopa hakea itse lähikaupasta tarvittavia (äidin rahoilla tietenkin). 13-vuotiaalla on kotitalous alkanut koulussa, ja varmaan sieltä ammentaisi ideoita. Itse ainakin muistan lapsena kokkailleeni kotonakin ja kertoneeni vanhemmilleni, mitä halusin tehdä, että ostivat tarpeet, silloin, kun kotitalous oli uusi juttu.