Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy
Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita.
Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.
Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.
Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.
Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.
Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.
https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…
No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä?
Kommentit (257)
Eineksillä on meilläkin eletty ja onneksi oli edes eineksiä. Kyllä on ihmeellisiä hurahtaneita ruoka friikkejä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennifer aniston söi huhujen mukaan samaa kvinoa-fetasalaattia joka ikinen päivä koko frendien tuotannon ajan. Tervellinen ruokavalio ei vaadi kokkaamista. Kokkaamista vaativat oikeastaan vain ihmiselle myrkylliset tai loisten vuoksi vaaralliset raaka-aineet
Leipominen on sitten vielä hölmömpää, kuin vaikkapa pihvin paistaminen.
Terveellinen ruokavalio ei ole samaa ruokaa joka päivä. Eikä kvinoaa voi keittämättä eli kokkaamatta syödä.
Jep, se pitää keittää. Mutta muutoin hyvin toimiva ja simppeli ruokavalio on ihan riittävä
Itselläkin on käytännössä kolme yksinkertaista kasvisruokaa + kananmuna mitä syön joka päivä, ja silloin tällöin tehostan sitten jollain jos tekee mieli. Todella harvoin tekee, kun perusta on niin erinomainen. Mitään "kokkaamista" en harrasta, ainekset menevät veteen ja se siitä. Suurin työ tulee kvinoan huuhtelusta
Vierailija kirjoitti:
Pitäs ottaa lapset huostaan tuollaiselta paskaäidiltä. Tässä maassa on tuhatpäin naisia jotka haluaisi pitää huolta lapsistaan mutta eivät saa lasta. Sitten tuollaisella epäihmisellä on lapsia. Hyi saasta.
Ei ole välttämättä lapsen etu olla "halukkaan" hoivassa. Maa on täynnä miehuäkin, jotka "haluaisivat" suhteen tai seksiä, siihen on syy mikseivät saa. Hedelmättömyys ei tipu taivaasta, vaan johtuu aina jostakin - jostakin, joka ei ole lapsen etu, minkä vuoksi se johtaa hedelmättömyyteen
Ihan normaalia ,että tulee sotkua kun laittaa ruokaa. Rätti vaan käteen. On ollut vähän pakko laittaa lapsille ruokaa. Ties kuinka monta kertaa ollut ruokaa milloin missäkin , kun kokkaillut. Halvemmaksi tuli itse tehdä ruuat kotona , kun ostella einesruokia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäs ottaa lapset huostaan tuollaiselta paskaäidiltä. Tässä maassa on tuhatpäin naisia jotka haluaisi pitää huolta lapsistaan mutta eivät saa lasta. Sitten tuollaisella epäihmisellä on lapsia. Hyi saasta.
No ei kai nyt sentään huostaan. Kyllä eineksilläkin elää. Ja varmaan vähän liiotellaan juttua ohjelman takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Saarioinen niitä kuukausia ennen valmista. Oikein hyvin ne ravintoaineet säilyy. Kuinka moni tarjoaa arkisin kotona jotain alusta lähtien valmistamiaan kasvispihvejä?
Hyvin moni. Ei kaikki ole samanlaisia uusavuttomia einesten mättäjiä kuin sinä ja tämä Miia. Kasvispihvit on yksi helpoin ruoka valmistaa itse alusta asti. Varsinkin, jos on yleiskone raastinkappaleella.
Ja miksi ne kasvikset pitää veivata pihviksi? Kasvis palasiksi ja kulhoon, lapsi napostelee siitä. Miksi kaikesta pitää tehdä noin monimutkaista ja hankalaa, ellei sitten laita siihen pihviin jotain paskaa mitä lapsi EI syö napostelemalla. Kuten vehnää tai jotain muuta myrkkyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me nyt sentään olla jenkkilän tiellä vielä, missä ei antibiootit toimi, kun kaikki syö antibioottilihaa, ja kaikki on niin oudoksi kemiallisesti tuotettua, mm. jättikokoiset maissit jne., ja eletään vain limsalla ja jättimäisillä hampurilaishöttöleivillä jne.
Euroopasta tulee vielä paljonkin vaikutteita oikein tuoreista raaka-aineista (mm. välimerellinen keittiö ja Ranska).
Tällä äidillä on mennyt vähän vihkoon, mutta kuten joku jo kirjoittikin, sentään hän on tunnistanut ja tunnustanut tilanteensa ja hankkinut siihen neuvontaa. Samaa ei varmasti voi sanoa kaikista äideistä, joten sinänsä häntä ei ehkä tässä tilanteessa tarvitsisi haukkua, vaan tukea aloittamallaan muutoksen tiellä.
Lapset hankkivat apua, ei äiti. Lapset ilmoittivat tuon perheen ohjelmaan mukaan, koska halusivat saada kunnollista ruokaa. Äidille riitti löllöt ranut makkaralla
Vai ihan että "hakivat apua" salli mun nauraa. Läppähän tuo on, tytöt näpäyttivät äitiään, huumorilla kaikki ottivat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin riittää. Koulussa saa lämpimän aterian ja kotona sitten eineksiä. Eineksiä muutenkin dissataan aivan liikaa. Elämässä on paljon epäterveellisempiä asioita kuin einekset. Esim. vähäiset yöunet ja ilmansaasteet kaupungeissa.
Ai kylmät nakit riittää lapsille ruuaksi?
Ovatko ne lämpimänä ja jotenkin ravintorikkaampia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunkastike on tehty kalkkunasuikaleista ja pussiaineksista.
Tonnikalapasta on tehty tonnikalasta, pastasta ja pussiaineksista.
Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.
Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.
t. keskuskeittiön työntekijä
Ja onko taas varma että jokainen keskuskeittiö toimii samoin? Missä päin työskentelet? Itse olen varsinais-Suomessa.
Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa
Pakasteena saa vihanneksia kuten herne ympäri vuoden. Toinen mitä käytän on pinaatti. Näitä ei saa tuorehevistä ja se pinaatin määräkin olisi aika mittava mitä puputan. Eikös pakastaminen ole kuitenkin vähemmän tuhoisaa, kuin kuivattaminen? Herneen kohdalla esim.
Vierailija kirjoitti:
Jennifer aniston söi huhujen mukaan samaa kvinoa-fetasalaattia joka ikinen päivä koko frendien tuotannon ajan. Tervellinen ruokavalio ei vaadi kokkaamista. Kokkaamista vaativat oikeastaan vain ihmiselle myrkylliset tai loisten vuoksi vaaralliset raaka-aineet
On muuten todella totta, että pitäisi syödä tuoreena syötäviä asioita. Esim. salaattiin juustoja, babypinaattia, siemeniä, pähkinöitä jne. itse salaatin ja muiden kasvisten sekaan, niin on kaikkein terveellisintä, eikä vaadi oikein ollenkaan varsinaista kokkaamista. Vain kasaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai nyt sentään huostaan. Kyllä eineksilläkin elää. Ja varmaan vähän liiotellaan juttua ohjelman takia.
No juuri näin. Fiksut, selvästi hyvinvoivan näköiset, harrastavat, urheilulliset ja kykenevät lapset (nämä perustuen siihen, että lapset keksivät keinot ongelmaan ja osasivat toteuttaa) hän on kasvattanut, joten ei mitään tarvetta huostaanotolle. Eiköhän tuon herättelyn jälkeen ruoka-asiatkin menee parempaan suuntaan. Ihme meininkiä, että heti kuvitellaan, että jos joku nyt ei itse juurikaan syö, ja ei sitten ole oikein kokkailua ottanut asiakseen, niin että lapsille olisi jotenkin parempi joutua jonnekin huostaanottolaitokseen. Eivät varmasti toista kertaa uskalla hakea apua, jos sattuvat näitä kommentteja lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi liehuletti Kapea keittiöni kiroilemaan.
Enkä mene hänen ravintoloihin syömään, koska pelkään löytäväni ruuasta herran hiuksia.
Kaunein kehu minkä olen pojaltani saanut : äiti sä oot siitä hyvä, että laitat joka päivä,oikeaa ruokaa. Lämmin ruoka joka päivä töistä tultuani. Ei eineksiä. Onneksi hän löysi vaimon, joka tekee mielellään ruokaa.
Kokkasit työssäkäyvälle pojalle? Ok.
Pekonipasta hyvänä ruokasuosituksena oli kyllä aika läppä. Japanissahan muuten annetaan arvo sillekin, onko ruoka rakkaudella tehtyä. Siunattua ruokaa. Heillä paljon ajatuksia tähän, myös veden uskotaan muuttavan rakennettaan esim. Rukouksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten todella totta, että pitäisi syödä tuoreena syötäviä asioita. Esim. salaattiin juustoja, babypinaattia, siemeniä, pähkinöitä jne. itse salaatin ja muiden kasvisten sekaan, niin on kaikkein terveellisintä, eikä vaadi oikein ollenkaan varsinaista kokkaamista. Vain kasaamista.
Jep, tässä ei ole muuta ongelmaa kuin että tulee kalliiksi. Jos tuo äiti elättää perhettä yksin, niin... no anyways, jo sen on tutkittu vaikuttavan MERKITTÄVÄN positiivisesti terveyteen, että syö pähkinöitä esim. Kourallisen viikossa. Siinä ei vielä kauppalasku räjähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tässä ei ole muuta ongelmaa kuin että tulee kalliiksi. Jos tuo äiti elättää perhettä yksin, niin... no anyways, jo sen on tutkittu vaikuttavan MERKITTÄVÄN positiivisesti terveyteen,
Lohduttautua voi sillä, että Aasiassa ei syödä mitään tuoreena (tautiriskin vuoksi kuumentavat lähes kaiken esim. Kiinassa, mutta ruoassa on paljon kasviksia, riisiä, lihaa, kalaa, eli perusasioita). Aasiassa ovat hoikkia ja siellä on myös pitkäikäistä porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset ovat jo sen ikäisiä, että osaavat ilmoittautua ohjelmaan, niin varmasti osaisivat itsekin vaikuttaa perheen ruokasuunnitteluun, auttaa kauppareissuissa, ruuanlaitossa, ja siinä keittiön siivoamisessa. Toki haasteena tässä se, ettei äiti hevillä halunnut ketään keittiöönsä, mutta vaikka kaupassakäyntiin voisivat lapsetkin osallistua, ja tosiaan suunnitteluun viikon ruuista.
---
Aika paha on 13-vuotiaan lähteä suunnitelemaan perheen ruokia, jos äiti hommaa kaappiin vain nakkeja ja ranskalaisia eikä anna käyttää keittiötä.
Siksi sanoinkin, että jos osaa jo ilmoittautua ohjelmaan (oikeasti 13v osasi ja otti asiakseen - wow), niin voi varmaan mennä sinnä kauppaan mukaan, tai jopa hakea itse lähikaupasta tarvittavia (äidin rahoilla tietenkin). 13-vuotiaalla on kotitalous alkanut koulussa, ja varmaan sieltä ammentaisi ideoita. Itse ainakin muistan
Ei pitäisi olla 13-vuotiaan kontolla huolehtia itsestään edes silloin, kun on fiksumpi kuin vanhempansa. On ihan normaalia, että lapset tai teinit ottavat aikuisen roolia osakseen, kun vanhemmat eivät heistä kykene huolehtimaan, eikä tätä pakollista neuvokkuutta saisi laittaa heidän kontolleen. "Kun kerta selviydyit tästä, niin selviät varmaan tuostakin," on pahinta, mitä perheen ohjaksiin olosuhteiden pakosta joutuneelle nuorelle voit sanoa. Minusta on hienoa, että nämä nuoret pyysivät aikuisilta apua sen sijaan, että yrittävät pärjätä itsekseen äidin työnnellessä kapuloita rattaisiin ja isän seuratessa tumput suorina sivusta. Aika ankeaa, että pidät ulkopuolisten aikuisten avun hakemista turhana avuttomuutena ja selviytymistä kaksin "lasten kesken" tällaisesta ongelmasta seuraavien monen vuoden ajan parempana vaihtoehtona.
Onko lapsilla ollut ihan pienestä asti tuo , että kotona ei tehdä ruokaan. Varmaan piltti purkkeja , mutta mitä sen jälkeen ? Söivätkö tarhan jälkeen jotain nakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tässä ei ole muuta ongelmaa kuin että tulee kalliiksi. Jos tuo äiti elättää perhettä yksin, niin... no anyways, jo sen on tutkittu v
Ne ovat sen ilmaston ongelmia. Siihen perustuu myös mausteiden käyttö, jota pohjoisessa ei juuri tarvitse tehdä. Mutta kiinassa on kyllä isojakin ihmisiä, ei ehkä tosin työväenluokassa kuten länsimaissa. Sitä eksessiivistä sienten syömistä en kyllä ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Minka ja Minka? Siis onko tällä mammalla kaksi lasta, joiden molempien nimi on Minka?
Minka ja Minja