Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy
Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita.
Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.
Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.
Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.
Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.
Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.
https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…
No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä?
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalkkunkastike on tehty kalkkunasuikaleista ja pussiaineksista.
Tonnikalapasta on tehty tonnikalasta, pastasta ja pussiaineksista.
Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.
Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.
t. keskuskeittiön työntekijä
Mikä niistä pussiaineksista tekee epäterveellisiä?
Lue tuoteselosteet. Jos et senkään jälkeen ymmärrä, en voi auttaa.
Täällä ei joku ulkopuolinen pääse näkemään niitä teidän keskuskeittiön tuotteiden selosteita (etkö oikeasti ymmärrä itse). Laita itse tänne edes tuotenimi, niin ehkä netistä löytyy tuoteseloste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalakeitto on tehty kaatamalla kattilaan pakasteseiti, pakastekasviksia ja pussiaineksista tehty keittopohja.
Että sellaista laadukasta ja ravitsevaa itsetehtyä ruokaa sinä siellä koulussa syöt.
Ja onko taas varma että jokainen keskuskeittiö toimii samoin? Missä päin työskentelet? Itse olen varsinais-Suomessa.
Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa tai liemikuutiota, mutta en nimitä ruokiani eineksiksi, siksi että yksi osa on "valmista".
Kyllä on. Juuri siksi Suomessa siirryttiin keskuskeittiöihin, kun ei ollut enää varaa ylläpitää jokaisessa koulussa omaa keittiötä, jossa ruuat tehtiin itse. Ei ole hirveän vaikea ihan järjellä päätellä, että missään keskuskeittiössä ei ole resursseja siihen, että tehtäisiin tuhansia annoksia ruokaa päivässä aloittaen porkkanoiden pilkkomisesta jne.
P.S. Tuossa ei puhuttu sanaakaan eineksistä. Kerrottiin vain, että ruuat eivät ole alusta saakka itsetehtyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niistä pussiaineksista tekee epäterveellisiä?
Lue tuoteselosteet. Jos et senkään jälkeen ymmärrä, en voi auttaa.
Täällä ei joku ulkopuolinen pääse näkemään niitä teidän keskuskeittiön tuotteiden selosteita (etkö oikeasti ymmärrä itse). Laita itse tänne edes tuotenimi, niin ehkä netistä löytyy tuoteseloste.
Ei tarvitse päästä. Riittää, että katsot vaikkapa S-ryhmän tai K-ryhmän verkkokaupasta minkä tahansa valmipussikastikkeet tuoteselosteen. Ei ne keskuskeittiön pussit mitään salaisia ainesosia sisällä, vaan ovat ihan samoja jauheita, joita kuka tahansa voi ostaa pienemmässä pussissa mistä tahansa ruokakaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja se kouluruoka ei edelleenkään ole mitään Saarioisten tekemää, mikä säilyy päiviä, vaan on oletettavasti 24h sisään valmistettu kaupungin omissa suurtalouskeittiöissä, ja menee syötäväksi ja loput hävikkiin heti seuraavana päivänä.
--
Ei välttämättä Saarioisten, mutta valmisruokaa me keskuskeittiöllä lämmitämme. Kastikkeet tehdään jauheista. Sä elät jossain 1980-luvun puolella, jos kuvittelet, että raastepihvien juurekset raastetaan omin käsin keittiöllä ja muutama keittäjä pyörittelee tuhansia lihapullia koko kaupungin laitosten tarpeisiin.
Kuvittelisin, että tähän päivään mennessä olisi raastamiseen keksitty jo jonkinlainen laite, jolla saa suuret määrät raastetta helposti. Se nyt on selvää, ettei sellaista käsin kannata tehdä, jos suurista määristä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Näistä olisi pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus, tuo äitihän on neuroottinen sekopää. Ravinto on oleellinen osa lapsista huolehtimista ja vaikuttaa koko loppuelämän terveyteen.
Tässä olisi pitänyt tosiaan olla jonkinlainen psykiatrinen tiimi myös kokin lisäksi apuna. Hoidettiin oiretta eikä syytä. Mutta toivottavasti tytöt saivat nyt itsevarmuutta lähteä kokkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se kouluruoka ei edelleenkään ole mitään Saarioisten tekemää, mikä säilyy päiviä, vaan on oletettavasti 24h sisään valmistettu kaupungin omissa suurtalouskeittiöissä, ja menee syötäväksi ja loput hävikkiin heti seuraavana päivänä.
--
Ei välttämättä Saarioisten, mutta valmisruokaa me keskuskeittiöllä lämmitämme. Kastikkeet tehdään jauheista. Sä elät jossain 1980-luvun puolella, jos kuvittelet, että raastepihvien juurekset raastetaan omin käsin keittiöllä ja muutama keittäjä pyörittelee tuhansia lihapullia koko kaupungin laitosten tarpeisiin.
Kuvittelisin, että tähän päivään mennessä olisi raastamiseen keksitty jo jonkinlainen laite, jolla saa suuret määrät raastetta helposti. Se nyt on selvää, ettei sellaista käsin kannata tehdä, jos suurista määristä kyse.
Miten raaste muuttuu epäterveelliseksi sen mukaan, miten se on raastettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Onhan se keksitty. Sillä ne raastavat juurekset siellä Saarioisten tai vastaavan tehtaassa, josta einespihvit sitten tulevat keskuskeittiöön lämmitettäväksi. Keskuskeittiö ei oikeasti ole mikään ruuanlaittopaikka, vaan lähinnä lämmityskeskus. Miksi tätä on niin vaikeaa hyväksyä?
Vehnäjauho (gluteenia), maissitärkkelys, suola, palmurasva, aromi, väriaine: E150c, maltodekstriini, hiivauute, naudanlihauute, sokeri, tomaatti, omena, muunnettu tärkkelys, sipuli, emulgointiaine: E451.
Tuossa lapselle, joka ei osaa käyttää googlea. Tuo on ruskean kastikkeen tuoteseloste. Eikö kuulostakin terveelliseltä ja herkulliselta? Erityisesti naudanlihauute saa itselläni veden herahtamaan kielelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Kape tuli apuun.
Kapen valmismakaroonilaatikko on ihan oikeasti hyvää.
Tuotetiedot
Keitetty makaroni (vehnäjauho, durumvehnäjauho), kuohukerma, vesi, suomalainen naudan jauheliha, HK Amerikan Pekoni 4% (suomalainen porsaankylki, jodioitu suola, vesi, dekstroosi, stabilointiaineet (E450, E451), hapettumisenestoaine (E301), säilöntäaine (E250), savuaromi), sipuli, paprika, aurinkokuivattu tomaatti (aurinkokuivattu tomaatti, auringonkukkaöljy, suola, viinietikka, säilöntäaine (E224)), rypsiöljy, tomaattipyree, valkosipuli, fariini- ja kidesokeri, chili, muunnettu maissitärkkelys), paprikajauhe, mustapippuri.
Naminami. Ihanan herkullista dekstroosia, stabilointiaineita, säilöntäaineita, ar
Tota kun ottaa lusikallisen, joutuu teho-osastolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne einekset olisi niin tappavia, niin ei niitä myynnissä olisi. Rauhoittukaa mammat.
Jos einekset olisivat terveellisiä, ei meillä olisi niin paljon elintapasairauksia kuin nykyisin. Aiemminhan niitä oli merkittävästi vähemmän, kun ruoka tehtiin puhtaista raaka-aineista itse.
No eiköhän nuo sydän- ja verisuonitaudit olleet aikamoinen riesa jo ennen einesten yleistymistä. Ja nuorena ja lihavana kuoltiin sydänkohtauksiin jo aikaa ennen eineksiä. Nykyään on saatavilla huomattavasti monipuolisemmin kasviksiä ja hedelmiä ja monenlaista ruokaa, esim. aasialaista (siellähän ihmiset tunnetusti hoikempia kuin länsimaissa) jne.
Eiköhän se ennemmin ole kiinni siitä, että nykyään liikutaan huomattavasti vähemmän, ja ruokaa on vain saatavilla aivan liikaa suhteessa tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Kuvittelisin, että tähän päivään mennessä olisi raastamiseen keksitty jo jonkinlainen laite, jolla saa suuret määrät raastetta helposti. Se nyt on selvää, ettei sellaista käsin kannata tehdä, jos suuris
Ei mitenkään. Kannattaa opetella lukemaan niin ymmärtää, mistä puhutaan ja mistä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vehnäjauho (gluteenia), maissitärkkelys, suola, palmurasva, aromi, väriaine: E150c, maltodekstriini, hiivauute, naudanlihauute, sokeri, tomaatti, omena, muunnettu tärkkelys, sipuli, emulgointiaine: E451.
Tuossa lapselle, joka ei osaa käyttää googlea. Tuo on ruskean kastikkeen tuoteseloste. Eikö kuulostakin terveelliseltä ja herkulliselta? Erityisesti naudanlihauute saa itselläni veden herahtamaan kielelle.
Tuo on tervellistä, koska siellä on mainittu omena, tomaatti ja sipuli :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löydä yhtään lisäainetta Saarioisten kasvispihvin tuoteselosteesta.
--
Sille emme voi mitään, jos olet sokea.
Mikä niistä saarioisren aineksista sinun mielestä on lisäaine?
Aika monikin asia, mutta mainitaan nyt nimeltä vaikka sellainen kuin aromi. Lisä/täyteaineethan eivät ole pelkästään E-koodilla merkittyjä, vaan ne on joskus avattu sanoiksi, mikä saa tietämättömän kuluttajan kuvittelemaan, että tuotteessa ei ole lisäaineita, koska yhtään E-koodia ei näy.
Saarioisten kasvispihvi:
Porkkana, kananmuna, kaali, sipuli, soijaproteiinivalmiste, kasvimargariini (rypsiöljy, kovetettu rypsiöljy, aromi), juuriselleri, palsternakka, perunajauho, maissirae, perunahiutale, jodioitu suola, mausteet (mm. valkosipuli, paprika, valkopippuri), sokeri. Kasvispitoisuus 74 %.
Tuleeko tuotteesta oleellisesti terveellisempi, jos kokki ottaa maustehyllystä sitä "aromia", on se sitten vaikka vanilliini tai appelsiiniöljy? (en tiedä mikä aromi on margariinissa, mutta se pelottaa yhtä paljon kuin vanilliini)
Saa jotenkin hysteerisiä piirteitä tämä e-koodien pelkääminen. Samaa on kotikeittiössäkin. Ruoan sekaan heitetään sitä sun tätä maustetta tai maustesekoitusta, eikä yhtään pelota onko mukana vaikkapa e-koodi "paakkuntumisen estoaine".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Kuvittelisin, että tähän päivään mennessä olisi raastamiseen keksitty jo jonkinlainen laite, jolla saa suuret määrät raastetta helposti. Se nyt on selvää, ettei sellaista käsin kannata tehdä, jos suuris
Ei se muutukaan tuon mielestä, kelle kommentoit. Sen sijaan joku täällä julisti, ettei he keskuskeittiöllä mitään käsin raasta - olettaen, että tämä olisi ainoa tapa, ettei se raaste olisi eines :D Kommentoin siihen, että kai nyt asiaan on jo joku laite keksitty sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onko taas varma että jokainen keskuskeittiö toimii samoin? Missä päin työskentelet? Itse olen varsinais-Suomessa.
Siks toisekseen, jos tuo on eineksen määritelmä että on käytetty pussista aineksia, niin meillä on sitten koko ajan ollut eri määritelmä. Itsekin voin käyttää kotona esim maustettua kermaa tai liemikuutiota, mutta en nimitä ruokiani eineksiksi, siksi että yksi osa on "valmista".
Kyllä on. Juuri siksi Suomessa siirryttiin keskuskeittiöihin, kun ei ollut enää varaa ylläpitää jokaisessa koulussa omaa keittiötä, jossa ruuat tehtiin itse. Ei ole hirveän vaikea ihan järjellä päätellä, että missään keskuskeittiössä ei ole resursseja siihen, että tehtäisiin tuhansia annoksia ruokaa päivässä aloittaen porkkanoiden pilkkomisesta jne.
P.S. Tuossa ei puhuttu sanaakaan eineksistä. Kerrottiin vain, että ruuat eivät ole alusta saakka itsetehtyjä.
Keskustelu liittyi eineksiin (lihapullat, pihvit, pinaattiletut jne), ei mun mielestä kukaan ole väittänytkään, että koulut tekevät alusta asti itse. Tai niiden pitäisi tehdä alusta asti itse. En pidä esim pussivihanneksia pakasteesta "eineksenä".
Keskustelu liittyi eineksiin (lihapullat, pihvit, pinaattiletut jne), ei mun mielestä kukaan ole väittänytkään, että koulut tekevät alusta asti itse. Tai niiden pitäisi tehdä alusta asti itse. En pidä esim pussivihanneksia pakasteesta "eineksenä".
--
Eipä ole kukaan pakastevihanneksia eineksiksi väittänytkään. Yllättävän suuria vaikeuksia ihmisillä täällä ymmärtää lukemansa ja hahmottaa, että keskustelu elää eikä junnaa pelkässä einesteemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisiä ovat, että ehkä syövät koulussa monipuolisen ruuan kuitenkin? Tai sitten eivät syö koulussakaan kunnolla, kun eivät ole tottuneet monipuolisesti syömään.
Kouluruoka kun ei ole monipuolista. Sillä vaan siirretään vähän nälkää.
Puhu vaan omasta puolestasi, tai omilla lapsuusmuistoillasi? Ihan on kuntakohtaista, miten paljon rahaa annetaan kouluruokailun järjestämiseen. Meidän paikkakunnalla on tosi laadukasta.
Arvelen, että meillä on vähän eri käsitys laadukkaasta ruoasta.
Minä menen juuri nyt syömään suoraan tuottajalta ostettua lammasta, heippa.
Oletko valmis nostamaan veroprosenttiasi, että saadaan kaikille Suomen koululaisille jatkossa lähituottajalta ostettua lammasta kouluruokailuun? Ylipäätään väitän, että lammasta syödään suomalaisissa perheissäkin äärimmäisen harvoin, kun sitä on täällä tarjolla suhteellisen vähän ja on kallista. Ns. erikoisruokaa pääsiäiseen. Etten pidä kommenttiasi kovin relevanttina tähän keskusteluun, jossa verrataan siihen, että jotkut lapset syö vain kouluruuan ja ranskalaisia ja makkaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En löydä yhtään lisäainetta Saarioisten kasvispihvin tuoteselosteesta.
--
Sille emme voi mitään, jos olet sokea.
Mikä niistä saarioisren aineksista sinun mielestä on lisäaine?
Aika monikin asia, mutta mainitaan nyt nimeltä vaikka sellainen kuin aromi. Lisä/täyteaineethan eivät ole pelkästään E-koodilla merkittyjä, vaan ne on joskus avattu sanoiksi, mikä saa tietämättömän kuluttajan kuvittelemaan, että tuotteessa ei ole lisäaineita, koska yhtään E-koodia ei näy.
Saarioisten kasvispihvi:
Porkkana, kananmuna, kaali, sipuli, soijaproteiinivalmiste, kasvimargariini (rypsiöljy, kovetettu rypsiöljy, aromi), juuriselle
Etkä ymmärrä, mikä ero on sillä, että Saarioinen valmistaa pihvit viikkoja tai kuukausia ennen kuin sinä syöt ne verrattuna siihen, että tuoreeltaan raastat juurekset ja syöt pihvit parin päivän sisällä? Tai mikä ero on sillä, että pihviin tulee vain maustetia, kananmunaa ja juureksia soijaproteiinivalmiisteen ynnä muun turhan täyteaineksen sijaan? Perunatkin ihan perunoina eikä hiutaleita, joissa ei ole ravinteita lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kala sinulle sitten kelpaa, niin että se ei olisi "halpaa paskaa"? Puna-ahven? Kampela? Nieriä?
Itselleni kelpaa laadukas ruoka, jossa on ravintoarvot kohdillaan. Turhaan sinä siitä kiukuttelet, että kaikille ei riitä valmisruoka/puolivalmisteet, joilla vain siirretään nälkää.
Ei seiti ole mikään puolivalmiste, vaan ihan ihkaoikea kala!
Niin, mustikankin sisällön saa väännettyä E-koodeiksi, jos niitä pelkää.
Tai banaanin tai kananmunan. Ei e-koodi tarkoita samaa kuin automaattinen epäterveellisyys. Mikä siinä aromissa on epäterveellistä? Kananmunakin sisältää niitä ihan luonnostaan. Jos puretaan e-koodeiksi, tulee pelottavan näköinen sisällysluettelo.